Sesks får ny WRC-chans i Chile, poängsystemet i WRC kan komma att ändras, stor skillnad på intresse i SRC-deltävlingar, TV-Svängen skyltar upp, fransk Lahti-vinnare uteslöts, Hörby-åkare lite övermodiga på ”Knutan”, ingen mat i ESR och ”good bye” X!

Dagens glada WRC-nyhet är att Martins Sesks får en ny chans hos M-Sport med Rally1 Puman efter sina två tidigare starter. Både i Polen och Lettland visade han att ”han har vad som krävs”. Med WRC-promotorn i ryggen blir det en start med samma ”icke hybrid-Puma” som han körde till en femte plats i Polen i nya ”Rally Chile”

Foto: M-Sport

För WRC-promotorn är det viktigt att få in nytt blod i serien understryker ”senior director” Peter Thul.

Martins har redan visat anmärkningsvärd fart och beslutsamhet och vi är stolta över att kunna stötta en så ung talang!

Detta betyder att M-Sport åker till Chile med tre bilar och där Adrien Fourmaux och Gregoire Munster kör de andra två. Lite svindlande att det bara är fyra år sedan som Tom Kristensson var både snbbare och stabilare än lettländaren i Junior-WRC…

*

DirtFish har gjort en analys av hur det nya poängsystemet i WRC slagit så här långt i förhållande till det som gällde tidigare . Vinnare är Thierry Neuville, Ott Tänak och Hyundai medan de som förlorat på nya upplägget är Toyota och då även Elfyn Evans och Sebastian Ogier.Hade poängsystemet inte ändrats hade Neuville idag haft 146 poäng istället för 168 och ledningen i WRC inskränkt sig till tre ynka poäng. Helt klart är att nya poängräkningen straffar fart och belönar jämnhet.

Foto: Hyundai Motorsport

Den som lyckats bäst fram till söndagen är Ogier medan Neuville inväntat sista dagen för finalstöten.Nu avslöjar Jari-Matti Latvala som är mycket missnöjd med nya systemet att det kommer att bli en förändring under säsongen. Till Rallyjournal säger han.

Om det kommer att återgå till systemet före 2023 vet jag inte, men det kommer att förändras!

Kritiken har har varit massiv i stort sett från start medan FIA har menat att det inte är möjligt ändra under pågående säsong. Nu har man dock ändrat sig och sagt att det kan finnas möjlighet för en ändring…

*

Hur rallyåkare tänker och agerar är fortfarande ett ämne som fascinerar mig. I förra deltävlingen för Svenska Rallycupen, ”Kullingstrofén” startade strax över 190 ekipage. I helgen är det dags för nästa ”SRC-stopp” i Vimmerby och ”Emiltrofen” med i stort sett identisk status som den i Herrljunga vad gäller cuper och DM. Även sträcklängd, anmälningsavgift och notskrivare (Patrik Barth) är stöpta i stort sett i samma form. Det enda som avviker är intresset och där Kullings vinner klart med nästan 70 fler anmälda (130 i Vimmerby). Detta innebär strax över 200 000 kronor mer in till kassören vilket så klart är en bra grund för kommande år/tävlingar.Så stora startfält är numera enbart en lite våt dröm för arrangörerna i Södra BF, där man istället legat runt 70 bilar. Simrishamns MK var först ut i DM-serien i april vilket förr om åren inneburit fullt startfält med många långväga gäster. Nu kom bara runt 70 vilket gav deltävling två i Örkelljunga lite kalla kårar. Därför beslöts att sänka startavgiften vilket dock tråkigt nog  inte innebar att man lyckades bättre än på Österlen

*

Nu står SMK Hörby och ”TV-Svängen” (7 september) på tur och så här långt med en dag kvar av anmälningstiden, kommer det att jublas om vi ens når upp till samma antal som våra Södra-kollegor. Det är ju inget snack utan att så här klent intresse inte är speciellt stimulerande för alla oss som jobbar med tävlingen. Hur det än är så är det nästan lika mycket jobb före tävling om där kommer 130 bilar eller hälften. Kastas ofta lite skit på klubbar för att man är för dåliga på att marknadsföra sina tävlingar mot både tävlande publik. I  många fall stämmer det säkert, men man får aldrig glömma att allt detta ska utföras handfast av i sort sett samma frivilliga krafter som även gör allt annat. Blir därför lite irriterad på de ”på läktaren” som talar om var det brister och även är snabba på att förklara hur man borde göra. 

Foto: Tommy Svensson

Igår satte jag och Jonas Hansson upp rallyskyltar vid Hörbys infarter, vilket även detta tar lite tid. Idag har jag ägnat stora delar av dagen åt TV-Svängen.

Foto: Tommy Svensson
Foto: Tommy Svensson

Till exempel skyltat upp vid serviceplatsen, plus varit runt med affischer hos diverse näringsidkare( fick god hjälp av Maya Ragntoft, anmäld i C-St.d b) . Sjävklart kan man göra mycket, mycket mer men då krävs fler frivilliga och mer tid, båda är som bekant bristvaror i dagens samhälle…

Foto: Tommy Svensson

Fick en lite djupare analys av en rallykollega som gått igenom de flesta tävlingar senaste tiden och kom då till slutsatsen.

Hög startavgift i förhållande till SS-längd verkar ibland avskräcka, men låg startavgift och kort bana lockar inte heller. Den arrangör som sitter på gåtans lösning har onekligen trumf på hand!

Analytikern sitter inte med den trumfen på hand utan konstaterar  istället.

– Rena tombolan att arrangera rally idag…

Nu blir det spännande att se om experimentet i ”Rally Blekinge” med olika startavgifter beroende på när man anmält sig slår ut.

*

Blev lite turbulent efterspel i ”Lahti Historic Rally” där fransmannen Florent Todeschini chockade alla genom att vara snabbast med sin röda Ford Escort RS1800. Än mer imponerande då detta var debut både i Finland och en bakhjulsdriven bil. Glädjen blev dock kortvarig när hans Escort inte klarade efterkontrollen. Bland annat är elektrisk styrservo tillåten i Frankrike men som till Finland måste plockas bort. Nu trodde man att det skulle räcka montera av elmotorn och att styrningen nu fungerade enligt homologering, men så tyckte inte teknikerna då där fanns grejor kvar men som inte inte längre fungerade. Dessa skulle även monterats bort menade teknikerna och uteslöt #137. Istället gick segern till Jari Huttunen där teknikerna inte var lika nitiska. Enligt Todeschini hade vinnarens Escort stötämparfästen i aluminum som möjliggör justering av hjul och cambervinklar. Enligt homologeringen är det enbart fäste av icke justerbart gummi som är godkänt. 

*

Det blev igen lyckad helg för Hörbys bidrag i Race4FunRing Knutstorp, ”ST-Auto/Veidec Racing”. Med 50 bilar i deltävling fyra blev det tufft på ”Knutan” där man inledde i regn. En halvtimma in var det som ”Rickard ”Fidde” Anderson uttrycker det, ”lite väl mycket mod och lite otur”. Detta resulterade i en avåkning före NGK-krönet.

Vi förlorade tyvärr ungefär tio varv och då också hopp om en pallplats, berättar Fidde.

Resten av dagen blev stabil med jämnt tempo mot topp tre.

Inför finalen på Kinnekulle ring har vi halkat ner till fjärde plats men har fortfarande chans att bli tvåa.

*

Hakar på lite med vad jag skrev tidigare med en kommentar från en besökare hos East Sweden Rally. En besökare som tyckte att tävlingen var jättebra och inte minst programmet fick beröm, men där fanns även den del som var mindre bra. 

Åkte på fyra sträckor och inte på en enda av dessa fanns någon försäljning av mat och dryck. Även om dom flesta har med mackor eller något annat så slinker de ju lätt ner en grillad korv och dricka bara man känner lukten från grillen även om man egentligen inte är hungrig.

Även om han tänker lite egoistisk med att kunna fylla sin mage, så menar han att detta borde ge ”goa extra pengar” till klubben.

Linköping som engagerat SM förr borde ju verkligen veta hur pengarna ska komma in och det enda ställe som sålde ätbart var på på serviceplatsen…

Bara att hålla med, men samtidigt så vet jag att det är ”någon annan” som måste fixa det och ”någon annan” är enligt min erfarenhet, ofta som uppslukad av jorden.

”Dagens rättelser”, börjar med att Back-SM-åkaren heter Jan-Olof Renberg och inget annat, tävlar dessutom för Piteå MS och inte Säter. Jan-Olof poängterar även att 4WD-klassen tävlar om RM och inte SM.

Efter många år med Facebook och Twitter som kanaler för ”Motorbloggen” är det nu slut med Twitter eller som den heter numera ”X”. En kanal som numera är nästan helt befriad från motorsport. Istället dränks besökarna på ”X” med våldsvideor och politiska budskap.  Från och med torsdag säger Motorbloggen.nu ”good bye” till Elon Musk och X. Ni få som läst här kan istället gå i direkt på Motorbloggen.nu eller som vanligt via Facebook. Med detta förstår ni säkert också att det blir paus i morgon onsdag…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *