Simrishamns MK ställer in även 2021, JP Racing byter till Peugeot, vem körde ANN72?, 25 år sedan McRae vann VM, Bulacia italiensk grusmästare, inget om World RX Tyskland och regnbågen finns…
En sak är solklar och det är att de som trott att Covid-19 skulle vara historia när almanackan skiftade blad till 2021, hela tiden varit ute och cyklat. Med bara en styv månad till årsskiftet är där faktiskt inte mycket som talar för att början på nästa år blir bättre än avslutningen på detta.
Ett tråkigt bevis på detta kom när Simrishamns MK idag meddelade att det inte heller nästa år blir någon ”Simrishamnsmixen”.
– Tyvärr får vi meddela att vi har tagit beslutet att inte arrangera Simrishamnsmixen den 10 april 2021. Detta beslut är taget på grund av rådande läge i pandemin, hälsar klubben.
– Rätt eller fel beslut, får vi se i april…
Tycker att klubben agerar respektfullt både i förhållande till pandemin men även till alla tävlande som redan nu vet vad som gäller till nästa säsong. Kan även då informera att SMK Hörby i början av december kommer att ta beslut om RS-premiären ”Bilmånsson Hörby Rallysprint” som är planerad helgen efter att Simrishamnarna skulle ha kört.
Med fyra månaders framförhållning för tillstånd från Länsstyrelsen är det svårt att idag sia om läget den 18 april, men ändå något som krävs. Från Länsstyrelsen har även informerats om att någon dispens i form av kortare ansökningstid inte kommer att ges trots pandemin. Inte heller kan man som tidigare ändra datum på tävlingen, utan att behöva betala ny avgift på 2 900 kronor. Inte så at det görs lättare för klubbarna från myndigheterna trots att inte mycket i vår värld är som det ska. Det som blir intressant nu är hur vinterarrangörerna tänker med sina tävlingar? Än så länge är det enbart Hällefors MK och SMK Hälsinge som publicerat tävlingsinbjudan för sina två tävlingar den 16 januari.
*
I Danmark har en av de 12 existerande Volkswagen Polo S2000 körts av Jan Petersen med sambon Jeanette Kvick i högerstolen. Medan Jan kört mest hemmakring har Jeanette varit flitigt anlitad som notläsare utomlands. Nu ska hon och Jan försöka utveckla samarbetet och tävla mer tillsammans utanför de danska gränserna. För detta har man därför bytt bort Polon mot en Peugeot 208 T16 R5 och att det var just en sådan bil som vann det Danska Rallymästerskapet torde ha haft viss inverkan på Jan.
– Drömmen var att köpa en R5 Polo men för detta räckte inte sponsringen så vi nöjer oss med en riktigt fin R5 Peugeot, förklarar Kvick.
Bilen kördes i Danmark och vann DM 2014 och -15 i händerna på Christian Jensen innan den for utomlands för att så komma tillbaka till Danmark i år med Michael McBride som chaufför. För honom blir det nu att prova sina färdigheter i Petersens Polo.
*
Eva-Lena Josefsson har vänt sig till Motorbloggen för att få hjälp att identifiera den här Opel Asconan med regnummer ANN72?.
– Året är 1978 ”Bergslagsloppet-Kopparsvängen” eller ”Polar-Bergslagsrallyt”, berättar Eva-Lena.
Saaben däremot har hon klart för sig och den kördes av Bengt Lindqvist och kan någon hjälpa henne med att också namnge Ascona-föraren skulle hon bli väldigt glad?
*
Just denna dag för 25 år sedan gick Colin McRae i mål i Network Q RAC-Rally och då både som vinnare av rallyt plus att ha blivit världsmästare i par med Derek Ringer. Bilen var så klart den ikonförklarade Subaru Impreza 555 med nummer L 55 BAT och med den vann man före Carlos Sainz och Richard Burns, alla med Subaru. Det som banade väg för VM-titeln var tre segrar under året, först i Akropolisrallyt sedan San Remo och så finalen på hemmaplan. Detta år innehöll VM-serien bara åtta tävlingar och där McRae bröt två, Finland och Argentina. I International Swedish Rally slutade paret på tredje plats medan Kenneth Eriksson vann i en Mitsubishi.
Med detta blev skotten första brittiske förare att bli världsmästare sedan det börjades tävla om VM 1977. Efter McRae följde så Richard Burns 2001 och nu är frågan om Elfyn Evans blir den tredje i raden av brittiska världsmästare? Svaret får vi om två veckor när ACI Rally Monza avslutas.
*
Hur väl genrepet inför Monza, ”Tuscan Rewind” avlöpte ur Covid-19 synpunkt har inte nått mina öron. Men för WRC3-ledaren Marco Bulacia Wilkinson blev det en lyckad tävling då han vann med sin Skoda. I och med segern blev det även guld i Italienska Grusmästerskapet för Bolivianen. Tvåa kom Andrea Crugnola och trea Alberto Battistoli. Emil Lindholm föll tillbaka från sin sjätte plats på de sista sträckorna och slutade nu åtta.
*
Har varit märkligt tyst om vad som händer med World RX-finalen på Nurburgring under luciahelgen, blir det tävling eller ej? Lite konstigt då det i fredags skulle ges besked om Johan Kristoffersson är ny världsmästare redan nu eller om det får vänta tre veckor till.
*
Till sist så kan jag presentera bildbevis på att regnbågen även finns i Hörby…
*
Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se. Mobil : 0705-28 55 33