Simrishamnsmixen kör efter förhandling med väghållarna, nya poängsystemet i WRC slår lite konstigt, EKS till Dakar (?), mycket Opel i Jönköping, folkfest på Svampabanan, lyckad testdag i Karlskrona och John N:s Ascona stal showen…
Det blir rally på Österlen med ”Simrishamnsmixen” den 13 april som tänkt, berättar en märkbart lättad tävlingsledare Johan Engström. Anledningen till lättnaden är att det idag kommit till så pass med anmälningar (cirka 70), att man vågar köra.
– Vi har lyckats förhandla ner ersättningen till väghållarna på våra två sträckor med åtskilliga tusenlappar, något som var helt nödvändigt för att ge grönt ljus den 13 april.
I fjol ställdes ”Mixen” in på grund av allt för höga kostnader för lån av sträckor. Därför valde Simrishamns MK att i år bara köra två sträckor dubbelt, för att få ihop budgeten.
– Nu blir det efter nya prissättningen i bästa fall plus minus noll i den kolumnen, men vi kände att vi absolut ville genomföra tävlingen med tanke på fjolåret. Hade vi ställt in även i år, hade klubben fått fundera på om det överhuvudtaget vore lönt att bedriva rally längre på Österlen, menar Engström.
Att skillnaden mellan Anderslöv med Bilsport Rallycup och kommande DM-premiären är så stor som den blivit med dubbelt så många anmälda till BRC-premiären, förklarar Engström så här.
– Den största anledningen är att vi saknar nästan alla ”uppifrån landet” som normalt brukar värma upp hos oss. Nu väljer istället många att köra antingen egna eller av klubbar arrangerade tester, vilket i vårt fall nästan slagit undan benen på oss!
Engström påpekar också att det är möjligt att efteranmäla sig även efter klockan 18.00 i kväll…
*
Fortfarande är det nog svårt att avgöra om WRC:s nya poängsystem är lyckat eller precis tvärtom? Oavsett så en sak kan man ändå tycka är lite märklig, Safari-femman Thierry Neuville får en poäng mer än tvåan Takamoto Katsuta. Än värre för Elfyn Evans som slutade fyra men ändå med tre poäng mindre än belgaren på placeringen efter.
Har även gjorts en sammanräkning av hur VM-ställningen ser ut både med nya och gamla poängberäkningen.
Toppen är samma med Neuville, Evans och Fourmaux där det idag skiljer 21 poäng mellan ettan och trean. Hade det varit i fjol så hade poängskillnaden varit 40 poäng.
I WRC2 har man bibehållit den gamla enkla poängberäkningen och där nu Oliver Solberg leder med 43 poäng. Delad tvåa är Monte-vinnaren Yohann Rossel och Gus Greensmith (bilden) med 25 poäng, en poäng mer än Nicolas Ciamin, men då med två tävlingar. Även om Oliver siktat på seger i Kenya innebar ändå 18 poäng en bra påfyllnad till de 25 han och Elliot Edmondson plockade i ”Svenska”.
– Vi får vara nöjda med det här resultatet, men jag är förstås också är lite besviken, vi kom hit för att vinna, men samtidigt är det bra att öka ledningen i mästerskapet, summerade Oliver.
Nästa anhalt för WRC är ”Rally Croatia” 18-21 april och då väntar årets första renodlade rally på asfalt. Som en genomkörare inför detta, passar en annan tävling i Kroatien perfekt, ”Quattro River Rally Karlovac” med sina nio mil SS. Detta har snappats upp av spanjoren och skrällen i ”Monte”, Pepe López, Skoda som tar med sig kollegan Lauri Joona och Citroën-föraren Nikolay Gryazin till Karlovac som huserar HQ.
*
När Audi beslutat att avveckla sitt engagemang i Dakar Rally tog Mattias Ekström och EKS saken i egna händer. I dag berättar Mattias att han nu byggt en egen konceptbil, EKS Sand Croc för att 2025 jaga seger i ökensanden. Kul, men kan också vara ett ”aprilskämt”…
*
Något aprilskämt kan man inte beskylla stora ”Custom Motor Show” i Jönköping för att vara. Tvärtom, för med runt 100 000 besökare förtjänar motorhobbyn mer respekt än vad den får från olika makthavare som istället verkar betrakta den här gruppen mer som något katten släpat in.
Här fanns massor av olika custombyggen som visserligen både är fräcka och snygga, men inget som jag är så där helsåld på. Då är det skillnad mot den replika på en Ford Cortina för Safarirallyt i början 60-talet som Kristian Lindberg tagit bild på. Se och njut, betänk sedan hur d-ligt det sett ut om någon klåfingrig byggare pimpat den i olika obskyra kulörer för att få den lite fräck.
Kristian som står för Svenska Akademins valspråk ”Snille och smak” kunde därför omöjligt passera Opel Klubbens monter med olika Opel-modeller utan att lyfta kameran.
Här fastnade då både Opel Diplomat V8 Coupé, Rekord 19000S, Rekord Coupé och inte minst en häftig racingbyggd Kadett B. Mitt i alla den här smeten från Rüsselsheim stod så klart Opel Motorports nya ”Fabriksförare” i ERC Calle Carlberg med fjolårets vinnarbil i ADAC Opel e-Rally Cup. Till vänster syns också Rally SM-profilen Jocke Berg som tidigare försökt dölja sin kärlek till Opel, men som nu verkar ha kommit ut….
Tänkte skriva att Volvo inslaget på mässan var blygsamt men det vet jag inte riktigt om det stämmer ,då jag inte var på plats mer en förhoppning.
En Volvo-förare fanns där bevisligen, populäre Tim Liljegren som hade fullt upp med att skriva autografer till sina många fans. Tim är förresten en av ”Föråkarna” i ”Simrishamnsmixen” den 13 april när ”Gula faran” ska göra årsdebut.
*
Dom som inte var i Jönköping på Långfredagen tog sig kanske istället till Österlen och då inte för den årliga ”Stockholms-träffen” eller konstrundan, utan till Tomelilla MK:s ”Påskracet” på Svampabanan. Även här var Lindberg med kameran och fick sig till livs spännande fajter mellan Folkraceåkarna. Hemmaklubbens talang Anna Lundell var en av de som bjöd på underhållning.
*
Tog man sig inte till Tomelilla så valdes kanske istället Karlkronas AK:s träning/test där bland annat Team Nybe passade på att få grus under Skoda-hjulen inför stundade SM-tävling ”Rally Nyköping”.
Rallynörden Henrik Åkeson med sin kamera missade så klart inte heller denna tillställning.
*
I dag hade Kristianstad MK mönstrat stora delar av klubbens vagnpark som ställdes ut framför entrén till Biltema i Kristianstad. Här misstänker jag även att det informerades om klubbens comeback som arrangör på grus, när man den 15 juni kör ”Mini-Kongen” som deltävling i nya ”Svenska Sprintrally Cupen” (SSRC). Start och mål i Osby och därefter sträckor med klassiskt ”Kongen-stuk” vilket klarspråk betyder allt annat än ”dragracing”.
Nu stal så klart John Nilssons nybyggda gula Opel Ascona 19SR för Appendix K det mesta av uppmärksamheten. Alltid en risk man tar när man tar in en stjärna bland mer mediokra medtävlare…
*
Blev lite förvånad över att det inte kom en enda reaktion på gårdagens inägg om de 444 omkomna i rally sedan år 2000. Här var det ren fakta som redovisades och inget tyckande, när det slogs fast att olyckor på asfalt var överrepresenterade och stod ensamt för 66 procent. Dock ingen respons jämförbar med när jag i förra veckan talade om min inställning i frågan…