Sainz/Moya i Portugal, Lappi gör WRC-debut, Østberg byter till DMACK, DM2 vs. SSR, RS i Tingsryd, Morin leder och rally när det är som bäst!

BloggSainzNu gör Carlos Sainz och Louis Moya comeback och detta i WRC Vodafone Rally de Portugal men tyvärr inte i ”skarpt läge”. Istället ska det gamla radarparet köra en R5-Peugeot som förbil och dessutom bara på en enda sträcka klassiska ”Fafe stage” söndagens avslutande power stage. Annars hade det varit kul att se hur man tidsmässigt hävdat sig i WRC2, kanske hade man varit med i samma toppstrid som Tidemand och Mikkelsen…

*
Alltid mycket intressanta saker att berätta om när det är dags för en WRC-tävling men inför Portugal väljer jag ut jag Espapekka Lappis första WRC-start för TOYOTA GAZOO Racing World Rally Team att toppa den listan. Väljer Lappi före att Martin Prokop, Mads Østbergs teamkompis i ”Onebet Jipocar World Rally Team” gör comeback. För honom är det dock start i WRC-Trophy som gäller då han får nöja sig med att köra gamla ”Fiona” då hans 2017-Fiesta ännu inte är levererad från M-Sport. Här har man haft fullt upp med att bygga helt ny bil åt Sebastian Ogier då det inte var någon större hemlis att världsmästaren inte varit nöjd med den gamla.BloggLappi
Lappi i Yaris WRC #12 har som övriga förare testat i Portugal och detta allt vad reglerna tillåter. Har därmed fått känna lite på vad som väntar.
Helt klart är det mycket spännande för mig att få starta mitt allra första WRC-rally, en möjlighet jag väntat på i hela mitt liv på, avslöjar Lappi.
Men rally är ett ”lagspel” och min roll i detta är att samla så mycket data som möjligt för att utveckla bilen ännu mer…
Han konstaterar också att det allra viktigaste för honom som debutant, är att komma i mål.
Aldrig enkelt i en så utmanande tävling som här men för min egen del måste jag försöka köra alla sträckorna, så vi kommer att ta det väldigt lugnt men ändå fokuserat!
Precis som övriga team har det dåliga vädret i Portugal med mycket regn gjort att testerna inte kunnat köras som tänkt. För Toyota var huvudmålet att få till en bättre fjädring än i Argentina, något som vädret satte käppar i hjulen för. Trots detta hoppas Tommi Mäkinen att Yarisen fungerar bättre på den portugisiska grusen än den likartade i Argentina.
Vi hoppas att ta ett nytt steg mot en bättre grus set-up och att vi utvecklar bilen steg för steg precis som vi gjort under våren.
Mäkinen är också mycket nöjd med att Lappi nu kan göra debut.
Esapekka kommer att vara till stor hjälp med vår tredje ”träningsbil” och ge oss en hel del extra information…

*
BloggEvasnRedan i förra veckan började rykten surra att Mads Østberg, antagligen inspirerad av Elfyn Evans ”pace” Argentina (bilden)att norrmannen skulle byta från Michelin till DMACK. Ryktena växte sig allt starkare och obekräftade källor avslöjade också att både Mads och Martin Prokop skulle bli ”DMACK-drivers” men först i samband med Italiens WRC-tävlingSardinien. Som vanligt, ingen rök utan eld och nu bekräftas det att ryktet stämde men att det redan till Portugal var aktuellt blev en nyhet.
Inget märkligt med detta i ljuset av att Evans flög ifrån sina Michelin-åkande konkurrenter och nu kan man verkligen säga att DMACK etablerat sig i WRC, åtminstone när det kommer till grusdäcken. På asfalt verkar ändå förarna med ”Bibendum” (Michelingubben) tillverkat gummi ha ett försprång. Frågan är hur länge…BloggUSA
Även i USA skördar DMACK framgång som i Olympus Rally där Subaru Rally Team USA-förarna David Higgins och Travis Pastrana placerade sig som etta och tvåa. Detta var i tredje deltävlingen av American Rally Association (ARA mästerskapet.

*
BloggMattiasSkrev igår om flera ”heta” namn som saknades i årets upplaga av SSR och då bland annat SM-tvåan Mattias Adielsson. Nästan som ett brev på posten (åtminstone innan Postnord tog över) gick Mattias ut på Facebook och berättade varför hans namn saknades i listan. Anledningen är att SSR krockar med slovakiska mästerskapstävlingen Rally Tatry där han än en gång startar för teamet TRT Rally Sport med deras R5-Fiesta.
Vi har bestämt oss för att fokusera oss helt internationellt och förberedda oss för framtiden, skriver Mattias och tillägger.
Vi ser redan fram emot mot tävlingen och ska försöka skaffa oss så mycket erfarenhet och bra resultat som det är möjligt!

*
Inte bara klent med startande i Rally-SM och nu närmast South Swedish Rally som körs samma helg som DM2 ”Juelsminde Rally” borta i AarhusJylland. Även här har anmälningstiden förlängts till i dag och när jag kollade i förmiddags fanns bara 29 anmälda till det kompakta en-dagars rallyt. Man kan nästan säga att det har lagts ett kopieringspapper mellan DM2 och SSR då båda har runt 12 mil special. Däremot har danskarnas tävling en totallängd på knappt 30 mil medan SSR behöver 50 mil för att få ihop lika mycket SS-mil. Två andra viktiga skillnader finns också, SSR-deltagarna behöver två dagar och runt 18 timmar på sig för att köra lika mycket rally som danskarna gör på halva tiden. Start lördag 13.00 och målgång samma kväll klockan 20.30. Det andra som skiljer är anmälningsavgiften som även den är hälften för ”danske rallykjører” i DM2 mot de som kör SSR. Nu ska man vara ärlig och även påpeka att den danske arrangören slipper X-antal hundratusenkronor för att återställa vägarna efter helgen, då det på Jylland bara används två procent grus resten är asfalt.

