Skandinaver dominerar i Mexiko, kan Oliver S. upprepa pappas bedrift, Marklund klar för World RX, flest från SMK Hörby på Österlen, Stugemo/Lindholm testade WRC-Fiesta och Colin ”is back”!
Börjar dra ihop sig för tredje stoppet on ”the WRC-tour 2020” och då i Mexiko. Totalt 39 bilar anmälda, nio i WRC, tre WRC2 och så elva i WRC3. Kan tilläggas att det är sällan nu förtiden när man kan säga att skandinaver dominerar startfältet, men så är faktiskt fallet i WRC2.
Kan nästan skala ner det till att svenska flaggan är den vanligaste genom Pontus Tidemand/Patrik Barth och så Ole Christian Veiby med svenske kartisen Jonas Andersson. Utbölingen i klassen är ryssen Nikolay Gryazin som ännu inte övertygat som förare hos Hyundai. Ska man även tolka resultatet av omröstningen på Twitter om vem som lyckas bäst i Mexiko av de förare som aldrig tidigare kört här, ja då kan Nikolay lika gärna stanna hemma. Inte många trodde på honom, däremot var det desto fler som hade Veiby i topp men då var inte Tidemand med i röstmaterialet, då han kört här förut.
*
I WRC 3 är det spotlight på Oliver Solberg och Aaron Johnston som kör rallyts enda Volkswagen Polo R5. För Oliver blir detta en möjlighet, att 15 år efter att att pappa Petter vann här med Subaru återuppliva detta med en Solberg överst på pallen. Oliver väljer dock att hålla en låg profil i det som han betecknar som en av WRC:s mest svårkörda rallyn.
– Precis som Monte-Carlo var i början av säsongen är Rally Mexico en unik utmaning. I Monaco är snö, is och ständigt föränderligt underlag det svåraste. I Mexiko finns vägar på över 2000 meters höjd, vilket ger mindre motorprestanda i den tunn luft, och själva vägarna är fulla av stenar, vassa kanter och faror.
Från pappa har Oliver fått tips att ändra sin körstil och vara mer exakt i kurvorna då Polon tappar runt 25 procent av effekten på hög höjd.
– Om jag får problem i en sväng är det inte säkert att motorn har tillräckligt med kraft för att få bilen på rätt köl igen, menar Oliver.
– Hur vägarna förändras är också en viktig faktor. Andra rundan på vissa vägar kan erbjuda extremt hårda förhållanden. Man måste vara på sin vakt efter stora stenar utgrävda av bilarna framför…
Oliver ser framemot flera saker, till exempel att själv få köra framför de fanatiska mexikanska fansen. Tidigare har han som barn stått vid sidan och sett när man jublat över pappa i Subarun. Men även att få köra samma tävling som barndomsidolen Ken Block lockar värmlänningen.
– Ken är en riktigt cool kille. Det var roligt att han bjöd in mig i filmprojektet Gymkhana 10, och för Monster Energy är det fantastiskt att vi båda kör i Mexiko. Liksom alla andra kan jag inte vänta med att se hans Escort Cossie!
*
Från detta är det inte långt till ARA eller Amerikanska RallyMästerskapet där Oliver gjorde braksuccé i fjol med en bil från Subaru Motorsport USA. Nästa helg är det dags för deltävling två i ARA, ”Rally in the 100 Acre Wood” där Oliver slutade tvåa i fjol men i år är han av ganska naturliga skäl inte anmäld då WRC är i fokus. Subaru har dock anmält två bilar till tävlingen men där en av dessa fortfarande har ”TBA” i raden för besättning dock ska den andra Subarun köras av John Doe. Idag är anmälan stängd då man redan nått taket för hur många som får starta och då är antalet 95 anmälda ekipage. Lite konstigt att inte Subaru anmält någon av de förare som kört tidigare som Patrik Sandell, David Higgins eller Chris Atkinson. Kan där finnas någon ny som ska överta Olivers roll tro? Kan även glädja alla Volvo-lovers, en Volvo 240 är anmäld med Justin Mason bakom ratten.
