Skrällen Jonas åker med Tidemand, Mads får ???, Emil B. ”rookie nominerad” av FIA, Toyota växlar upp med WRC och Meeke kan bli en av förarna!
Så som det svänger i rally för tillfället man hinner man knappt trycka ” Publicera” innan senaste inlägget i Motorbloggen plötsligt blir inaktuellt. Chansar och kör på ändå och börjar med dagens ”Breaking news” att Jonas Andersson tar plats vid sidan av Pontus Tidemand. Alltså Jonas in och Emil Axelsson ut i nya WRC2-Skodan. Enligt pressreleasen från Even Management beror bytet på att ” Emil har fått nya uppdrag”, någon närmare anledning preciseras inte. Blir inte heller klok på om detta är ett beslut som Pontus varit delaktig i eller om det skötts helt av hans arbetsgivare Even Management. Själv säger Pontus så här.
– Emil och jag har haft ett kanonår och hans kunskap har varit en viktig faktor i den framgång vi haft så givetvis är det tråkigt att det slutar här. Samtidigt är jag väldigt glad över att Jonas med sin stora erfarenhet intar högerstolen och jag ser fram emot vårt samarbete. Jag önskar Emil allt gott i framtiden!
Lika diplomatisk är Emil Axelsson.
– Det har varit ett fantastiskt år där vi levererat över förväntan. Det är nu dags för nästa steg i vår utveckling och därför lämnar jag plats åt en ny kartläsare. Jag vill tacka alla inblandade och önskar ett stort lycka till under 2016.
Ska man döma av det Jonas Andersson säger i saken så verkar det som det är Emil Axelsson som först lämnat Skodan och därmed orsakat den här rockaden. Om det verkligen är så i verkligheten, framgår dock inte helt klart.
– Jag behövde nya utmaningar och när platsen hos Pontus blev ledig så passade det perfekt. Nu gläder jag mig till att hoppa in i bilen och börja jobbet med Pontus och EVEN Management, kommenterar Jonas.
– Jag har känt Pontus i många år och ser det som en fördel när det kommer till att snabbt hitta rätt teamwork. Vi kommer självklart att gå för guld 2016, jag ser oss tveklöst som starka kandidater så det här ska bli kul!
*
I Frankrike håller Mads Östberg på med att köra in sig i sin nya WRC-Fiesta och så här långt verkar allt vara positivt. Mads skriver på Twitter.
–A long and eventful day! The car still feels familiar to me, but I have some work remaining to feel 100% confident.
Med sig på testerna har Mads visserligen obekräftat men ändå enligt två olika franska rallysajter, både Emil Axelsson och så Henning Solbergs tidigare co-driver, kvinnan med is istället för blod i ådrorna österrikiskan Ilka Minor. Har man åkt med unge och mer vilde än tame ryssen Jewgeni Nowikoz då ska det mycket till för att skrämmas…
Om det nu blir någon av dessa två är oklart, det lär även finnas några duktiga norska kartläsare som gärna skulle hoppa in i Östbergs bil men det känns ändå som att Emil Axelsson kan vara ett naturligt val när Jonas nu satt sig hos Pontus…
*
Vet inte om alla riktigt förstår hur het Emil Bergkvist är på den internationella rallyscenen? Om det finns tvivel kan jag meddela att han är näst intill glödhet och vid den stora prisgalan i Paris i går kväll fick han ta emot priset för segern i Junior-ERC. Tyvärr kunde inte co-driver Jocke Sjöberg göra honom sällskap då han förväntas bli pappa framöver och fick därför avstå trippen. Kan även avslöja att prisgalan fortsätter ikväll och då bland annat med utnämningen av ”FIA Rookie of 2015”.
Här är Emil nominerad tillsammans med bl.a Max Verstappen, inte så illa för en kille som körde VOC för några få år sedan…
*
Sticker emellan med lite racing och idag offentliggjordes att Cyan Racing inleder samarbete med WestCoast Racing i STCC under 2016. WestCoast Racing kommer att agera strategisk leverantör till Cyan Racing gällande förberedelser, logistik, drift av tävlingsteamet.
– Vi är mycket glada att starta ett samarbete med Cyan Racing gällande deras STCC-program och vi ser fram emot 2016-säsongen. Detta är ett samarbete vi hoppas ska utvecklas vidare för framtiden, säger Dick Jönsson-Wigroth, vd för WestCost Racing.
Polestar Cyan Racing kommer att ha två Volvo S60-tävlingsbilar på startlinjen i STCC 2016 för prins Carl Philip och en andra, ännu ej namngiven, förare. WestCoast Racing kommer utöver samarbetet med Cyan Racing också delta med tre bilar i Formel Renault 1,6 Scandinavia tillsammans med Ward Racing under namnet Ward WestCoast Racing.
*
Nästa fredag bjuder Volkswagen Sverige in till presskonferens där man har för avsikt att avslöja viktiga nyheter inför säsongen 2016. Även om det blåser lite snålt kring VW för tillfället så utgår jag ändå ifrån att de ”viktiga nyheterna” är något positivt…
*
Nu söker Tommi Mäkinen Racing folk för att på allvar börja jobba med nya WRC-Toyotan. Redan idag har han över 40 personer anställda men söker ännu mer personal och på hemsidan räknar Tommi upp olika befattningar som är lediga. Allt ifrån ”Senior Hydraulic Technician”, ”Rally Event Engineer” till ”Senior Designer”. Är du sugen så gå in och läs själv på http://www.tommimakinenracing.fi/jobs.htm
Samtidigt bekräftas att man snart börjar producera den första Toyota Gazoo Racing Yaris WRC för att vara klar för test i vår. Nu verkar det också klart att det blir tyska Toyota Motorsport GmbH som ska svara för motorerna medan chassibyggandet kommer att ske i Finland.
Många rykten har surrat kring Toyotas comeback där det mest dramatiska kom i slutet av förra månaden där det påstods att projektet var stoppat på grund av konflikt mellan tyskarna och Mäkinen. Nu är allt uppklarat och det är full fart framåt hos TMR.
Just nu är man inne i en process där nya bilens design ska göras färdig, förklarar Mäkinen och sedan börjar testerna ”in real life”. Som Mäkinen säger.
–Du kan aldrig bygga en rallybil på ett papper!
Det spekuleras dessutom i att Toyota ”göra en Hyundai” och komma till start i Rally Monte Carlo 2017 med tre bilar. Vem som ska köra är fortfarande oklart och tidigare testföraren Eric Camilli har nu skrivit på för M-Sport så han är troligen borta. Eller är det här året bara träning inför Toyota-styrning 2017?
*
Intressant är också att Kris Meeke lär vara en av de förare som Mäkinen har under lupp för 2017. För några dagar sedan besökte han teamet utanför Jyväskylä och hade även någon sorts förhandling med Mäkinen. Meeke vill inte ens kommentera detta vilket tyder på ”ingen rök utan eld”. Mäkinen själv konstaterade bara.
– Kris is a very nice person, we like him very much and yes I have met him, I have seen him around recently…
*
Petter Solberg njuter inte enbart på sitt andra VM-guld utan jobbar redan på säsongen 2016. Då vill han gärna ha uppbackning av någon fabrikant för att slippa hålla i allt som han gjort de två senaste åren. OmPetter inte lyckas knyta någon fabrikant till sig blir det troligen återstart med årets Citroën DS3.
– Vi har en plan för den bilen om inget annat går i lås…
*
Igår kväll gjorde Rallyutskottets nye ordförande Lars Servin lite smygdebut visserligen högst inofficiellt men ändå, när han överlämnade tredjepriset i Asfaltcups Gubbaklass till Roland Brorsson t.v. Av bilden att döma krävs nog en del träning från båda parter innan man kan kalla detta, en snygg prislöverlämning…
*
Kristianstadbladets prenumeranter kan i morgon glädja sig åt en ny Motorlördag. En genomgång av läget i WRC inför 2016 och så har Carl-Johan Liljedahl tagit pulsen på Tom Kristensson inför Tysklandsäventyret med Opel Adam. Samt så klart Motorlistan, trevlig helg!