SM i Lima ställs in, WRC i Portugal omsatte 183 miljoner euro, Victor H. gör årspremiär i Tyskland, ”taklägg” för Loeb på sin 51-årsdag, Mikaela ÅK bra bilsport-ambassadör och skott i foten av ridsporten
Alla utom en handfull obotliga optimister förstod redan i helgen att deltävling två i SM ”Rally Lima” den 7-8 mars var i farozonen på grund av kommande dagars mildväder. Tävlingsledare Sune Rickardsson som är realist, konstaterade ursäkta vitsen, ”iskallt”.
– Det rinner oss ur händerna känns det som!

Igår kväll togs beslutet vilket Lima MS ska ha en stor eloge för. En eloge till klubben för att man inte väntade som så många förut gjort, till sista minuten vilket nu förhoppningsvis minskar den ekonomiska förlusten och så även för de tävlande.
– Det är med stor besvikelse vi tvingas meddela att Rally Lima, deltävling två i Rally-SM 2025, planerat till den 7–8 mars, ställs in, meddelade Sune & Co.
Beslutet utvecklas.
– Inför helgen såg väderförhållandena ut att vara perfekta för tävlingen, men de senaste dagarnas ihållande plusgrader och regn har drastiskt förändrat förutsättningarna. Stora delar av isen på specialsträckorna har töat bort, och prognosen fram till tävlingshelgen visar ingen förbättring.
Optimisterna i söndags pekade på att det skulle bli kallare i och efter helgen, men då är skadan redan skedd.
– Det kommer tyvärr inte att vara tillräckligt för att säkerställa hållbara och säkra tävlingsförhållanden, förklaras det från Lima.
Inget förhastat beslut utan det togs i samråd mellan Lima MS och Styrgruppen för Rally SM som utvärderat alla möjliga alternativ för att genomföra tävlingen. Det förklaras även från Rally SM att man jobbar med att hitta ersättningstävling, men så här långt in i ”våren” är åtminstone ersättare på snö/is, omöjlig att vaska fram. Rally SM riktar också ett stort tack till Lima MS med ”Duracell-kanin” Sune Rickardsson i spetsen.
– Vi vill rikta ett stort tack till Lima MS och tävlingsledningen för deras outtröttliga arbete och stora engagemang i att försöka rädda tävlingen trots de svåra förhållandena, samt till alla inblandade för deras förståelse. Vi delar er besvikelse, men ser fram emot att snart kunna återkomma med mer information!
En så klart besviken Rickardsson vill även han tacka alla för sitt, nu tyvärr onödiga jobb.
– Vill säga tack till alla som har och skulle hjälpa oss med Rally Lima, bland blir det inte som man tänkt. Tyvärr så blev regn och blåst övermäktigt för våra vägar vilket känns jättetråkigt för jag vet hur mycket detta evenemang betyder för hela vår kommun från uthyrare till matställen med mera. Men vi får smälta detta och se framåt igen, som sagt tusen tack!
Nu står om jag förstår rätt, hoppet till att hitta en grustävling till SM som ersättare. Detta blir inte helt enkelt då alla med SM-likt upplägg, redan är deltävling i någon av de stora cuperna som till exempel ”Svenska Rallycupen”. Önskar lycka till men detta blir ingen lätt nöt att knäcka, hoppas jag har fel. Även ett bakslag för redan skadeskjutna MAS Rallycup där det nu bara återstår tre deltävlingar, där den första är en sprint i Ljungby.
*
Fick ett tips som kanske vore lämpligt att skicka vidare till Umeå och de som där har svårt att förstå vitsen med att ha Rally Sweden i kommunen och då störa promenaderna längs Umeäven. Detta handlar om ”Vodafone Rally de Portugal 2024” och även om det är svårt att jämföra rakt över, ändå nyttig läsning för ”rallyhatare”.

Rallyt i Portugal uppges ha haft en ekonomisk inverkan motsvarande 183,3 miljoner euro, något som nationen menar stärker deras position som ”ledande destination inom världens motorsport”. Över 90 miljoner euro kom från fans och tävlande där 36 procent var utländska besökare. Det som ger siffrorna extra tyngd att det inte är något rallyt själv eller arrangören ”Automóvel Club de Portugal” kommit fram till utan helt fristående University of the Algarve. Från rallyt levererades över 22 miljoner euro i olika skatter via 1,2 miljoner besökare. Ett extra plus var att rally kördes under lågsäsongen för turismen, men som nu såg till att fylla hotell och restauranger. Ett annat plus är att regionen där rallyt körs kring Porto i norra delen av landet, fick reklam i tv med en total sändningstid på 873 timmar och 15 minuter. Mer än 100 länder sände från WRC-tävlingen vilket enligt experter, gör det till en av de viktigaste sporthändelserna internationellt. Mest påverkan hade rallyt enligt universitet i Japan, Finland, Spanien, Italien, Storbritannien och Indonesien. Även i tillväxtmarknader som Turkiet, Taiwan och Chile var intresset stort. Totalt värderades mediaintresset vara värt nästan 90 miljoner euro för Portugal. Bland annat förklarade 66 procent av besökarna att man planerade att återvända till landet som vanliga turister. Som sagt siffror som borde få alla ”rallyhatare” i Umeå att ställa sig i skamvrån och stanna där länge, väldigt länge!
*
I väntan på att Tyska Mästerskapet i rally ska börja är det lite mindre tävlingar som uppvärmning och närmast i helgen är det ”ADAC Rallye Südholstein” i Stuvenborn bara några mil söder om gränsen mot Jylland. Bara tre sträckor där två körs tre gånger, ger totalt 6,6 mil asfaltsträckor.

Till Stuvenborn åker SMK Hörbys Victor Hansen med inhoppande och rutinerade danska kartläsaren Ditte Kammersgaard. Paret har fått #11 på sin Peugeot 208 Rally4 som tävlar mot fyra andra ”klasskamrater”. Två av dessa kommer från Danmark och båda kör även Peugeot. Med #2 går Martin Johansen/Karsten Isaksen ut medan Michael Sørensen/Ole R. Fredriksen har #5 på sin ”Pegga”. Inga större tyska namn bland de 38 anmälda och där Nico Knacker med Citroën R3T är den jag känner mest till. Då för att ofta Hörby-föraren Tom Kristensson var den snabbaste av de två under åren i Opel Adam Cup. Ytterligare två danska ekipage är anmälda och där faktiskt Kim Boisen/Emilie Mopse Boisen med BMW M3 kan blanda sig i i toppstriden. En som garanterat gör så men i sin klass, är Oliver Sørensen/Frederik Glad Bülow som är ensam med Rally5-bil och då en Renault Clio.
*
Idag firade Sebastian Loeb sin51:a födelsedag i öknen och deltävling två i ”Abu Dhabi Desert Challenge”. Med sin Dacia låg han trea när sträcka fyra startade i morse, men det blev ingen lyckad födelsedag för ”Seb”. Vid ”splitten” var han snabbast men sedan blev det ”taklägg” efter att ha missat en vägkorsning.Det blev till att invänta bärgning till målet och förhoppningsvis omstart i morgon.
–Not quite the birthday present I had in mind, skrev födelsdagsbarnet på Instagram.
*
Plötsligt händer det och idag var det Mikaela Åhlin Kottulinsky som förgyllde starten av dagen i i TV4:as ”Nyhetsmorgon”. Här berättade hon om sitt, Porsche och Red Bulls spännande projekt ”Race Apprentice 2025” med syfte att få in fler tjej inom bilsporten, i det här fallet racing. Över 60 racingsugna tjejer i åldern 16-25 år sökte och av dessa är nu tre utvalda.

Namnen ville/kunde inte Mikaela avslöja, men inom kort lovade hon att trion skulle presenteras som ska enligt projektet” få ta del av en unik utbildning”. I denna ingår att att köra 911 Carrera 4 GTS på isbana i Arvidsjaur, medieträning, fysisk träning/kost, partnerskap och bygga varumärke. Del två innebär testvarv i Porsche 718 Cayman GT4 RS Clubsport för alla deltagare på Mantorp Park i april. Dessutom en hel del annat praktiskt kring en racingstart. När Porsche Carrera Cup Scandinavia har sin premiär på Scandinavian Raceway den 8–10 maj blir man åskådare men får även ingående insyn under en professionell tävling. Pricken över i blir att den av de tre utvalda som visat sin framfötter mest, erbjuds möjligheten att ställa upp i tävlingen med en Porsche 718 Cayman GT4 RS Clubsport i Porsche Sveriges team Porsche Experience Racing. En morot som inte är fy skam.

Kan också konstatera att Mikaela precis som SMK Hörbys World RX-förare Klara Andersson är exakt de ambassadörer för bilsporten som är så viktiga att skicka fram i media. Detta för att tvätta bort den helt felaktiga mediabilden av att de som gillar bilsport, är lätt överviktiga killar med ”Gällivare-häng”, t-shirt och snusprilla under läppen.
*

Avslutar med att kommentera ridsportens skott i foten när man lägger till ”Al Shira´aa” till klassiska ”Falsterbo Horse Show. Tror att a allt att döma tondöva ordföranden för hästuppvisningen på ”Näset”, Jana Wannius, trots troligen massor av pengar från Förenade Arabemiraten ändå underskattar sprängkraften med arabiskt namn på ett tidigare helsvenskt arrangemang. Vad säger man, gör om gör rätt!