SM-fält i Marknadsnatta, tufft i Rally Denmark, Honda-Sebastian siktar på USA igen och ”snälla” rallydäck testades i Vara!
På lördag är det final för Svenska Rallycupen med klassikern 52:a gången, som Marknadsnatta i Skänninge körs. Västra Östergötlands MK har fått ihop 180 ekipage som sedan har fem sträckor framför sig.
Lägg till de fem första i SM:s Trimmat 4WD till de 20 som nu är anmälda till Skänninge och plötsligt hade vi fått en SM-klass värd namnet. Många namn kör på lördag som jag gärna sett i Rally-SM men som av olika anledningar väljer bort den ”finaste rallyserien”. Till exempel borde favorittrion för totalsegern, Björn Adolfsson, Ronnie Jakobsson och Eddie Hörbing vara självskrivna i Rally-SM.
I 2WD är det runt 80 bilar anmälda och där jag tippar Nissan i topp, antingen Andreas Levin (bilden från World RX) eller Jens Branteström vinner. Möjligtvis kan Daniel Damberg med ett ”clean race” rubba ”japanerna”. Många blickar kommer säkert också att riktas mot ”TV-kända” Jonna Eson Brådhe i B-klassen.
Kanske ännu inte tv-känd men ändå en scenens man är Anders Wahlbom, Laxå MK som när han inte läser noter i Mikael Jirvelius R2-Fiesta tar ton i olika sammanhang. Inga problem för Anders att äntra scenen, greppa mikrofonen och sjunga ut, van vid noter som han är.
Hampus Larsson, Kristianstads MK verkar välja bort möjligheten att vinna Asfaltcup som körs dagen efter i Eslöv och istället väljer Skänninge där han återigen får mäta sig med storebrorsan Jesper i GruppE-klassen.
Länge sedan man såg en Fiat 131 Abarth i en svensk rallytävling men på lördag finns chansen när småländske ”Uddevallaren” Thomas Thelin plockar fram det italienska fullblodet. Motstånd bjuder främst Björn ”Nalle” Johansson, Opel och Sven-Åke Angerd, Ford på.
Någon prisutdelning &f est för cupen blir det inte utan arrangören har meddelat ny datum för detta, 17 januari 2017 och då i Safiren i Katrineholm.
*
Samtidigt, faktisk start redan fredagkväll körs DM6 som visar att detta är sjätte och sista tävlingen i danskarnas rallymästerskap. Rally Denmark eller mer korrekt, ”Int. Danboring Rally Denmark” körs för tredje gången och ingår även i West Euro Rally Cup och FIA North European Zone Junior Championship. HQ finns i Ans mellan Viborg och Århus på Jylland och ute ”provinsen” väntar så sju specialsträckor som körs två gånger. Att det blir en mörkertävling är helt klart då sista sträckan på etapp 1 startar strax före klockan 22.00. Målgången på lördagen beräknas till 16.30.
Joachim Grahn/Rickard Nilsson, Simrishamns MK låter WRC-Focusen vila i garaget i Åhuskärr och väljer istället den asfaltpreppade R5-Fiestan för att mäta sin krafter mot danska rallyeliten. Största hindret mot Ford-seger är nog Skodaföraren Espen Hegelund/Karsten Isaksen, rena segermaskinen i DM med fem segrar. Skulle paret vika ner sig så är säkert Ib Kragh/Freddy Pedersen redo att axla segermanteln med R5-Cittran.
I2WD-klassen är det Thord Johansson/Emil Månsson, SMK Hörby som försvarar de svenska färgerna. Att förvänta sig att ”Todde Bagare” ska blanda sig i toppstriden efter flera års frånvaro från asfaltåkande är nog att begära lite för mycket. Även hans egentligen grusbyggda Grupp H 940 får nog svårt mot de danska racerbilarna som till exempel Brian Madsens Kit-Car Peugeot som han vann Hässleholms GP med i våras.
En av de största danska talangerna i starfältet är Marco Gersager som nu hittat tillbaka till rally och funderar på vilken väg han ska åka 2017. I Ans kommer Marco att testa en av Opel Danmarks bilar för nya Opel Corsa Cup, en kombination som kan bli segerrik. Här kör så klart även Opel Danmarks redan klara DM-vinnare Jacob Madsen/Line Lykke Jensen för att skaffa sig ännu mer rutin inför nästa års ERC-åkande.
*
Det blev en sjunde plats i Red Bull Global Rallycross för värmlänningen Sebastian Eriksson i år. I dagens VF förklarar han att han är sugen på en fortsättning ”over there” till nästa år.
OMSE-teamets Honda är nu föremål för fortsatt utveckling och Sebastian hoppas att han är den som får köra bilen även nästa år.
– Jag är inställd på det. Som vanligt är inget klart, det dröjer nog till framåt vårkanten. Men jag hoppas verkligen få chansen igen, säger Sebastian till VF.
Han avslöjar här även att han är sugen på att prova på någon tävling i World RX.
– Det är klart det vore kul att se var jag och bilen står. Förhoppningsvis kan det dyka upp någon möjlighet nästa år.
Redan i helgen drar Sebastian på sig föraroverallen då det är kändistäta folkracetävlingen NGK-Masters i Karlstad. Vad Sebastian valt för bil till det prestigefyllda mästarmötet, en Opel så klart…
*
Nu är testerna hos tyska Opel Motorsport avslutade för Tom Kristensson, Pontus Åhman och de tre andra handplockade talangerna tänkta för nästa års Junior-ERC. Istället är det dags att fokusera på helgens stora grej, finalen i ADAC Opel Rallye Cup, ”3-Städte Rallye” där Pontus är tvåa och Tom trea. Den här gången sätter SMK Hörby-föraren rutinerade notläsaren Henrik Appelskog i #32 Opel Adam och målet är, törs jag garantera seger bland de 20 cup-åkarna och inget annat.
I rallyt blir det även tyskpremiär för Hyundais nya R5-bil med Herman Gassner bakom ratten. Annars är det nog föråkaren som har mest rutin och meriter i helgen, rallyvärldsmästaren Walter Röhrl. Istället för mer naturliga Opel, Fiat, Lancia eller Audi kör nu 69-årige dubble världsmästare Walter Porsche 911 GT3.
*
I dag kom Bilsport Rally&Racing och som vanligt späckad med intressant läsning. Börjar redan på sidan 2 där redaktör Mikael Johansson sätter fingret på en lite öm punkt, varför det skrivs så lite om motorsport i dagspress. Mikael menar att alla aktiva måste bli mycket bättre med att kommunicera med sina egna lokala mediakanaler och jag kan bara hålla med. Vet inte hur många sura mejl, telefonsamtal eller på annat vis jag uppmärksammas om att någon gjort ett bra resultat som jag då missat att skriva om. Blir lika irriterad när man utgår från att jag och alla andra på landets redaktioner har hundra procent koll på varje förare i varje liten tävling. Jag kan upplysa er om att detta är omöjligt, eller kanske mer rätt jag klarar det inte åtminstone..
Ännu mer intressant var den del av reportaget från LIDBIL Varvloppet i Vara där rutinerade kartläsaren Tord Andersson, tillika SGA för rally i västra distriktet och biträdande tävlingsledare i tävlingen utvecklade sina tankar om ”nya snälla rallydäck”. Slutklämmen där borde få hela rallynationen att stanna upp när Tord Andersson säger.
”Och jag förstår att att många aktiva inte vill gå ifrån dagens rallydäck. De vill ju ha det bästa de kan få tag i. Men görs inget nu så har vi inga minrallyn om fem år!”
Läs igen, ”har vi inga minirallyn om fem år”, så enkelt är det och så klart en bister sanning att tugga i sig.
I Vara testade extremt ruinerade, tror dessutom att han är en av landets mesta rallyåkare genom tiderna, Håkan Svensson från Fägre att köra på vanliga friktionsdäck på sin Mitsubishi.
– Acceleration och broms är helt jämförbart med moderna rallydäck. Men de har inte lika bra fäste i sidled. Fast det spelar ju ingen roll om alla åker på likadana däck, konstaterar Håkan i BR&R.
Att däcken sedan knappt slets på de fem sträckorna blir i sammanhanget bara lite bonus. Reaktionerna från både förare och inte minst leverantörer av dagens ”monsterdäck” kommer så klart att bli negativa. Gruppen hittar säkerligen också massor av parametrar som bevisar dagens däcks överlägsenhet mot ett vanligt odubbat vinterdäck. Den gruppen hänvisar jag till Tords klara konstaterande ”har vi inga minirallyn om fem år”. Å andra sidan, görs inget åt däcken har vi fem år framför oss som tillåter att det genans friskt i kurvorna…