SBF står utan VD, Tidemand hade ett ”testmoment”, WRC-tipset, Åhlin favorit i BRC, Hässleholmare vann Hörby-Rundan och pensionsförsäkringen bogserades bort!
Nu är jag ju ingen flitig gäst i Svenska Bilsportförbundets kansli i Sollentuna eller har några direkta kanaler in till dom som styr svensk bilsport därför var det som en blixt från klar himmel att VD Thomas Jansson lämnar sin tjänst som förbundsdirektör. Ett beslut som Thomas och ordförande Kenneth Thorén tagit i samförstånd om man ska tro dagens besked.
– Jag och Thomas har hela tiden haft en öppen dialog i detta och Thomas har under sina nio år som förbundsdirektör gjort väldigt mycket för Svensk Bilsport, säger ordföradne Thorén.
– Vi är väldigt måna om att det här avslutet blir bra för Thomas, detta är ett gemensamt beslut som vi inom förbundsstyrelsen har tagit med Thomas.
När Jansson slutar framgår inte av dagens information, men det känns som att det sker direkt då Thorén från idag kliver in som tillförordnad förbundsdirektör tills det att man hittat någon ny VD. Fram till dess kommer Thorén att finnas på kanslitet till och från.
– Rekryteringen av ny förbundsdirektör kommer påbörjas omgående, avslutar Thorén.
Thomas Jansson har suttit som VD i nio år och vad som är orsaken till det plötsliga jobbytet framgår inte. Han nöjer sig med att konstatera.
– Det är dags både för mig och förbundet att ta nytt tag och förnya. Vi har tagit fram en ny vision och marknadsstrategi och det är en ny styrelse på plats så det känns som en naturlig tidpunkt för mig att gå vidare efter nio mycket engagerande år!
Vi lär få höra mer om detta vad det lider…
*
I dag testades det inför starten av Rally Argentina och några som verkar ha testat var gränsen går för R5-Skodan var Pontus Tidemand och Jonas Andersson.
– Hade ett litet ”moment” men inga problem och ser nu framemot starten, kommenterade han den något ihoptejpade Skodan.
Med två segrar av två möjliga hittills och delad mästerskapsledning har Pontus fått en kanon start på WRC 2-säsongen. I Argentina gör Pontus rallydebut i Sydamerika men ändå med sikte på max poäng.
– Vi har skaffat oss ett bra utgångsläge med två segrar i rad, men fighten kommer att trappas upp ju längre in på säsongen vi kommer. Det är inga större glapp i den totala ställningen och snart är det dags för den första av de tre obligatoriska tävlingarna, vilket kommer att sätta allt på sin spets, berättar han.
– Målet för den här helgen är att stärka vår position inför vad som komma skall. Det blir en stor utmaning men vi är redo att kämpa för vinst!
Det är dock en tuff utmaning som väntar och efter torsdagens publiksträcka i Córdoba fortsätter tävlingen på mjuka och sandiga vägar och når så småningom bergskedjan Traslasierra med sitt steniga månlandskap och smala vägar.
– Att hitta balansen mellan tempo och uthållighet tror jag kommer att vara en nyckelfaktor, förklarar Pontus.
– Stenar dras upp i ytan och även de mest jämna vägarna har grova och knaggliga sektioner. Det finns också risk för dimma och sämre väder i bergen och då blir noterna allt viktigare…
*
Då det blir ett uppehåll med Motorbloggen onsdag och torsdag kommer därför WRC-tipset redan idag.
1. Kris Meeke Citroën
2. Ott Tänak Ford
3. Sebastien Ogier Ford
4. Thierry Neuville Hyundai
5. Jari-Matti Latvala Toyota
Känns som att ”The Ulsterman” är på gång samtidigt som Tänak väntar på första segern, den kommer inte i helgen. Men en andra plats och detta före rivalen Ogier är inte så illa pinkat…
I WRC tippar jag inte, bara fem startande och där Tidemand är den klart mest meriterade och som blir självklar favorit.
*
I helgen är det dags för andra deltävlingen i Brittiska Mästerskapet ”Pirelli International Rally” och där allt svenskt ljus riktas mot Fredrik Åhlin som med norrmannen Torstein Eriksen leder BRC efter premiären. Med #1 på den John Player-lackade Leo Vegas Skodan har han hemmafavoriten Tom Caves nya R5-Hyundai direkt efter sig. Frågan är dock om inte det största hotet mot ännu en svensk triumf kommer från Eyvind Brynildsen/Anders Fredriksson med bettingsajten Betsafe som huvudsponsor. Brynildsen går ut som bil nummer fyra med Fiestan och kan bli en jättehård nöt att knäcka för fjolårsvinnaren Fredrik Åhlin.
Även i Junior-BRC är det delvis svenskt i topp där Oscar Solberg och Patrik Barth står överst i resultatlistan efter premiären.
Pirelli-Rally är ett tufft grusrally och körs helt och hållet i den fruktade Kielder-skogen med staden Carlisle som centralort. Start på fredag och målgång lördag eftermiddag.
*
I fjor körde Mattias Adielsson/Andreas Johansson samma mästerskap men verkar nu istället fokusera på det Slovakiska Mästerskapet där man i helgen gör sin andra start. I den första fick han bryta sedan R5-Fiestan fått tekniska problem men gör nu ett nytt försök i Rally Presov. Bara tre sträckor som i gengäld körs tre gånger gör att det blir ett kort och intensivt arrangemang. Redan till ”eftermiddagskaffet” på lördag ska allt vara klart.
*
Så tidigt var det inte målgång när SMK Hörbys i lördags körde Bilorienteringen ”Hörby-Rundan” i trakterna av Ljungbyhed. Det roliga i det hela var att flera av sträckorna som användes 1977 återfanns även i lördagens tävling. Banan signerad ”O-räven” Valdi Puhv fick mycket beröm och man kan misstänka att far och son Nilsson, Rune respektive Andreas (bilden) var med i hyllningskören. Detta efter att man motsvarat förväntningarna och vann tävlingens ”långa bana” fem sekunder före Mölndals Kurt och Mattias Fredrixon. Trea och bäst av de sju danska ekipagen slutade Morten Jäger/Bent Mikkelsen men på nästan dubbla tiden mot Hässleholmarna Rune och Andreas.
I PB-klassen blev det Kristianstadseger genom Raymond och Dennis Eriksson.
I Hörby-Rundan testades det som säkert kommer att bli en del av lösningen även i rally framöver, obemannad tidkontroll. Något som fungerat alldeles utmärkt i vanlig orientering i flera år och som även funkar i Bil-O. Men i rally är det som bekant så oerhörda krav (obs ironi) att det hitintills fått tummen ner från många, som istället kunde satt fart på processen att göra sporten modern samtidigt som antalet funktionärer kunde minskas…
*
Joonas Lappalainen som redan vunnit en racingtitel i Sverige när han 2014 vann Formel Renault 1,6 blir den femte finländaren i STCC. 18-åringen kommer att köra för LMS Racing med en Audi RS3 LMS. Ett naturligt val med tanke på hans bakgrund då han tävlat i Audi Sport TT Cup sedan segern i Sverige 2014.
Joonas missar inte bara premiären på Ring Knutstorp den 6 maj utan någon tävling till varför han inte har några chanser på at ta hem titeln.
– Knutstorp kolliderar med ett annat åtagande jag har. Vad kan jag inte berätta just nu, säger han hemlighetsfullt.
*
När det var EM-premiär i italienska Sarno för kartingåkarna fanns Kristianstads Noah Milell på gridden.
– Kvalet blev sådär då jag fick lite hinder framför mig så jag var tvungen att köra lugnt i 2 varv sedan försöka få mitt sista varv bra men det räckte bara till en 20:e plats av 70 startande, berättar Noah.
I finalen stod Färlövskillen i nionde startruta och fick en bra start.
– Började ta mig uppåt i ledet men blev iblandad i en fight med tysken David Schumacher som gjorde att vi förlorade mycket tid till täten som var svårt att köra ikapp. Slutade till slut på en sjätte plats, summerade Noah EM-premiären.
*
Har fått många svar på min lilla frågesport häromdagen. Rätt svar Gunnar Fagerlind/Börje Fagerlind som körde en Talbot Lotus i South Swedish Rally 1981. Paret blev trea medan teamkompisen Stig Blomquist blev tvåa. Vann gjorde Björn ”Nalle” Johansson i Opel Ascona 400.
Vad gäller Talbot Lotus så blev detta aldrig någon vanlig rallybil i Sverige. Vad jag vet så var det bara nordvästskåningen Magnus Andersson som åtminstone i den här delen av landet, satsade på den udda bilen. En satsning som tråkigt nog också blev kort om jag mins rätt då bilen brann upp i premiärtävlingen. Nu sitter dock Magnus åter i en likadan bil (bilden) och sågs senast med Lina Andersson i högerstolen när han testade de tuffa sträckorna i Silverkongen.
Faktiskt många som visste rätt svar och först var min klubbkompis Carsten Magnusson, Hunneberga. Som pris får Carsten en åktur med Opel Insignian när han så önskar…
*
Har blivit en lite sen Motorbloggen idag och anledningen är att jag sänt iväg det som skulle ha blivit min pensionsförsäkring, min vita Volvo 740 GL från 1986. Men när ”Silver-Kadetten” kom i min vård blev där plötsligt ”gott om ont om utrymme” och i valet mellan en 740 och en Kadett är det enkelt att välja. Mattias från Blekinge ringde och ville köpa klenoden (två ägare från 1986-2015, dragkrok, soltak, röd klädsel, kassetbandspelare med Abba-band) och i eftermiddags dök han upp med tre polare i en systerbil men något förnämare med GLT på bakluckan. Efter en kort inspektion och lite snack kring den krånglande bensinpumpen var saken klar.
– Jag tar den, sa Mattias.
– Perfekt, svarade jag och undrade samtidigt när han tänkte komma och hämta den ”icke-startande” Volvon.
– Vi tar den direkt så klart, svarade Mattias uppenbarligen lite orolig att gå miste om godbiten.
– Vet inte om du märkt det, men du har ingen bilsläp med dig, upplyste jag honom.
– Hade inte hjälpt då ingen av oss har BE-kort så vi bogserar hem, inga problem vi har gott om tid…
Efter detta önskade jag bara lycka till med nya bilen!
*
Då blir det uppehåll i Motorbloggen till fredag då sociala åtaganden bedöms av andra som viktigare…