SM-rallyt slutade i moll för Tom K., Rådström/Rudi vann i Linköping, Hallberg/Stigh säkrade SM-guld, så också Hovind/Floberg, kloka ord från Småland-Sara, DKW invaderade Hörby och välkänd skånsk motortrimmare har gått bort.

”East Sweden Rally” slutade i moll för SMK Hörbys Tom Kristensson/Andreas Johansson och redan på femte sträckan tvingades Skoda-paret parkera.

Foto: Pierre Skytt

Först punktering och sedan kändes att där var något som höll på att gå sönder, berättar Tom.

När vi så körde ner i ett litet hål brast länkarmen…

Foto: Tom Kristensson Motorsport

Skadorna blev små och efter att mekanikerna hos Keane Motorsport bytt länkarm och drivaxel kunde Tom kör ut  för egen maskin.

Foto: Tom Kristensson Motorsport

Tråkigt nog tappade man nu chanserna på SM-guld och inför finalen i Trollhättan är Tom och Andreas nu fyra men fortsatt med teoretisk chans på silver. Upp dit skiljer idag 28 poäng med 30 totalt att köra om, tufft läge. 

*

Bättre SM-CV än vad norskan Sunniva Rudi kan uppvisa är nästan omöjligt att få, två starter och två segrar är svårslaget. Först åkte hon med Tim Liljegren till seger i Tierp med Volvon och nu med sin nya förare, Dennis Rådström blev det återigen seger. Till och med ett snäpp upp då vi idag snackar om totalseger i GK Doors VW Polo R5. Första SM-triumfen för Dennis på flera år och den värmländska glädjen gick inte att ta miste på. 

Foto: Pierre Skytt

Dennis visade storform och vann även power stage vilket gav en slutlig marginal till Team Nybes Fredrik Åhlin/Maja Bengtsson på 17 sekunder.  Åhlin är också trea i SM-tabellen, en enda poäng före Tom Kristensson.

Foto: Pierre Skytt

Än är inte SM-guldet bärgat för Patrik Flodin/Göran Bergsten som slutade trea i Linköping och nu står på 109 poäng mot Rådströms 102. Fyra blev Pontus Tidemand/Johan Johansson med Polo R5 även dom och fortsatt övertygar inte den gamle VM-åkaren från SMK Eda. Mellan honom och Rådström skilde nästan en och en halv minut.

Foto: Pierre Skytt

Till minne av sin bortgångne bror Peter körde hemmafavoriten Henrik Appelskog med dennes Skoda R5. Med tanke på den känslomässiga berg och dalbanan i kombination med 4WD-debut så gjorde Henrik och kartläsare Bo Holmstrand en fullt godkänd insats. Sist i klassen visserligen men där uppe är jag säker på att Peter och gjorde tummen upp…

*

Foto: Pierre Skytt

PG Andersson/Anders Fredriksson kunde trots ett ”big moment” leda ”Nationella 2WD” fram till SS9 men inte längre. Efter sträckan ville inte BMW:n starta och nu är är vägen spikrak mot SM-guld för dagens vinnare Patrik Hallberg/John Stigh. Inte ens full pott i finalen för dagens tvåa Patrik Dybeck/David Arhusiander kommer att hjälpa då det skiljer ointagliga 36 poäng mellan de båda Toyota-förarna.

Istället blir det silverfajt mellan främst Dybeck och PG där det bara skiljer sju poäng. Även dagens sjua Isac Nordström/Alexander Glavsjö kan blanda sig i leken, men då krävs nog att de två andra gör bort sig helt i Trollhättan. Måste nämna Junior-vinnaren tillika sexa totalt, Kullings Melvin Bengtsson/Carl Eriksson. Med sin lilla och på pappret helt överkörda Peugeot R2 satte han många med mer (läs dyrare) bilar på plats. Bra gjort Melvin.

*

I Nationella 4WD heter vinnaren, tillika födelsedagsbarnet Oskar Sundell med kartläsare Joakim Söderqvist. 15,6 sekunder skilde till tvåan Mirage R5-kollegan, Mikael Lindquist/Nicklas Edvardsson. Även Mirage som trea, Peter Johansson/Christoffer Bäck, så även som fyra Kevin Jirvelius/Sophia Karlsson och femma Anders Söderberg/Julia Svensson. Detta får mig att fundera, när nu Mirage är så överlägsen är det kanske idé att även dela klassen två delar enligt tidigare SM-manér. En klass för Mirage och en för vanliga Mitsubishi, allt för att alla bilar ska kunna klassas som vinnare…

*

Redan klar vinnare i ”Standard” så visade ändå Andreas Hovind/Catalina Floberg att de var minst sagt värdiga SM-titeln genom att bli tvåa i ESR. Överlägsen segrare blev Karlskronas Robin Liljegren/Nathalie Johansson.

Bäst skåning i ESR blev SMK Hörbys Ingemar Månsson med kartläsare från Nyköping Henrik Pedersen. Den blå 940:an slutade sjua i klassen. ”East Sweden Rally” blev väldigt utmanande och strax över 30 ekipage nådde aldrig Saab Arena i Linköping. Bland dessa båda skånska hoppen Johannes Haraldsson/Magnus Lörd (Hässleholm) och Adam Grahn/Marcus Sundh (Yngsjö). För Haraldsson var det en trilskande motor som var orsak medan Grahn åkte av vägen på beryktade Prästtomta.

