SM-juniorer får lov att köra Trimmat även 2025, även BRC får notera nedgång, ”Lundasprinten” klarade minimigränsen, tuff uppgörelse att vänta mellan Kristensson-Flodin och även Mexiko tar hjälp av Jemba-noter.

Blev lite förvånad men samtidigt inte över att Styrgruppen i Rally SM idag meddelar att man drar tillbaks det ursprungliga förslaget att enbart ”Standard” skulle gälla för Juniorerna 2025.

Vi erkänner att kommunikationen om planerna för JSM 2WD har varit bristfällig och att tidigare beslut fattades förhastat. Efter att ha lyssnat på de synpunkter som inkommit, har vi omprövat vårt tidigare beslut. Vi kan nu bekräfta att JSM 2WD kommer att tilldelas medaljer även under säsongen 2025, säger Jonas Kruse, Projektledare för Rally-SM.

Man förtydligar i pressmeddelandet att, ”Juniorerna är en ovärderlig del av rallysportens framtid, och Styrgruppen strävar ständigt efter att skapa de bästa förutsättningarna för unga talanger att visa upp sin talang i ett tidigt skede av karriären. Därför togs beslutet att satsa på Grupp F (Standard) inom JSM, i kombination med att en del av prispengarna från Hankook, upp till 200 000 kr (beroende på antalet startande), öronmärks för dessa unga förare”.Dock blir detta bara under ett övergångsår (2025) från och med 2026 blir det enbart ”Standard” för juniorerna” (bilden J-SM tvåan Wille Gad från Älmhult).

Foto: Kristian Lindberg

Vi vill tydliggöra att 2025 kommer att vara det sista året då trimmade 2WD-bilar har JSM-status. Vårt långsiktiga mål är att begränsa antalet SM-titlar för att ytterligare höja deras status. Som en del av denna strategi vill vi påminna om att under 2022 delades hela 15 SM-guldmedaljer ut i rally, något vi nu vill ändra på för att varje SM-titel ska få mer tyngd, avslutar Kruse. Vad gäller det sista så kan väl ingen ha någon annan synpunkt än Jonas , 15 SM-guld…

*

Inleder med det som för tillfället upptar mest plats under håret eller som Nalle Puh uttrycker det ”Glöm inte jag är en björn med väldigt liten hjärna”. Nu är jag ingen björn men för övrigt skriver nog många under på att det övriga stämmer. Handlar så klart om antalet anmälda till de olika rallyn som är i antågande. Den sydsvenska rallyverkligheten har även nått framgångssagan Bilsport Rallycup som till lördagens ”Karlskronapokalen” har knappat 90 anmälda. Att jämföra med vårens BRC-premiär i Anderslöv där Trelleborgs MK till och med fick tillgripa gallring. Kan bara konstatera att något är verkligen fel när inte ens de f.d SM-vägarna kring Karlskrona är tillräckligt för att locka ut bilar ur garagen. Tre sträckor som dubblas ger 40 kilometer och till det resonabla priset 2600 kronor. Nu tror jag inte Karlskrona AK är speciellt bekymrade med tanke på att man maximerat till 100 startande. Något jag tänkte var i underkant när inbjudan publicerades för två månader sedan, men återigen trodde jag fel…

*

I morgon stänger anmälan för Arlövs MC och Lunds AC samarbetet, ”Lundasprinten” söndagen den 1 september. Nu körs den namnet till trots, inte i Lund utan det är på Bulltoftabanan i Malmö som deltävling fem i RS-DM kommer att avgöras. Även inom asfaltleden har det tunnats ut och med blott tre anmäldas marginal, kan tävlingsledare Britt Steiner ge grönt ljus. I dag finns 33 ekipage (bland dessa DM-ledande hemmaföraren Hans-Daniel Steiner) anmälda vilket innebär nästan en halvering mot premiären  i april, ”Bilmånsson Rallysprint” i Hörby

Foto: Lars Svensson

Även här bits det på nagler och med en vecka kvar av anmälningstiden, finns 53 anmälda vilket är 17 bilar upp till brytpunkten där klubben gör ett plus minus noll resultat… 

Då är det bättre intresse för med Karlskrona datumkolliderande SM-tävlingen ”East Sweden Rally” i Linköping (23-24 augusti) som har över 20 fler anmälda än konkurrenten i Blekinge. I ”Internationella 4WD” väntar en ny uppgörelse mellan ledaren Patrik Flodin, Ilsbo MK och Tom Kristensson, SMK Hörby. I genrepet ”Snapphanerallyt” hade Tom Flodin lite på gaffeln inför sista sträckan, men där en punktering på Hörby-förarens Skoda avgjorde. Planen i GK Doors svarta Polo där Göran Bergsten läser noterna är enkel.

Foto: Tommy Svensson

För vår del är det egentligen viktigast att bara hålla Tom bakom oss, avslutar Patrik.

15 poäng skiljer mellan de båda och skulle detta utökas efter helgen kan det betyda att firma Flodin&Bergsten är på väg mot dubbla SM-guld 2024.

Det vore otroligt kul och vi vann även SM-sprinten under SM-veckan i Västerås med 0,9 sekunder. Jag kommer ge järnet, försöka undvika misstag och få ett så felfritt rally jag kan i helgen, säger Patrik.

Bara tre poäng bakom Tom och Andreas Johanssons Skoda från Keane Motorsport finns nästa GK Door-Polo med Dennis Rådström där norskan Sunniva Rudi gör SM-debut i 4WD. Debuten i SM gjordes i Tim Liljegrens gula Volvo 240 i Rally Uppland med klasseger som resultat, kanske ett gott tecken för Dennis? Till Linköping kommer Tom Kristensson och Andreas Johansson med en helt uppdaterad Skoda Fabia Rally2 från Keane Motorsport vilket så klart ger lite extra för självförtroendet för SMK Hörby och Team SKÅAB-föraren.

Foto. Tom Kristensson Motorsport

Att det är Flodin som Tom har på näthinnan när ”East Sweden Rally” startar på fredagkväll är solklart. Både i Tierp och senast i Hässleholm pressades han hårt av Tom och Andreas. Nu vill man så klart komma ett steg närmare i detta som blir östgötsk 4WD-debut för SM-tvåan. En tidigare start i rallyt och detta 2018 i par med Henrik Appelskog med Opel Adam R2, då gick det riktigt bra och det blev klasseger.  

Jag ser verkligen fram emot tävlingen, sträckorna är alltid väldigt fina och utmanande och fighten jag har framför mig är väldigt inspirerande. Jag ska göra allt jag kan för att komma så väl förberedd som möjligt, det blir tufft men samtidigt otroligt kul.

Planen är som bekant att även köra SM-finalen i Trollhättan och att det är helt öppet triggar Tom.

Förhoppningsvis lever kampen om den ädlaste medaljen fram till sista deltävlingen, Västrallyt den 20-21 september, även om Patrik i nuläget har ett poängmässigt försprång…

I morgon kikar jag lite närmare på de övriga tre SM-klasserna.

*

Fick ett mejl från välkände notskrivaren Arne ”Jemba” Johansson där han berättade hur fint mottagande nya skånska nottillverkaren Anders Åberg fått inför sin debut i sammanhanget. Därefter berättar Arne vad han själv sysslar med. ”Jag ligger inte heller på latsidan. Just nu har jag tillbringat några dagar i Mexiko för att starta upp arbetet med att göra noter på 70 mil SS på asfalt (inget repeterat) för La Carerra Panamericana. Flera svenskar har deltagit här tidigare.

Foto: Arne Johansson

Detta är en intressant tävling med anor från tidigt 50-tal. Man ville då fira bygget av den mexikanska delen av vägen som ännu idag utgör en pulsåder mellan syd- och Nordamerika. Tävlingen började ganska vilt som hastighetstävling på dessa stora allmänna vägar, med en del olyckor som följd. Den förbjöds, men har kommit tillbaks igen, mer kontrollerat men fortfarande på krokiga och fina avstängda allmänna vägar. Det är emellertid stor skillnad mot vad vi är vana vid och definitivt mot WRC. Från i år är det en del WRC folk som kommit in och kommer säkert på sikt att påverka en hel del positiv.Det är inte mycket tal om FIA-klassning här, men det fungerar ändå, men på sitt sätt! Man kan köra med lite av varje, och ett resultat av detta är att man behöver Nascar-delar och bilar på 700 hästkrafter för att vara med i toppen. Fjädring lär det behövas med tanke på att det finns   mer än 1000 fartdämpare på tävlingen. Vi snackar verkligen FARTDÄMPARE. ibland funderar man på om man tar sig över utan att skrapa i underredet, och kanterna är skarpa. Det sägs att det går åt tre omgångar däck under den månad som de kan ”rekognosera”, gärna då med riktigt potenta träningsbilar!De har här en intressant syn på trafikregler på transportsträckorna, de ses mest som en lätt rekommendation. Belysning på kvällarna är ett populärt ämne, och förekommer mest i färgerna vitt, blått, rött och orange. Helst ska de blinka, gärna med en styrka så att de syns väl, tex en stark vit strålkastare riktad bakåt som blinkar konstant, gärna i ögonhöjd, eller rött ljus framåt.

Som alltid finns det mycket nytt att lära när man får nya kontakter i nya miljöer. Som exempel kan nämnas att de i flera år haft ”gissade noter” i form av fyra olika skisser åt varje håll. Detta fick de många synpunkter på och med det nya WRC-folket inblandade ville man framför allt få mer konsekventa noter. Budet från början var att vi skulle behålla de fyra kurvklasserna och grafiken, men låta tekniken beräkna kurvklasserna. Hittills har jag lyckats utöka till sex kurvklasser, och vi har under utbildningen jobbat med plus och minus på dessa. Men det ser tveksamt ut om de kommer att acceptera detta.Att producera en output i grafik har medfört en hel del arbete, och under min tid här har det självklart uppstått en del inkörningsproblem. Då har det varit väldigt värdefullt att ha teknisk support hemifrån, som bistått med programutveckling och förändringar som löst det mesta.”.

Ett svar på “SM-juniorer får lov att köra Trimmat även 2025, även BRC får notera nedgång, ”Lundasprinten” klarade minimigränsen, tuff uppgörelse att vänta mellan Kristensson-Flodin och även Mexiko tar hjälp av Jemba-noter.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *