SMK Hörby-Klara kör World RX med Niclas Grönholm, SSR-ledningen pustar ut, Wilke fick göra ett omtag, Pajari ansluter till Toksport och sluts RS-cirkeln?
I förmiddags gick jag rutinmässigt genom mina olika kanaler för att samla material Motorbloggen. Säger bara, himla tur att jag satt ner när det trillade in ett mejl från Russel Atkins, ansvarig för media hos FIA World RX. När de här orden dök upp, ”Klara Andersson and Niclas Grönholm join forces in groundbreaking gender-equal World RX line-up at CE Dealer Team” fick jag kolla extra så att där fanns någon champagne på kylning. Foto: CE Dealer Team
Att SMK Hörby en dag inte bara skulle ha en Juniorvärldsmästare (Tom Kristensson) utan nu även en tjej i Rallycross-VM är tankar som skapar svindel i min skalle. Glöm inte att SMK Hörby bara för något år sedan jublade högt när någon duktig förare i klubben körde hem DM-medalj och nu är vi plötsligt på VM-nivå (även ERC med Tom och Victor Hansen) så sjävklart att det bultar extra klubbhjärtat. 22-årige Klara har fötts in i motorsporten genom att föräldrarna Pia och Håkan var flitiga i samma sport och i deras spår gick sedan även storasyster Magda (bilden) Foto: Tommy Svensson
och att Klara så fort hon växt ur karten (här efter seger i SSM för 12 år sedan) ,
skulle slå in på samma väg var självklart. Via J-SM-silver 2020 blev det guld i 2150-klassen i fjol och nu sitter hon tillsammans med en sådan storhet som VM-trean 2021 Niclas Grönholm i det nya och hårt skandinavienpräglade ”CE Dealer Team”. Med detta bryter Klara isen och blir första tjej med permanent plats i Rallycross VM men ”Pia och Håkans tös” vill inte sätta stopp här.
– Jag har mycket att lära men målet är att bli den första kvinnliga världsmästaren i rallycross, avslöjar Klara.
När Radiosporten intervjuar Klara är hon noga med att beskriva hur ödmjuk hon känner inför uppgiften att vara ena halvan av historiens första helt jämställda team i World RX. Men den ödmjukheten lär försvinna direkt när hon trycker på ”On-knappen” eller hur nu en RX1-bil startas.
Att Klara körde ifrån över 50 manliga konkurrenter i SM-klassen är troligen bevis nog på att hon inte på ser sig som någon ”underdog”, detta oavsett hur namnkunnigt motstånd hon nu får möta i de sju deltävlingarna. Att sätta sig i den eldrivna av PWR utvecklade bilen med sina 680 hästkrafter och som tar Klara till 0-100 på under två sekunder blir det häftigaste hon kört. Att det tar något längre tid innan VM-kronan sitter på Klaras huvud är hon medveten om ,men förklarar föga överraskande att detta är det mest spännande non gjort i hela sitt liv. Att det krävs mycket av henne framöver är hon också medveten om, men hon är beredd att ge allt för att målbilden en dag ska uppfyllas. Att hon har de bästa förutsättningarna är också sjävklart med välkände Jussi Pinnomäki som teamchef och f.d VM-kartisen Emil Axelsson i ryggen. Foto: CE Dealer Team
Även fördelen med få en så rutinerad förare som Marcus Grönholms son som teamkamrat med över 60 tävlingar bakom sig är så klart lite guldläge, när hon kanske och som skåning, förhoppningsvis ser Johan Kristoffersson i backspegeln. 25-årige Grönholm är en av favoriterna i hop med Kristoffersson och bröderna Timmy och Kevin Hansen när serien gör en lite försenad premiär i Tyskland i slutet av juli. Niclas är lika taggad som SMK Hörby-föraren inför detta intygar han.
– Jag är riktigt laddad och det ska bli så kul att göra den här resan tillsammans med Klara!
Före detta ska man dock lufta bilarna i en uppvisningsklass i Höljes den 2-3 juli innan VM börjar på Nürburgring den 30-31 juli. Efter detta är det tävlingar i Norge, Lettland, Portugal, Belgien medan finalen ännu inte är fastslaget.
*
Från detta till lite mer jordnära motorsport om man nu kan kalla Rally-SM för detta och South Swedish Rally. Med snudd på 100 anmälda är det inte konstigt att tävlingsledare Kjell-Åke Jönsson äntligen kan pusta ut, med tanke på hur dåligt med tävlingsugna det såg ut bara dagar före att anmälan stängde. Nu blev det även snudd på SM-rekord i modern tid med antalet startande och då är Kjell-Åke självklart väldigt nöjd och konstaterar.
– Vi förstod att det fanns ett sug efter att få tävla, men 94 ekipage på anmälningslistan är mer än vi hoppades på och det var länge sedan vi hade ett sådant startfält!
Senast det kördes SSR under normala förhållanden var 2019 och då med tio bilar mer än vad som ska flaggas iväg från Älmhult fredagen den 27 maj. Däremot är det betydligt fler än senaste upplagan 2021 då bara 77 ekipage startade. Då fanns inte heller några supportklasser vilket är fallet i år med Sydsvenska Mästerskapet och SSR Historic där då de som anmäler sig där ska läggas till de 94. Här ser det dock väldigt tråkigt ut, i synnerhet vad gäller ”Sydrallyt” som idag står med futtiga fyra anmälda vilket ska jämföras med runt 60 bilar för tre år sedan. Denna minivariant är premiär i Sydsvenska Mästerskapet och drar igång direkt efter SM-fältet där fSSM-örarna kör sex sträckor.
*
När helgen i Älmhult är till ända blir nästa anhalt för SSM i Växjö med klassiska ”Dackefejden” den 18 juni. Även här är det Kjell-Åke Jönsson som står på kommandobryggan och erbjuder en riktig godbit, ”Rallytävling för bilar på vägar av god småländsk kvalitet. Totalt 149 km, varav ca 78 km SS fördelat på 3 olika SS som körs 2 gånger.”. Nästan åtta mil SS innebär ”SM-längd” men jag blir lite konfunderad då det i Tävlingsinbjudan inte finns angett någonting om vilka serier/cuper som räknas den 18 juni? SSM nämns överhuvdtaget inte och om det är ett misstag eller Kjell-Åke kanske med tanke på det dåliga intresset inför SSR, redan räknat ut ”mini-SM”? Oavsett så planeras det för tävling med start i Kosta och Wäxjö MS har lämnat ett tämligen smalt fönster när det kommer till antalet startade som välkomnas. Max 100 ekipage får köra samtidigt som det krävs intresse från minst 80 förare för att Kjell-Åke ska göra tummen upp för klassikern. Nu håller jag och säkerligen också Wäxjö MS tummarna för att anmälningar kommer in tidigt så att man slipper samma magsårskapande känsla som inför SSR…
*
Om vi ändå utgår från att SSM som det står i tävlingskalendern ingår i ”Dackefejden” återstår två deltävlingar, ”Snappphanerallyt” i Hässleholm den 20 oktober och så finalen som då är gemensam för SSRC/DM i Vetlanda och ”Rally Småland” den 1 oktober. Återkopplar till ”Snapphane” som valt ett andra stödjeben i dessa oroliga tider då även MAS Rallycup tar sig till Hässleholmsgården i slutet av augusti. Både SSM och MAS har liknade upplägg med egna noter och därmed rekognosering före start. Att vara rallyarrangör är inget självspelande piano vilket är välkänt för de som någon gång valt att engagera sig ”på andra sidan” än att tävla. Två stora stötestenar finns, hitta lämpliga specialsträckor och därefter skaka fram minst hundra frivilliga som kan jobba under tävlingsdagen.
Att detta inte är något man gör på en kafferast vet verkligen mångårige tävlingsledaren i HLMK, CG Wilke och när jag pratade med honom häromdagen och avslöjades att man inför ”Snapphane” fått ta ett omtag vad gäller banan.
– Vi fick inte bara oväntat nej från två väghållare utan dessutom så sent att tillståndstiden hos Länstyrelsen passerat, förklarade Wilke.
Till Länstyrelsen och fyra månader före start måste banan vara komplett, efteråt kan man ta bort sträckor men inte lägga till i sin ansökan. Detta innebar så klart att Wilke & Co hamnade i ett lite knivigt läge men med kreativt tänk har nu problemet lösts.
– Det blev så klart inte som vi tänkt från början, ändå kommer vi att kunna bjuda på ett lika fint rally som vanligt, lovar Wilke.Foto: Tommy Svensson
Utan att gå in på bansträckningen vågar jag ändå utgå från att tävlingens signum, ”Hovdala” som vanligt blir är en viktig pusselbit i banan den 20 augusti. En sträcka som många äskar medan andra gör raka motsatsen och oavsett vilket läger man tillhör, så utan ofta två mil långa Hovdala vore det svårt att tänka sig ett ”Snapphanerally”!
*
Läsarna av Motorlbloggen har näppeligen kunnat undgå vilka enorma uppoffringar som Tom Kristensson tvingats till för att ”kunna leva sin dröm”. De som trodde att bli världsmästare skulle vara en effektiv dörröppnare och att Tom efter detta kunde ägna sig åt att peta navelludd i väntan på lukrativa rallyerbjudnade, de hade fel. Istället fick Hörby-föraren kavla upp ärmarna ytterligare en bit vilket till slut ändå gav en plats hos M-Sport Ford och deras WRC2-team. I år har Tom valt att backa ner ett steg och laddar om på lägre nivå för att om planen fungerar, snabbt återkomma bland de lite större elefanterna. Kan inte utan att jämföra honom med Sami Pajari som vann Junior-WRC i fjol. Inte bara att Pajari och Enni Mälkönen fortsätter samma klass men som numera kör 4WD med Rally 3 Fiesta utan bakom finländarna finns ”stöttare” som gör det möjligt att köra andra VM-tävlingar för att behålla formen. Foto: Toksport WRT
Därför blev det kostsamma starter i såväl Monte Carlo som Kroatien utanför J-WRC och nu är det även klart att paret efter kommande WRC Rally Portugal även kör Italiens deltävling, Rally Sardegna. Då blir han teamkompis hos Toksport WRT med landsmännen Emil Lindholm/Reeta Hämäläinen och kanske även Andreas Mikkelsen/Torstein Eriksen. Blir även ett kliv upp för Pajari då han för första gången sitter i en Rally 2-bil och när det är Toksport, så är det självklart Skoda det handlar om. Nu lär inte Rally2-äventyret sluta här utan Pajari berättar att det blir fler starter under året, även om vilka tävlingar detta sker i inte är klart.
*
Idag stänger anmälan till deltävling tre i Södras RS-DM, ”Svedala Runt” där det trots allt blivit lite mer ”drag under galoscherna”. I denna sekund finns 29 anmälda ungefär tio färre än vad Eslövs MK hade när de ställde in, men något sådant besked lär inte komma från Söderslätt.
Tittar man dessutom tillbaka i tiden så var runt 30 startande en tämligen vanlig siffra i RS-sammanhang så kanske det är så att RS-cirkeln är på väg att slutas?
*
I Midnattssolsrallyt 6-9 juli har anmälningsfloden lugnat ner sig och med två veckor kvar till stängningsdags finns idag 141 tävlande registrerade i de 14 olika klasserna.
*
Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se alternativt motorbloggen@telia.com