Skåningar jagar Rally4-skalper i Spanien, Rally Monza en vattendelare, ”The Kiwis” får WRC till nästa år enligt ryktet, Mikkelsen med guldläge i Ungern, två ny namn i RU, ökar i Sigtuna, Kristianstad gör comeback som RS-arrangör och gräsklipp med glögg …

Även om Mats Andersson, Eslövs MK och Jörgen Jönsson, SMK Hörby gör sin tredje start i Rally RACC Catalunya-Costa Daurada dessutom med startfältets enda Opel så får man ändå finna sig att stå lite i skuggan av Ogier & Co. Klassen RC4 är både stor och stentuff då även Junior-WRC ingår vilket gör totalt 24 bilar.

Foto: AM Elteknik

Här syns också tydligt hur fort FIA-klassade bilar passerar ”bäst före datum” på VM/EM-nivå då det är 22 nya Rally4-bilar anmälda och bara två gamla R2:er och där då skåningarnas Adam är en. Nu bekymrar detta säkert inte gänget som i första hand är i Salou för en ny kul upplevelse men med besättningens utpräglade vinnarskalle, är säkert ändå målet att plocka så många Rally4-skalper som möjligt. Just nu pågår rekens sista dag berättar Mats.Foto: RACC

Ännu så länge är allt bra och som vanligt sjukt fina sträckor.

Tidigare år har rallyt inletts med grus men i år är det asfalt hela vägen något som underlättat packningen av trotjänaren ”Gula Klippet”. Nu behövs varken grusdäck eller annat förknippat med löst underlag, utan ”A-Damen” kunde byggas klar för asfalt redan hemma i Eslöv. Något som gör helgen enklare för gänget från vänster, Erik Harrysson, Joacim Kristiansson, Jim Nilsson, Mats Andersson, Jörgen Jönsson och så superviktiga kökschefen Erica Lindholm.

Foto: AM Eltkenik

Så klart lite nya sträckor men ändå känner vi igen det mesta från tidigare år, summerar Mats inför morgondagens shake down strax efter lunch.

*

När Rally Japan återigen fick ställas in på grund av Covid-19 blev det ACI Rally Monza som fick samma förtroende som i fjol att bli final för WRC. En tävling som är en riktig vattendelare där många hävdar att en ”RS-tävling” plus fyra halvdåliga grussträckor med koner utställda på en racingbana inte alls har tillräckligt med WRC-DNA för att få lov att klassas som final. Andra menar tvärtom och hyllar det kompakta upplägget som gör det enkelt att följa både för media och åskådare. Oavsett är det ändå så att det blir final med 16 sträckor på Autodromo Nazionale Monza den 18-21 november och då med maximalt 100 ekipage. 

*

Jobbet WRC-kalendern för 2022 är inne i slutskedet och bara två kanske tre tävlingar återstår sedan är pusslet lagt. Mycket tyder nu på att Nya Zeeland redan i helgen när FIA’s World Motor Sport Council  träffas kommer att få besked om att en plats är vikt för ”The Kiwis”. Även Nordirland ska enligt ryktena vara klara med en asfalttävling och sista rally ut att få grönt ljus, blir i år nya Rally Croatia. För NZ blir det en karbonkopia av rallyt som skulle körts i fjol men där Covid-19 satte stopp och tävlingsdatum blir med största sannolikhet i september. Fajten har stått mellan detta och Rally Australia men där då ”The aussies” får vänta till 2023 och nu väntar troligen att rallyna körs växelvis i framtiden.

*

Om Sebastien Ogier har guldläge i WRC så är det samma sak för Andreas Mikkelsen i ERC som leder på 176 poäng. I teorin kan fortfarande polacken Mikolaj Marczyk (71 poäng efter) och Efrén Llarena (74 poäng mindre) gå förbi men då krävs först att Mikkelsen i Toksports Skoda blir poänglös i näst sista deltävlingen Rally Hungary  den 23-24 oktober.  

Foto:erc.com

Saknas i anmälningslistan hit gör regerande mästaren Alexey Lukyanuk (fyra) som kastat in handduken då både budget och motivationen är slut efter ”Fafe”. Nästan på hemmaplan siktar unge tjeckiska talangen Erik Cais att upprepa allt från Rally Zlin utom sista sträckan, där han i klar ledning rullade och bröt. Nu är han med i favoritgänget och kommer direkt till Nyíregyháza från WRC2-debuten i Spanien. Ett bra resultat där och Erik med kvinnliga kartläsaren Jindriska Zakova  kan vara en duo för pallen med Yacco-Fiestan. 

Foto: Citroen Racing

 Mads Østberg/Torstien Eriksen kommer också direkt från Spanien till Ungern där han efter sin starter i ”UM” nästan betraktas som ”otthoni sofőr”(hemmaförare). Här startar han för Citroën Rally Team Hungary medan han i mycket viktigare WRC RACC Rallye Catalunya kör i WRC2 med TRT World Rally Team. Borta från MRF är Dani Sordo och istället är det Jari Huttunen som ska visa hur bra de indiska rallydäcken fungerar på sin Hyundai R5. Noterar även att Nikolay Gryazin gör andra starten med Skoda sedan Rallye du Var 2019 (seger) och sp kommande helg i WRC2 Därefter har det enbart handlat om Hyundai och Polo R5 så när som på inhopp med Fiesta i Grekland.

Totalt finns 56 anmälda och där återigen Ola Jr. Nore är anmäld med Toksports Renault Clio Rally4. Samarbetet med Lucas Karlsson gick i stå direkt på Azorerna där han blev sjuk och inte heller dök duon upp i ”Fafe”. Nu byter Ola både kön och nationalitet på notläsare och in kliver rutinerade danskan Ditte Kammaersgaard.

Foto: Tommy Svensson

28-åringen har många tävlingar med snabbe dansken Ib Kragh bakom sig men har även lotsat Adam Westlund i både Baltikum, Rumänien och Serbien. Inte nog med dessa utan även hos min klubbkompis Peter Blomquist har Ditte skött kontoret.

*

I går presenterade Svensk Bilsport hur de olika utskotten bemannas 2022. Enligt beskrivningen går det ut på att hitta rätt kompetens snarare än att hitta personer, ”Team före individ” berättas det.

Utskotten ska ha kompetens, vilja och ett öppet, starkt samarbete inom utskottet såväl som med tävlande, funktionärer och arrangörer. Dessutom täcka relevanta delar av vårt avlånga land. Vi har arbetat en längre tid med de namnförslag och de synpunkter som inkommit till oss kring de olika sportgrenarna och det är glädjande att se att det inom bilsporten finns så många som är intresserade av att vara med och arbeta med Svensk Bilsport, säger Ronny Nyström, valberedningen. 

Uppdragen är på ett år men detta anses för kort och nu tittar man på möjligheten att göra förordnandet treårigt.

– Först vill vi från styrelsen verkligen tacka de som nu lämnar sina uppdrag för allt de bidragit med till bilsporten. Det är många timmar, dagar och sena kvällar som ges till bilsporten där vi som arbetar med det här gör det för vår kärlek till Svensk Bilsport. Ett stort tack! 

För det andra vill jag välkomna in de nya som nu kommer in till utskotten och tacka för att de tar på sig uppdraget att arbeta med utvecklingen av Svensk Bilsport, säger Roger Engström, Svensk Bilsports ordförande och fortsätter.

För mig är det mest intressant att se hur Rallyutskottet bemannas där då Stefan Ohlsson och Johan Garli lämnar för att ersättas av Theres Thörnevall och Benny Cronert. Kvar finns då ordförande Janne Rydh, Lotta Lundqvist och David Lindström. Men även Historiska Utskottet har intresse för mig som sekreterare i SMK Hörby men där då besättningen förblir intakt med Erik Uppsäll, Roger Rooth och Lars Palmkvist. Ni som är intresserade av övriga utskotten kan läsa den kompletta listan på sbf.se och den 1 november börjar både de nya och gamla kvastarna sopa.

*

Ökar sakta men kanske inte så säkert med anmälningar för finalen för Grus SM i Sigtuna och snart är fältet uppe i totalt 50 bilar. Tråkigt nog fortsatt klent i SM-delen med bara 30 anmälda. I Appendix K dominerar ”stora klassen” den med motorer över 1500 kubik  med 15 bilar mot tre i den lilla. Glädjande är mixen av bilar med Porsche, Ford (Escort/Falcon), Volvo (Amazon/142/164), Opel (Kadett/Ascona) och så en i sammanhanget ovanlig Toyota Corolla Coupé som körs av Vallentunas Vesa Akola.

På söndag är det comeback för Kristianstads MK som RS-arrangör med ”Lelles Rallysprint” ute på gamla sockerbruket i Karpalund. En tävling som arrangeras för att hedra minnet av sin tidigare i år bortgångne klubbkamrat Håkan Larsson. Tidigt gjordes klart att bara tio anmälda krävdes för att tävlingen skulle genomföras och detta passerades med råge när man i dag är 33 anmälda. Totalt 16 olika bilklasser är inbjudna men av dessa har tio noll anmälda och klart störst är ”Grupp H” med 19 bilar.

Foto: Tommy Svensson

Rolf och Tobias Grybb är ensamma om  att åka 4WD med Citroën DS3 R5 och är även favoriter till segern. I Grupp H siar jag att Kristian Johansson, Tommy Andersson, Anders Karlsson, Jonas Olsson, Bjarne Rutgersson bör träna på att kliva längst upp på en prispall. Tävlingsledarparet Janne Rydh med fru Ulrika Laudubo har valt att inte köra i förarklasser utan det blir istället  ”startordning enligt arrangörens seedning”.Foto: Tommy Svensson

 Först start är klockan 10.00 och där varje heat (tre totalt) beräknas ta cirka en timma. Publik är inte tillåten inne på området utan hänvisas till angivna platser utanför staketet.

*

Vi lever i en brytningstid, förhoppningsvis har jag precis avslutat årets sista gräsklippning när grannen kommer in med ”Årets Glögg 21” för provsmakning. Klart konstaterande att glöggen med apelsinsmak var en f-n så mycket trevligare upplevelse än gräsklippningen…

*

Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se. 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *