Sainz tog ledning i Dakar, Ekström på 15:e plats medan Meeke fick eld i baken, Gryazin citerar Bond, sju skånska R5-bilar och MSR börjar synas!!

Sebastien Loeb fick ingen bra start på Dakarrally när hans Prodrive-tillverkade BRX Hunter krånglade. På den inledande 27 mil långa sträckan tappade Loeb 24 minuter till ledaren Carlos Sainz i en Mini som också gick ut först. Med detta blev det en 21.a plats för Loeb och Daniel Elena. Tvåa bakom den spanske f.d rallyvärldsmästaren Sainz kom ”Mr Dakar” Stepháne Peterhansel, bara 25 sekunder efter.

Foto: Red Bull

Mer WRC-rutin på plats tre i ”Car-klassen” genom tjecken Martin Prokop som kör en Ford i rallyt. Många var lite överraskade över att ingen av Toyota-förarna var på topp-fem utan först på sjunde plats hittas Giniel de Villers. Som tia så mer favorittippade och trefaldige vinnaren av rallyt, Nasser Al-Attiyah med sin ökenpreppade Hilux.

En knall blev det i ”Ligthweigth Protype” när första sträckan vanns av spanjorskan Christina Gutierrez Hererrero. Christina är teamkompis i Red Bull Off-Road Team med Mitchell Guthrie och Ola Fløene som däremot hade en tyngre inledning och vid sista mellantiden var man 53:a i klassen. 

Foto: X-Raid Team

 När detta skrivs så kör de sista i klassen mot målet och då är Mattias Ekström/Emil Bergkvist fortsatt på 15:e plats, 26 minuter efter ledaren Christina. Inte heller Kris Meeke fick till någon fullträff på de 27 milen och vid ”Checkpoint 5” låg han tia men sedan tog det roliga slut.

Foto: Dakarrally

-Reservhjulet tog eld på grund av ett elfel ”so over and out for today”, förklarar Meeke.

Väntar på en bogserlina för att ta oss till Bivouac för att reparera i natt och i morgon startar vi om.

*

Inte bara Jari Huttunen som blev besviken när Hyundai gjorde klart med förare i WRC2 för 2021, Oliver Solberg och Ole Christian Veiby. Även fjolårets Hyundai-förare Nikolay Gryazin såg sin  tid som förare under Andrea Adamo ta slut. Säga vad man vill om Hyundais fjolårsuppsättning Veiby och Gryazin, båda körde in exakt lika många poäng, 51 poäng. Detta att jämföra med 112 för vinaren Mads Østberg och 108 för tvåan Pontus Tidemand. Nu satsar ryssen om och väljer då den i  sammanhanget udda Volkswagen Polo GTI R5 med teamet Movisport. Känns konstigt att kalla Polon för udda men så blir det när Volkswagen väljer att lägga ner och därmed sluta utveckla det som alla trodde skulle bli bland R5-bilar vad storebror WRC-Polon var i den klassen, totalt överlägsen. Istället betraktas nu gänget i Hannovers bidrag till R5-världen som udda och väldigt få för att inte säga ingen förare av internationell kaliber, håller  fast vid Polon.

Foto: Movisport

På bakstammen har ha skojat till det genom att travestera den gamla  Bond-filmen ”From Russia with love”. Gryazin blir därmed troligen ensam om att köra bilen i WRC2  medan teamkompisen  55-årige Enrico Brazzoli väljer åtminstone till att börja med, Skoda.

*

Mer om R5-bilar och då att Ericsson Motorsport ägnat julhelgen åt att räkna R5:or både här hemma och totalt. Enligt dom har där tillverkats knappt tolvhundra R5-bilar och där då 41 bilar hamnat i Sverige. Sex olika tillverkare har eller har haft R5-på menyn, Skoda, Hyundai, Ford, Citroën, Ford och Peugeot där den sistnämnda aldrig nådde någon större framgång. På svensk mark rullar alltså 41 bilar som enligt ”Ericsönerna” är fördelade med elva Fiesta, 16 Skoda och spridda skurar (tre av varje) med DS3 R5, Polo GTI R5 och i20 R5. Mest ovanlig är Peugeot 208 T16 R5 som det bara finns en av i landet.

Foto: Tommy Svensson

 I Skåne mellan tummen och pekfingret får jag ihop totalt sju R5-bilar, om jag då även räknar in Tom Kristenssons nya Fiesta Rally2 för segern i Junior-WRC. Fem Fiesta, en Citroën och så den inte internationellt klassade Mitsubishi Mirage som körs av Sune Larsson, SMK Hörby. Foto: Tommy Svensson

Ägare eller förare av Fiesta är GN Motorsport, Håkan Oddshammar, Robin Svensson, Stefan Kristensson och Tom Kristensson. Rolf Grybb är ensam om att köra DS3 R5 . Har jag glömt någon?

Foto: Tommy Svensson

*

Gråvädret har haft Skåne i ett järngrepp sedan jag vet inte när, men idag skymtade faktiskt solen som en liten påminnelse om att det finns hopp. När man så ser att dekaler för Midnattssolsrallyt 2021 ligger och väntar, är detta ett klart bevis på att det finns en ljusning. Låt nu bara vaccinet mot Covid-19 göra sitt jobb så kanske, kanske finns det möjlighet att vi får ett bättre år i år än 2020… 

*

Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se. Mobil : 0705-28 55 33.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *