Sesks kör med 100 kilo ballast i Polen, Sordo kör elbil i Pikes Peak, Helin fick bryta i DSR, Lefevbre vann Ypres, Paddon helt överlägsen i NZ, Meeke fick gasproblem, Heikkilä med ny seger, Andervang tappade tredje platsen och lite klister i anmälan till MSR…

I fredags visade Martins Sesks sin Puma Rally1 i ”Polen-kostym”. En kostym som skiljer sig markant från den som sitter på Adrien Fourmaux och Gregoire Munsters bilar. Men inte bara kostymen skiljer, Sesks bil har ingen hybrid-del vilket gör bilen cirka 100 kilo lättare. Detta kompenseras med extra tyngder på samma plats och vikt där Puman normalt sett har batterierna. 

Sesks och kartläsare Renár Francis går i kommande helgs ”Orlen Rally Poland” ut sist av de nio bilarna i Rally1-klassen med #22. Här blir det också grusdebut och lite upp till bevis för Andreas Mikkelsen/Torstein Eriksen (grattis på födelsedagen AM). Kritikerna har bitvis varit ganska tuffa i sina omdömen om Mikkelsen verkligen är rätt förare i Hyundais tredje bil som han delar med Esapekka Lappi och Dani Sordo. I Polen har han chansen att visa hur fel de har… 

*

Mer om Dani Sordo som för första gången i sitt liv som idag kör klassiska ”Pikes Peak Hill Climb” och detta med en Hyundai IONIQ 5 N TA Spec. Debut som elbils-chaufför i den 102:a upplagan av klassikern.

Foto: Hyundai Motorsport

Sällskap har Dani av värmlänningen Dan Öberg som för tredje året kör en VW Polo RX  genom de 156 kurvorna på vägen mot toppen. 

Foto: Qinigan

*

Inte heller den här gången kunde Lucas Helin/Mikael Kjellgren glädja sig åt ”hygge” med pokaler när de  återigen fick bryta i ”Dansk Super Rally”. Precis som senast var det växellådan i parets nya Opel Corsa som bråkade efter åtta av de tio sträckorna. I klassledning var det bara att kasta in handduken.

En berg- och dalbana här i Danmark. Tre sträcksegrar, brustet motorfäste, trasig drivknut och tvingas nu bryta med växellådsproblem i ledning på den åttonde sträckan, , summerade Helin Motorsport helgen. Även den andra svenskbilen (Volvo 240), Erik Christiansen fick ge upp.

Gav upp gjorde däremot inte Kenneth Madsen/Mette Felthaus, Citroën C3 Rally2, istället dominerade Team Glad Sport rallyt från start till mål. Marginalen till tvåan, snabbe Ib Kragh/Jeanette Kvick Andersson, Hyundai var betryggande 1.16,7. Än mer till tredje placerade Mitsubishi-åkande Steen Andersen/Ditte Kammersgaard, 2.41,8. Bästa 2WD blev Casper Venning/Kristian Birk, Renault Clio R3T som också är de som utmanar Madsen hårdast om slutsegern i Dansk Super Rally.

*  

Stéphane Lefebvre visade att gamla talesättet ”dåligt genrep innebär bra premiär” stämmer när han efter krasch på ”Q-stage” ändå gick och vann ”Ardeca Ypres Rally”. Med sin Hyundai i20 N Rally2 var fransmannen 40 sekunder före Toyota-åkande Maxime Potty och 1.17 snabbare än trean Cédric Cherain, Hyundai även han.

För Jos Verstappen varade rallyt i nästan nio sträckor innan det blev tvärstopp med nya Skodan. Helt klart lär där behövas en hjulinställning före nästa start…

*

Hayden Paddon/Jared Hudson var totalt överlägsna i NZ-mästerskapet och ”Southern Ligths Rally”. Deras Hyundai byggd enligt Asia Pacific-reglementet var efter de tio grussträckorna över tre minuter före tvåans Skoda Rally2 med Ben Hunt som förare.

Femma totalt slutade snabba tjejen Emma Gilmour med sin Citroën C3 Rally2.

*

Ett krånglade gasreglage satte stopp för Kris Meeke/Stuart Loudons segerplan i Portugisiska Mästerskapet och ”Rali de Castelo Branco”.

På sträcka nio tappade paret över tre minuter vilket också var ungefär vad man var efter vinnaren Armindo Araujo, Skoda. Tätare bakom då José Pedro Fontes bara var elva sekunder från seger Med sin Citroën. Meeke med Hyundai slutade sjua.

*

Mikko Heikkilä stack direkt från andra platsen i Värmland till Italien och ny deltävling i landets grusmästerskap, ”San Marino Rally”. 16 sekunders marginal blev det med Toyotan ner till tvåan Tommaso Ciuffi, Skoda. Österrikaren Simon Wagner slutade trea med Skoda. Ett tufft rally där många bröt för avåkningar som till exempel toppduon i mästerskapet Umberto Scandola och Alberto Battistoli.

*

Bättre lycka hade Stig Andervang med inhemska kartläsaren Johan Findhammer i holländska ”Acon-Van der Spek Vechtdal Rally”. Stig höll genom nästa hela rallyt igenom, tider runt trea-fyra på asfaltsträckorna men ett tidstillägg på över minuten innebar hiss neråt i resultatlistan. Utan detta hade Hyundaien med svensk flagga sluta trea, nu blev det istället en sjunde plats.

*

I dag är det näst exakt en månad kvar innan anmälan stänger till ”Midnattssolsrallyt” den 22-24 augusti. Utan att överdramatisera så är det ändå lite klister i anmälningslistan till KAK:s rally med Västervik som centralort och idag finns 32 anmälda, varav åtta kör i de två klasserna för Regularity. Tidigare år när anmälan öppnat i samband påskens bilutställning i Jönköping, är det här antalet vad som kommit in typ första timmen.

Foto: Tommy Svensson

Några kristallklara favoriter har ännu inte skickat sin anmälan men nog borde värmlänningarna Christer Larsson/Jan Adolfsson med sin Volvo 240 kunna vara med i toppen.  Även intresset utanför Sverige verkar begränsat och endast två norska och ett danskt ekipage är anmälda i ”rallydelen”. 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *