Sitter Paddon löst (?), Veiby snackar Pontus framtid, Åhlin siktar högre, behövs rek, Tom vs. Jacob och GPS-tracking i TV-Svängen.
Inget snack utan att ”tokiga säsongen” redan börjat i WRC och idag fick jag det allra senaste i form av ”tokighet” när en källa informerade ” Mikkelsen skal kjøre Hyundai resten av wrc”. Jag är noga med att poängtera att detta är helt obekräftade uppgifter men detta skulle betyda att ”The Kiwi” Hayden Paddon är på väg ut ur Michele Nandans team.
Nyazeeländarens nionde plats i VM-tabellen är långt ifrån vad han och Nandan hoppats på så ingen rök utan eld. Paddon var en förare som i år skulle ta WRC-segrar till och med vara mogen att utmana om VM-titeln enligt experterna. En andra plats i Polen är bäst hitintills och i andra vågskålen finns fyra ”retired” som då verkar väga tyngre.
Men att Andreas Mikkelsen redan i år skulle ta plats i en Hyundai kom som en blixt från klar himmel med tanke på succésen hos Citroën. Nu blir det till att avvakta och se om ryktet stämmer och om så ändå skulle vara, öppnar det onekligen upp en del. Kanske även mina tankar att Sebastien Ogier blir Citroën-förare 2018 besannas…
*
Samtidigt med detta har Johan Hedlund på VF-sporten känt Even Managements vd Erik Veiby på pulsen med tanke på Pontus Tidemands framtid. Här berättas att man i samband med Tyskland hade träffar med alla WRC-bossarna och Veiby menar att han ser positivt på framtiden. Men Even Management kommer inte att betala för att Pontus ska få köra WRC-bil är han väldigt tydlig med. Till VF säger Veiby.
– Vi har aldrig betalat för ett WRC-säte och kommer inte göra det nu heller. Blir du en ”pay driver” nu så kommer du att vara det resten av livet.
Ändå menar han att M-Sport känns som det bästa alternativet även om det i mina ögon rimmar dåligt med att inte vilja betala. Veiby påstår att Malcolm Wilson har ett gott öga till Pontus plus att han vågar satsa på talanger och att detta kan uppväga ”en kass med guldpengar”.
Toyotaspåret menar Veiby, är inte realistiskt utan tror då mer på Hyundai (se början på bloggen) som han i likhet med en del andra inte tror har samma line up till nästa år.
Även Andreas Mikkelsen ingår i EVEN-stallet och har som bekant inte heller han något klart för nästa år. Inte så konstigt att Veiby tog chansen att promota sina förare i Tyskland. Med facit i hand är jag säker på att Mikkelsen inte villl uppleva samma situation som efter VW:s avhopp utan vill ha allt klart i god tid tills jultomten kommer…
*
Redan innan BRC-tävlingen Ulster Rally deklarerade mästerskapsledande Fredrik Åhlin att oavsett hur resultatet blir efter finalen Rally Isle of Man så är det slutkört ”in the UK”. Så klart lite tråkigt, alltid kul med svenska förare som är med i toppen utomlands. I dagens Värmlands Folkblad lovar Åhlin dock att det handlar om att vända blad i karriären och siktar istället mot ERC och i bästa fall WRC. I intervjun av Johan Hedlund bekräftar Åhlin kursbytet.
– Ja. Det brittiska mästerskapet är starkt men jag vill ta nästa steg så klart, mot ett ännu större mästerskap. VM och EM står högre i kurs förstås och jag har fokus på att komma till något av dem.
Mer än så släpper inte värmlänningen som istället fokuserar på att vinna BRC där han elder med 32 poäng över helgens vinnare Keith Cronin. Enligt Fredriks beräkningar räcker det att vara före Cronin i en av de två delarna i finaltävlingen för att säkra guldet. Han passar även på att i VF skicka en passning till WRC-åkarna som tyckte att Rallye Deutschland varit lite väl ”tricky” med regn och lera på vägen.
– Jag såg att VM-förarna tyckte att det var lurigt i Tyskland i helgen när det regnade – men då har de inte varit på Irland och kört. Det är helt galet, långa sektioner på flera kilometer med lerbad på asfaltsvägarna.
*
Vill även be SMK Örkelljunga och funktionärerna vid söndagens RS-tävling om ursäkt om man kände sig träffad av min lilla reflektion över varför det måste ta så lång tid att köra en liten asfalttävling. Förstår att man gjorde den här kopplingen men faktiskt tänkte jag inte så, utan mer helt allmänt. För visst är det konstigt att att det ska behöva ta mer än dussinet timmar totalt för att få ihop en kvarts körtid, eller?
Även i min egen klubbs tävling Express-Specialen tar det lång tid och här finns åtminstone för mig en enkel orsak, service. Är faktiskt lite fascinerad över att en RS-bil behöver service mellan i stort sett varje prov vilket så klart spär på tidsschemat. Mer komplicerat är det i varvlopp där startmellanrummet är det som avgör totaltiden. Ändå lyckas ofta danskarna få ihop sina varvlopp på kortare tid. Var ligger skillnaden i genomförandet här och på andra sidan Öresund kan man ju undra?
När jag ändå är inne och petar på ”heliga kor”, behöver man verkligen reka en RS-tävling? När jag började tävla i början av 70-talet förekom inte detta alls. Då stack en funktionär in provskissen till kartläsaren halvminuten före start och sedan var det bara att ge sig i väg. Till saken hör också att proven var avsevärt krångligare och utan spärrade koner vilket också ställde stora krav på besättningen. Men det var lika för alla så ingen brydde sig.
Nu ska det rekas både till fots, cykel eller bil vilket också gör att tävlingarna tar mer tid i anspråk. Varför inte skippa detta och köra direkt, det blir ju lika för alla…
*
Fick ett intressant mejl idag med ett riktigt ”barnfind” (ladugårdsfynd) en pilgrön VW1303S. En bil som troligen aldrig varit ute i rallysvängen som upphittaren räddade från en säker Folkrace-död. Bilen är rostig men klart räddningsbar och nu är han villig att låta någon som är sugen på att renovera ta över ”Baggen”. Om du är intresserad så kontakta Motorbloggen då förmedlar jag det vidare.
*
Avslutar dagens Motorbloggen med lite extra tändmedel för Tom Kristensson (bilden) och Henrik Apelskog inför avslutningen av ADAC Opel Rallye Cup och saxar lite ur Opel Danmarks pressrelease efter helgens deltävling Rallye Deuschland. Som bekant vann deras Jacob Madsen/Line Lykke Jensen första halvan av rallyt medan Tom åkte av och bröt. I deltävling två var det danskarnas tur att bryta och då efter en fullträff både fram och bak i en ”hinkelstein”. Nu konstateras det att det ”bliver det nu svært for danskerne at vinde ADAC Opel Rallye Cup, eftersom de allerede har stået uden for i to løb på grund af den rygskade, Jacob Madsen pådrog sig i april.”. Så är det nog och jag vet inte ens om det räcker för Madsen att Tom och tvåan Calvin Beattie båda bryter resten och Madsen vinner de båda avslutande tävlingarna plus alla sträckor inklusive power stage…
Madsen är inte direkt blygsam och menar.
– Vi skal vinde de to sidste løb i serien, så får vi se. Vi har bevist, at vi er de hurtigste…
Bättre tändmedel för svenskarna har jag svårt att tänka mig och jag säger som den gentleman jag är, må bäste man vinna!
*
Onsdag klockan 24.00 går anmälningstiden ut för näst sista deltävlingen i Sydsvenska Mästerskapet och Rally-DM för Södra och Småland, SMK Hörbys klassiker TV-Svängen. Årets upplaga blir den 53:e i ordningen (nej jag har inte varit med i alla, bara i 50 av dessa…) och så här långt står anmälningstermometern på 88 bilar. En sen nyhet blir det i tävlingen och då på säkerhetssidan där man tänker testa GPS-Tracking. I samarbete med Racetiming och Resultatservice genomförs en fullskalatest inför kommande East Sweden Rally.
– Vi vet att Rallyutskottet tittar på att införa ett krav på GPS-Tracking under rallytävlingar och vi vill därför ligga i framkant med att kunna genomföra en fullskaletävling, säger Patrik Persson i SMK Hörby.
– Troligen kommer detta att bli standard på alla tävlingar.
I TV-Svängen kommer systemet enbart användas för att veta var den tävlande befinner sig utmed banan. I en förlängning kan användning av GPS-Tracking innebära lägre kostnader för arrangören och lägre kostnader här, innebär automatiskt också lägre anmälningsavgifter.
Du som vill veta mer kan gå in på resultatservice.com