SMK Hörbys Julia Thulin ”nästan” världsmästare efter seger i Grekland, Tom stabil tvåa i Polen med en sträcka kvar, den 57:e TV-Svängen blev ”toppentävling” enligt Nalle, Kalle G. körde hem ESR, Jonas Å. YRC-sprinten och Hyundai krossade Toyota i Grekland!
Nu struntar jag totalt i regelverk och annat ovidkommande, i min värld har SMK Hörby fått en ny juniorvärldsmästare efter Tom Kristensson 2020. Nu är det visserligen i kartläsarstolen som medaljen borde hängas på Julia Thulin som både skickligt och iskallt lotsat estländaren Robert Virves till VM-guld.
Tyvärr åkte Julia bara de två sista deltävlingarna, Estland och Grekland vilket enligt regelverket gör att VM-trean Jon Armstrongs notläsare Ben Hoy snor medaljen för Julia. I VM-tabellen slutar hon fyra men med mellanskånska ögon ointressant, hon är världsmästare punkt slut. I de två tävlingar hon skött kontoret hos Virves har man fått ihop 60 VM-poäng medan Hoy bara lyckats läsa sig till 36 poäng i samma tävlingar. Med detta menar jag att det är Julia som är den rättmätiga innehavaren av VM-guldet sedan må reglerna säga något annat men på ren skånska, det skiter jag i!, Tvåa i VM-blev Sami Pajari, sex poäng bak och trea då britten Armstrong , tio efter. För Julia utbringar jag ett riktigt leve, hon leve, hurra, hurra, hurra o den långe huuuuuurrrraaaaa
*
Den andra SMK Hörby-åkaren på internationell scen är Tom Kristensson med Andreas Johansson som på väg mot pallen i polska Rajd Slaska. Med en kort sträcka kvar håller Tom andra platsen 12,6 sekunder bak ytterst meriterade Gregorz Grzyb. Ännu bättre före minst lika meriterade Kacper Wroblewski på tredje plats men hela 49,1 efter.
Rallyt har varit tufft och där inte minst tunga regnskurar ställer till det berättar Tom.
– Det går inte att hitta grepp. Jag har öppnat typ allt och letar fäste men det vill sig inre riktigt. Men men, vi kör på en kort sträcka kvar bara!
Återkommer i morgon med hur det gick i det Polska Mästerskapet.
*
Robin Adolfsson från Växjö var sist in med sin anmälan till SMK Hörbys rallyklassiker TV-Svängen där den 57:e upplagan avgjordes i lördags. Om Robin nu var sist med att anmäla så var han först i mål i hop med kartläsaren Nicklas Jidflo. Att Robin njöt av segern gick inte att ta miste på när han jublade högt direkt efter målgång.
– Exakt vad vi behövde efter vår fruktansvärt dåliga säsong. Vi kom egentligen hit för att känna om bilen äntligen fungerade som den skulle vilket den gjorde och dessutom bar det hela vägen till seger, otroligt kul!
I år var Rally-SM tänkt huvudfokus för Robin med den vassa Ford Fiesta R5 men så har det inte blivit. I våras slutade man tvåa i Simrishamn men efter detta har det mer eller mindre gått troll i bilen.
– Motorn krånglade så vi skickade den för renovering i England och när vi fick tillbaka den lagom till SSR rasade den direkt, berättar Robin.
Efter sju sorger och åtta bedrövelser var bilen klar till SM-finalen i Trollhättan förra helgen.
– Vi kom sjuhundra meter innan bromsarna försvann i 170 km/t och jag var tvungen att ta ett stengärde till hjälp för att få stopp, förklarar Robin.
I veckan var det expressjobb i garaget för att få ordning på bromsarna och sedan efteranmälan till TV-Svängen, något han inte ångrar.
–Detta är min absoluta favorittävling och det säger jag inte bara för att vi vann idag, jag har alltid älskat att tävla på Hörbys fina vägar.
Här har han tidigare gjort flera fina resultat vilket gett två inteckningar i ”Tommy Svenssons Vandringspris” och nu kom den tredje.
– Faktiskt ett pris jag alltid försökt vinna och äntligen gick det vägen, det blir absolut hedersplats i prishyllan!
Tävligen var nästan helt odramatisk för honom och Nicklas, en lite för optimistisk inbromsning på slutet var det enda som störde. Hårdast uppvaktade nya Skoda-duon Arvid Johansson/Andreas Sigfridsson från Lessebo men deras segerhopp försvann på sista sträckan. Då hade man knappt halvminuten upp till ledande Adolfsson och Arvid satte allt på ett kort.
– Tog verkligen i men i en lurig högersväng gick det på tok för fort och vi slog i en jordvall och snurrade på vägen, förklarade Arvid med en frontlösa Skoda som minne.
-Sådant här har man inte råd med när man slåss om seger!
I mål skilde 54,1 sekunder mellan de båda och tack vare fadäsen smet Vimmerbys 2WD-åkare Victor Karlsson/Jonas Magnér emellan i totallistan och gick där in efter Robin, 49,3 sekunder skilde.
– Asch detta kollade vi aldrig på, för oss var klassegern viktigare och den var där ingen som kunde ta ifrån oss, konstaterade Victor belåtet.
Lika belåten var tvåan i klassen, hemmaföraren Joacim Kristiansson med Roger Clausson som notläsare. Bara 9,9 sekunder skilde dom åt och ”Jocke” kunde inte annat än berömma segraren.
– Victor åkte grymt fort vilket inte minst hans tre sträcksegrar är bevis för, men jag är ändå jättenöjd att vara så nära med tanke på hans ”SM-tempo”!
Jocke hade rallyt igenom men tuff fajt med SMK Hörby-kompisen Pontus Berglund med pappa Peter som kartläsare. Efter två sträckor var man också före Kristiansson.
–På trean fick vi problem med växelföraren och vi tvingades spänna ihop allt med ett spännband, berättar Pontus.
-Sista sträckan fick vi slå av på bara för att inte riskera att bli stående och där försvann också chansen på andra plats…
SMK Hörby-seger blev det i tuffa klassen ”Standard B” genom Henrik och Ida Levin. Med detta är man fortsatt med i toppstriden i Sydsvenska Rallycupen som ny tvåa där bara finalen ”Rally Småland” återstår.
–Men redan kommande helg ska vi till Norge för att utöka vår ledning i Volvo Euro Cup är tanken, så för oss gällde det även att ta oss mål med hel bil, menade Henrik.
Oväntat tufft motstånd kom från klubbkompisen Jim Nilsson/Jörgen Jönsson som bara hade 13 sekunder upp till familjen Levin.
Eslövs snudd på underbarn, Simon Andersson/Carl Eriksson vann B-förare Trimmat med den lilla Opel Adam R2. Hårt motstånd bjöd annars Hässleholms Johannes Haraldsson/Magnus Lörd, en tur in på en ”escape road” på SS2 som bara den kostade runt 14 sekunder blev dyrbar och i mål skilde 22 till Opel-åkarens fördel. Pappa Mats var stolt som en tupp efter segern och konstaterade belåtet vid prisutdelningen.
– Här kom sista poängen Simon så nu är du också A-förare precis som jag och farfar (legenden Östen Andersson)
I C-klassen för trimmade bilar var Karlskronas Tobias Holmberg/Anton Johansson hårt uppvaktade Marcus och Alexander Svensson, Ryd. Men här fick 240:an ge sig för 940:an, 8,8 skilde. I B Standard B lurades Emil Friman/Tom Törngren av en lurig höger över krön på sista sträckan. Ett sidlägg som dessvärre även innebar skada på huset intill, kostade runt tio sekunder och då försvann också segern till förmån för Dalbys Valentin Mårtensson/Dana Kanzenbach. Hässleholmarna Lucas Ljungbäck/Emma Enarsson knep segern i ”Standard A” för A-B-klassen före klubbkamraterna Gustav och Erik Lindfors.
I motsvarande klass för C-förarna blev det Hörbyseger genom KarlJohan Ingesson/Emma Fransson vars svarta BMW var över minuten snabbare än Asarums Christer Alfredsson/Karl-Gustav Askmyren.
*
Klassiska och Historiska Rallycupen körde även deltävling i Hörby och där var Finspångs Janne Blom med ”Duaracellkaninen från Blentarp, Ted Malm i högerstolen. Deras blå Volvo 240 hade en jämn kamp med Hörbyboende gotlänningen Martin Nilsson/Bengt Persson i en röd version av samma bil. Till slut blev det ändå Blom som gick segrande ur striden med 12,8 sekunder tillgodo. Annars inledde förra helgens vinnare, Antti Johannesson/Niklas Johansson bäst. Men på andra sträckan missade 240:an en lurig vänster med krökt bakaxel som resultat.
Delade treor totalt i KRC blev Örkelljungas Per Eriksson/Björn Johnsson VW 1303S och gamle fortfåkaren Björn ”Nalle” Johansson/Håkan Lindh, Opel Ascona.
Nalle passade även på att posera ihop med legenden en Laupiz Blau-Kadetten som numera körs av Lars Byström från Kågeröd.
Framkom då att Nalle som kört många olika Oplar genom sin segerrika karriär, faktiskt aldrig haft förmånen att köra just en sådan som legenden…
Samme Nalle gjorde sig även till talesman för sina tävlande kollegor och då såväl från KRC till SSRC/DM-åkarna när han på prispallen tackade för tävlingen.
– En absolut toppentävling och jag är fylld av beundran över hur perfekt allt flutit på idag, stort tack!
*
Från detta över till saker som jag hade lite bättre koll på under lördagen än de rent tävlingsmässiga och alla farhågor kring nya startplatsen Hörby Sportcenter kom på skam. Alla 118 fick plats och där var till och med platser över, så kanske tio bilar till går att trycka in till kommande år. Med andra ord inga problem om trenden vad gäller antalet startande håller i sig.
– Nya digitalsystemet med ”QR-kod” börjar sätta sig, förklarade starter Mikael Ottoson som ihop med döttrarna firade sin födelsedag utanför HQ genom att assistera osäkra.
Att Hörby Sportcenter av alla upplevdes som en mycket bra plats för rallystart förklarade många och det är bara att hålla med. Inte bara modernt och fräscht utan även mycket enklare när vi slipper frakta bord/stolar plus ”f-n o hans mormor” mellan klubbhusets och gamla Folkets hus. Hörde faktiskt inte ett enda gnäll under lördagen vilket ändå är anmärkningsvärt, brukar alltid vara något som inte faller alla på läppen. Men i år verkade alla väldigt nöjda vilket så klart ger energi inte bara för tävlingsledarduon Eva-Marie Hasslöf och Mia Nilsson utan förhoppningsvis även för alla fanatiska funktionärer som SMK Hörby förfogar över. Här måste jag lyfta fram den hjälp vi får från grannklubbarna Simrishamns MK, Kristianstad MK, Hässleholms MK och SMK Örkelljunga, stort tack!
Tävlingen blev också helt olycksfri, inga ambulanstransporter vilket tråkigt nog numera ofta är mer regel än undantag. I ”Racecontroll” satt säkerhetschef Leif Svensson och mumsade på en sallad medan rally bara flöt på.
*
I dag var det dags för det som jag ändå anser vara bästa stunden varje TV-Svängen, vägåterställning med den grillade korven. I år fick fikat lite ”guldkant” när Rasmus Wingren som traditionen säger, bjöd på rulltårta. I samma sväng som Antti Johannesson åkte av gjorde Rasmus en än tyngre smäll i ett träd som även slutade med rull
– Rasse gjorde allt rätt, tog höjd inför vänstern men hade inte räknat med lösgruset utanför spåret. Kuggade ner till tvåan men tråkigt nog räckte ändå inte, förklarade pappa Ola.
Han borde veta då han genom åren svarat för motsvarande bravader, dessutom upphöjt till två.
– Lite jobb blir det, men klart vi ska ha ut både bil och ”Rasse” på banan igen!
Avslutar TV-Svängen där jag ihop med flera andra jobbade med min sträcka ”Stänkelösa”. Hade fått rapporter om att en anslutningsväg var svårt sönderkörd efter att många missat en ”pilad 90 höger”. Mycket riktigt såg vägen lite tråkig ut och dessutom en gräsmatta intill som många uppenbarligen använt som vändplats.
Jag och min medhjälpare Ingemar Månsson menade att detta blir inte lätt att fixa med spade och räfsa, så jag gick upp till markägaren för att snacka lite.
– Vet faktiskt inte riktigt hur vi ska göra för att rätta till skadorna på gräset och vägen, förklarade jag.
Den boende och hans fru tittade på mig och sa.
– Det vet vi, strunta i det!
Svårare var det alltså inte…
Nu återstår i stort sett 365 dagar till den 58:e TV-Svängen och har jag tur så kanske jag återigen ska igenom samma pärs. Detta om gud vill och jag fortsatt får förtroendet från tävlingsledningen förstås?
*
Finns en gräns för hur mycket en följare av Motorbloggen klarar av att läsa och jag ber inte om ursäkt för att jag tvingas koka ner resten av helgens tävlingar till ett minimum. Har inte ens med ett halv öga följt varken WRC eller East Sweden Rally eller Grus SM.
Börjar med ESR med sina blygsamma 50 startande och finalen i MAS Rallycup där Kalle Gustavsson/Magnus Nilsson vann inte bara ESR utan hela cupen med sin Fiesta R5. 2,8 sekunder bak kom Patrik Sandell/Emil Axelsson, Skoda och på tredje plats Albert Friberg/Jens Thapper, Mitsubishi. Redan i Hässleholms säkrade Linus Månsson/Martin Heggblad cupsegern i 2WD och för säkerhets skull vann man även i Linköping. 46 sekunder långsammare var Frans Harrén-Söderbäck/Henrik Pedersen, Golf. Som trea en Volvo 740 med Mikael Jakobsson/Alexander Björnsson. I R2 vann Sebastian Karlsson/Kim Lindedahl medan vinnaren i Standard hette Peter Holgersson/Daniel Andersson. Liam Berg/Anders Edkvist får representera kommande generation och vann Ungdomsrally.
*
I Vallentuna kördes YRC-Sprinten, sista stopp före finalen och där Team Nybes Jonas Åkesson/Nellie Karlsson var två sekunder snabbare än Mattias Adielsson/Maja Bengtsson i en av Jerker Axelsson inlånad Polo R5. Samma modell även på tredje plats med Christoffer Haglund/Lucas Karlsson. Volvo-seger i Nationella 2WD och då med Mattias Hallberg/Roger Eriksson. Tätt värre och tvåan Tobias Johansson/Roine Andersson, Volvo 240 futtiga 0,7 bakom. BMW som trea, Robin Brandel/Anton Persson. I Nationella 4WD var det ännu tajtare då tvåan Jonna Eson Brådhe/Lars Andersson tappade segern i sista körningen. I mål skilde 0,3 sekunder till David Dannevall/Fanny Jakobsson och på sista var Jonna tre sekunder för långsam…
*
Här att vi saker och ting i tur och ordning så avslutningen (bortsett från det jag inledde med) blir WRC EKO Acropolis Rally Greece. En tävling som jag av naturliga skäl i princip inte alls varit uppkopplad emot och har därför noll kol på vad som hänt under helgen. Kan dock konstatera att det gått lite grus i Toyota-maskineriet och i Grekland blev Takamoto Katsuta bäste Toyota-förare på och läs nog, sjätte plats. Näst bäste i ”The Latvala squad” var Esapekka Lappi som 22:a!
Istället var det Hyundai som dominerade genom Thierry Neuville som vinnare och Ott Tänak på andra plats, 15 sekunder efter. Ny Hyundai som trea och då med Dani Sordo innan ändå tidigare rallyledaren Pierre-Louis Loubet fick ihop det genom att bli fyra. Som man säger , det är inte över förrän den tjocka damen har sjungit och med tre tävlingar kvar och 90 poäng att köra om. skiljer nu 53 poäng mellan Kalle Rovanperä och Ott Tänak.
Blev varm in i hjärtat när jag fick se att sympatiska duon Emil Lindholm/Reeta Hämäilänen tog sin första WRC2-seger. Grekland. Som tvåa och något mindre sympatisk, Nikolay Gryazin medan cyprioten Alexandros Tsouloftas körde in som trea. Bara 2,9 efter kom så fyran Eyvind Brynildsen/Roger Eilertsen. Hörde ni något jubel kom detta säkerligen från Polen och Kajetan Kajetnowicz och utbröt när tuffaste konkurrenten om VM-titeln, Yohann Rossel bröt på näst sista sträckan efter rullning. Nu skiljer 33 poäng till Andreas Mikkelsen som inte kan ta mer poäng medan ”Kajto” har tre chanser eller 90 poäng kvar att leka med…
*
Med detta ”over and out ” från TV-Svängen-land!
*
Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se alternativt motorbloggen@telia.com