Silverratten och Tingsryd Rallysprint ställs in, Wilke byter roll, ”DM” krockar med Hässleholms GP, Stefan och Ida drar till Tjeckien och så en härlig Opel-bukett!

Premiären på lördag för Sydsvenska Mästerskapet, Silverrattens ställs in!

Detta blev det tråkiga resultatet av att en boende längs en av de tre sträckorna överklagat tillståndet och dessvärre fått rätt av Transportstyrelsen. Älmhults MK och tävlingsledare Kent Rydh hoppades i måndags att det skulle räcka med att korta sträckan och köra biten förbi den klagande som transportsträcka. Men inte heller detta fungerade, berättar ordförande Anders Martinsson för Smålandsposten. 

Vi tävlar med homologerade bilar och dessa får bara framföras på rallysträckorna eller på en transportsträcka mellan dem. Men när vi inte längre fick köra på den här vägen gällde det även som transportsträcka, så nu kan vi inte ens ta oss till sträcka två…

Med detta tog Älmults MK:s styrelse ett enhälligt beslut i går kväll att ställa in berättar Martinsson.

Vi kan inte göra något vi inte kan stå för, så nu tar vi ett steg tillbaka och kommer tillbaka vid ett senare tillfälle. Jag känner för alla som siktat in sig på att komma hit och tävla, folk långt upp från Norrland och det är ju bittert. 

Nu undersöker klubben att försöka köra tävlingen vid ett senare tillfälle.

Med detta stympas i nuläget Sydsvenska Mästerskapet och är nu bara fyra deltävlingar där då premiären blir i South Swedish Rally i slutet av maj. Vad som händer i Sydsvenska Rallycupen när det nu även här försvinner en deltävling för klasserna 4WD och 2WD har inte nämnts. Problemet är ju att SSRC:s ”Prispottlistan” är gemensam för alla klasser vilket innebär att alla klasser måste köra lika många tävlingar… 

*

Knappt hade det tråkiga beskedet från Älmhult  hunnit sjunka in förrän nästa smäll kom när även Ryds MK ställer in ”Tingsryd Rallysprint” den 19 maj. Smålänningarna i Ryd är lite mer förtegna om anledningen till det drastiska beslutet och skriver bara lite kort, ”Ryds MK har idag beslutat att Tingsrydssprinten 2019-05-19 inte kommer att köras. Även här är orsaken markägare problem.”.

Med detta försvinner en deltävling i Södra BF:s RS-DM/Asfaltcup och nu blir serien bara med sex deltävlingar. En av dessa i DM körs dessutom på rallycrossbanan i Tomelilla och med mer grus än asfalt. Ett faktum som gör att Asfaltcup väljer bort denna och istället avslutar i Uddevallas ”City Race”. Minns tydligt när RS-DM innehöll mer än dubbelt så många tävlingar som i år Frågan man ställer sig är så klart, vad händer?

*

I går hade Hässleholms MK och nya tävlingsledaren Jonas Bengtsson mediaträff inför helgens Hässleholms GP som för övrigt också ingår i RS-DM/Asfaltcup. Sedan 1985 är det annars CG-Wilke som oftast stått som tävlingsledare, inte mindre än 29 gånger varav 18 i rad sedan 2001. I år däremot sitter Wilke i den av Örkeljungas Ulf Olofssons hyrda Ford Escorten och ska nu köra istället för att leda tävlingen. Dock inte debutcomeback för den skedde redan i Hörby men inget tvivel om att det är Garnisonen på söndag är det som gäller för Wilke och dotter Maria i högerstolen.

Ska bli kul att få känna på banan i en riktig rallybil, här har jag ju både jobbat och arrangerat och nu ska jag även få gasa fritt, menar Wilke som inte är ett dugg rolig över att lämna över till Jonas.

– Absolut inte, han vet vad som gäller och kommer att lösa detta bra! 

Båda är dock lite irriterade över att DASU (Danska Bilsportförbundet) förlagt ”DM-premiären” i tyska ”Cimbern Rallye” lördagen före Hässleholms GP.

Har snackat med flera danskar som beklagat sig över att dom inte hinner till Hässleholm då målgången i Tyskland inte är förrän på lördagskväll, berättar Wilke.

Med detta väntar ett något mindre startfält än tidigare år där man snurrat kring 130-strecket avslöjar Wilke.

– Tror att vi blir cirka 100 bilar jämnt vilket innebär att tidsprogrammet blir något kortare än vad rutinerade GP-besökare är vana vid.

Klart är att första start är klockan 11.00 medan Wilke tror att finalheatet kommer igång redan vid 14.30.

Har inte lusläst startlistan till varken Hässleholm eller Cimbern men ett namn hittade jag som ”dubblar”. Snabbe Marco Gersager och Carina Møller räds inte att köra de cirka 40 milen till Snapphaneland under lördagskvällen med parets Suzuki Swift Maxi 2000 på släpet. Cimbern Rallye har lockat nästan 100 anmälda och vid en snabb överblick så kör ungefär hälften av dessa bilar med DK-skyltar. Först ut är Ib Kragh/Ditte Kammersgaard, Skoda R5 med ursnabbe 2WD-åkaren Kenneth Madsen/Mette Felthaus direkt bakom. Med #2 på parets gul/svarta Suzuki Swift Maxi 2000 och med tempot från helgens TER-tävling i Belgien är man mina favoriter till ”Bästa 2WD”. Cimbern Rallye startar i Satrup precis söder om Jyllandsgränsen och innehåller sju sträckor. Totalt körs 89 kilometer på  fyra olika SS, alla på asfalt.

*

Ännu längre söderut ger sig trion Mats Myrsell/Esko Juntilla, Anders Johnsen/Ingrid Johnsen och Stefan Helin/Ida Lidebjer Granberg som är anmälda till Historic Vltava Rallye. Femte starten för Tibro-föraren i Tjeckien med sin Opel Ascona A.

Reccen är i full gång för mig och Stefan, berättar ida.

  Kanonväder just nu och trots att det hotas om lite regn till helgen så ser vi enormt mycket fram emot tävlingen.

Asfaltsträckorna som väntar är varierande, snabba men ändå följsamma som avbryts av trånga passager rätt igenom byar.

En riktig utmaning, men det är ju en oslagbar känsla att få vakna fyra dagar i rad och åka rallysträckor, konstaterar Ida belåtet. 

Myrsell hyr samma Ford Sierra Coswoth från italienska HRM mne har enligt uppgift i lite högre utväxling än förra gången i Spanien. Familjen Jonsen kör som vanligt Porsche.

*

Kan inte undvika att glädja er alla med en härlig vårbukett Oplar ur Hässleholmaren Göte Karlssons samling. Med rubriken ” den gode, den onde o den gule” sätter jag punkt. I morgon kommer WRC-tipset inför Rally Argentina.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *