Snön faller över Boden, Loix ska hjälpa Tänak till seger, Corona ökar i Belgien, slarv kostar Hyundai mer böter, Rallyklassikerna skjuter upp och lite mer om ”medias” ökade rallyintresse…
Även om det är över tre månader kvar till SM-premiären ”North Rally” i Boden har man redan där uppe börjat jubla över första snön. Här nere är vi mer återhållsamma med jubel och vi är nog inte så många som hade gjort vågen över snö i oktober, men vi är alla olika. Nu bäddar detta så klart för att det kan bli en riktig vintertävling som inleder inleder Svenska Rallymästerskapen. Bodens comeback som SM-arrangör blir med en två-dagars tävling (fredag-lördag) som får sitt HQ på Boden Arena. Innan start hoppas man även kunna hitta en lämplig sträcka för shake down och detta redan på tisdagen dagen före att reken startar. Detta betyder inklusive restid att de flesta i SM-gänget får räkna med en hel veckas fritt från jobb. Fortsatt har inte FHM aviserat några ändringar av 50-gränsen för publik vilket innebär att det jobbas för en publikfri tävling. Med gårdagens snöfall är stämningen på topp berättar ordförande i organisationskommittén Per-Åke Nilsson.
– I fredags var vi ute vid vindkraftparken och då såg det ut som på bilden och igår kom det 25 centimeter snö och mer snö med minusgrader väntas. Detta ör att det blir ett mycket bra underlag på våra sträckor!
*
SM i all ära men först är det Ypres Rally Belgium och WRC som ska köras i mitten av november. Direkt när det blivit klart att Ypres skulle bli ny i WRC berättades det att ”Mr Ypres”, Freddy Loix hade engagerats av ett toppteam. Med elva vinster, 113 sträcksegrar och 14 pallplatser sedan 1996 i landets mest kända rally är det ingen som kan detta bättre än belgaren. Spekulationerna började omedelbart om vem som anlitat honom för hemmarallyt och det mesta pekade på dagens arbetsgivare Skoda.
Men så var det inte alls utan det var Hyundai som var snabbast framme med ett kontrakt för ”Lucky Freddy”. Ett kontrakt som dock inte innebär rallystart, istället ska han köra ”grusnoter” åt Ott Tänak. Ett samarbete som påbörjas redan till helgen i ”South Belgium Rally” där Tänak och Craig Breen båda är anmälda. Nu skojas det friskt på social medier om hur snabbt Loix ska lära sig estniska eftersom Tänak får sina noter på sitt hemspråk från Martin Järveoja. Andra tror mer på att det sitter en estländare till höger i Loixs bil när man är ute och spanar efter lera eller annat irriterande på sträckorna.
Hyundai har även anmält Nikolay Gryazin i sin WRC2-line up till samma rally som får sällskap av Mads Østberg i C3-R5.
*
Samtidigt pressas Belgien hårt av en galopperande Corona men så här långt verkar det inte ändå inte som det ska påverka rallyt. Arrangören förlitar sig också på det som belgiska förbundet i somras beslutade i samråd med regeringens sportansvarige, att ”sport måste kunna utövas”. Ett beslut som även förnyats så sent som i förra veckan i syfte att kunna köra Corona-säkert. Men när nu smittan återigen ökar reses ändå farhågor för hur ”säkert” det är möjligt att arrangera rally? Må vara att det är utomhus och med publiken utspridd över ett stort område, men precis som jag beskrev i går så är det serviceområdet som är mest kritiskt. Här trängs trots allt väldigt mycket folk vilket man även upptäckt i Belgien. En källa nära belgisk rallysport konstaterar också att det är i helgens rally som Ypres öde kan komma att avgöras.
–Otvivelaktigt kommer detta med Corona-säkert att visa sig på lördag i Vresse-sur-Semois, brister det där så…
*
Helt klart måste Hyundai vara lite mer uppmärksam på hur man sätter ihop sina rallybilar, på Sardinen var som bekant Sordos WRC-bil för lätt vilket dränerade teamets budget på ett antal tusen euro i böter. Men det stannade inte där för man hittade även avvikelser i en av de R5-i20 som kom i mål i ERC Rally Fafe. Föraren Ivan Ares kom dock undan böter för att inte hans dörrsidor stämde överens med homologeringen men samma gällde inte Hyundai Motorsport som fick nya böter.
Inte bara att de fyra dörrsidorna var för lätta, en var dessutom inte i korrekt kulör mot ID-handlingen. Känns onekligen bra att FIA:s tekniker inte släpper igenom sådana här väsentliga avvikelser…
*
Inte bara i själva tävlingsmomenten som Corona ställer till det, nu har även ”Rallyklassikerna” beslutat att skjuta på sitt årsmöte till hösten 2021. Beslutet innebär att det då kommer att avhållas två årsmöten både -20 och -21. Beslutet innebär även att årets styrelse förblir intakt fram till dess och att föreningen fortsatt står utan ordförande. Istället är det Hans Avelin i egenskap av vice ordförande som svingar klubben. Tidigare har Rallyklassikerna beslutat att de två tävlingar som hann köras i år (Hälsingerallyt och Örnskölden) ska räknas in i 2021- års serie. Detta betyder att det blir fyra vinterrallyn i serien när Vännäs och SMK Dala kompletterar. För Sydsveriges del blir det besök i både Nybro (1 maj) och Vimmerby (21 augusti) medan tävlingsansvarige Ragnar Glav ännu inte hittat kandidater för de två sista på hösten.
*
Jag vill inte påstå att jag dagligen får mail eller på annat sätt kontaktas i ämnet ”Rally och media” men det är ändå tämligen ofta som frågan irriterar rallyfolk utan möjlighet att transformera sig till media. Ett ämne som växt sig starkt nu i höst och tidigare tror jag knappt någon har uppmärksammat detta. Det handlar så klart om det plötsliga problemet med ”för mycket media” på rallyn och under mina runt 50 år i sporten har det tidigare alltid varit motsatsen som varit problemet.
Inte så att det i tidningar eller annan media plötsligt står massor att läsa om vår sport, absolut inte utan den media som flera arrangörerna nu menar blivit ett problem är istället ”falskskyltade” och är egentligen vanlig rallypublik som hittat den här smitvägen ut i rallyskogen. Noterar att även i helgens ”Marknadsnatta” upplevs det som en fråga som inte är helt lätt att hantera. I ”Gästabudstrofén” tog arrangören ut en avgift för ackreditering något som dock inte VÖMK tar efter, här nöjer man sig med att det gäller att förhandsanmäla sig senast på torsdag klockan 21.00. Ansökan görs på mail till joel.carlsson@jcrallypics.com . Några direkt krav på legitimation eller på annat sätt styrka att man jobbar proffesionellt ställs inte, utan kraven verkar endast bestå av att ”bära någon form av reflexväst under hela tävlingen”. VÖMK vädjar också till ”mediagruppen”.
– Sist men inte minst, kom ihåg att respektera boende, markägare och andra trafikanter om du åker igenom sträckorna före tävling…
*
Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se