*
På onsdag ska Johan Kristoffersson avslöja hur resten av 2020 kommer att se ut för hans del vid en mediaträff i Nacka. Finns väl i princip två spår för honom, WRC3 med Polon eller World RX. I den bästa av världar kanske det blir en kombination och vem vet om han även har ett WTCR-kort i rockärmen…
Idag släppte däremot Anton Marklund och GCK Bilstein att det blir full säsong med en uppdaterad Renault Megane RS RX i World RX för norrlänningen.
– Super happy att få vara en del av GCK Bilstein för ännu en säsong, konstaterar Anton.
– Nytt för i år är att jag är anmäld privat vilket betyder att att jag helt kan fokusera på förar-titeln och det är den vi går för i år!
Mer nytt från World RX där Marcus Grönholms GRX Taneco Team fortsätter i World RX med Hyundai i20. Bilarna körs av Niclas Grönholm och Timur Timerzyanov. Samtidigt förklarar All Inkl Racing att man kör Seat med Timo Scheider och René Münnich i förarstolarna.
*
Trillar in nya namn då och då till SSRC/DM-premiären ”Simrishamnsmixen ” den 18 april. I dag står räkneverket på 108 bilar vilket inenbär att där finns plats för ytterligare 62 rallysugna inan Johan Engström stänger dörren.
I fjolårets sista grustävling, ”Silversprinten” i Älmhult vann Växjös BMW-åkare Daniel Brorsson med Hörby-kartläsaren Julia Thulin totalt. Nu väntar en ny utmaning då Daniel är anmäld med en Ford Fiesta R5 och detta med klubbkompisen Björn Jonasson vid sin sida.
Så här långt är SMK Hörby den klart dominerande klubben om man ser till antalet anmälda av de 108 i listan. 19 Hörby-ekipage är än så länge anmälda och där rullstolsbundne Peter Blomquist/Ditte Kammersgaard (bilden) är en av dessa. Detta medan tvåan Hässleholms MK bara kommit upp i nio bilar och så rrangörsklubben Simrishamns MK som trea med sju anmälda.
*
Om det flyter på i Simrishamn står det mer stilla på RS-fronten. DM-premiären i Hörby med ”Bilmånsson Hörby Rallysprint” den 19 april har än så länge bara tolv anmälda. Bättre fjutt i Hässleholms GP den maj med 56 anmälda.
*
Lars Stugemo körde i helgen test med den WRC Fiesta -17 han ämnar hyra för något finländskt äventyr framöver. På perfekta vintervägar i skogarna kring Kuopio kände han och ”SM-ledaren” Emil Lindholm på ”the Beast”. Av bilden att döma så ser Emil ut som som ett lite barn på julafton och jag tror Lars själv hade ungefär samma leende efter testen. Någon start i Sverige blir det inte med Fiestan då SBF stäng den möjligheten, här får enbart WRC-bilar av årsmodell upp till 2016 användas. Däremot hoppas Lars att kunna starta nästa helg i Rovaniemi och ”Snow Rally Rings”. Här blir det dock en Skoda R5 från Printsport och med Henrik Appelskog vid noterna då ordinarie bisittare Kalle Lexe har semester.
*
I eftermiddags kom så Colin hem från Hässleholms Djursjukhus. Dock är han allt annat än pigg, men veterinären trodde ändå att han snart skulle bli lite bättre. Tumören i mjälten sitter kvar men som hon sa, med lite tur kan hålet i den och som orsakade den akuta smärtan i lördags redan läkt ihop. Nu tar vi det dag för dag och håller tummarna. Colin hälsar och tackar alla som engagerat sig i hans hälsa. Två saker är dock samma som tidigare, aptiten är där inget fel på och svansen fungerar också den att vifta med…
*
Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se Tommy Svensson.