Sardinien bjöd på låga snittfarter, WRC-Globetrotter delar tankar, i helgen visade sig WRC:s poängsystem vara OK, dubbelt Madsen i avkortat Avedøre, Tom K. kartläsar-trea i Bronk-BMW och halva BRC-kalendern för 2026 är klar.

Helgens WRC-rallySardinien är i princip raka motsatsen mot vad vi ser i till exempel Västerbotten, Finland eller Estland. Tänker på sträckorna där den snabbaste av de 16, ”SS4 Arzachena” med sina nästan 14 kilometer bjöd på högst snittfart, 109 km/t för sträckvinnare Ott Tänak.

Foto: Hyundai Motorsport

I andra änden fanns SS16 power stage där Kalle Rovanperä precis lyckades kravla sig över snittet 71 km/t. I ”Rally Sweden” är det verkligen ”plattan i mattan” och värst är ”Sarsjöliden” med sitt snitt på nästan 129/km/t. I mina ögon är det ingen tvekan om vilket som är mest rally av de här två, superseger för Sardinien.

*

På väg hem (hem och hem, ett quickstopp i Rally Poland är inplanerat) så sammanfattade Jens Johansson sina upplevelser i helgen. Att han trots hetta/tjockt damm, gillade Sardinien för övrigt hans tredje besök är uppenbart och att rallyt är mer utslagsgivande än många andra han besökt, gillades. Trots att Jens omhuldar Rally1-bilar erkände han ändå att på rally av den här typen, bjöd även Rally2-klassen på stor underhållning. När nu WRC står inför ett vägval redan om ett halvt år så menar ”WRC-globetrottern”.  

Foto: Oliver Solberg Motorsport

Jag ändrar inte uppfattning angående WRC1 (toppklassen) i framtiden, vi behöver både ock ett antal år till. WRC1 är ett lättare beslut att fatta än hur vi ska göra med Rally2,, när bilarna tar slut och inte tillverkas längre.

Jens fortsätter tänkvärt.

Den frågan verkar ingen bry sig om alls och all nationell topp inklusive ERC körs det med dessa bilar, så varför lyfter inga ”förståsigpåare” den här frågan?

En retorisk fråga som han själv svarar lite på.

Som jag ser det är rörramschassi enda vägen att gå och i Sverige är det ännu värre där vi fortsätter blint in i en situation där vi inom en snar framtid bara har gamla ”snickerboa” Grupp H-byggen plus ännu fler gamla Grupp E och VOC. Svårt att förstå varför det körs så få Rally3 och 4 i Sverige och när det på 70-80-talet kördes med Opel Kadett GT/E/Ascona B tog väl ingen SM guld med en Amazon eller Austin Healey?

I väntan på färjan tillbaka till fastlandet pratade Jens med en grupp funktionärer som skulle åka med samma båt. Dessa berättade att arrangören ACI betalade resa, hotell och mat däremot ingen annan ersättning, varken till dom själva eller till sin klubb. 

De flesta typisk ”arbetarklass” med gamla risiga bilar dessutom helt täckta av damm efter helgen. Men de gör detta av passion och för att ”få/kunna vara på plats”. Man inser att Sverige är ett u-land i motorsportsammanhang jämfört med Sydeuropa, som har så mycket större befolkning, tillverkare, arenor etc. Oavsett så värmer det i hjärtat att se alla dessa entusiaster som ställer upp för motorsport så att vi andra kan roa oss med att titta på. 

Samma inställning som präglar funktionärerna syns även på själva tävlandet menar Jens 

Tack vare detta så finns det en uppsjö med märkescuper där det tävlas med fordon som ofta har små motorer och lite trimning, såväl bil som motorcykel får då automatiskt en stor talang-pool.

*

Adrien Fourmaux var inte ensam om att drabbas av FIA-böter i helgen, även Sebastien Ogier fick lättnad i plånboken. På söndagens första sträcka lossades  säkerhetsbältet och handskarna åkte av på biten mellan mållinjen och tidskontrollen. Ett brott mot Artikel 53.1 som säger att alla säkerhetsgrejor måste vara intakta fram till tidskontrollen. Ogier försvarade sig med att han gjorde detta rent reflexmässigt och utan någon tanke på att det skulle ge honom någon fördel. Att försvaret inte vann gehör bekräftades när böteslappen på 1500 euro kom till vinnarens kännedom.  

*

Jag är så gammal att grunden för all sport enligt mig, är att den som är snabbast i mål är vinnare, precis som den som gör flest mål eller hoppar högst/längst. Är även lite allergisk mot olika bedömningssporter som simhopp eller konståkning och samma allergi brukar konstgjord poängräkning framkalla. 

Tänker på WRC som numera har tre olika kolumner för poäng, en för seger, en för ”Super Sunday” och så den tredje med poäng för Power stage. I helgen blev det därför så att trean Kalle Rovanperä fick fler poäng än tvåan Ott Tänak. Men just på Sardinien måste jag erkänna att systemet har vissa fördelar och utan möjlighet för omstart, hade publiken bara sett sju Rally1-bilar ta målgång. Dessutom hade Thierry Neuville blivit helt poänglös istället för som nu, få ihop fem ”tröstpoäng”.  

*

När Brøndby MC i går körde deltävling tre i ”MRF Dansk Sprint Rally Cup Øst” nästan precis vid brofästet, blev det en utdragen historia. Efter de två första heaten hade arrangören bestämt alltid lika knasiga upplägget, att vända banan och avsluta med två heat i motsatt riktning. Nu var det inte bara att vända, utan alla de runt 60 deltagarna skulle även göra ny rek/bankontroll och då tog det tid. Faktiskt så lång tid att myndighetens tillstånd inte räckte till .

Heat 4 er aflyst, da vi ikke kan nå att køre det indenfor tilladelses tiden, blev slutklämmen från Brøndby MC.

Foto: Kristian Lindberg

Med tre heat körda blev det dubbel triumf för Team Glad Sport med Kenneth Madsen/Mads Dalsagers Citroën C3 Rally2 allra överst på pallen. Svettig helg för Dalsager som även lotsade lillebror Madsen, Jacob Leutenberger Madsen till andra plats totalt och seger i Klass 2 med Renault Clio Rally3.

Foto. Henrik Åkeson

28,2 sekunder skilde mellan bröderna Madsen medan nestorn i danskt rally, Ib Kragh/Bo Mølgaard Jens med sin uppdaterade Hyundai i20 N Rally2 hade som trea totalt 41 sekunder upp till vinnaren.

Foto: Mats Andersson

Bäste svensk blev Lunds Skawomir Bronk som dagen till ära hade storfrämmande i sin BMW Compact, SMK Hörbys Tom Kristensson med VM/EM/SM-meriter. Dessa meriter har dock Tom skaffat bakom ratten och inte från någon högerstol.

Foto: Kristian Lindberg

I Avedøre slutade duon trea i Klass 2 med Carsten Jensen/Michael Fasterholdt, Renault Clio Rally3 mellan sig och klassvinnaren med likadan bil.

Foto: Kristian Lindberg

Eslövs flitige Elin Persson med pappa Magnus till höger hade det tufft med sin Grupp E-BMW mot mer avancerade hemmaekipage i Klass 6. Slutade ändå på en hedrande sjunde plats i klassen.

Foto: Kristian Lindberg

Ett bra exempel på hur utvecklingen från 80-talet värstingbilar till dagens gavs i helgen. Entusiasten Michael Lund är ofta synlig i danska tävlingar med sin fina Audi Quattro och Avedøre var inget undantag. I jämförelsen med vinnare Madsen i en modern”värsting”, Citroën C3 Rally2 hade tyvärr Audin inte mycket att sätta emot. I tid skilde det ungefär en minut per heat vilket gjorde att Citroën slog Audi med lite över tre minuter totalt. Nästa deltävling i ”Øst-serien” körs med KOMO som arrangör i Svebølle den 30 augusti.   

*

Faktist inte så länge sedan vissa cuper/serier presenterade årets tävlingsprogram, men dit räknas inte i år 25-års jubilerande  Bilsport Rallycup. Roger Rooths ”baby” ligger alltid väl till och när två deltävlingar körts börjar redan kalendern för 2026 ta form. Helt ny i BRC och kanske även på delvis okörda vägar träder Svedala MK in som premiärarrangör med ”Rally Svedala” redan den 28 mars. Mer erfarenhet av landets största breddcup har Trelleborgs MK men som nu får nöja sig med missa premiären och istället den 18 april, köra deltävling två ”Rally Anderslöv”. Ytterligare en tävling är klar och detta på självaste Nationaldagen (6 juni) ska Tjust MK köra en ny upplaga av populära ”Tjustknäppen”. Om tanken är att det nästa år ska vara åtta tävlingar i cupen, så innebär det att snart hälften nu är klara.   

4 svar på “Sardinien bjöd på låga snittfarter, WRC-Globetrotter delar tankar, i helgen visade sig WRC:s poängsystem vara OK, dubbelt Madsen i avkortat Avedøre, Tom K. kartläsar-trea i Bronk-BMW och halva BRC-kalendern för 2026 är klar.

  1. Kalle med flera (inkl Oliver) tycker Sarsjöliden är bland VM seriens bästa sträckor medans han sa såhär om powerstage på Sardinien:

    ”I think it’s an absolutely terrible stage. It looks like it was just bulldozed into the bush,” he said bluntly.

    “Most of it isn’t even a real road. It’s just weaving and looping around – really slow and soft, so there will be surprises. It’s not going to be an enjoyable day.”

    Så rätt tydligt vad han tycker är mer rally, superseger för Sarsjöliden

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *