Sista (?)bitarna i WRC-pusslet lagda, Mikkelsen i princip klar Europa Mästare, Liiten rullade medan Mattias O. vann i Örebro, blött ”VM”, vad är skillnaden mellan Back SM och grus SM, Rune och Andreas SM-tvåor, Dahlgren klar i STCC och det går bra för ”The Hansen Brothers” i USA.

Då föll två pusselbitar inför 2022 på plats efter Secto Rally Finland och det är då Craig Breen och Esapekka Lappi som kan se nästa år an med visst lugn. Irländska ”Independent.ie” påstår att det redan är klart att Breen kör en Ford Puma Rally1 för M-Sport Ford och att det blir officiellt i mitten av veckan. Han och Paul Nagle ska enligt sajten få kontrakt för två år och blir då en av tre besättningar som kör Puma till nästa år.

Foto: Hyundai Motorsport GmbH

Att Adrien Forumaux är en av dessa tre är också tämligen klart men om de tredje är Gus Greensmith är mer osäkert. Det är även detta som är det lilla halmstrå som fortfarande finns kvar för Andreas Mikkelsen att göra comeback i WRC. Esapekka Lappi/Janne Ferm slutade fyra och blev  därmed näst bästa Toyota, bara vinnaren Elfyn Evans var bättre.

Foto: Toyota Gazoo Racing

Att detta även innebär en solid grund för Lappi till nästa år är jag helt säker på även om det ännu inte bekräftas av teamchef Jari-Matti Latvala. 

*

Foto: privat

Att jag redan nu utropar Andreas Mikkelsen till vinnare av Rally-EM 2021 gör jag trots att tabelltvåan Miko Marczyk och trean Efrén Llarena har en teoretisk chans att passera med två tävlingar kvar att köra. En som däremot redan gett upp är regerande mästaren Alexey Lukyanuk som slutade tvåa bak Mikkelsen i ”Fafe”.

Foto. Skoda Motorsport

Med 80 poäng kvar att köra om och med 81 upp till ledande normmannen plus att kassakistan är tom, gör att Lukyanuk ger upp efter helgen. En punktering var i princip enda problemet för Mikkelsen och Dale Elliot på de tuffa portugisiska grusvägarna.

Stanna utanför trubbel och kör klokt var receptet för seger, betonade Mikkelsen som hade detta som plan redan från start.     

Nu ser det också väldigt bra ut i mästerskapet och efter Ungern hoppas jag det ser ännu bättre ut, menade Fafe-vinnaren.

Han var också i princip ensam om att klara sig utan problem och till exempel så drabbades tidiga ledaren Dani Sordo av problem i form av både punktering och en rullning. Linkade ändå i mål med vad publiken kallade en ”Mad Max-liknande” Hyundai på en tolfte plats.

Foto: ERC.com

Tufft för ERC-trean Llarena som även han rullade och sumpade chansen att hänga på Mikkelsen.

Foto: ERC.com

Robert Blomberg/Ida Bood stannade på 20:e plats totalt med Skodan. Ungefär samma position som Trollhätteduon hade genom hela rallyt. Däremot verkade det inte bli något start för Ola Jr. Nore och Lucas Karlsson med Toksports nya Renault Clio Rally4. Paret stod med på ”Entry list” men var bortplockade när det var dags för shake down…

*

Med fullt av tävlingar i helgen så är det omöjligt (också lite tröttsamt både att skriva och läsa) att två dagar senare redovisa alla segrare eller andra om utmärkte sig. Väljer därför att koka ner detta till minimum och börjar med ”Rally Gimmersta”. Här var det Mitsubishi i topp genom Rickard Moberg/Jan Björe. Bästa 2WD blev Appendix K-åkande Mikael Wisti/Hugo Carlberg, Volvo 240 men bara futtiga tre sekunder före C-föraren Rasmus och Linus Pettersson.

*

Foto: privat

Den stora snackisen under Rikspokalen i Örebro var SM-åkande Jari Liiten med kartläsare Mikael Kjellgrens våldsamma rullning direkt på första sträckan. Som tur var klarade sig båda undan med lite blåmärken medan Mitsubishi enligt Jari själv, är bortom all räddning. Lugnare resa hade vinnaren Mattias Olsson/Erik Gustavsson som med sin Skoda var 13 sekunder före märkeskollegan Fredrik Grahn/Robin Hallman. Trea med nya EKS-Audin slutade Emil Bergkvist/Joakim Sjöberg.

Bäst med 2WD blev Niklas Hägg/Toni Sundquist före Pontus Lönnström/Stefan Gustavsson i lånad Volvo 240. Tia totalt som B-förare med en R2-Peugeot imponerar och de som ska suga i sig detta är Kullings Melvin Bengtsson/Carl Eriksson. Placeringen efter knep en annan B-förare från Kullings, Erik Stenberg med SMK Hörby-kartisen Julia Thulin. SverigeSerien hade final i Örebro och här vann planenligt Emil Andersson/Kim Rauseus två sekunder före Patrik Fredriksson/Per Wiksten. I 1300 Rallycup sågs Joacim Rydin/Magnus Simensen överst i resultatlistan. Klassiska Rallycupen avslutade även dom i Örebro och om nu uttrycket ursäktas, så av de ”riktiga” klassikerna alltså dom före 1965 segrade

Foto: Pierre Skytt

Karl-Bertil Ling/Jan Nilsson, Falcon, Per-Arne Sjöstedt/Mikael Lyckberg Saab Sport, Leif B Andersson/Daniel Sörengård, Cortina GT.

Foto: Pierre Skytt

*

Foto: Conny Hansson

Vädergudarna var inte på Kullings MS sida när det var dags för deras  årliga VM (Vedumsmästerskapet) berättar Conny Hansson.

Det blev ganska blåsigt med regn från och till som ökade när tävlingen var över.

Eftersom man hade koncentrerat allt till serviceplatsen blev det lite mer arbete än normalt.

Bland annat fick scen hyras in tack vare restriktionerna plus att allt efterarbete/materialvård blev bökigare i vätan, berättar Conny.

Fot: privat

Totalt 73 bilar släppes i väg och när allt var klart  stod Subaru-föraren Mattias Lindberg med kartläsare Marcus Bengtsson som vinnare. Däremot att hitta en 2WD-förare dessutom med R2-bil, som tvåa totalt överraskade. Den som svarade för detta var SM-trean Isac Nordström som till ”VM-tävlingen” bytt ut Karl-Johan Borrhammar mot Annie Hellstadius i Peugeoten. Tufft bakom då trean Thomas Lennstrand/Joakim Andersson bara var 0,4 sekunder efter. I Ludvika bröt Johan Holm efter avåkning men var inte värre skakad än att han drog direkt till Vedum och blev i par med Mattias Holm, bästa GruppF/VOC.

*

Skillnaden mellan Back och Grus SM är enligt många nuförtiden hårfin, där det till och med utnyttjas helt plan mark för att oroa backmästare. I Ludvika kördes båda mästerskapen parallellt även om backåkarna tävlade i AD Hill Climp och inte i Ludvikarushen.

Foto: PG Rallybilder

I 2WD-klassen för rallybilar blev det Saab-seger genom hemmahoppet Johan Eriksson före Tomas ”Lången” Pettersson och på tredje plats Mikael Lundberg i Golfen. Även om jag hängt med i den här branschen i över 50 år så har jag lite svårt att hänga med i  alla olika SM och grenar. Varför delas SM i Backe och Grus SM när det körs samtidigt? I Ludvika startade drygt 20 rallyförare i Grus SM och i Back-SM nästan lika många med rallylicens. Vore det inte idé att samköra de båda SM-grenarna och kora en enda mästare när man vänder sig till exakt samma grupp utövare, bara en tanke alltså…

*

Fot: privat

I helgen kördes det SM i Bilorientering i Ljungby/Grimslöv och där det blev skånskt på andra platsen genom Rune och Andreas Nilsson, Hässleholms MK. Vann gjorde Björn Henriksson/Ulf Andersson medan bronset kneps av  Joachim Arnheim/Peter Kihlstenius. Skånskt även på sjunde plats genom hässleholmarna Yngve och Mattias Ernstsson. 

*

Med finalen på Ring Knustorp kvar blev det ändå klart att Robert Dahlgren vann STCC TCR Scandinavia. PWR Racing Team-föraren blev samtidigt den mest segerrike föraren någonsin i mästerskapet med totalt 45 segrar. Norrlänningen segrade i helgens två första tävlingar och säkrade därmed ett ointagligt försprång inför finalen på Ring Knutstorp nästa helg.

Foto: Anders Helgesson

Titeln är Dahlgrens tredje och han är nu en av bara fyra förare som tagit fler än två titlar tillsammans med Richard Göransson (5), Thed Björk (4) och Fredrik Ekblom (3). I sista racet på Mantorp var det hans teamkompis Mikaela Åhlin-Kottulinsky som stod överst på pallen men med Dahlgren som tvåa säkrade teamet även guldet i den delen av mästerskapet. SMK Hörbys racingbidrag Tobias Brink fick ihop resultatraden 3-4-3 vilket gör att tredje platsen är stabil. Upp till Mikaela skiljer bara elva poäng inför finalen.

Vi är aldrig nöjda förrän vi står längst upp på pallen. Men vi har visat stark fart under hela helgen och två pallplatser är ett bra resultat. Nu åker vi till hemmabanan Knutstorp och siktar på seger och andraplatsen i mästerskapet, säger Tobias.

*

Foto: Nitro RX

Går bra för ”The Hansen Brothers” i Nitro RX. I helgen var det Kevin som fick kliva upp på pallen som trea med segraren Scott Speed överst och Travis Pastrana som tvåa. Precis utanför hamnade Timmy, fyra medan Robin Larsson slutade sexa, Andreas Bakkerud blev sjua och så Oliver Eriksson som tia. Fortsatt Timmy Hansen i topp men som nu delas med Scott Speed och så Kevin på tredje plats.

*

Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se. 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *