Smäll i ansiktet för Andreas, Åhlin med Skoda R5, Blomberg/Andersson kör i Asien, Nitiss till EKS och Kim tackar!
En smäll rätt i ansiktet. Så beskriver Andreas Mikkelsen detta att FIA inte medgav dispens för Volkswagen att tävla med nya Polo R WRC. Nu menar Andreas att resten av säsongen förblir högst oviss.
– Vet inte riktigt vad jag skulle kunna ha gjort annorlunda för att kunna få en styrning i år, förklarar han för Autosport.
– Var i stort sett tvåa i mästerskapet hela fjolåret och vann till och med sista tävlingen i Australien. Men allt som kunde tänkas gå fel har gjort så och nu kommer också FIA-beslutet som ett nackslag.
WRC2-inhoppet i Monte Carlo innebar vinst men det spåret är Andreas inte intresserad att följa, utan menar att han måste få köra en 2017-bil. Att hitta budget för att köra en fjolårsbil skulle han kunna greja även om det kostar mycket även på den nivån menar Andreas.
– Det skulle kosta och jag skulle kunna fajtas om en topp-åtta placering men det är det faktiskt inte värt!
– Jag är faktiskt professionell rallyförare och för att vara helt ärlig, tycker jag inte att jag ska behöva betala för att få köra…
Med Polon som dammsamlare i Hannover återstår enbart M-Sport för privatåkare men där verkar inte Andreas alls ha någon fot inne. Istället är planen att köra reccen till alla 13 WRC-deltävlingar och att även befinna sig ”i smeten” för att inte bli bortglömd. Härifrån ska han sedan undersöka bästa möjligheten för comeback 2018 och då vara med och slåss om ”the world championship”.
Finns flera rykten som vill placera honom hos Yves Matton och Citroën Racing redan i år efter att ingen av deras tre förare Kris Meeke, Craig Breen eller Stephane Lefebvre inte alls motsvarat de höga förväntningarna. Istället för sträcksegrar med den kanske mest vältestade 2017-bilen, C3 WRC har det kommit mest gnäll från förarna. Åtminstone från Meeke men även Breen har bitvis dissat sin nya bil.
*
Gud hör bön. På något annat sätt kan jag inte tackla detta att dagen efter att jag ”hackat” på Skoda Sverige för att inte ha använt Tidemands Rally Sweden-seger bättre då avslöjar Fredrik Åhlin att han tecknat ett samarbetsavtal med Skoda Sverige. En liten knall då Fredrik hittills mest synts i olika R5-Fiestor medan det framöver blir en R5-Fabia för värmlänningen.
– Det känns oerhört kul att få möjligheten att köra en helt ny Skoda Fabia R5 denna säsong och dessutom oerhört inspirerande att kunna inleda ett samarbete med Skoda Sverige, berättar Fredrik.
Han kommer även under 2017 att ha British Rally Championship (BRC) som ”main target” och detta med samma brittiska team som 2016, CA1 Sport med teamchefen Martin Wilkinsson.
– BRC känns som ett självklart val för årets satsning där vi verkligen känner oss redo att fightas om mästerskapstiteln. Vi tittar även på möjligheterna att köra några SM-deltävlingar här hemma i Sverige, vore kul om vi skulle kunna upprepa segern i South Swedish rally, berättar Fredrik med ett stort leende.
Skodan kommer att köras med däck från DMACK och även kartläsaren blir ny. Sedan sex år tillbaka har Morten Erik Abrahamsen läst noterna till Fredrik men har inga möjligheter att göra så framöver. Istället blir det en annan ”norsk” Torstein Eriksen som även syns i Frank Tore Larsens R5-Fiesta.
– Jag och Fredrik lärde känna varandra och blev goda vänner under 2015 då vi jobbade tillsammans som ”gravel crew” åt Mads Östberg, berättar Eriksen.
– Vi hade väldigt roligt ihop redan då och det var en viktig del i mitt beslut att inleda ett samarbete med Fredrik och jag hoppas att vi tillsammans kan bli ännu bättre och stabilare under 2017!
Riktigt kul och det känns lite som islossning för svensk rallysport, hoppas nu bara att detta ger ringar på vattnet effekt…
*
Ett annat bevis på att det börjar röra på sig levererar Trollhättanbaserade O’Learys Racing där Robert Blomberg och Lars Andersson redan vid målgången i Torsby lät mig förstå att det var stora saker på gång. Dom överdrev inte kan jag konstatera, för idag kom det för mig lite trista beskedet att det inte var TV-Svängen man syftade på när man menade på ”större satsning”. Det var mycket, mycket större och i år blir det FIA Asia Pacific Rally Championship för Robert och Lars.
– Containern är nu på väg till Nya Zeeland och i den finns inte bara vår Mitsubishi Mirage utan också en bil för Jari Ketomaa, avslöjar man.
– Med support från MPart kommer vi att delta i klassen AP4!
Får väl ändå erkänna att detta är långt förbi TV-Svängen och därmed kommer också mitt intresse för mästerskapet göra comeback. Efter att Pontus Tidemand vunnit 2015 dalade detta men nu får jag återigen vända blickarna mot öster.
En tuff kalender väntar de båda svenskbyggda R5-Mirage och deras besättningar och man inleder med ”International Rally of Whangarei” på Nya Zeeland sista helgen i april. Därefter väntar tävlingar i Australien, Kina, Malaysia, Japan. Allt för att avsluta med ”Rally of India” som självfallet körs i Indien den 24-26 november.
*
Tyskarna gick igång på Glenn Olsson & Co och deras nya målgång i Torsby där det blev prisutdelning bara några hundra meter efter att Jari-Matti Latvala rullade över mållinjen som vinnare. Tidigare har alltid målgången på power stage skett på någon från torget i Karlstad avlägsen plats och då bara lockat ett fåtal åskådare. I år var det skillnad med massor av folk, media och inte minst alla teamen framför podiet.
Nu kopierar tyskarna detta och kommer att ha prisutdelning direkt efter målet på nya sträckan Bostalsee strax utanför serviceområdet något som teamen nu uttryckt stort gillande för. Även Glenn Olsson är glad över nytänket.
– Att ha prisutdelningen i Torsby gjorde ett besök där mer attraktivt för fansen och biljetförsäljningen ökade, berättar Glenn.
– En enda officiell prisutdelning mitt bland alla fans och tv gav både ekonomisk vinst och stor underhållning.
’
För mig var det helt oväntat att Mattias Ekström hade för avsikt att köra med tre Audi S1 EKS RX i årets World RX men igår avslöjades det att så blir fallet. Förutom Mattias själv och Topi Heikkinen ansluter nu även letten Reinis Nitiss till ”the EKS squad”.
Nitiss blev som 18-åring den yngste föraren att vinna Rallycross-VM:s Supercarklass 2014 när han körde hem segern i Norge. I fjor var det Fiesta från OMSE som gällde i de fyra sista tävlingarna för Nitiss efter att ha haft stora problem att hitta fart i Münnich Motorsports Seat tidigare på året.
– Att byta till världsmästarteamet är varje förares dröm, förklarar Nitiss.
– En unik möjlighet för mig och jag är extremt glad över att bli en del av EKS!
Lika glad är Mattias Ekström över att få in nytt blod i teamet.
– I Reinis får vi ännu en snabb förare. Även om han bara är 21-år gammal har han redan samlat på sig massor av erfarenheter från rallycross.
*
Samtidigt presenteras ett helt nytt två-bils team för World RX, STARD med letten Janis Baumanis och vilde ryssen Timur Timerzyanov som chaufförer. Jobbet komemr att göras med Ford Fiesta RXS Supercars genom Manfred Stohl’s team, Stohl Racing.
Tidigare körde de båda nya STARD-förarna för MJP Racing och där Kevin Eriksson och dubble DTM-mästaren Timo Scheider nu ersätter.
’
Populära mellansvenska AutoExprten Rallycup byter namn i år till TRENDAB Rallycup meddelar 7-klubbars. Inom kort kommer man även att meddela vilka sju deltävlingar som kommer att ingå i årets serie.
*
När Motorbloggen griper in så löser sig mycket och ett bevis på detta var gårdagens efterlysning från Volvo-byggaren Kim Sevius. Han behövde bildbevis på att hans 262-bygge fick ha de bakljus som han vill ha och nu är Kim nöjd och tackar för hjälpen, ” Tack för all hjälp nu har nog detta löst sig. Jag har fått några bra bilder så det vore väl f-n om dom inte blir nöjda. Som jag hade för mig var det den nyare!! bakänden på Svantes bil.
Tack än en gång
Kim”.
Alltid kul att kunna hjälpa…