Sardinien viktig för Mikkelsen, Veiby med samma Polo som i Portugal, Solberg testar i Wales, R5 och R1-Fiesta visas, Flodin laddad inför Rally-SM, ”Hell-Weekend” och så lite Opel…
Håller med Jonas Kruse i gårdagens Rallymagasin på SVT att Rally Italia Sardegna blir en oerhört viktig tävling för både Hyundai Motorsport och Andreas Mikkelsen/Anders Jaeger-Amland. I Portugal bänkade teamchef Andrea Adamo norrmännen till förmån för Sebastien Loeb och tanken att få lite extra poäng i Märkes-VM. Som bekant lyckades inte planen fullt ut då Loebs bil fick bränsleproblem tämligen omgående. Nu är det dock återigen norskt i #89 Hyundai i20 Coupe WRC och säkerligen tumhållning från merparten av alla skandinavisk rallyfans att man ska ”strike back”. Andreas är också tänd till tusen inför uppgiften och hoppas i likhet med resten av Hyundaigänget att de tekniska problemen från Portugal ska vara lösta.
– Oerhört viktigt att vi har en bil att lita på, en bil som ger självförtroende att ”push”, berättar Mikkelsen.
Vidare berättar han om hur ”tricky”sträckorna är på Sardinien, smala vägar som kräver väldigt exakta noter och mjuk körstil.
– Ofta mycket stora stenar på vägen och när vi kör ”second loop”, är det ofta väldigt spårigt.
Att däcken spelar en stor roll på Sardinien är alla överens om från J-WRC-gänget till WRC-förarna. Viktigt alltså att hålla sig borta från punkteringar om man ska vara med i toppstriden. När Ott Tänak saktade in före målgången i Portugal och tappade två bonuspoäng var det oerhört noga övertänkt. Med detta blir det Sebastian Ogier som går ut först i sanden och Tänak direkt bakom. Bara spåren från en enda bil kan vara skillnaden mellan succé och katastrof och att Tänak hoppas på succé med sitt ”tjyv o rackarspel” är nog säkert. Med sin placering i VM-tabellen som nia är detta inget som bekymrar Andreas, när han kommer är det mesta av lösgruset bortsopat. Att han är ivrig att bevisa att det är han som även i fortsättningen ska köra #89 är självklart.
– Ett tufft men skoj rally är vad som väntar och jag är mer än lite upphetsad över att åter sätta mig bakom ratten, konstaterar han förväntansfullt.
Rallyt på Sardinien består av 19 specialsträckor på totalt 310 kilometer. Tufft väder brukar det också bjudas på, runt 35 grader och brännande sol är inget ovanligt. Detta innebär dubbel hetta inne i bilarna…
*
Likt en ”Fågel Fenix” står nu åter KMS först inhandlade Volkswagen Polo R5 stridsklar efter branden i Portugal. Efter ett tufft jobb står nu bilen i Alhegro och väntar på ”action”.
– Bilen är helt genomgången och vi känner oss fullt förberedda för Rally Italia Sardegna, berättar Ole Christian Veiby och med vi inkluderar han även kartläsare Jonas Andersson.
Det har varit bråda dagar i Arvika för teamet att dels renovera bilen dels hitta orsaken till felet som har satt flera bilar av samma typ i brand. Teamchefen Tommy Kristoffersson förklarar.
− Det är kort tid mellan de här tävlingarna, men vi har haft en bra dialog med Volkswagen Motorsport, Volkswagen Sverige och Even Management och med hjälp av ett åtgärdsprogram känner vi nu att bilen är säker att köra. Dessutom kommer vi att få fysisk hjälp av en ingenjör från Tyskland på plats i Italien.
Ole Christian avslöjar även att just Sardinien är lite av hans favoritrally där han på torsdag gör sin tredje start. I de två första har det blivit två andra platser för Even Managment-föraren. I fjol ledde han med över en minut när tekniken satte stopp där fram och tvingades avsluta med en ”bakhjulsdriven” Skoda.
– Trots detta var vi sträcksnabbast på mer än hälften av sträckorna , berättar Veiby och tillägger belåtet.
– Merparten av sträckorna är samma i år så det känns som att vi kan det här rallyt riktigt bra!
Inför helgen ligger firma Veiby/Andersson trea i WRC2 och utan eldsvådan där man ledde rallyt, hade det troligen varit ledning för KMS/ Volkswagen Dealer Team Bauhaus/Even Management Polon.
– Planen är att vinna de flesta tävlingar i år och vi har visat vilken ”pace” vi har så vi fortsätter med samma målsättning, menar Ole Christian.
*
Lite mer norskt rally, för just nu är Oliver Solberg i Wales och testar för första gången i sitt liv de ikoniska sträckorna som pappa Petter alltid hyllat. Riktigt varför testerna pågår har jag inte lyckats klura ut men att Oliver tidigare sagt att en dröm hade varit att köra WRC Rally Wales GB ihop med pappa kan vara en pusselbit. I WRC får man inte tävla förrän man ”fyllt körkort” och det kravet uppfyller nu Oliver som fyller år den 23 september. Britternas WRC-bidrag startar tio dagar senare så det problemet är löst, värre blir det nog att få in Petter i en Polo. Visserligen har han berättat om en ”Farewell Tour” men om denna även inkluderar start i sitt favoritrally är högst oklart. Här tog han allra första VM-segern 2002 och så även den sista tre år senare.
*
I dag har det varit en stor dag i Cumbria där M-Sport samlat intresserade spekulanter till nya R5-Fiesta. Av kommentarer att döma är nya ”Polo/Skoda-killern” minst lika bra och enligt vissa verkar den till och med ett snäpp bättre. Nu kommer detta omdöme mest från personer med ”Ford-loggan” inbränt i ögonen, så just den delen ska kanske tas med en nypa salt. Oavsett vilket så tror jag ändå att ”The Wilson Pack” lyckats få till en jämbördig utmanare och det ska bli oerhört kul att se hur bra den står sig i Rally Finland.
Om där fanns nordiska intressenter i Cumbria framgår inte helt klart även om Anders Grøndal kommenterat hur fantastisk bilen verkar. Så här långt har tre bilar byggts färdiga och redan nu har där tecknats order på 30 bilar till Wilsons stora förtjusning.
I andra änden av M-Sports näringskedja presenterades i dag även en ”R1-bil”. Här är det en äkta ”R1:a” och inte i närheten av det som lite slarvigt kallas kallas R1 när det körs Rally-SM. Här bjuder man in ”GruppE-VOC-GruppF” som inte ens är i närheten av den tanke som finns hos FIA med R1.
M-Sport visar upp en Fiesta R1 åt som man skriver ”förare i början av en rallykarriär”. Den trecylindriga turbomotorn lämnar 150 hästkrafter vilket är exakt 50 mindre än i R2-varianten. Priset är också därefter, runt en halvmiljon plus moms vill Wilson ha för en R1-Fiesta. Det fina i kråksången är att bilen enkelt kan uppgraderas till R2-specifikation.
*
Känns lite orättvist mot Rally-SM att för andra gången i rad tvingas konkurrera om rallyutrymmet i media med WRC men nu är läget som det är. I Nyköping körs ”Gästabudstrofén” samtidigt med att ”di store pågarna” är på Sardinien inte optimalt av dom som planerar SM-rallyna.
I Nyköping blir det allra störst fokus på fajten i ”Trimmat 4WD” och där huvudrollerna innehas av Patrik Flodin/Göran Bergsten och Johan Kristofersson/Stig-Rune Skjaermoen. Båda hade en fajt ner på tiondelarna i South Swedish Rally innan ett allt för optimistiskt spårval förstörde Johans höger framhjul. Nu är han så klart revanschsugen men Patrik är inte orolig i Max RPM-Skodan.
– Efter South Swedish Rally börjar jag bli ett med bilen. Så det är skönt att komma till start så här tätt inpå. Förhoppningsvis har jag känslan och farten med mig redan från start.
Han vill även varna för regerande mästaren Martin Berglund/Joakim Gevert.
– Berglund är giftig, så honom ska vi inte räkna bort!
Patrik kommer att gå ut som första bilen i form av SM-ledare med 12 poängs försprång till andra bil i fältet Berglund innan Kristoferssons blå Polo R5 kommer stormande.
*
Fick igår en intressant återkoppling efter att jag benämnt Tom Kristensson och Dennis Rådström som ”J-WRC-stjärnor”. Återkopplaren höll inte alls med mig om att de båda var stjärnor, utan istället helt ”ordinära bilsportutövare” varken mer eller mindre. Bara för att man lyckas skrapa ihop lite miljoner och tävlar på VM-nivå kan man inte räkna med stjärnstatus var den enkla slutledningen. Till en liten, liten del kan jag hålla med men när det sedan svängde över till att inte Johan Kristoffersson med dubbla VM-titlar i rallycross plus STCC-vinster, inte ens han lyckades passera nålsögat och bli stjärna kändes det märkligt. Att vinna VM i en sport med en handfull deltagare var ingen bedrift enligt min motpart och då blev det lite för mycket för mig. Sedan späddes det på ytterligare med att det i Norge, Sverige, Danmark, Finland eller Island inte finns en enda motorsportutövare värdig stjärnstatus kändes det som att kritikern gick mer än lite vilse i pannkakan. Jag bad om en mer detaljerad kravlista för att förtjäna stjärnstatus och skrev, ” Vinna VM och bli världsmästare i rally, rallycross, Formel1 och Moto GP under samma år, räcker det eller man ska även tilldelas Nobelpriset i fysik?”. Fick inget svar på detta mer än, ”det enda vi kan vara eniga om är att vi är oeniga”.
Ändå är frågan intressant, för när blir man stjärna i en sport? Tror att detta är lite upp till var och en att avgöra, för vissa räcker det att vinna C-GruppE i ”Knäckebröhultsprinten” medan andra kräver minst VM/EM-triumfer. Själv ligger jag någonstans mittemellan…
*
Nu väntar en ny ”Hell-weekend” och då syftar jag egentligen inte på World RX i just norska Hell utan mer på utbudet av motorsport. En liten genomgång över vad som händer:
13.–16.06.2019,
8th round FIA World Rally Championship (WRC), Rally Sardinia (I)
13.–16.06.2019,
4th round Italian Rally Championship, Rally Sardinia (I)
14.–15.06.2019,
3rd round German Rally Championship, Rally Stemweder Berg (D)
14.–15.06.2019,
3rd round Swedish Rally Championship, Gästabudstrofén (S)
14.–15.06.2019,
4th round Czech Rally Championship, Rally Hustopeče (CZ)
14.–15.06.2019,
5th round Finnish Rally Championship, Pohjanmaa Ralli (FIN)
14.–16.06.2019,
4th round French Rally Championship, Rally Vosges (F)
14.–16.06.2019,
2nd round TCR Baltic, Botniaring (FIN)
15.–16.06.2019,
4th round Global Touring Cars South Africa (GTC), Scribante (ZA)
15.–16.06.2019,
4th race Volkswagen Polo Cup, Scribante (ZA)
15.–16.06.2019,
3rd round TCR Scandinavia, Skelletea (S)
Till detta ska även på hemmaplan läggas flera Folkracetävlingar, bland annat ”2-dagarstävling” i Kristianstad ute på Ripabanan, RM i Historisk Racing på Gelleråsen. Förutom Rally-SM i Nyköping körs det fem rallyn runt om i landet och där Hässleholms ”Tema Hallen Rally Sprint” i Vinslöv kommer att få besök av mig. Förutom allt detta är det tävlingar i Time Attack, Backe, Dragracing, Drifting Karting, Radiostyrt, Rallycross och även en tävling i Drivers Open. Inte från alla håll men från många förväntas det också att jag ska skriva lite om just deras tävling, men som ni säkert förstår är detta fullständig omöjligt. Det blir alldeles för mycket att hålla reda på så det blir till att sålla hårt under helgen så snälla bli inte besvikna om jag missar något. Travesterar det klassiska uttrycket.
– Fan ska vara Motorbloggare!
*
Avslutar med lite Opel, har varit lite dåligt med detta ett tag. Först blev jag påmind om att jag aldrig redovisat vad som gjorde den lätt bedagade blå Opel Olympian så speciell som Roger Rooth så illvilligt fotograferat i livets slutskede. Roger visste så klart, men faktist väldigt svårt att se på bilderna.
– Olympian har originalmonterad sollucka, alltså inget stort rosthål om du trott detta, hälsar Roger.
Nästa man att vrida om kniven är Peter Skelander som skickar en bild på en havererad Opel från 1928.
– Satt och bläddrade i en gammal bok hemma hos en släkting i Gnarp (Hälsingland) när jag såg denna bild och då tänkte jag på dig direkt, och han fortsätter.
– Man trodde ju att dom skulle ha lärt dig något på Opel fabriken, dålig väghållning redan 1928 och det håller i sig!
Slutklämmen känns totalt onödig, ”Volvo 240 äger”…
Då känns det mycket bättre att ta del av den äkta Opel-fantasten Stig Lundströms besök på bilmuseét i danska Naestved. En hel flock fina Rüssleheimare fastnade när han och hans bättre hälft var på besök,
– Se och njut hälsar Stig.