*

 Igår kom där en mycket intressant och klok krönika från Smålands SGA Sara Mejving med frågeställningen Cup:ar vi ihjäl oss eller är vi bara otroligt duktiga arrangörer?”. Mitt svar hänvisar till det första, att rallysporten i ”sprintfart” är på väldigt god väg att cupa ihjäl sig.

Sara avslöjar att totalt åtta olika cuper använder tävlingar i Småland som plattform under 2024. Då ingår inte SM men alltifrån Svenska Rallycupen till E-cupen väljer tävlingar i Småland och där priset i slutändan blir ett urvattnat DM. Sara svarar själv med ett klart nej, distriktet har inte råd att vara scen för alla dessa olika serier/cuper. Istället vill hon se DM som det lysande exemplet och det  hon helst vill att de småländska förarna prioriterar. Hon avslöjar en dröm där alla arrangörer inom stipulerad tid (oktober i år) anmäler sina tävlingar för 2025. Samtidigt ska även cuparrangörer meddela var man har intresse att medverka och därefter är det distriktet som avgör om detta kan tillåtas. Hela Saras tänkvärda krönika finns påhttps://skillingaryd.nu/sport/motorsport/cupar-vi-ihjal-oss-eller-ar-vi-bara-otroligt-duktiga-arrangorer/ Tilläggas kan att samma sak som gäller i Småland även stämmer in på Södra BF, även om det här är något färre cuper, Sydsvenska Mästerskapet, MAS Rallycup, Bilsport Rallycup är de jag kommer på utanför DM… 

*

Inte så ofta som en ikonisk racerbil väljer Hörby som ort för att visas upp, men i dag när Svenska Audi-DKW klubben hade sitt årliga rally dök den upp, Auto Union TypC tillverkad under året 1934-37. Med mittmotor och individuell hjulupphängning var bilen långt före sin tid. Även motorn var avancerad med 16 cylindrar vilket innebar dominans inom Grand Prix racing. Nackdelen var att bilen var oerhört svårkörd även om den alltid var snabbast. 

Foto: Tommy Svensson

I Hörby fick den inget tillfälle att visas i racerfart utan stod istället parkerad i hop med ytterligare drygt 20 klassiska DKW-två-taktare. Fick en liten nostalgisk kick när jag tittade i en av de sist tillverkade som även kallades Auto Union 1000. Minns att bokhandlare Reis i Hörby körde en sådan mörkgrön med vitt tak och av någon anledning fick jag en åktur. Fascinerad kollade jag då som 10-åring på den stående hastighetsmästaren av termometertyp, det är sådant som sätter sig i minnesbanken.

Foto: Tommy Svensson

Även om DKW aldrig tillhört mina favoriter så måste jag medge att det var en trevlig stund i desras sällskap.

*

Nåddes idag av ett mycket tragiskt besked när motortrimmaren Bengt ”Bengan” Haglund från Eslöv gått bort. En kille där min känsla är att han alltid varit med och trimmat främst Volvo-motorer åt både rally och rallycross-åkare ,men nu är det över för gott. Ofta som han käftat med mig och poängterat så klart helt felaktigt, Volvos överlägsenhet gentemot Opel. Med den bakgrunden så har vi inte haft så mycket rent handfast med varandra att göra, detta till skillnad från VEC-ansvarige Ted Malm.

Foto: Malm Motorsport

Han skriver idag känslofyllt på Facebook. ”Nåddes imorse av en hemsk nyhet att en alltid lika glad Bengan Haglund hade somnat in. En man som jag haft många samtal med och en man som jag haft många diskussioner med. Inte alltid vi varit överens då vi hade en motor som det tog lång tid innan vi fick rätt på. Du skickade alltid dina bilder på motorn som var supersuddiga från din mobil. Det var ett signum från dig. Men därefter har vi alltid haft bra samtal. Jag var imponerad av dig Bengan då du uthärdade helvetisk smärta och DU kommenterade alltid hur du var imponerad av det jag gjorde. Vi hade så många bra samtal sista åren. Tyvärr fick du aldrig min tavla som du skulle få som bevis på det stöd du gav 2023 till oss i teamet. Jag var där ute hos dig flera ggr men missade dig alltid och vi sade på telefon, vi tar det imorgon. Imorgon kom aldrig. Min reflektion är att efter 50 så är livet som ett timglas där man sitter och ser sanden rinna ner. Det handlar om att leva här och nu. Du kommer vara saknad Bengan , vi hoppas både jag och Katharina Malm att du skall slippa smärta och helvete där du är nu. jag säger som jag brukar – Njut av livet………..”.

*

Här sätter jag punkt och övriga tävlingar som Röforsloppet och Karlskronapokalen får vänta till måndag, annat upptar söndagen än bloggskrivande. Måste ändå hinna med att rätta mig själv angående ”Nattkröken”.

Kul att få vara med och omnämnda i Motorbloggen, tackar för det.  Dock en ändring, vi kör DM för Södermanland/Västmanland, hälsar Fagerstas Mikael Johansson. 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *