Skoda utvecklar Fabian, McRae gör BRC-debut, Lancia allt närmare rallycomeback, ERC i Värmland erbjuder fint paket, Portugals mest kände rallyförare har gått bort, tre svenskar i ”YM Øst” och hos STCC byggs det bilar…
Även om det mesta i Rally2-världen tycks kretsa kring nya Toyota Yaris GR Rally2 så ligger inte regerande mästarna Skoda Motorsport på latsidan inför det ”finska” undret.
Just nu testas en utvecklad Skoda Fabia RS Rally2 av Erik Cais där speciellt fjädring/stötdämpare, växellåda och aerodynamik ska få uppdateringar.
*
Inte på många år har BRC (British Rally Championship) varit lika hett som 2024 och till helgens premiär på asfalt ”Legend Fires North West Stages” finns över 130 anmälda. Av dessa kör en tredjedel (43 bilar) i klassen för Rally2/R5-bilar och där mycket av intresset knyts till #21, Ford Fiesta Rally2. I bilen sitter Alistair McRaes son Max McRae med Cameron Fair vid sin sida. Med en farfar som Jimmy McRae och farbror Colin McRae vilar historien tungt 19-åringens axlar.
Nu ska man kanske ändå inte ha alltför stora förväntningar då Max aldrig kört en Rally2-bil tidigare, utan mest olika Rally4-bilar plus Subaru när han tidigare tävlade i Australien.
*
För några veckor sedan när det började pratas om att skapa ekonomiska alternativ i WRC sipprade det ut att Lancia var beredda på comeback. Det klassiska italienska märket har vunnit Märkes-VM tio gånger sedan 1974 men efter 1992 är man inte längre en del av Rally-VM.
Nu lär inte Stellantis Group gå direkt in i matchen med Rally1-bil utan röster med insyn i verksamheten, förväntar sig att man börjar med bilar för Rally3/4. Kanske just Rally3 kan bli Lancias val då där nu bara finns Renault och Ford. Väljer man Rally2 blir det direkt konkurrens med koncernkollegan Citroën. Samma sak i Rally4, men där blir det Peugeot och Opel som kommer att utmanas vilket inte känns så lockande när man bor under samma tak. Ett starkt argument för att Lancia är beredda på att börja tävla igen är att deras ikoniska bokstavskombination ”HF” återuppstått. Den kombinationen satt på deras VM-vinnare, Fulvia, Stratos, Delta och nu hamnar den troligen på Lancia Ypsilon.
*
Nu går det att beställa ”Hela festen i ett enda paket” och då handlar det om ERC-tävlingen ”BAUHAUS Royal Rally of Scandinavia”. Fjolårets premiärtävling bjöd på storpublik i de värmländska skogarna, och inför årets EM-fest lanseras nu ett exklusivt och prisvärt biljettpaket för rallyfansen. Endast 1000 paket finns tillgängliga och där ett ”early bird-paket” kostar 849 kr.
I detta ingår:
– Entré till samtliga sträckor, arenor och serviceplats
– Badge med nackband – Royal Pass
– Snygga klistermärken
– Riktigt cool truckerkeps – Flat Out
– Flat Out Magazine, vår programtidning som ger dig alla svaren du söker.
Rallyts VD Glenn Olsson vill pusha för paketet och säger.
–Vårt Royal Pass Limited Edition-paket ger verkligen valuta för pengarna med Rallypass, Rally Magazine och en riktigt snygg keps för 849 SEK, men här gäller det att vara först till kvarn då det bara finns 1000 paket!
Mer info och köp biljett på: www.ercroyalrally.com
De vanliga biljetterna släpps senare under våren och då gäller :
Weekendpasset, med entré till samtliga sträckor, arenor och serviceplats – 700 SEK
Dagpass torsdag-lördag, med entre till en dags samtliga sträckor, arenor och serviceplats – 300-500 SEK
Programtidningen FLAT OUT Rally Magazine görs även i år och kostar 100 SEK
Alla biljetter säljs via webben och mer information publiceras inom kort.
*
I måndags dog Portugals kanske mest kände rallyförare, Joaquim Santos och då inte enbart för sina sportsliga framgångar med fem vunna Portugisiska Mästerskap bakom sig.
Istället minns alla vi som var med ”in the days” när Santos tappade kontrollen över sin Grupp B Ford RS200 på första sträckan av ”WRC Rallye de Portugal” 1986 och körde rakt ut i publikhavet. Tre människor omkom och olyckan var avgörande i hop med Henri Toivonens död senare på året till att Grupp B förbjöds.
Santos kom dock igen efter tragedin och körde i Portugal hela säsongen ut med samma Ford RS200. Efter detta blev det olika Ford-modeller för att sedan övergå till Toyota Celica GT4 och det var med en sådan han avslutade karriären 1992. Joaquim Santos blev 71 år.
*
Skärtorsdag startar asfaltsäsongen på allvar här i södern och då räknar jag även in våra danska vänner när ”Yokohama Mesterskabet Øst” inleds. Det är Brøndby Motor Club som i Avedøre strax efter brofästet och Kastrup som inleder, men med lite färre startande än vanligt. Totalt 26 anmälda varav då tre svenskar. SMK Hörbys Joacim Kristiansson, Opel Corsa och Anders Palmquist, Peugeot 206 som får sällskap av Trelleborgaren Magnus Hägg, Ford Fiesta R5.
Flera danska toppnamn saknas och i avsaknad av dessa utser jag Suzuki paret Anders och Linda Lysen till favoriter.
*
Medan rallyåkarna är i startgroparna inför barmarksäsongen har racingfolket lite längre startsträcka. Inte förrän den 8-9 juni är det premiär för STCC och då i Göteborg och till dess ska de 12 nya elbilarna för serien vara klara.
– Vi har precis kommit hem från EPWR i Vikmanshyttan med en riktigt bra känsla efter att ha sett produktionen av de helt nya STCC-bilarna. Vi är på rätt spår och nu är det inte länge tills vi ska släppa lös dem på banorna och skriva ett helt nytt, klimatsmart kapitel för skandinavisk elitracing, säger Micke Bern, vd för STCC.
Brink Motorsport ska tävla med Tesla Modell 3 som utmanas av, BMW i4, Cupra Born och Volkswagen ID3 och nu håller bilarna på att monteras ihop. STCC blir först i världen 2024 som nationellt mästerskap med elbilar som byggs av EPWR. Huvudingredienserna i är 550 hästkrafter, bakhjulsdrift, gemensamma delar, aerodynamik som skapar jämn racing och en total avsaknad av förarhjälpmedel som ABS eller stabilitetskontroll.