SBF = Årets Idrottsförbund, Ford in i M-Sport, R5-Polo fulltecknad, Graff till NASCAR och Tesla går dåligt…
Idag börjar jag med att gratulera alla oss som tillhör Svenska Bilsportförbundet då Sveriges Centralförening för Idrottens Främjande utsett SBF till ”Årets Idrottsförbund”. Årets utmärkelse är den 51:a i ordningen och för första gången delas den med ett annat förbund, Svenska Orienteringsförbundet.
Allra gladast är man nog ändå i Sollentuna då det var första gången som SBF fick en inteckning i vandringspriset. För orienterarna däremot är det mer vardagsmat, fjärde gången dom fick en inteckning i priset. Nu är det inte bara en inteckning i ett vandringspris utan de båda förbunden får även vardera 250 000 kronor.
Motiveringen enligt SCIF för SBF:s del lydde, ” för att lyckas driva en konsekvent och stark utveckling i en hybrid av 16 vitt skilda motorgrenar med helt olika kommersiella förutsättningar. Detta har bland annat skett genom ett gemensamt utvecklingsprogram som över tid skapat utmärkta resultat på både elit och bredd”.
Har skrivit det förr och jag är klart för SBF trots dess brister. Skälet är enkelt det finns inga alternativ och törs jag lova, det kommer heller aldrig att finnas några sådana under min livstid. Allt är inte bra i förbundet långt därifrån, men allting är inte heller lika dåligt som många på sociala medier med jämna mellanrum försöker övertyga oss mer ”troende” om. Blir lite trött när man beskriver förbundet som odemokratiskt även om det säkert finns dom som upplever det så genom personliga erfarenheter. Men att försöka uppnå en demokrati där precis alla medlemmar får igenom sin egen vilja tror åtminstone inte jag på.
*
Ett av Sebastien Ogiers ”krav” för att ta ännu en säsong hos M-Sport var ju att Ford skulle ta en mer aktiv roll i WRC-teamet. Så blev också fallet även om inte mycket detaljer har sipprat ut från Cumbria om avtalet mellan Malcolm Wilson och Ford Performance i USA. Så mycket är dock klart att M-Sport fortfarande inte kommer att ha samma budget som konkurenterna trots nya Ford-dollars. Detta avslöjar Malcolm Wilson i en intervju i Motorsport News. Mest märkbart blir istället ett större tekniskt samarbete mellan ingenjörerna i USA och dom på Fiestans hemmaplan.
*
Saknar fortfarande namn på de som planerat att åka Junior-WRC till nästa år och i år var det en svensk i klassen, Dennis Rådström. Han var även på plats i Krakow när M-Sport presenterade 2018 års serie. Fem deltävlingar ska köras och med en glädjande premiär i Rally Sweden. Efter detta följer sedan Korsika, Portugal, Finland och så final nya WRC-tävlingen Rally Turkey. Iinget billigt kalas att köra JWRC, anmälningsavgiften för de fem tävlingarna är 139 500 euro. Kostar att ligga på topp…
*
Tog inte lång stund för Sven Smeets att fylla orderblocket när väl nya Volkswagen Polo GTI R5 presenterades igår. I dagsläget är 15 bilar sålda och en av dessa lär få blå/gula flaggor på de bakre sidorutorna vad det lider. Prislappen hamnade exakt på FIA:s satta maxtak för R5-bilar, 190 000 euro men i vad som då följer med i det priset är oklart. Har nämligen hört rykten om att för det priset gäller inte bara VW utan alla R5-bilar, får man en helt vanlig ”DL-utrustad R5:a”. Vill man uppgradera till ”GL” med både luftintag på taket och lite annat nödvändigt godis lär du få plussa på ytterligare några tusen euro. Nu säger visserligen VW att Polon är helt klar och utrustad för grusrallyn men har ändå en känsla av att där finns lite finstilt på baksidan av köpekontraktet…
*
Ett något billigare alternativ är Mparts svenskbyggda Mitsubishi Mirage R5 som om inte gjort jättesuccé´ i Asian Pacific Championship, ändå visat att det är en bil kapabel att bitvis hänga med där helt dominerande Skoda. Bäst i mästerskapet placerade sig Robert Blomberg/Lars Andersson, Trollhättan som knep tredje platsen bakom Ole Christian Veiby trots att man hoppade över finalen. Placeringen efter togs av seriens andra Mirage i händerna på Jari Kettomaa.
