Sneglar Hyundai på WRC2, 5i bilar till ERC i Lettland, Norgevåg och visst har jag haft gröna bilar!
På fredag ska Toyota som redan berättas, ge besked om WRC-satsning eller ej. Holländaren Kevin Abbring hade antagligen inte tid att vänta på besked utan hoppade istället på Hyundai-tåget som testförare för nya WRC-i20:n. I paketet ligger även ett antal WRC-starter under de två år som han kontrakterats för. Bossen Nandan har vid flera tillfällen sagt att han gärna skulle vilja utmana främst då Ford men även Citroén, Peugeot och Skoda på den lukrativa R5-marknaden. Detta kan bli en av Kevins huvuduppgifter framöver då jag misstänker att trion Neuville, Sordo och Paddon är minst lika kapabla att förmedla körintryck till ingenjörerna som trots allt tämligen gröna Abbring kan göra…
*
Vill inte påstå att jag följer norske tv-idolen Skavlans program på SVT slaviskt, men det händer ändå ganska ofta. På fredag kommer jag inte att missa det då Petter och Oliver Solberg är med bland gästerna. Anledningen är så klart enkel för oss som ”hänger med” det var ”The Solbergs all over”. Petter förklarar.
– Det är för att både jag och Oliver vann allt förra året.
Att pappa tog VM-guld i rallycross är välbekant men att Oliver som tävlar på svensk licens för MK Ratten i Torsby, blev svensk-, norsk- och nordeuropeisk mästare i crosskart (125 kubik) är kanske inte lika känt. Toppade sedan detta med att åka med Petter i Escorten på hemmaplan i Finnskogsvalsen, något han gillade.
– Rally med pappa var en fantastisk erfarenhet. Jag gillar att vara co-driver, men är fortfarande övertygad om att jag vill bli förare i rally eller rallycross.
*
Anmälan till deltävling två i ERC, lettiska Rally Liepaja den 6-8 februari är nu stängd och det blev till slut 51 anmälda från tjugo olika länder. Flest anmälda kommer från Polen (!) med tio förare, åtta från hemmanationen och fem var från Tjeckien och Ryssland. Tävlingen är även premiär för 2015 ERC Junior Championship där sexton av de sjutton anmälda till mästerskapet finns med. Här kan faktiskt Sverige ståta med två namn, Emil Bergkvist i nya Opel Adam R2 och Mattias Adielsson i Peugeots bidrag till R2-klassen. För en gångs kull lite glädjande att vi är fler än norrmännen där Steve Røkland är ensam att försvara de blå/vit/röda färgerna med sin R2-Peugeot. 22-åringen är dock väl rutinerad och gör nu sin femte säsong och där målsättningen är seger i Junior-ERC.
*
Toppstriden totalt förväntas stå mellan ERC-ledaren från Polen, Kajetan Kajetanowicz (LOTOS Rally Team Ford Fiesta R5), Alexey Lukyanuk (Chervonenko Racing Ford Fiesta R5), Robert Consani (Peugeot 207 S2000) och Montetvåan i WRC2-klassen, Craig Breen (Peugeot Rally Academy 208 T16).
*
Emil Bergkvist är en av Opels riktigt heta framtidsnamn som nybliven ”fabriksförare”. En som gärna utmanar svensken är polacken Aleks Zawada som storsatsar på som det heter officiellt ”FIA European Rally Championship 2015”, med en av Opel Motorsport supportad Adam R2 precis som Emil. I fjol hade den 22-årige talangen två pallplatser i ERC men då med en Peugeot och slutade femma i tabellen. Aleks har erfarenhet av Lettlands sträckor sedan förr och konstaterar.
– Fast, undulating and unforgiving Latvian roads (snabba, utmanade och oförlåtande Lettiska vägar).
Tänk på detta med oförlåtande Emil, Mattias pch Steve, chansa inte för mycket…
Nu är jag inte säker på att Mattias lyder mitt råd då han samtidigt på ERC:s hemsida berättar.
– Jag hoppas på en pallplats även om jag självklart alltid vill vinna!
*
Kan nästan snacka lite om Norgevåg i Motorbloggen då norska Citorénesset Anders Gröndhal igår skrev på Facebook,”Anbefaller Tommy Svensson sin blogg hvis du vil holde deg oppdatert på WRC!”. Klart man blev stolt över detta erkännande och som en direkt följd av Anders uppmaning kom där direkt ”ett halvt SM-startfält” nya norska FB-vänner. Kul!
*
Rallycrossen töade ju bort i ”SM-veckan” men annars är ”udda sporternas minuter i rampljuset” i gång för fullt. Tre bilsportgrenar får man räkna in i gänget, egentligen två för ”rallysprinten” förtjänar knappast epitetet udda sport, vilket däremot Bilorientering och Radiostyrd bilsport gör ( är nu beredd på moteld i mejlkorgen…) . Bilorienteringen har fått ihop ett hyfsat startfält med 32 anmälda.
– Det är bra. Vi brukar ligga på runt 25 när det är SM. När vi kör Nordiska Mästerskap blir det ofta lite över 40, så 32 här är riktigt bra och då saknar vi ändå ett par bra ekipage, säger tävlingsledaren Kjell Carlsson.
Tävlingen körs precis som rally som en sprintsträcka, bara 2,4 mil lång men med 35 kontroller. Start strax utanför Örebro och målgång inne på Örebrotravet. Tyvärr har jag inte lyckats hitta någon anmälningslista.
*
Vad gäller SM-sprinten så lär det väl bli en tuff fajt främst mellan fjolårsvinnaren Jerker Axelsson och WRC-aktuelle Pontus Tidemand som tar Örebro-racet som uppladdning inför Rally Sweden. Där i en WRC2-Fiesta medan det på lördag är Team Tätabs Ford Fiesta WRC som gäller. Trots att det är en minst sagt minmal variant av rally giller Pontus sprintupplägget.
– Gillar konceptet, säger Pontus.
– Det är en kul tävling både för deltagare och publik och det relativt kompakta formatet gör att det blir mycket action under dagen.
Senast Pontus körde SM-sprinten var 2013 och tog då hem mästartiteln efter några imponerande snabba heat. Pontus har kartläsaren Patrik Barth bredvid sig i högerstolen och tillsammans satsar de på att få med sig ett guld från Örebro.
Intresset för SM-veckan är stort och SVT direktsänder SM-sprinten på lördag. Kvalomgångarna börjar redan vid 08.20 på morgonen och på eftermiddagen drar finalerna igång med första start 13.50.
*
Kollade lite på Facebook och hittade då den här fina modellen av norrländske Opel-giganten (numera tennis fantast) Anders Jonssons välkända blå/vita ”Älvsbyhus-sponsrade” Ascona. Modellen gissar jag är byggd av Robert Bertilsson och är ett väldigt snyggt bygge. Förstår att han inte valde att bygga efter mitt sista minne av bilen, nyrullad på ett släp väg från Simrishamn mot hemmet…
*
Blev du lite sugen på Porsche för att åka WRC efter Francois Delecours driftinguppvisning i Rally Monte Carlo? Isåfall erbjuder Select Rally Cars två Porsche 996 R-GT för FIA R-GT dig att hyra . Bilhyran framgår inte, men utgår från att det är lite dyrare än att hyra en VOC:are? Är du sugen så mejla: marketing@robertomendez.com
*
En satsning som jag ivrigt applåderar är SBF:s försök att få fart på funktionärssidan med Funktionärslandslaget, sju ungdomar mellan 17-22 år har valts ut av alla sökande. Första träffen hölls hemma på SBF i Sollentuna. Från kansliet fanns bland annat Crister Nystrand på plats som nu tar över ansvaret för funktionärslandslagets och som kommer vara gruppens projektcoach under året.
‑ En mycket bra första träff där många bra idéer och frågor lyftes fram, men även förväntningar och önskemål presenterades av de sju i gruppen och det tyder på ett bra driv, menar Crister.
På bilden från vänster Emelie Johansson, Mjölby – MK Scandia, Tobias Bergstedt, Arvika – MK Team Westom, Ewelyn Almberg, Skänninge – MK Scandia, Tabita Toivonen, Motala – MK Scandia, Louisa Johansson, Lönneberga – Vimmerby MS, Lisa Smoliansky, Saltsjö-Boo – KAK, Robin Wärmlund, Edsvalla.
*
Ingen som läser Motorbloggen har väl missat att jag inte är så förtjust i gröna rallybilar. När därför Jens ”Grupp F FWD” Persson hittade en bild i pappa Claes gömmor med mig själv och min allra första bil/rallybil visste så klart glädjen ingen gräns. Bilden visar min gröna Saab V4 av 1969 års modell och till mitt försvar, den köptes begagnad. Självklart hade jag hellre önskat en röd, men så blev det inte, tyvärr. Bilden är tagen 1971 och platsen är starten för SS12 ”Soptippen” utanför Höör och som ingick i TV-Svängen. Det här året dessutom som deltävling i SM i Tillförlitlighet och jag var sträckchef. Klädseln må se lustig ut idag men var då högsta mode, bruna utsvängda manchesterbyxor med matchande veolurtröja. Snyggt men inte för pråligt, sa räven och målade svansen illgrön!
Förresten, lika bra att komma ut, har även haft en Veronagrön Saab 99 LE av 1974 års modell. Okej, börja kasta pajerna!
*
Avslutar med något värmande en härlig Opel-annons från 1977 där Bror Danielsson slutade tvåa i Svenska Rallyt med sin Opel Kadett GT/E. Något som såklart Opel inte var sena att hänga på och annonserade direkt efter triumfen. Nu hoppas jag att den svenske Opelimportören fullföljer traditionen och redan nu planerar för annonser med Emil Bergkvist och Opel Adam efter Rally Sweden…
Undrar du vem som lyckades slå Bror i Kadetten? Jo det var Stig Blomquist i sin ”supertrimmade” Saab 99 EMS och där annonsen berättade att den hade 220 hästkrafter. Bror och Anders Kulläng hade lite drygt hälften, 120 hästkrafter under de gula huvarna.