SD för Rally Sweden ifrågasätts, ”Taka” gör viktig återstart i ”CER”, Oliver kör utanför poäng, över 200 anmälda till Nässjö och hur bra är Hyundai i20 N Rally2?
Reses en del frågetecken kring den planerade nya shake down-sträckan i ”Rally Sweden”. Tanken är att köra längs med Umeälvens strandpromenad istället för som tidigare år på någon närbelägen skogsväg, med starka drag av det som de tävlande senare möter i tävlingen. Just detta är något som övriga WRC-arrangörer följer, men en parkliknande sträcka inne i Umeå menar kritikerna inte är jämförbart med resten av rallyt. För arrangören överskuggas detta av möjligheten att kunna visa upp rallyt för en större publik med gångavstånd från centrum.
Kritiken från lokalbefolkningen mot planerna har också varit både hård och högljudd och nu verkar det även som även man får stöd av olika rallyröster. Härifrån ifrågasätts om rekommendationerna att shake down ska återspegla rallyt, om dessa verkligen uppfylls. Trots att jag aldrig promenerat längs med Umeälven så känns det som att gång och cykelvägar sammanbundna med lite bredare parkvägar inte riktigt efterliknar vägnätet i övriga Västerbotten…
*
Före den 13-16 februari är det i helgen näst sista deltävlingen i WRC, ”Central European Rally” i länderna Tjeckien, Tyskland och Österrike. Här är det dags för återstart för Takamoto Katsuta som petades till ”Rally Chile” och ersattes av Sami Pajari.
Med sina japanska rötter sitter ”Taka” trots en miserabel säsong ändå tämligen säkert hos Toyota och Jari-Matti Latvala men ändå, nu måste bevisas att han verkligen är en förare för Rally1-klassen. Andra platsen i Safari som är årsbästa följt av fem ”retired”, är inget som stärker aktierna och som ett försök att stärka både psyke och fysik tar han nu hjälp av F1-stjärnan Sebastian Vettels tränare Heikki Huovinen för att få tillbaka ”Taka” på banan. Lite trevligt är att hela teamet från Sebastien Ogier till Kalle Rovanperä gör allt för att stötta sin kompis men som huvudpersonen själv konstaterar.
– Jag måste också göra ett bättre jobb själv!
*
”CER” som startar i Tyskland på torsdag kväll där Toyota anmält fyra bilar för Rally1-klassen och då förutom Katsuta, Sebastien Ogier, Elfyn Evans plus ”rookie” Sami Pajari. Nytt är att Andreas Mikkelsen/Torstein Eriksen gör årets fjärde start med Hyundai i20N Rally1 och den första på asfalt (Monte är också på asfalt men delvis då täckt av snö/is). Även för M-Sport Fords ”gentleman driver” Jourdan Serderis är det fjärde starten med Puma Rally1. För övrigt är det samma gäng, mindre än dussinet som kört under 2024.
*
Oliver Solberg och Elliot Edmondson är anmälda men utan möjlighet att ta poäng i WRC2 där istället Yohan Rossel siktar på åka hem som världsmästare. Detta åtminstone fram till att FIA behandlat Toksports protest vilket kan ta lång tid om jag känner dom rätt.
Totalt 20 Rally2-bilar är anmälda varav 15 kör om poäng i WRC2. Noterar också att sorgebarnet Rally3-klassen faktiskt samlat 13 tävlande där tio kör Ford Fiesta och tre Renault Clio. Två namn i klassen har jag hört tals om tidigare, tjeckerna Jan Cerny och Filip Kohn.
*
Nässjö MK och Bilsport Rallycup med ”Novemberskölden” har som jag skrev i förra veckan, ”knäckt koden”. Redan i dag med en anmälan som stänger på söndag, har man passerat 200 ekipage för lördagen den 2 november. Ändå en bit upp till maxgräsen på 250 bilar men jag blir inte förvånad om man kommer att närma sig före söndag. Fem unika sträckor på totalt 27 kilometer är vad som erbjuds och detta följer också i stort sett ”Formulär 1A” när det kommer till rallyn här nere. Ändå har man en formlig tsunami med anmälda medan andra arrangörer med samma upplägg, är glada om de får ihop så många att man slipper gå med förlust. Att noter är en vågdelare i rally är ingen nyhet och där gruppen som ”vägrar onotat” oftast är mer högljudda än de som tycker det är mer utmanande att lita till sina egna ögon. Ser man till Nässjö så råder ingen tvekan om vad som ändå är populärast hos gruppen rallyåkare utan ”WRC-ambitioner”.
Ser också att förutom final i BRC så har man även DM-status men märkligt nog inte för Småland utanför Östergötland. Här måste jag ge mig själv bakläxa för att inte vara tillräckligt påläst om Smålands DM som jag påstod hade sin final i ”Silverratten”. Helt fel, till detta har man istället valt Södra Sunnerbos nya ”Mörkerrundan” den 9 november med start klockan 18.00 från Traryd. Läste att Smålands SGA Sara Mejving kollat genom de anmälda till ”Silverratten” och då hittat strax under 60 ekipage med adress hos någon klubb i distriktet. Med andra ord ungefär samma antal rallyåkare som finns i Södra BF vilket tillsammans, kunde inneburit strax över hundra bilar i tävlingar med ett gemensamt DM för Södra och Småland. Detta står också högt upp på önskelistan från många aktiva som är bekymrade över att antalet kollegor närmar sig smärtgränsen, när man är så få tävlande att arrangörer tröttnar. Jag var en av många som tyckte det var en bra idé att hålla DM-tävlingar inom respektive distrikt. När detta nu provats med dåligt resultat, är jag den förste som erkänner att nytänket var fel. Gör mig därför till oombedd talesman för många aktiva, väck samarbetstanken till liv igen 2025!
*
Motorbloggen har som bekant många olika källor både inom och utanför Sverige. En säker sådan finns i mellersta Finland som förser mi med mycket ”nyheter” och ännu har ingen visat sig inte vara riktig eller åtminstone, ”ingen rök utan eld”. Till exempel verkar det mer eller mindre klart att Sami Pajari även 2025 kommer att dela tävlande mellan Rally1 och WRC2 för Toyota. Min uppgiftslämnare pratade med J-M Latvala i ”SM Ralli Kitee” om saken där budgeten för 2025 är på bordet.
– Det börjar se bra ut, konstaterade Latvala.
*
Här kom också uppgifter att Emil Lindholm verkar ha klippkort på flyget till Seuol men vad detta betyder är oklart. Att Emil inte är helt nöjd med hur året med Hyundais Rally2-bil utvecklats har han tydligt påtalat. För en tid sedan kopplades han ihop med Toyota men med de täta besöken i Sydkorea är det kanske andra lösningar på gång.
Frågor reses också om hur pass bra/dålig Hyundai i20N Rally2 egentligen är. Är det kanske så att det istället är chaufförerna och teamen som inte håller ”vinnarklass”? Frågan känns berättigad med tanke på att Hayden Paddon säkrade sin andra EM-titel med Hyundai i hård konkurrens av både Skoda, Toyota och Citroën. Några större tekniska problem har inte heller uppstått för Paddon som varit med i toppstriden på såväl grus som asfalt.
I helgen säkrade även Kris Meeke och Stuart Loudon seger i ”Portugisiska Mästerskapet” i hop med Rally Team Portugal i deras Hyundai i20N Rally2. Nu blir dock inte Meeke mästare trots fem segrar då man efter att Craig Breen gjorde samma sak för några år sedan, upptäckte en regel som säger att utlänningar inte kan bli nationell mästare inom just motorsport(?). Inte bara detta fick Meeke tackla utan även arrangören av finalen ”Vidreiro Rally” försökte sätta käppar i Hyundai-hjulen. Till en början ville man utesluta honom för att ”inte ha stannat på ett korrekt sätt vid en däckkontroll”. Efter protester ändrades detta till tidstillägg på tre minuter och där sedan ny protest gav en ändring till 75 sekunder. Utan detta hade Meeks vunnit överlägset men nu blev istället veteranen Armindo Araijo vinnare med Skoda. Konstigt också att Meeks Hyundai-kompis Ricardo Teodósio också drabbades av samma straff vilket de båda var ensamma om i hela rallyt. Till portugisisk media ville inte Meeke gå ut alltför hårt i sin kritik men att han var irriterad för att inte säga förbannad på arrangören, gick inte att ta miste på utan nöjde sig med.
–Detta är en sport som borde vara rättvis, ingen försöker fuska!