Sameby stoppar rally, fortfarande inget grönt ljus för Hyundai, i Kroatien hoppas man på publik, Finspång får ställa in för andra året, Østberg ”soon back”, Joki leder och tät rallyhöst i Södra!
”Breaking news”. Precis när jag skulle publicera Motorbloggen kom där besked att MK Nordjämten tvingas ställa in ”Utrikesrundan” på lördag.
– Tyvärr så kommer här det beslutet som vi inte ville ta men Utrikesrundan 2021 är inställd!
Här verkar det dock inte vara Covid-19 restriktioner som sätter stopp utan att en sameby överklagat klubbens tillstånd till Transportstyrelsen.
– Vi tar detta beslut nu med omtanke om er tävlande att ni behöver ett beslut, innan det är för sent då många har långa resor framför sig, hälsar MK Nordjämten.
Tävlingen med start i Hammerdal hade lockat drygt hundra anmälda och skulle varit DM för Mellan Norrlands BF.
*
Oron sprider sig nu att Hyundai kan komma att dra sig ur WRC inför 2022 och då lämna kvar Toyota som ensam tillverkare i VM-serien. M-Sport är som bekant ett privatteam med begränsat ekonomiskt stöd av Ford och med enbart de här båda kvar, så är det självklart att WRC blir svårt skadeskjutet. Då lär det inte hjälpa att FIA försöker ”PK-anpassa” bilarna med hybridteknik, WRC:s storhets tid kan då vara historia. Det är det gröna ljuset från Seoul som Andrea Adamo väntar på och innan detta tänds, händer inget i Alzenau mer än att man där fokuserar på årets säsong. Yves Matton och FIA:s förhoppning om nya tillverkare som enligt dom skulle se hybridtekniken som en språngbräda in i WRC, lyser än så länge också med sin frånvaro.
Oron att det istället för grönt blir rött ljus i Seoul smittar av sig. M-Sports Richard Millener hoppas verkligen att Hyundai finns med även 2022.
– Svårt att föreställa sig WRC utan dom och jag skulle bli riktigt besviken, både som rallyfan och teamchef om vi missar dom när vi ska gå in i ett nytt spännande skede i rally.
Alltså bara att hålla tummarna för att Hyundai blir kvar och i synnerhet när vi nu har Oliver Solberg med nästan bägge fötterna inne i en WRC Hyundai i20…
*
Inte sedan Rally Estonia i september har det körts WRC med publik på grund av Covid-19 men nu verkar det som Rally Croatia i april ska få lite av den vanliga inramningen med folk längs sträckorna.
– Vi har valt sträckor till tävlingen väldigt noggrant och med ålsättning att första undvika alltför stor publik vid dessa, berättar tävlingsledaren Daniel Saskin för medier i Kroatien som lägger till.
– Vi hoppas att situationen med Covid-19 kommer att tillåta oss att göra detta och då kunna visa upp en av de vackraste platserna i vårt land!
Att landet vill dra nytta av rallyt för att locka turister dit är solklart vilket inte Saskin förnekar. Han hoppas därför att pandemin klingat av så pass att efter rallyt den 22-25 april landet kan öppna upp för turismen igen. I Estland såldes totalt 16 000 rallypass vilket är klart lägre än normalt, men där pandemin gjorde att publikområdena fick begränsas. I Kroatien väntar 22 specialsträckor med en längd på totalt 30 mil och rally körs i trakterna av Zagreb, Karlovac och Krapina-Zagorje.
*
Här hemma kom idag ännu ett besked om att en rallytävling ställs in och den här gången är det ”Finspångsrundan” den 22 maj som får styrka på foten på grund av Covid-19. För övrigt andra året i följd som Finspångs MS tvingas till samma trista men samtidigt ansvarstagande beslut och klubbens Staffan Jonsson förklarar läget.
– Länsstyrelsen och polisen beviljar inga tillstånd att köra förrän en minskning av smittan kan konstateras och Folkhälsomyndigheten räknar inte med några lättnader under första halvåret då vaccineringen går trögt framåt.
Man har även kollat lite på att flytta till hösten men då konstaterat att där inte finns tillräckligt med lediga helger. Istället ser FMS framåt berättar Jonsson. Foto: Tommy Svensson
– 2022 fyller Finspångs MS 100 år och vi kommer den 3 september att satsa hårt på jubileumsarrangemangen och hoppas då på en Corona-fri publiktävling för alla rallyentusiaster och räknar med att köra RM i Regularity, RM i Historiskt Rally samt deltävling i Historiska/Klassiska Rallycupen.
Dagens besked betyder ett tungt bakslag för Klassiska Rallycupen som nu bara har två tävlingar på programmet 2021. Kvar är Vimmerby MS den 21 augusti och SMK Hälsinge den 11 september. Håller detta så blir det så att SMK Hälsinge svarar för både premiär och final i KRC då man redan slagit ihop säsongen 2020 med årets då man i fjol bara hann med två tävlingar, där den första var just i regi av SMK Hälsinge. Efter detta så lyckades det även i Örnsköldsvik köra en deltävling innan det blev tvärstopp på grund av pandemin.
*
Får nästan dagligen frågor vad det är som gör att vissa klubbar kör på nästan som vanligt men med restriktioner för att minska smittorisken med Covid-19 plus att det inte finns någon publik? Detta medan andra i likhet med Finspångs MS ställer in med hänvisning till tillstånd från Länsstyrelse, Polis och FHM, var ligger skillnaden? På detta kan jag bara fortsätta att svara som tidigare, jag har faktiskt ingen som helst aning…
*
Finns åtskilliga som saknar WRC2-vinnaren Mads Østberg i årets VM-serie och idag kom besked att han åker till Arctic Rally Finland i samma roll som i Rallye Monte Carlo, att intervjua förare vid målet på sträckorna för wrc.com. Men även Rovaniemi ska precis som ”Monte” enligt Mads vara ett mellanspel.
– Jag lovar att ni kommer att se mig vid ratten i e rallybil snart, men för tillfället är jag riktigt nöjda med att ändå vara en del av WRC:s ”live crew”!
*
Om en knapp månad är det dags för Extra Förbundsmöte i Svenska Bilsportförbundet där det då ska väljas ny ordförande plus ytterligare tre nya i styrelsen. Att det är infekterat i förbundet lär väl ingen ha kunnat undgå att notera och för tillfället pågår ett intensivt skyttegravskrig på sociala medier där båda sidor beskyller varandra för allt mellan himmel och jord. Medvetet har jag valt att hålla mig undan stridigheterna då jag varken har tid, lust, ork eller kunskap att fördjupa mig i vem som gjort eller sagt vad. Samtidigt är jag ändå imponerad över att alla inte är så ”slöa” som jag utan verkligen engagerar sig vid tangentborden och ventilerar sina åsikter. En tanke går till den stackars valberedningen som har till uppgift att leta fram nya namn att välja in vid Förbundsmötet, en uppgift som inte kan vara helt enkel att gå i land med. På Facebook-sidan ”Alternativet” genomförs för tillfället en omröstning om vilka man därifrån vill se som nya namn i SBF.
Just nu leder Harry Joki med 369 röster mot Jonas Kruses 247 och det är också de här båda som är mest populära ”att ta över”. Trean från Göteborgs BF, Peter Kurtén har fått ihop 97 röster medan Magnus Berthling som bara satt några månader som ordförande, är fyra med 46 röster. Må bäste man/kvinna vinna både i omröstning och vid Förbundsmötet i mars.
*
Södra BF tog i likhet med flera andra distrikt i förra veckan beslut om tävlingstopp men utan slutdatum, istället valde man att köra på ”tillsvidare”. Men om man spekulerar i att man gjort som i Småland och valt att stoppa fram till 2021 06 30, är det tre tävlingar som är i riskzon. Dessutom är det två på samma datum, den 5 juni ska både Hässleholms MK köra ”Temahallen Grussprint” och Arlövs MC ”Staffanstorpssprinten”, allt enligt den uppdaterade kalendern från 2021 02 107. Till detta kommer så även Svedala MK:s RS-tävling ”Svedala Runt” den 22 maj. Hur Rally-DM ser ut är lite svårt att sia om med tanke på att där idag finns endast en ”riktig” rallytävling vad jag förstår i Södra och då TV-Svängen den 4 september. Nu kommer väl även Älmhults ”Silverratten” den 18 september att ingå och kanske även de många grussprintarna som körs i höst av Hässleholms MK, Eslövs MK, SMK Örkelljunga, Arlövs MC och Asarums MS.
Att det blir en hektisk höst är uppenbart då det körs åtta tävlingar på sex helger, från Arlövs ”Rally” den 21 augusti till ”Ekratten” den 25 september. Med så många tävlingar blir det också oundvikligt med krockar, till exempel arrangerar Trelleborgs MK ”Minnesbergsprinten” samma lördag den 28 augusti som SM-tävlingen Sydsvenskarallyt har målgång i Älmhult. Även Skillingaryds SM-tävling råkar ut för krock och detta med Asarum den 25 september. Vill till att både maskin och börs är i ordning till hösten såvida Covid-19 då tillåter att det tävlas…
*
Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se. Mobil : 0705-28 55 33.