Tråkigt nog lär det inte bli någon fortsättning för Miragen i mästerskapet då bilbyggare Tomas Weng lär ha uppnått målet att visa att Miragen är ett fullgott alternativ till de dyrare konkurrenterna.
Därmed talar mycket för att Skoda blir ensam tillverkare i nästa års APRC såvida inte malaysiska Proton nysatsar på hemmaplan med helt nya Proton Iriz R5.
*
När det är tunt med ”riktiga” tävlingar så blommar mer jippobetonade skapelser fram och en av dessa är helgens italienska Memorial Bettega Show i Bologna. Här bjuds en rallysprint med många välkända namn och här kommer även Oliver Solberg att göra debut med en WRC-bil. ”Petter-junior” ska köra med en WRC-Fiesta. Han blir inte ensam som ung lovande förare utan har sällskap av både Kalle Rovanperä och Teemu Sunninen.
*
Igår dundrade där in en riktig pangnyhet i mailkorgen. Åhusteamet i V8 Thundercars, Memphis Racing lyfter blicken och siktar på start i NASCAR med Alexander Graff bakom ratten. I början av veckan kördes de första testen för NASCAR EuroSeries på Autodromo Franciacorta utanför Milano. Alltså är det inte i USA man tänker sig att köra utan i den europeiska delen.
– Här finns en rak karriärstege vidare till USA vilket är det ultimata målet, menar teamchef Rickard Berggren.
Alexander visade direkt att både han och bilen kommer att hävda sig väl och satte tider som matchade de snabbaste senast det kördes på banan.
– Jag har alltid haft lätt att anpassa mig till nya bilar och nya banor. Bilen är ganska lik den jag kör i V8 Thundercars även om däcken har mindre grepp och möjligheterna till inställningar är färre, konstaterar årets V8-tvåa.
– Skönt att känna att farten fanns där direkt!
Totalt testade över fyrtio förare och där Graff imponerade stort. Bland de mer kända namnen fanns Fornel 1 föraren Danili Kvyat.
*
I Bilsport Rallycup körs ”rally som man körde förr”, alltså inga noter och inget 4WD. Nu har även kalendern för 2018 blivit klar när Gullabo RC meddelat man går in med Jubileumsknixen den 8 september med anledning av att klubben fyller 40 år. Så här blir de till nästa år.
24 Mars, Anderslövsrallyt. Trelleborgs MK.
14 April, Zabra-Rallyt. Nybro AC.
7 Juli, Semesterturen. Södra Sunnerbos MK.
8 September Jubileumsknixen. Gullabo RC
29 September, JR Motorsport Pokalen. Gotlands MF BK.
3 November, Novemberskölden. Nässjö MK.
*
Det av många ansedda och hyllade som det mest miljövänliga alternativet om man vill köra bil, amerikanska Tesla verkar börjar få slut på strömmen. Trots att det säljs många Tesla blöder företaget så kraftigt ekonomiskt att bedömare menar att företaget kan få svårt att överleva. En av de som menar så är GM:s Bob Lutz vilket bland annat Teknikens Värld berättar och stöder sig på att företaget gått back med flera hundra miljoner pund bara på de tre senaste månaderna. GM-höjdaren menar att Tesla nu verkar var mer ur ekonomisk kontroll än någonsin sedan företaget bildades för 14 år sedan.
Problemet för Tesla är enligt Lutz, att allt dom gör kan numera vilken annan tillverkare också göra, dessutom mycket billigare. Idag förlorar Tesla cirka runt 70 000 kronor i minuten och för att överleva räknar analytiker att det krävs runt 20 miljarder svenska kronor i nytt kapital.
Går tungt för miljökämparna för tillfället, Tesla på väg mot konkurs och Karin Svensson Smith & Co under fyra procent spärren…