Snart stundar prisutdelning, Paddon siktar även han på ERC, i Finland är motorsport toppidrott och i Lima spännande ”100% värmlänning” anmäld…
Idag blir det en kort Motorbloggen då det är fullt upp med förberedelser inför SMK Hörbys traditionella Luciafirande med tillhörande prisutdelning. Trots allt en del att fixa med när 100 ”Smk:are” ska utfodras med glögg, lussekatter och pepparkakor innan lucia träder in och prissamlingen ska skingras. Alltid lika spännande att se vem får äran att att bli ”Årets Förare-Årets Co-driver” för att inte tala om ”Årets Rookie”, ”Årets Funktionär” eller tunga ”Årets Prestation” som delats ut sedan början av 70-talet. Ordförande Servin har själv makten över ”Årets SMK:are” precis som jag över ”Motorbloggens hederspris” och om några timmar ”har vi ett resultat”…
*
Att Tom Kristensson jobbar för full ERC-säsong är ingen hemlighet och idag avslöjas det att samma mål kan även vara nyzeeländaren Hayden Paddons. Länge hoppades ”The Kiwi” på en chans med Hyundai WRC som han visat enorm lojalitet mot ända sedan karriären tog fart. En lojalitet som tråkigt nog betalat sig dåligt och ” Plan B”, att bli en del av Hyundais WRC2-satsning ser också ut att gå i stöpet.
I år drog han igång ”Europa-turnén” i hopp att Alzenau skulle få upp ögonen för honom igen och gjorde då även ett par ERC-starter. I Rally Liepaja hade han svårt att hänga med Tom och Andreas Johansson men en punktering på Kowax Hyundaien innebar ändå att Paddon och John Kennard var före i totallistan. Revansch på belackarna fick han på hemmaplan i Rally New Zealand där paret var snabbaste WRC2-bil. Detta hoppades Paddon skulle ge honom en grund för sju WRC2-tävlingar 2023 men det ser mörkt ut avslöjar han.
– Svårt med budgeten och vi är fortfarande i planeringsstadiet, men sju tävlingar bli dyrare än vad vi räknat med…
Istället kikar han mot betydligt billigare ERC och lovar att han och Kennard kommer att köra tävlingar i Europa även 2023.
– Huvudsaken är att vi kör regelbundet i Europa och dessutom att vi är konkurrenskraftiga, det är de två huvudfaktorerna, menar Paddon.
-Problemet är att om du går till WRC2 med en begränsad budget får du ingenting med dig, detta lärde vi oss i år!
Redan 2022 blev kostnaderna mer än 30 procent högre än vad han förväntade sig och då gjordes inga krascher eller andra dyra misstag. Det är så mycket som hänger med för att kunna slåss om segrar i WRC2, du måste ha en bra bil, bra team, möjligheter att testa och dessutom tillång till ett fullständigt reservdelspaket.
– Förutom detta måste du kunna starta rallyn på ett avslappnat sätt där du inte behöver oroa dig för ekonomin. Är det riktigt ansträngt med ekonomin så du måste vända på varje euro då anstränger du dig för ingenting ni slutändan!
Resonemanget känns igen från Tom efter WRC2 med M-Sport och precis som för Hörby-föraren kikar nu Paddon närmare på ERC.
– Du måste hitta det som ger mest för pengarna så visst, ERC är av intresse. Vi måste väga för- och nackdelar med både detta och WRC2 och vad som är realistiskt att uppnå!
Det går inte heller att blunda för att Paddon är besviken på Hyundai där han tidigt erbjöd sina tjänster för 2023 i Rally-bilen.
– Men tyvärr fanns där aldrig något intresse från andra sidan!
Han menar att det varit trevlig med lite stöd som tack för sin tidigare lojalitet mot Hyundai i synnerhet på hemmaplan.
–Vi offrade i stort sett vår WRC-karriär för några år sedan för att fortsätta vara lojala till varumärket…
*
Att motorsport och kanske rally är populärt på ett helt annat vis i Finland än i Sverige är nog något alla håller med om. Nu finns det även svart på vitt att detta stämmer då landets olympiska kommitté gjort en omfattande översikt över finländska toppidrottsframgångar. Dessa delas i fyra sektorer (olympiska, paralympiska och icke-olympiska idrotter och lagidrotter) och alla har under året varit framgångsrika.
Inom motorsporten är Finland en obestridd supermakt där Kalle Rovanperä blev den första finländaren på 20 år att vinna världsmästerskapet i rally. Klara Anderssons teamkompis Niclas Grönholm tog brons i World RX medan Valtteri Bottas slutade tia i Formel 1
– Förutom Finland var det bara Storbritannien och Japan som hade förare som körde i VM i både Formel 1 och WRC. Om rallycross också räknas in är Finland det enda landet i världen med förare i alla tre grenarna, säger Ilkka Palomäki expert på toppsportdata på Huippu Sport.
– Det speglar redan Finlands roll i motorsportens värld – för att inte tala om framgång!
*
Fortsätter att fyllas på i Rally Lima och idag kom det kryptiskt i ”Internationella 4WD”, ”100% Värmlänning med VW Polo R5”. Blev inte lättare när co-drivern angavs som ”Icke Värmlänning”? Däremot skingrades dimmorna kring Mattias Adielsson som har sin Ford Fiesta Rally2 till salu och vapnet 2023 i SM blir en Toyota Corolla. I högerstolen sätter Mattias sin gamle bisittare Bosse Holmstrand.
Mer oklart vem som sitter bredvid Hässleholms Johan Green i Lima? Kevin Athley klev ur Toyotan i höstas och nu väntar ny notläsare men vem? Total 96 anmälda idag.
*
Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se alternativt motorbloggen@telia.com