Skåneteamen ”on the road to Spain”, Mille J. stark fyra i Italien, Østberg också fyra, Meeke drygade ut ledningen i Portugal, Suzuki-seger i danska MRF-premiären och dubbla träningar inledde grussäsongen i södern.
I fredags gav sig Mats Andersson och Jörgen Jönsson i väg från Eslöv med destination Spanien och ”ERC Rally Sierra Morena – Córdoba Patrimonio de la Humanidad”. Trehundra mil låg framför dom och den trogna servicebussen ”Klippet”. Resten av gänget flyger ner med Simon Andersson och farfar Östen plus det ”servicecrew” som krävs för att hålla teamets Renault Clio Rally4 i toppskick under det drygt 60 mil långa rallyt, med över 20 mil specialsträckor.

Stämmer väderleksrapporten lär man dock inte behöva klydda med regndäck då det förväntas sol och 15-17 grader under rallyhelgen. En dag senare så lämnade i lördagskväll det andra skånska teamet med samma mål, Victor Hansen Motorsport.

– Vi väntar en dag, Mats menade att med Klippets ansenliga mil under huven behövde dom nog en extra dag, förklarade Victor vid den kombinerade träffen strax före avfärd för samarbetspartners och lite annat löst rallyfolk där även jag var inkluderad.
Inför avfärden berättade Victor, pappa Jens och nya kartläsaren Ditte Kammersgaard för de församlade om allt jobb som ligger bakom en ERC-start.

– Bara att fylla i alla formulär och blanketter tar i princip en hel arbetsdag för att få ordning på, förklarade nästan helt svenskspråkiga Ditte.
– Allt detta lämnar jag över till kartläsaren medan jag och Jens försöker ha stenkoll så allt som kan behövas finns i servicebussen, berättade Victor.
Jens gav ett exempel på hur mycket som behövs genom matt plocka fram en stack med plastbackar i olika storlekar.

– Totalt har vi med oss 78 sådana här backar som alla är uppmärkta med innehåll. I skarpt läge går det inte att snurra runt och leta efter verktyg och prylar, menade Jens.
Victor precis som Simon är lite udda fåglar i ERC genom att driva egna team och inte som merparten hyra in sig hos större ”spelare” på rallymarknaden. Men inte alltid som större är likvärdigt med bättre, berättade Victor.
– Vid ERC-tävlingen i Värmland 2023 kom en förtvivlad mekaniker från Opel Motorsport som glömt ett ovanligt specialverktyg och frågade om vi visste någon som kunde ha ett sådant. Gissa om han blev förvånad när vårt lilla team plockade fram verktyget och lånade ut…

Strax efter 19.00 satte sig Victor och Henrik Krondahl sig i bussen och drog till Trelleborg för båt över till Tyskland.
– På tisdag hoppas vi landa i Cordoba och dagen efter blir det premiär för oss med test inför tävling. Detta har vi aldrig gjort på grund av de oftast hutlösa kostnaderna för att få köra på en avstängd testväg, avslutade Victor.
Resten av teamet, Carsten Magnusson, Marcus Lindström, Jens Hansen, Emma Fransson och så klart Ditte Kammersgaard tar det betydligt snabbare flyget. Motorbloggen önskar lycka till och samma sak till den tredje svensken i ERC Juniors, Calle Carlberg/Jørgen Eriksen med Opel Corsa Rally4.
*
I detta nu rullar Mille Johansson/Johan Grönvall i mål som fyra totalt i deltävling två av det Italienska Grusmästerskapet ” Rally della Val D’Orcia”.

Med tider aldrig sämre än sexa och som topp, seger på sju kilometer långa SS3. Visserligen en knapp sådan då finländare Benjamin Korhola var 0,1 sekund långsammare med sin Hyundai. För hans del blev lyckan kortvarig då han redan två sträckor senare bröt efter problem med styrningen. Segern i rallyt gick till Paolo Andreucci, Citroën med Skoda-åkare Tommaso Ciuffi bara 6,6 sekunder efter.Trea kom Alberto Battisotli och så Mille med MS Munarettos Skoda 24 sekunder från seger. Skoda dominerade också totalt även om segern missades och på Topp-10 var där nio bilar från Tjeckien. Noterar också att bästa Toyota Yaris GR Rally hittas på 14:e plats med Matteo Gamba bakom ratten.
*
Nygamla samarbetet mellan Mads Østberg och Torstein Eriksen inleddes i Spanien med ERC-uppvärmaren, ”Rallye La Liana”. Den norska duon gick in som fyra med sin Citroën C3 Rally2 och detta lite över minuten bakom vinnaren Jorge Cagiao Sueiras i för oss udda Abarth A110 Rallye GT.

*
Ingen målgång för SMK Hörbys Julia Thulin i ”Rallye Casinos do Algarve”, deltävling två i Portugals grusmästerskap. På sista sträckan fick hon och tyske föraren Nicolas Otto bryta efter att deras Fiesta Rally3 fått skador efter punktering på sträckan före.

Ny seger för Kris Meeke/Stuart Loudon med Toyota Yaris GR Rally2 men bara 13,2 sekunder före Dani Sordo/Cándido Carrera, Hyundai i20 N Rally2. Segern innebär även att Meeke drygade ut ledningen i mästerskapet med Sordo som tvåa.

Det är också de här två med stor WRC-erfarenhet som mästerskapet står mellan och resten får göra upp om ”best of the rest”. Trean Goncalo Henriques, Hyundai var 1.37,8 efter Meeke…
*
Direkt i första heatet av premiären för ”MRF Dansk Rally Sprint Cup Øst” (tidigare Yokohamamesterskabet) i ”Dyrskuehaven” tappade storfavoriten Simon Valentin med Hyundai i20 N Rally2 runt halvminuten. Då hjälpte det inte att han satte tre bästa tider efter detta, andra platsen satt som gjuten. Anders Lysen med Suzuki Swift R+ EVO var efter de fyra heaten16,8 sekunder före och blev därmed första vinnaren av den nya cupen.

Av de runt 80 startande blev Lunds Skawomir Bronk bäste svensk som trea i 2WD-klassen upp till 2000 kubik med BMW Copmact. Lite ojämn klass där vinnaren Steen Andersen körde Mitsubishi EVO X. Direkt bakom Bronk som fyra, placerade sig både klubb och märkeskompisen Jacob Oddshammar. I Grupp E-klassen hade Eslövs Elin Persson det tufft i premiären. Hennes BMW räckte inte till mot de bättre asfaltpreppade danskbilarna. Någon rusning av danskar till Södra RS-premiär ”Bilmånsson Rallysprint” i Hörby kan inte noteras. En som dock planerar att komma är Appendix K-vinnaren Johnny Pedersen med sin BMW M3. I Roskilde var det hårt i den tio bilar stora klassen, då bara tre sekunder skilde till tvåan med liknade bil, Lars Krabbe. I listan över brutna finns tråkigt nog även två svenskar, SMK Hörbys Anders Palmquist och Lunda-åkaren Arne Oddshammar.
*
I lördags drog grussäsongen delvis igång i södern när både SMK Örkelljunga och Hässleholms Mk båda anordnade ”träning”. Sträckan i ”Krångelbygget” blev populärast med 40 anmälda till grussträckan som fick toppbetyg av de ”tränande”. Några hade kanske lite betänkligheter efteråt då det för dessa innebär kvalitetstid i garaget inför lördagens SSM/DM-premiär i Simrishamn. Hässleholm toppade sin träning med strax under 30 ekipage där väghållningsgurun Kristian Johansson fanns på plats för att ge nyttiga tips och råd.