Simon och Julia stal ”Snapphaneshowen”, Rådström- Johansson-Liljegren SM-vinnare, Olsson-Wesslén-Karlsson snabbast bland ”supportrarna SBF-Mikael berömde oss och Malm vann i Eskilstuna.

I den fiktiva filmen ”The KR Snapphanerally Adventure” delade Dennis Rådström/Sunniva Rudi och Kalle Gustavsson/Tom Törngren på huvudrollerna. Men som ofta i filmer, blir det birollerna som stjäl föreställningen och de som också får ”Oscars” för detta, I helgen var det Simon Andersson, Eslövs MK och Julia Thulin SMK Hörby som helt klart stal showen från Rådström och Gustavsson när de vågar jag säga, helt otippade vann klassen ”2WD”. I ett startfält med många SM-rävar dessutom med vassare bilar var den skånska duon inte med i mycket förhandssnack, förutom i Motorbloggen så klart som har koll. ”Experterna” menade att på Garnisonen kanske man kan hänga med Patrik Flodin & Co i kraft av sin SM-titel på asfalt, men ute på gruset, inte en chans för Simon. 

Foto: Kristian Lindberg

Även Simon spelade ner sina möjligheter och inför fredagens asfalt konstaterade han. 

Har ingen större fördel då jag aldrig kört banan på det här nya hållet…

Här fick ”Simpan” rätt då skyhöge favoriten Flodin och Göran Bergsten med GK Doors Volvo vann alla fyra sträckorna och ledde med tre sekunder mot Renault  Clio Rally4. När det så blev grus förväntade sig de flesta att avståndet skulle växa på de bitvis snabba sträckorna. Sträckor där en motorstark Volvo skulle bli alltför svår mot en om än modern Rally4 Clio med sin tunnare motor. Inför Power Stage på numera ruskigt snabba ”Hovdala” var ändå avståndet mellan Volvon och Clion strax över 15 sekunder. Trean Patrik Dybeck/David Arhuisander var nästan lika långt efter skåningarna i #24.

Foto: Tommy Svensson

Till Hovdala var det ”regrouping” där fem främsta startade i omvänd ordning med Flodin sist ut.  I målet intervjuades Simon och berättade att han var nöjd med sin andra plats, medan han spänn kikade i bakspegeln för att få se en svart 940-nos. En nos som aldrig dök upp och chockade upptäckte Simon och Julia att dom gjort det omöjliga, vunnit 2WD i en SM-tävling.

Dessutom min första sträckseger i SM är vi vann Hovdala, helt dj-la otroligt, förklarade en lätt skakad Simon.

Foto: Tommy Svensson

Lika chockade var ”regissörerna” pappa Mats och 80+ farfar Östen.

Vilken påg, köra bil det kan Simon, menade Östen medan Mats med ett skratt förkunnade.

En tränarseger…

Flodin blev kvar på sträckan och berättar vad som hände.

En hållare innanför oljefiltret lossnade, tog med sig oljefiltret och därmed var rallyt över för vår del, berättade en så klart besviken Flodin.

Vi var så otroligt nära mål och därför känns det extra surt att det hela tog slut så här men detta är rally och då kan verkligen allt hända!

Foto: Tommy Svensson

Hos teamet AM Elteknik var glädjen naturligtvis enorm och lite av klimax blev det när Simons syster Frida, ur tomma intet trollade fram två flaskor segerskumpa. Med en avslutning värdigt WRC dränktes både Simon och Julia med sprutande  klistrig segerdryck.

Inga problem Simon, jag tvättar overallen, lovade en lika glad och lycklig mamma Malin.

Efter firandet avslöjades att Simon men då med sin ordinarie kartläsare Jörgen Jönsson, åker till ERC i Tjeckien nästa helg.

Men bara för att köra rek och skriva egna noter, då planen är att köra där i skarpt läge 2026, berättade Mats.

Teamet lär efter helgen framgång överväga att även köra SM-finalen South Swedish Rally 13 september. 

*

”Snapphane” sållade hårt i 2WD och fem av 19 startande tvingades bryta. Så klart bittrast för SM-ledare Flodin men så även för Karlskronas Jonas Åkesson/Josefin Ingvarsson i Drive VXO:s fina BMW. Duon kom till ”mitt mål” på SS6 genom snabbast tid i 2WD, men samtidigt med illaluktande rök från bakdelen på bilen. En snabbkoll utanför TK:n och sedan fortsatte Jonas men bara för att några kilometer längre fram råka ut för en bakaxel som låste sig, game over.

Foto: Tommy Svensson

Enkelt att konstatera att det inte var Katrineholms Emil Fällman/Tobias Lindströms helg. Fredagen gick fint och 940:an var trea efter Flodin och Simon. Men sedan började det dj-las och på SS6 kom man i  mål med punka höger fram och en minuts tidsförlust. Nästa gång Volvon kom till oss som SS10, var vindrutan spräckt.

Amatörfel, vi glömde låsa huven, stönade Tobias ifrån högerstolen efter tre nya tappade minuter.

Dessutom var bakaxeln sned och och någon målgång blev det inte för den tappra Volvo-duon.

Foto: Tommy Svensson

Så inte heller för ett av Skåne-hoppen i klassen, Osbys Rickie Borgström/Ola Sandberg med nyinköpt Volvo 940.Hovdalas först körning gick det överstyr och i tangentens riktning stod ett litet rött hus. I detta dängdes Volvons högerbak och efteråt konstaterade kompisen Hans ”Kräbbleboda” Johansson till mig.

Har du sett att Rickie kör Volvo med sidovagn?

En helt korrekt beskrivning visade det sig av av Hans, som med dotter Isabell tog sig i mål som åtta.

Foto: Tommy Svensson

Med hjälp av spännband lyckades Pontus och Patrik Åhman spänna upp bakaxeln på deras 940 efter målgång på SS6. Ett bevis på att man inte ska ge sig och belöningen blev en sjunde plats. 

*

Inför ”Hovdala 2”skilde bara 0,3 sekunder mellan Kalle Gustavsson, Fiesta och Dennis Rådström i Toyotans favör.

Foto: Henrik Åkeson

Här gjorde då Dennis och Sunniva en makalös urladdning vilket ökade på gapet med sex sekunder. Med detta också seger och vågar jag nästan lova, ett SM-guld till Värmland, vilket sonen Lewis och pappa Arne så klart gläds åt.  

Foto: Tommy Svensson

 ”Jag visste att Kalle skulle åka fullt överallt men vi hade lite mer att ge och äntligen fick vi kräma ur det sista, pustade Dennis ut som nu tog GK Doors enda seger.

Vi älskar när det är sån här fight och Kalle och hans team jobbar stenhårt precis som vi. Det gör att vi måste pusha ännu mer – det är därför vi älskar den här sporten!

Foto: Kristian Lindberg

Trea slutade Kim Nydén/Jonas Sandin, SMK Linde  med Polo dock en bit efter eller 1.20,5.  Efter Garnisonen ledde Patrik Hallberg/John Stigh och var även fint med på gruset man längre än till SS8 kom inte Polon.

*

Efter tio sträckor var det tajt mellan Drive VXO:s bägge BMW-åkare Robin Liljegren/Nathalie Nilsson, Karlskrona AK och tvåan SMK Hörbys, Karljohan Ingesson/Tobias Petersson. Trea var Arvid och Jan-Henrik Larspers, Hedesunda med Älmhults Wille Gad/Anton Johansson tätt efter. Alltså fyra BMW i topp i en klass som från början var vikt för Volvo.

Foto: Vidhem Media

På SS10 rasade växellådan på Ingessons bil, ridå. Sedan kraschade Gad så våldsamt i ett broräcke på Hovdala att sträckan fick strykas för klassen. Besättningen fick även åka till sjukhus men dess bättre med bara ”mjukdelsskador”. Platsen för avåkningen fick även saneras då bränsle hotade att rinna ner i vattendraget som broräcket var satt till att skydda.  Med detta blev det seger för Liljegren 15,9 före Larspers med Gad som trea. Toppstriden hårdnade när SM-favoriten Moltas Olofsson/Isa Kolmbäck, Asarrum fick sin årsämsta SM-placering som sexa med Volvon.

Skånske Adam Grahn hade svår att dölja besvikelsen efter att han och Morten Erik Abrahamsen fått nöja sig med andra platsen i Nationella 4WD

Foto: Kristian Lindberg

F-n, vi blev bara tvåa, suckade Adam besviket vid målet på Hässleholmsgården. 

Ett tag ledde man i sin effektmässigt ”lata” Ford Fiesta Rally3 men SM-ledaren Peter Johansson, dessutom med Adams utlands-kartläsare  Christoffer Bäck vid noterna, jobbade sig både ikapp och förbi. Därmed går Säter-föraren med Mirage R5 till Olofström och South Swedish Rally i fortsatt SM-ledning. 

Foto: Kristian Lindberg

*

Foto: Kristian Lindberg

I Support -klassen ”Apex.SE Masters” blev det 4WD-seger för Mattis Olsson/Jesper Johansson, Älmhult vars Fiesta R5 var före danske Mick Fraas, Subaru med skånske rallyprofilen. Janne Rydh vid nothäftet. För pappa Johannes Fraas och Steinar Bakkland gick det sämre och på Hovdala valde Subarun skogen istället för vägen… 

Foto: Henrik Åkeson

Både Johan Wesslén/Valkyria Edlund, Tierp och Asarums Hannes Håkansson/Tilda Arnesson lyckades lite förvånande hålla favorittippade hemmaförare Johan Green/Kevin Athley bakom sig i 2WD.

Foto: Kristian Lindberg

Wessléns udda Ford Fiesta var riktigt snabb och hade över 40 sekunder till blekingens Volvo och minuten Greens Toyota. I Standard höll mitt tips och Södra Sunnerbos Emil Karlson/Jonas Gustavsson var helt överlägsna. Tvåa men i en Grupp E-Toyota var Emil Degerman/Lucas Martinsson och till Emils Volvo skilde efter sju sträckor 1.45,1.

Foto: Tommy Svensson

Varnade men tråkigt nog i onödan, för min klubbkompis Anders ”Drutten ”Östberg/Anna Svensson. På andra sträckan gick det lite brett vilket kofångaren bak fick lida för och kort efter blev det tvärstopp. 

Kardanen gick av, konstaterade en inte alltför knäckt ”Drutten ” när han kom till oss för att hämta kofångaren som en ur publiken räddat.

Foto: Kristian Lindberg

Kristianstads Jesper Larsson Odenmalm med Pernilla Larson  i Toyota Corollans högerstol var ensam i det som det skissas på som framtiden för”Standard”, RM-status. Att det blev RM-seger för ”The Larssons” är därmed inget förvånade…

Foto: Tommy Svensson

Tryggt placerad i målet på SS6/10 ”Sparrarp” blev mitt rally tämligen rumphugget ,men samtidigt kul att i hop med SMK Hörbys Bertil Gunnarsson, Peter Berglund och Anneli Nilsson få ta emot ofta glada rallybesättningar. Kändes också trevlig att SBF-höjdare Mikael Johansson som åkte i  Maximus Joges 940 tackade och berömde oss för vår insats.

Viktigt att vi alla hjälps åt så tack ska ni ha, kom det från Mikaels mun. 

Trevlig att också få snacka med förväntansfull publik men där man i bland stod svarslös, som när en familj frågade vara dom skulle betala.

Min fru köpte ett program men vi andra ska ju betala entré eller?

Nu fanns där inget sätt att göra detta på och min mening är, antingen har man enbart frivillig ”Swish-entré” eller så måste där finnas folk som ser till att att alla som går in får betala. Att skriva att det är entré och sedan strunta i det, undergräver onekligen moralen hos publiken. Bara en parantes, för på trevlighets-skalan fick lördagen ändå full pott och jag tror även att Bent Kjellkvist och Mats Glerup på mållinjen instämmer. SMK Hörbys båda vägvakter Ted ”VEC” Malm och Kenneth Rittbo signalerade samma uppfattning.

*

Med huvudet helt fyllt av Rally SM och ”KR Snapphanerally” fanns där inte plats för mycket annat. Därför överlåter jag till Pierre Skytt att rapportera från Eskilstuna och ”Augustisprinten”. 

Trots att Eskilstunas stadsfest inföll samma dag med en massa aktiviteter bredvid och på vår Eskilstuna Å så hittade både 94 tävlande och en hel del publik ut till Ekeby Motorbana på lördagen när Augustisprinten arrangerades som tredje deltävling i Eskilstuna Sprintcup. Från serveringens håll hade man skruvat ner förväntningarna på försäljningen av hamburgare. Men redan när första åket var avklarat började grillarna gapa tomma. Det var bara att ge sig iväg och handla mer. Tävlingen blev som vanligt lovordad även om flera rullningar skedde, inga fullfarts smällar men lite bucklig plåt och trasiga rutor ingår vid sådana händelser. Några tekniska bekymmer drabbade också några som fick avbryta i förtid. 

Foto: Pierre Skytt

Bättre gick det för Eskilstuna MKs egen Anton Malm med Josefine Yberg som förra helgen kom hem med en andraplats i klassen från Kullingstrofén. 

– Rattrosten borde inte finnas i alla fall, menade en laddad Anton vid besiktningen på fredags kvällen.

Foto: pierre Skytt

En lokal strid brukar finnas mellan den båda klubbkamraterna Anton och vår snabbe Pontus Florin. Pontus med Filip Ekvall vid kartan som också ville stå högst upp på pallen fick denna gång ge sig mot Anton som hade det där lilla extra i sin Mitsubishi Evo. Trean för dagen blev Värmdös David Dannevall också han i Mitsubishi som hade Emilia Blomquist med sig som bisittare. Senast vi såg honom körde han en Porsche i Midnattssolsrallyt då med brutet resultat men nu plockade han fram sin Skoda Fabia och testade den lite försiktigt för att få tillbaka känslan för fyrhjulsdriften. Eskilstunas Per Göthberg lockade med sig SMK Lindes Fredrik Grahn som bisittare och fick med sig en fjärdeplats efter de tre åken.

Foto: Pierre Skytt

I den trimmade tvåhjulsdrivna klassen skulle det bli kamp mellan Volvo och SAAB. Men SMK Nyköpings Eric Johansson med Linnéa Flod i sin sylvassa Volvo 940 var lite snabbare än den annars flitige SM-åkaren Henrik Oscarsson / Roger Lindholm från MSK Hammaren i SAAB 9-3. Den som låg lite så där i avvaktan var Svenska mästaren från 2009 – Eskilstunas egen Robert Eriksson med Astrid Thurn vid sin sida i Renault Clio R3an. Men när några andra som ex Mikael Ekman Oskarshamn tyvärr tvingades bryta och några till föll i från fick Robert och Astrid till sist med sig en tredjeplats. Knappa sekunden efter A vinnaren Eric Johansson kom B-vinnaren från Norrköping Kevin Möller / Malin Wall i Volvo 940 in som snabbaste ekipage. Leopold Rosenqvist / Hampus Johansson från Finnskoga MK i VW Golf blev snabbaste ekipage i C-förarklassen.  Hos standard åkarna i GrF kom SMK Södermanlands Rickard Gustafsson med Madicken Nilsson vid sin sida i Volvo 940 in som vinnare. Tävlingsledare Madelene Winterkvist var glad och nöjd med all positiv respons under dagen och ser redan fram emot finalen i oktober. 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *