Semenuks krasch spolierade för Sesks i Rom, Fransechi vassast i Skoda-dominerad ”Q-stage”, ny strajpning för Toyota i Finland, halverat antal anmälda i Snapphane än före ”Covid-skräcken”, snudd på max i ”Semesterturen”, Jonsson vassast i Valdemarsvik och Kristoffersson lägger till Lohéac.
Semenuks önskan att få mäta sina krafter med förarna i WRC2 blev kostsamt för både honom själv, men även för succé-mannen från senaste WRC-tävlingen i Lettland, Martins Sesks. Inför sträcka 14 hade Semenuk nått till åttonde plats när det gick åt h-e för honom och hans hyrda Toyota Yaris GR Rally2. En tung rullning innebar ”game over” och dessvärre var bilen så illa skadad, att teamet direkt förklarade att det skulle bli svårt att hinna reparera till helgens ”ERC Rally Roma di Capitale”.
Här skulle Martins Sesks kört med Toyotan och då som vanligt i röd/vit-MRF-kostym men av detta blev det inget. I går gick teamet ut och förklarade att det inte blir någon start, men av någon konstig anledning ville MRF inte uppge orsak. I ERC har Sesks inte haft någon större framgång och ligger på 20:e plats efter två starter och med resultatraden 6-14.
*
Massiv dominas av Skoda när det var dags för shake down och viktiga ”Q-stage” inför helgens ERC-tävling i Rom. Av Topp-10 var det bara Hayden Paddon (7:a) som med Hyundai bröt den tjeckiska överlägsenheten.Semenuks önskan att få mäta sina krafter med förarna i WRC2 blev kostsamt för både honom själv, men även för succé-mannen från senaste WRC-tävlingen i Lettland, Martins Sesks. Inför sträcka 14 hade Semenuk nått till åttonde plats när det gick åt h-e för honom och hans hyrda Toyota Yaris GR Rally2. En tung rullning innebar ”game over” och dessvärre var bilen så illa skadad, att teamet direkt förklarade att det skulle bli svårt att hinna reparera till helgens ”ERC Rally Roma di Capitale”. Här skulle Martins Sesks kört med Toyotan och då som vanligt i röd/vit-MRF-kostym men av detta blev det inget. I går gick teamet ut och förklarade att det inte blir någon start, men av någon konstig anledning ville MRF inte uppge orsak. I ERC har Sesks inte haft någon större framgång och ligger på 20:e plats efter två starter och med resultatraden 6-14.
*
Massiv dominas av Skoda när det var dags för shake down och viktiga ”Q-stage” inför helgens ERC-tävling i Rom. Av Topp-10 var det bara Hayden Paddon (7:a) som med Hyundai bröt den tjeckiska överlägsenheten. Allra bästa tid och som därför får välja startposition först, fick Mathieu Franseschi, 0,4 före Erik Cais. Strax efter honom placerade sig Efrén Llarena som bytt ut sina MRF-däck mot Michelin vilket verkar vara det som spanjoren behövde för att nå upp till formen från 2022, när han vann EM. För mig helt okände Bostjan Avbelj från Slovenien körde in som sexa, drygt sekunden från ERC-tvåa Franseschi.
Bästa Toyota Yaris GR Rally2 och dessutom på av vissa bortdömda ”SM-däcket” Hankook, kördes av Filip Mares knappt två sekunder från den toppande Skodan. Mads Østberg/Patrik Barth som gör debut i rallyt, fick till en 14:e tid och blev med detta även bästa Citroën-förare. Rallyt startar ikväll klockan 20.00 med 1,3 kilometer långa ”SS1 Colosseo Aci Roma”.
*
Till kommande ”Secto Rally Finland” släppte idag Toyota bilder på tre av de fem Yaris GR Rally som ska köras där.
Medan Elfyn Evans och Takamoto Katsuta kör vidare med den ”officiella” strajpningen så blir det helt olika för de andra tre. Kalle Rovanperäs bil för tankarna till tidigare utseende med mycket vitt och rött. Sebastien Ogier väljer modernare stuk med svart och grått vilket inte är ”my cup of tea”. Nya Rally-1-åkaren Sami Pajari kör med nästan helvit bil där enbart ”GR” på sidan bryter av.
*
Har varit mycket om de magra startfälten i de sydsvenska rallytävlingarna den senaste tiden och i kommande statusfyllda ”Snapphanerallyt” ser trenden tyvärr inte ut att brytas. Trots hjälp av rikstäckande ”MAS Rallycup” och mer lokala ”Sydsvenska Mästerskapet” och DM för Södra, har man nu precis nått upp till minimiantalet (70 anmälda) för att det ska bli tävling på bland annat Hovdala den 10 augusti.
Ruggig utveckling kan jag tycka och kollar man ur det såg ut sista gången rallyt kördes utan ”Covid-skräck”, alltså 2019 kunde CG Wilke släppa iväg nästan dubbelt så många bilar som i år. Vann då gjorde Simrishamns Joachim Grahn/Rickard Nilsson med Ford Fiesta WRC men detta lär inte ske i år då ”Jocke” sålt bilen och lagt hjälmen på hyllan.
*
Med detta i åtanke känns det ändå lite som ett ljus i tunneln när morgondagens deltävling i ”Svenska Sprintrallycupen”, Södra Sunnerbo MK:s ”Semesterturen” nuddade maxantalet enligt inbjudan. 54 anmälda och med 60 som max, måste klubben och ”SSRC-arrangören” vara nöjda. Sträckan som ska köras tre gånger är 5,2 kilometer lång och där favorittrycket vilar tungt på Växjös Robin Adolfsson/Roger Dahlberg med Skoda från Tisse Racing.
I 2WD-klassen med strax över 20 bilar är det mer öppet där klassledare och nyblivne B-föraren Adam Grahn/Marcus Sundh lär få det svettigt att stå överst på pallen med sin Ford Fiesta Rally4. Mot sig har Adam SM-rutinerade Kristian Johansson/Fredrik Livh, Borås som den här gången kommer til start med en Golf. Om jag får ihop två och två, så är det troligen den Golf som Hässleholmarna Johannes Haraldsson/Magnus Lörd tidigare använt, eftersom Johannes är ny ägare till Kristians Toyota Corolla. Förutom de här två lär även Ricke Borgström/Ola Sandberg, Osby och SMK Hörbys Pontus Berglund/Dennis Kullberg bita ifrån. Samma sak med Hasse ”Kräbbleboda” Johansson med dotter Isabelle i 240:ans högerstol, paret hatar att förlora. Största klassen är som vanligt i SSRC ”Standard” med 24 ekipage. Ledaren i standardklassen, C-föraren John Magnusson från Dals MK, kommer till Småland för att plocka nya poäng. Tabelltvåan och trean, som också är klubbkompisar till tabelledaren, Albin Karlsson och Ivar Andersson finns även de på startlinjen på lördag. Tävlingen har HQ i Traryd hos Verdandi med första start klockan 12.00.
*
Som väntat var Mats Jonsson vassast i SMK Valdemarsviks ”Klassiker Rallyt”. Med Albin Petterson i Toyotans högerstol var värmlänningen 12 sekunder snabbare än Kopparbergs Janne Westlund, Opel Ascona A. Trea slutade Vimmerbys Kjell Fransson med sin gula Alpine och för familjefridens skull så var han sekunden före sonen Peter i den lika gula VW 1303S.
Morgan Olsson tog den Gert Blomquist-byggda Peugeoten till sjätte plats, två sekunder efter enda 240:an i fältet, Janne Bloms. Bäst i”gammelgänget” blev som förväntat Thomas Theorin/Per Tangsjö med sin välbyggda Volvo Amazon. Sjua av 18 bilar och detta med bil med rötter från 50-talet imponerar på mig.
*
Årets World RX-serie innehåller bara fem tävlingshelger men där det som tur är, körs dubbelt. Detta verkar KMS – HORSE Powertrain och Johan Kristoffersson tycka verka vara lite klent och därför sticker man in en extra tur till klassiska ”Lohéac” i Frankrike utanför VM-serien. Med tre tidigare segrar på banan lockar den Johan helgen 30 augusti-1 september.
– Jag har mycket goda minnen från mina många besök i Lohéac, säger Johan, som förstås kommer att släppa loss sin VW Polo KMS 601 RX som fortsätter.
– Varför bestämde vi oss för att lägga till Lohéac i vårt schema? Helt enkelt för att entusiasmen för rallycross generellt är stark i Frankrike. Lohéac är verkligen något speciellt. Jag har saknat den här upplevelsen eftersom fansen delar samma passion som vi har för motorsport i allmänhet och rallycross i synnerhet.
Teamchef och pappa Tommy fyller i.
– Vi känner oss hedrade att få en inbjudan till Lohéac, en av världens bästa rallycrossbanor, i ett av världens största rallycrossländer. Vi har också väldigt goda minnen från den banan!
Före detta ska dock helgens tävlingar i Ungern avverkas och där mitt tips går i Värmlands färger, även om jag hoppas att det blir i rött och gult (Skånes Flagga)…
*
I morgon rekommenderar jag en tur till Nordöstra Skåne där det är stor nostalgisamling på ”GP-Museet” i Råbelöv och efter detta så en sväng inom Åsum Ring där träningen inför söndagens EM i Karting är i full gång.
Trevig helg!