*
Fortfarande inget från Opel Motorsport om vad som döljer sig bakom tältduken på serviceplatsen i Porto, är det en R5-Corsa eller vad? BloggProtonDäremot avslöjar i dag brittiska Rallynews att Protons nya R5 verkligen finns. Bilen är byggd på modellen Iriz och i artikeln avslöjar Proton att det är WRC2 som hägrar. Det är brittiska MEM´s i Derbyshire som ligger bakom nybygget och den förväntas visas för första gången på Goodwood Festival of Speed i slutet av juni. Tävlingsdebuten dröjer dock, först 2018 räknar man med att bilen ska var klar för specialsträckorna.Då vill Proton dubblera och köra både WRC2 och så klart Asia Pacific-mästerskapet där man redan tidigare skördat stora framgångar.

*
Det tog sig lite på slutet för lördagens RS-DM/Asfaltcup ”Sturup-Sprinten, när anmälningstiden var slut hade man precis kravlat sig över 20-bilar strecket. Nu däremot ser det lite bättre ut med 34 RS-åkare på plats.
Nästan exakt dubbelt så många som på lördag är sugna att åka enligt min mening, ”Nordens roligaste asfaltsprint” och då snackar vi om ”Tingsryd Rallysprint” torsdagen (Kristi himmelsfärdsdag) den 25 maj. Tyvärr är jag förhindrad att köra då mitt arbetsschema lägger hinder i vägen men jag undrar vad alla andra asfaltälskare skyller på? Tycker det är lite märkligt att Hässleholms GP lockade dubbelt så många förare som Ryds MK:s ambitiösa utmanare? Visst, CG Wilkes välarrangerade tävling är mer etablerad inte minst i Danmark, men om det fanns någon form av rättvisa så borde smålänningarna minst varit uppe och nosat på hundrastrecket. BloggJpFramförallt är det deltagarna från andra sidan Öresund som saknas och ende riktiga fortåkaren med ”DK” där bak är Johnny Pedersen (bilden) med BMW M3.an. Vid en snabb titt i listan är det dock Joachim Grahn/Rickard Nilsson, stärkta av förra helgens seger på Fyn som blir storfavoriter med R5-Fiestan.

*
Den stora knallen när det internationella Porschegänget drabbade samma i Barcelona var svensken Philip Morins sjunde plats. Men för oss här hemma knallade det inte speciellt mycket då Philip även leder Porsche Carrera Cup Scandinavia efter premiären på Ring Knutstorp. En ledning han delar med Jocke Mangs.
Okey, men inte optimalt, konstaterar Phlip som helst sett sig ensam i toppen.Bloggmorin
I helgen åker han och resten av gänget över till Finland i hop med STCC där han siktar på dubbla segrar. Han lever sin dröm just nu och jämte Porsche Carrera Cup Scandinavia här hemma kör 16-åringen från Luleå då även Porsche Mobil1 Supercup, supportklass till Formel 1.
Jag är hyfsat nöjd med premiären med tanke på att vi misstog oss på däcktrycket i kvalet och därför fick startpositioner långt bak i fältet. Men sjundeplatsen var helt okey, säger Morin som ser fram emot fortsättningen i Monaco 25-28 maj.
Jag har aldrig kört på en riktig stadsbana tidigare, men jag brukar kunna hitta runt även på banor som är lite annorlunda som Skövde och Solvalla till exempel.
Vid premiären på Ring Knutstorp blev det en andra och en fjärdeplats men Phllip fick även poäng för en seger och en tredjeplats eftersom dubble heatvinnaren, gästföraren Felix Rosenqvist inte räknas in i mästerskapet.
Med tanke på att jag, på grund av mitt deltagande i Supercupen, inte kan kör alla deltävlingar här hemma hade det givetvis varit bra om vi samlat på oss ännu fler poäng. I fortsättningen måste vi vara lite bättre för att på fem av sju deltävlingar kunna vara med och kriga i toppen. Därför är målet i Finland , där jag aldrig tävlat tidigare, att vinna båda racen och dra ifrån i tabelltoppen, säger han.
Deltävlingen i Finland avgörs 19-20 maj med test och kval fredag, warm up och två race lördag. Tävlingen sänds live i SVT1 och SVT Play lördag kl 13.30-16.30.

*
BloggPeugetoHittade en verklig godbit som var till salu en av de allra bästa Grupp B-bilarna Peugeot 205 T16 EVO. Nyrenoverad med originaldelar plus ” box 6, wheels 16″ ’magnesium, injection Pikes Peak, 20 wheels, 1 gearbox 6, front and rear axle, hub carrier, turbo, transmissions, front bumper, plastic doors, 1 oil radiator, 1 complete new clutch. Något pris på godbiten finns inte utsatt i annonsen men man kan nog utgå från att där finns många nollor på prislappen…

*
BloggRekordWRC, R5, R2, Grupp H och allt vad det heter men vad är detta mot den här Opel Rekorden under våldsam kurvtagning under ”Tour de Belgique” 1960. Medge att detta är rally när det är som allra bäst, eller?

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *