Skoda vill ka Pontus kvar, Dennis kör NGK Masters, FIA uppmärksammar Magda och RP-Magnus invigde!
Måste gratulera Pontus Tidemand till ett ett extremt klok beslut, att stanna kvar hos Skoda Motorsport och full satsning på WRC2 2017. Nu är detta inget som är klart, inte ens diskuterat om man ska tro Pontus som snackat framtid med Värmlands Folkblads lite unika sportreporter Johan Hedlund. Unik så tillvida att han lyckas kombinera både genuint rallyintresse med kunskap, en inte alltför vanlig kombination i svensk landsortspress.
I intervjun med Pontus framgår dock att Skoda klart visat att man vill behålla sin värmländska stjärna trots att han missade chansen att bli WRC2-mästare när han kraschade på power stage i Finland. Sedan var det med facit i hand ett klart misstag att inte nominera Rally Deutschland för poäng, vilket gjorde segern där betydelselös för tabellen.
Nu backar dock inte tjeckerna utan låter Pontus agera lite hjälpryttare åt teamkompisarna Esapekka Lappi och Jan Kopecky i kommande Rally Wales GB. Båda har fortfarande chans att ta hem WRC2-guldet fast då måste nästan allt gå deras väg i de fruktade i Wales skogar. Främste utmanare till de här båda är Teemu Sunninen i TMG:s R5-Skoda och det är främst honom som Pontus ska försöka hålla bakom sig.
Att döma av artikeln är det Skoda som är mest angelägen att få Pontus och då även kartläsare Jonas Anderssons namn på ett kontrakt vilket är positivt för både dom och svensk rallysport. Dessutom förståeligt om ryktet stämmer, att Lappi blir en av Toyotas WRC-förare 2107. Som utomstående känns det också bra att ha en svensk i ett fabriksteam om än i WRC2. Men ändå skyhögt mycket bättre än att chansa på ”one nigth stands” i olika halvtaskiga WRC-bilar i privat regi. Detta har gjorts allt för många gånger och tyvärr oftast med ”retired” som resultat…
Pontus hoppas på besked om 2017 efter målgång i Wales och då blir det även klart om han och Jonas får köra finalen i Australien.
*
I helgen är det dags för prestigefyllda folkracetävlingen NGK Masters i Karlstad. Tävlingen som körs för 12:e gången är hetare än någonsin med över 600 anmälda. Som bonus körs Sveriges absolut största juniortävling på söndag och bland dom som finns här är 15-årige Dennis Gudmundsson från Barum utanför Kristianstad. På sina 24 första starter har Dennis varit på pallen 22 gånger och vunnit nio tävlingar så att han blev inbjuden till Karlstad känns helt naturligt. Detta föranledde också Kristianstadsbladet att ha en artikel om ”underbarnet” i dagens tidning innan avfärden i förmiddags. Lite märkligt att Dennis valt en Saab för NGK Masters, fanns det ingen Opel på gården i Barum?
En som inte kommer till Kalvholmen är Pontus Tidemand, Skoda-cheferna har avstyrt starten så här tätt inför Wales.
– Jag står över NGK masters eftersom de inte vill att jag ska utsätta mig för onödiga risker, berättar Tidemand.
Istället är det rallycrossarna Johan Kristoffersson, Sebastian Eriksson, Thomas Bryntesson Sandra Hultgren och Simon Olofsson som har äran att vara mest statustyngda. Minns jag inte heller helt fel så är även nykorade SM-vinnaren Pelle Willén en som kan vålla problem för de som är mer vana vid att stångas med bilar.
Fast allra störst favorit är nog Team Treskes Daniel ”Hulken” Samuelsson med 30 folkrace tävlingar i år och vunnit 10.
*
Mycket cupavslutningar är det i Fagerstas Nattkröken med Klassiska & Historiska Rallycuperna, Suzuki 1300 RallyCup och även Autoexperten Rally Cup. Klassikerna har vaknat till liv så här på höstkanten och är över 70 bilar där Stig Blomquist är mest känd i sin väldiga Ford Falcon. Bland de nyare ”klassikerna” finns Tony ”Roten” Jansson och så nya Riksmästaren Kjell Fransson i sin ”VW-Bagge”. Största gänget är den med Volvo 240 där klassen är totalt 21 bilar stor.
1300 Rallycup kör även de årets sista deltävling i Fagersta som faktiskt körs onotad på de fem sträckorna på över sex mil. Det är för ”Sukkarna” en öppen historia i både senior- och juniorklassen även om Ludvika MK föraren Jan-Erik Eriksson och Magnus Nilsson tar totalsegern i cupen. Nu blir man mästare i kavaj och avstår från start.
*
Ståpäls över hela kroppen får jag när man ser Magda Andersson i FIA:s medieutskick efter andra platsen i Euro RX. Här berättar SMK Hörby tjejen om sina framtidsplaner och att Touringcaren är såld. Något konkret spår för 2017 avslöjar hon så klart inte men att det blir någon form av stol, ratt och sexpunkts-bälte är uppenbart.
*
Om någon timma är det dags för Tom Kristensson/Henrik Appelskog och Pontus Åhman/Johan Johansson att ta sig an ”3-Städte Rallye”, final i ADAC Opel Rallye Cup. Alla svenska tummar hålla för de här fyra och så klart de skånska speciellt för Tom och Henrik.
*
Dagens späckade fotoschema innehöll även stor invigning av RP Frukt i Röinges gigantiska utbyggnad och där vd Magnus Larsson stod för showen. Precis som när han skrällde på Snapphanerallyts inledande asfaltsträcka med Grupp H 940:an där kartläsare Tyko Nilsson hade svårt att få ordning på bältet innan start. Tyvärr blev lyckan kortvarig och det blev ”taklägg” nästan direkt på lördagens grus.
Den risken är nog minimal när det kommer till Magnus i VD-positionen här är det full fart framåt och då med stor hjälp av sina svårt rallyskadade medarbetare ute på den imponerande anläggningen.
*
I morgon är det Motorlördag i Kristianstadsbladet och den här gången med tonvikt på Kent Andersson, Tollarp nykorad bronsmedaljör i lag-VM i Veteran motocross. Även summering av Mats Anderssons äventyr i WRC Rally de Espana och så klart Motorlistan. De heta är Magda Andersson, Joel Eriksson, Mattias Ekström och vinnaren av ”SM för VOC” eller SverigeSerien, Osby Kim Nilsson. Motorstoppet blir STCC och deras turer kring JTCC för 2017.
Vädret för helgen ser inte ut att bli så bra men ändå hoppas jag på en bättre helg än hos den här Audi-åkaren…
Trevlig helg.