Skoda behöver tagga upp, Reiersen lite av favorit när ERC drar till Värmland, ingen Rally2-budget för åskådande Carlberg, risk för skugga över SM i helgen, Hallberg med nya tag i Italien, nästan maxanmälda till RS i Staffanstorp och Vrigstad nytt rallynav för Skilling 500.
Att Toyota kommit i i kapp och kanske även kört förbi både Skoda och Citroën i Rally2-kategorin är nog de flesta överens om. Speciellt för Skoda som länge varit bilen att slå, är detta en svår sits men Gus Greensmith som är bästa Skoda-förare i WRC2 är inte orolig. Även om Fabian behöver få lite mer fart menar han ändå att Skodan fortsatt är en väldigt bra bil.
–Skoda har haft bästa bilen väldigt länge och jag är säker på att de kan komma tillbaka dit den måste vara.

Britten och Jonas Andersson ligger trea i WRC2 med Yohan Rosell (Citroën) och Oliver Solberg (Toyota) före sig, men har ändå ett bra läge då han bara räknat poäng i två tävlingar mot de övrigas tre. Några ytterligare poäng blir det inte på Sardinien då Greensmith väljer bröllop i Finland och Jyväskylä.

En som kanske kan hjälpa till att spetsa Skoda är Andreas Mikkelsen som inte kört en rallymeter sedan avslutningen i Japan med Hyundai Rally1. ”AM” har dock inte gett upp tanken på comeback och kanske då genom Skoda och WRC2.
–Jag har alltid haft en bra relation med Škoda, och jag gjorde faktiskt ett litet jobb för dem förra helgen. Vi får se om det leder till några WRC2-omgångar senare under säsongen eller om jag kan få ihop något annat, avslöjade han för Rallyjournal.
I nästa månad fyller han 36 år och är säker på att inte ha kört sin tävling berättar han.
– Är ganska säker på att få tävla i år!
När de nya tekniska reglerna träder i kraft 2027 med bilar enligt rykten som antingen är Rally2 eller närmar sig dit, tror Mikkelsen på nya chanser. Med ”billigare” bilar hoppas FIA få in fler tillverkare i WRC, hopp som alltså delas av Mikkelsen.
*
Vet inte om jag vågar kalla det julafton att ERC/SM kommer till Värmland i helgen, utgår från att folket i Västerbotten har en annan uppfattning, men mitt hjärta klappar som bekant mer för Selma Lagerlöfs landskap. Ser att ERC på sin hemsida konstaterar.
– BAUHAUS Royal Rally of Scandinavia rankas som ett av världens snabbaste evenemang här testas ERC-stjärnorna och deras bilar på snabba, grusvägar som hemmahjälten Isak Reiersen beskriver som ”mjukare än ett dansgolv”.

I avsaknad av dubble vinnaren Oliver Solberg kliver istället kompisen Isac Reiersen med Stefan Gustavsson (bilden) fram som lite av favorit i helgen. Fina minne för värmlänningen då det var här 2023 han bärgade titeln i Junior ERC.
– Det är väldigt viktigt att få till ett bra resultat i mitt hemmarally, målet måste vara topp tre!
Riktigt hemma är ändå inte sträckorna i de sydligare delarna Värmland men som boende i Karlstad har Isac ändå gott hum om hur de ser ut. En av de svåraste utmanarna om än med begränsad erfarenhet av sin Skoda Fabia Rally2 EVO på grus är Mille Johansson med trumfkortet sin värmländska kartis Johan Grönvall. 13 poäng i ERC-tabellen och dessa kom från premiären i Spanien som gick mycket bättre än vad Mille förväntat sig. Till Värmland kommer man med en nyare Skoda än där berättar katrineholmaren.
– Inför Värmland byter vi bil till RS-varianten, verkligen uppmuntrande och en stor möjlighet.

ERC.com lyfter även fram den ”norska brigaden” i förhandssnacket och då nämns Henning Solberg, Skoda, Eyvind Brynildsen, Toyota, Mads Østberg, Citroën (bilden) och Frank Tore Larsen Polo. Kanske Østberg med ny co-driver, Lucas Karlsson är den som är vassast av ”gutterna”, vilket inte minst placeringen i ERC visar, tvåa efter polacken Miko Marczyk. Å andra sidan så var Frank Tore före Mads ifjol, fyra reaktive femma. Med i segersnacket är även Ungern-vinnaren Roope Korhonen/Anssi Viinikka, Toyota och om jag får tippa, tror jag han blir väldigt svår att komma till tals med även i Värmland. Lite enklare att ”snacka med” Andrea Mabellini, Simone Tempestini, Max McRae, Stéphane Lefebvre och Jon Armstrong. Den sistnämnda kan det dock hissas varningsflagg för då han gör sin tredje start med en Fiesta uppbackad av M-Sport Ford. När det dessutom pratas skånska form av Rickard Nilsson från Venestad (ligger utanför Kristianstad) under den blå tältduken känns det som att grunden för pallen är lagd.

*
Saknas i startlistan för Junior ERC-ledaren Calle Carlberg och detta av förståeliga skäl, klassen tävlar inte om poäng i den här deltävlingen. Men Carlberg kommer ändå att befinna sig i Karlstad berättar han.

–Jag kommer att vara där som åskådare och kanske även göra några sponsorevenemang och liknande.
Ett tag jobbades det på en start med en Rally2/R5-bil men smålänningen fick inte ihop budget för detta.
– Jag är lite avundsjuk på killarna som kommer att tävla där men förhoppningsvis kommer jag också att tävla där i framtiden, förklarar Opel-föraren.

Enda förare från ERC Juniors som kör i helgen är Victor Hansen med sin kartläsande ”Københavner pige” Ditte Kammersgaard. I Värmland är dock duon anmälda i mer övergripande ERC4 som saknar den åldersgräns som finns i junior-klassen. Ett smart drag av SMK Hörby-föraren som i ERC4 kanske kan blanda sig i medaljstriden på ett annat sätt än i den ännu tuffare junior-serien.
*

I går ifrågasatte jag det smarta med att låta flera olika cuper med klasser som delvis inte stämmer med varandra ingå i samma tävling (Rally Uppland) och även i helgen finns det visst osäkerhetsmoment. Tänker på att ha EM och SM i samma tävling, där SM helt logiskt borde löpa risk att hamna lite skuggan av EM-åkarna, hopps jag får fel. Rallyt startar på torsdag med SS1 Bråtebäcken där EM går ut klockan 18.23 medan SM-fältet startar en timma senare, klockan 19.23. Sedan är rallyt delat två huvudetapper med sträckor kring Kil, Vålberg, Sunne och publikfavoriten Colin’s Crest under fredagen. På lördag är det sträckor öster om Karlstad, bland annat Royal Forest, Ängebäckstorp, Ölme och Bjurerud som körs. Nytt blir att EM-fältet kör två sträckor, två gånger innan lunchservice. Direkt därefter tar SM-fältet vid på samma sträckor. Blir nog lite utmanade med runt 60 ”värstingar” som passerat innan Dennis Rådström & Co tar sig an sina hemmasträckor. Sista sträckan Ölme drar igång strax efter klockan 16.00 för EM-åkarna medan SM får vänta nästan två timmar.
*
En som valt bort både ERC och SM är GK Doors Patrik Hallberg och John Stigh som istället fokuserar på Italien och deras mästerskap på asfalt. Senast gick det inte så bra med ”DNF” efter avåkning med den hyrda Peugeot 208 Rally4. I helgen är det nya tag norra Italien och Verona för att köra ”Rally Due Valli”. Fredag-lördag är det tävlingsdags för duon.

–Det ska bli spännande att få komma till Italien igen. Vi ser verkligen fram mot den här tävlingen och gissa om vi vill ha revansch nu, säger Patrik
En revansch som inte lär bli så enkel då det i klassen ”Rally4” finns totalt 33 anmälda. I Italien har redan nya Lancia Ypsilon Rally4 HF kopplat grepp och av de 33 kör över 20 Lancia. I andra änden av Rally4 finns Ford Fiesta som blir allt kallare och i Verona finns inte en enda Fiesta anmäld…
*
Arlövs MC/Lunds AC hade satt 40 bilar som max i RS-DM:s fjärde deltävling, ”Staffanstorps Festivalracet” den 7 juni. Med 38 anmälda torde därför de båda tävlingsledarna Ingvar Hansson och Britt Steiner vara mer än nöjda. Tre specialprov som körs två gånger är vad som bjuds i tävlingen som har Balderskolan i Staffanstorp som HQ och med första start klockan 10.00.

Noterbart är att ingen av de två tidigare DM-vinnarna i år , i ”Trimmat”, SMK Hörbys Joacim Kristiansson eller Simon Nilsson, Eslövs MK är anmälda.
*
En lång paus för Södras DM-åkare som föredrar rally på grus. Premiär första helgen i april och tre veckor senare deltävling två i Ryd innan det den 28 juni är dags för trean. Då är det Skillingaryds MK som ansvarar och valt Vrigstad som utgångspunkt för ”Skilling 500”
–Det är det fina samarbetet med Best Western Hotel Vrigstad och dess syskonhotell i gruppen Meeting Småland Hotel Group som ger tävlingen namnet Meeting Småland Rally Skilling 500, berättar tävlingsledare Mats Bergman som fortsätter.

– Klubben har genom åren haft tävlingen förlagd till olika platser för att ge klubbens tävlande och åskådare möjlighet att tävla och följa rally på hemmaplan. Denna gång är Vrigstad bas, med sex specialsträckor söder om orten.
Dessa sex är snudd på jungfrumark då det inte tävlats här på nästan 30 år och klubben samarbetar med Vrigstad IF som sköter mathållningen på serviceplatsen som finns på Marknadsplatsen i Vrigstad.
–Som samarbetspartner till Smålands Bilsportsförbund, känns det fantastiskt roligt att få bli huvudsponsor och vi ser med spänning fram emot kunna genomföra Skilling 500, kommenterar Svante Stenervik, vd Meeting Småland Hotel Group.
Tävlingen ingår i Småland/Södras DM, i Sydsvenska Mästerskapet och i VOC Mekonomen Rally SverigeSerien.