Sesks på väg att peta Rovanperä från tronen som ”underbarn”, men Kalle leder ändå efter dagen i Lettland, samma sak med Oliver, Suninen har gett ”oflyt” ett ansikte, Södra har gjort genomlysning av det klena intresset, danska svaret på ”Slottssprinten”, 57 rallyåkare till Svampabanan, World RX tappar finalen i Australien och när en Volvo Amazon stjäl uppmärksamheten…

På grund av ”semester” så är det enkelt att konstatera att jag är sen på bollen när det gäller ”WRC Tet Rally Latvia”. Gjorde ett försökt att via olika ”sajter” läsa i kapp. men insåg snabbt det omöjliga i detta.

 

En sak har jag dock uppfattat, att M-Sport Fords Martins Sesks/Renars Francis är och nu svär jag i kyrkan, på god väg att radera ut Kalle Rovanperäs titel som ”Underbarn” Låt vara att Kalle var yngre och radade nästan direkt upp framgångar, men detta gjordes i vinnarbilen Toyota Yaris. Sesks har haft en snårigare väg, både som ”kraschkung”och teamkompis hos Opel Motorsport med SMK Hörbys Tom Kristensson. Dessutom har hans tid i WRC2/ERC inte kantats av segrar därför var jag lite skeptisk till hans inhopp med M-Sport Ford. Brukar säga att jag är glad när jag har fel och inhoppet med Puman först utan hybrid i Polen och nu hemma i Lettland med fullfjädrad Rally1-Puma,  det inhoppet är snudd på osannolikt. Bara femte platsen i Polen med Puman som skvalpar i bakvattnet av Hyundai och Toyota var osannolik men nu, ett snäpp upp.

Foto: M-Sport Ford

Nu är Martins på väg att skriva historia genom att efter åtta sträckor i Lettland ha futtiga 15,7 sekunder upp till ”Underbarnet” Rovanperä. Två sträcksegrar till Martins gör oavsett hur resten av rallyt utvecklas, honom till rallyts stora glädjeämne. Där ser man hur det kan gå när man börjar med Opel… 

*

Foot. Toyota Gazoo Racing

Rovanperä håller rallyt i ett järngrepp, vunnit fem sträckor och fler lär det bli och om Sebastien Ogier lyckas passera Sesks tvivlar jag på att det blir ”flat out” för att gå i kapp Kalle. Istället lär teamchef Jari-Matti Latvala inpränta vikten av poäng för Märkes-VM i förhållande till de minimala chanserna att någon av de två ska bli världsmästare med sina stympade program. 21,6 sekunder har fransmannen upp till Kalle och bakom jagar Takamoto Katsuta, 11,6 efter Ogier.

Foto_ Toyota Gazoo Racing WRT

Ser mörkt ut för Hyundai där Ott Tänak är bäst som sexa men har ändå 38,8 upp till Kalle. WRC-ledande Thierry Neuville är för långt efter för att ens ha skuggan av chans på pallen (1.23,3), utan får satsa ännu en ”Super Sunday”. Belgaren konstaterade också lite uppgivet.

Det är inte lätt att bli världsmästare!

Punktering på SS5 och hela tiden ”saknar grepp” gör att Esapekka Lappi är mycket besviken som tia, direkt efter Neuville. Stämningen i M-Sport Fords blå tält är säkert bättre än på länge med Sesks som tvåa, Adrien Fourmaux är femma och Gregorie Munster åtta. Fourmaux är till exempel mindre än 20 sekunder långsammare än Ogier.  

*

På tal om att ha kul med fel, så verkar Oliver Solberg vara i bättre slag än min vinnare Sami Pajari. Efter dagen är han nästan 40 sekunder före Toyota-åkande Pajari. Mellan sig och honom har Oliver Mikko Heikkilä, 31, 1 efter Skodan i topp.

Foto: Pro one media

Jag gör inget annorlunda än i Polen men den här gången verkar allt funka gissar jag, menade Oliver efter målgång på SS8.    

Foto. Skoda Motorsport

Födelsedagsbarnet Emil Lindholm ligger fyra med Hyundai i20 men hela 1.19,0 efter Oliver. Rallyt fortsätter i morgon med åtta sträckor och bara en enda körs två gånger, ”Good Luck” för de som ligger först i spåret…

*

Tror ingen kan konkurrera med Teemu Suninen när det kommer till oflyt i rally. Otaliga gånger har Teemu varit på ”G” men då har alltid något dj-lats som förhindrat succé. I Lettland skulle han göra sin fjärde start i år med Hyundai i20 N Rally2 och WRC2-klassen men direkt gick det år pipsvängen för honom. På Super Specialen började styrningen strula på #34 med Teemu och Mikko Markkula och direkt på SS2 var det ”game over” åtminstone för dagen. 

Foto: Hyundai Motorsport

Rullning i Portugal och ”tekniskt” på Sardinien följdes av en blygsam elfte plats i Polen och nu nytt mörker. Ett mörker som förstärks av att man i Alzenau inte verkar speciellt intresserad av att utveckla Rally2-bilen. Tvärtom har man gått ut och sagt att inga uppdateringar är att vänta.

*

Utan att veta exakt så misstänker jag att det just nu är intensiv nagelbitning hos SMK Örkelljunga inför 50-års firande ”Smedsvängen”, blir det tävling eller ej är frågan? I dag har Kjell-Åke Olsson 35 anmälda och ungefär det dubbla är vad som krävs för att han ska ge grönt ljus den 3 augusti. Någon direkt anledning till varför intresset sviktar verkar inte finnas, även om det varit en trend hela året. Av de anmälda är strax över 20 hemmahörande i klubbar som tävlar om Rally-DM och nu ställer sig även Södras SGA:er Ola Schönström och Sebastian Steiner, samma fråga.

Vad är det som gör att man inte vill köra, undrar både SMK Örkelljunga och vi som SGA?

Man har även gått ett steg längre och försökt analysera läget och gjort en genomlysning av olika tävlingar tillbaka till 2018. 

Silverkongen 175 startande varav 56 från Södra BF (32%) , Midsommardansen samma år hade 149 startande varav 55 från Södra (37%) . TV Svängen 2018 139 startande varav 77 från Södra (55%), berättar Ola.

Foto: Tommy Svensson

Fyra år senare (2022) hade Midsommardansen 55 färre anmälda och TV-Svängen hade minskat med 27 bilar och så följt av skräckfsiffran för årets DM-premiär ”Simrishamnsmixen” med så få som 73 startade. Dock var hälften från Södra BF är en klen men ändå en tröst. Ola och Sebastian har även tittat på kostnaderna som många pekar på som största anledning till det minskade intresset. Startavgifterna sägs då ofta vara lite boven i dramat vilket jag menar, är samma som det ”tjuren bajsar ut”.  TV-Svängen kostade 2018 2 400 kronor inklusive noter och sex år senare har den kostnaden ökat med 450 kronor. Visserligen har även SS-längden i Hörby gått i motsatt riktning, från 37 kilometer till årets 28 kilometer. 

Tittade också på Smedsvängen eftersom det är den kommande DM-tävlingen där avgiften från 2022 till i dag inklusive noter gått upp med 200 kronor… 

Att det är oroligt i Örkelljunga är högst förståeligt, bland annat har man redan blåst av en del av jubileumsaktiviteterna inför risken att behöva ställa in. Även noter är svårt att beställa när ingen vet hur många som kommer den 3 augusti. Ola och Sebastian rundar av.

Vi hoppas kunna komma ut med en enkät till distriktets aktiva under de kommande veckorna. Det kräver en del handpåläggning och tid, men det är nog helt nödvändigt så att vi vet vad vi ska göra framöver!

*

Foto: kristian Lindberg

I helgen är det ”bara” två tävlingar här nere för oss som granne till kontinenten. I morgon är det lite danska motsvarigheten till ”Slottssprinten”, ”Komo Rallysprint” i grushålan GammelrandSjälland. Totalt blev där 55 ekipage till start och sist in bland den handfulla skaran svenskar, blev Eslövs Elin Persson med pappa Magnus i Grupp E BMW:n.

Foto: kristian Lindberg

Sent in med sin anmälan var även Team Glad Sports Rally4-stjärna, Jacob Leutenberger Madsen med Peugeot 208.

*

På söndag är det sedan dags för ”Svampasprinten” när rallyåkarna tar sig an Tomelillas rallycrossbana. 57 ekipage är anmälda och där fortsatt hemmaföraren Stefan Kristensson är mest favorittippad med sin vassa Ford Fiesta WRC. Första start klockan 11.00 och infart till parkeringen från väg 19 är skyltad ”Tosselilla”.

*

World RX kämpar fortsatt för sin överlevnad och nu är det klart att finalen i Australien ställs in. Istället blir det Kina som tar över och därmed avslutas VM redan 19-20 oktober. 

Foto: CE Dealer Team

Nu kämpar promotorn för att få med landet i kalendern för 2025. Vet inte om det kan stämma in på August Blanches klassiska citat ur ”Ett resande teatersällskap”, ”Fan ska vara teaterdirektör”. Bara att byta ut teaterdirektör mot rallycrossare…

*

Min ”semester” gjorde idag ett uppehåll för andra aktiviter och sista stoppet innan dess blev fantastiska Blekingepärlan Hällevik (Mjällbys hemvist, som MFF:are är detta enda problemet). Satt i går i solstolen och kikade ut över parkeringen och förvånades återigen av folks klena fantasi vad gäller bilar, men framför allt kulörer man väljer på sitt färdmedel. Tusen och en varianter av grått och svart kunde jag återigen notera, när det plötsligt hände. In på parkeringen svängde en lätt ”hottad” Volvo Amazon med ”hönsatrappa” och allt. Snackade med ägaren till pärlan på parkeringen som bad lite om ursäkt för att han ”våldtagit”  klassikern.

Foot. Tommy Svensson

Det är 62:a men bakljusen är inte rätt och även grillen är fel. Men då jag inte var född ”back in the days” när ungdomarna körde Amazon, har jag försökt göra mig en bild av hur de såg ut. Kanske inte något som gillas av alla, menade ägaren.

Bara att hålla med, en originalbil hade varit bättre men även i detta tillstånd överglänste den alla standardgrå/svarta Audi, BMW, Mercedes och Volvo. Det enda som kunde konkurrera lite men inte fullt ut, var en ”Raceblue” Skoda. 

Foot. Tommy Svensson

Även om Hällevik förtjänar ”fem solar” som betyg råkade vi ut för ett nytt fenomen på ”Ställplatsen”. Eftersom solen stod högt på himlen tyckte Nova att det var skönare att ligga i skuggan av grannens husbil, någon meter från vår egen. ”Big no no” fick vi reda på av damen i bilen, detta var hennes skugga och ingen Linderödsfödd Lagotto Romagnolo ägde rätt att snylta på den. Till saken hör att den älskvärda damen som även hade hund, placerat sin stol på andra sidan av bilen så Nova inkräktade inte på något annat än att stjäla  skugga. Är det konstigt att det är krig i världen, jag bara undrar? 

Trevlig helg   

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *