Sainz siktar på att bli FIA-President, Hankook har förbättrat grusdäcken till WRC, avslappnad Carlberg inför Ungern, tv från alla ERC-sträckor i helgen och besök i tidskapsel från 1958.
Senare i år är det dags att välja ny eller förlänga förtroendet för nuvarande FIA President Ben Sulayem. Inte så att Sulayem gjort något större väsen av sig bortsett från kritiken mot WRC-förarnas språkbruk, men inget dramatiskt nytänk. Någon motståndare har inte dykt upp förrän nu när plötsligt Carlos Sainz, 63 år aviserat intresse för presidentposten. Enligt uppgift ska den f.d dubble WRC-mästaren ha många tunga namn bakom sin kandidatur.

– Finns många anledningar till att jag ställer upp och efter 40 år som tävlande känns det som att jag gärna vill ge något tillbaka till sporten, förklarade spanjoren för Autosport.
– Jag är övertygad om att jag kan göra ett bra jobb och bygga ett bra team runt mig!
Samtidigt lär M-Sport-ägare Malcom Wilson vara beredd att redan nu gå in som vicepresident efter att f.d WRC-kartisen Robert Reid lämnade samma post med omedelbar verkan för en tid sedan.
*
När Rally SM gick ut med att det skulle bli enhetsdäck från Hankook blev det som förväntat protester från några tävlande men ändå förvånade få, med tanke på hur liknade förslag tidigare blivit bemötta. Tvärtom är jag beredd att tycka och dom som fortfarande är kritiska, har blivit allt färre. Speciellt verkar de hårda stommarna ge många tummar upp och punkteringar med Hankook är förvånansvärt få. Även i WRC är det Hankook som gäller och inte heller här har kritiken varit så tuff som den sades skulle bli, före debuten i Rally Monte Carlo. Till kommande rallyn i Sardinien och Grekland lovar nu Hankook att komma med ett nytt och förbättrat grusdäck . Inga dramatiska ändringar enligt ingenjörerna bakom däcken, men det utlovas ett ännu robustare däck till de här erkända ”däckplågar-rallyn”.

Att däcken är lite långsammare än Pirelli som tidigare levererade däck till WRC, är alla överens om men då det är lika för alla är detta enbart av teoretiskt intresse. Kritiken mot asfaltdäcken på Kanarieöarna var däremot lite vassare och Elfyn Evans menade att det koreanska gummit inte riktigt matchade Toyotans prestanda. Däremot lyfte han fram deras konsekventa uppförande och hållbarhet. Nu är dock grusdäcket förbättrat och i en förlängning lär samma sak hamna hos SM-däcken…
*
Senast Calle Carlberg/Jørgen Eriksen satt i sin Opel Corsa Rally4 för att köra grus var för elva månader sedan i ”Rally Estonia” med en andra plats som resultat i ”ERC Juniors”. Inför helgen har Calle men då med pappa Torbjörn till höger, kört en grustävling i USA så nog blir det lite nytt i helgen för smålänningen. När jag häromdagen skrev att det var asfalt i Ungern 2024 så blandade jag ihop tävlingen med den i Polen. Därför är det exakt som i fjol grus som gäller i Ungern.

Nu har Calle och Jørgen genomfört testerna på det ungerska gruset och pappa Torbjörn berättar.
– Känslan nere i Ungern är väldigt bra och bilen gör precis vad Calle vill. Dessutom har man har fått till en bra balans som kommer att passa på de ungerska sträckorna.
Morgondagens rek förenklas av att 90 procent av sträckorna är samma som i fjol, samma noter kan nu användas efter lite finslipning.
–Jag har varit så avslappnad hela dagen, redan från runda ett stämde det med bilen och vi kunde istället fokusera på att testa sådant vi aldrig gjort innan. Jag tror vi gjorde en del framsteg som kan vara viktiga, menar Calle som nu ligger tvåa i ERC Juniors.

Han avslutar med
– Framförallt har vi fantastisk kul. Just nu känns allt så jäkla bra, men vi vet att det är en tuff helg framför oss!
*
”Rally Hungary” börjar med ”Q-stage och Shake down” i morgon klockan 11.00 medan rallystarten på Veszprém Arena och SS1 startar klockan 18.05.

På lördag är det tre sträckor som dubblas med första start 09.18 och så avslutas dagen med SS7 klockan 17.25. Även söndagen innehåller tre gånger två sträckor och runt 17.00 går förarna på ”Power Stage”.
Som alltid har Ericsson Motorsport samlat ihop tv-tider/kanaler för alla som vill följa ERC i Ungern.
TV-tablå Rally Hungary:
Fredag:
14:00: SS-kval. (ss-start 14:01) emotorsport.se
17:30: SS1 (ss-start 18:05) Sportkanalen
Lördag:
09:00 SS2 (ss-start 09:18) Tv4 Motor
10:30 SS3-4 (ss-start 10:46, 11:44) Tv4 Motor
14:30 SS5 (ss-start 14:59) Tv4 Motor
16:15 SS6-7 (ss-start 16:15, 17:25) Tv4 Motor
Söndag:
09:15 SS8-9 (ss-start 09:27, 10:35) Tv4 Motor
11:30 SS10 (ss-start 11:35) Sportkanalen
13:30 SS11-12 (ss-start 13:59, 15:07) Tv4 Motor
17:00 SS13 (ss-start 17:05) Sportkanalen
*
Igår klev ”Gubbaklubben” med stomme i SMK Hörby in i en riktig tidskapsel vid gruppens månadsträff. Strax utanför Kristianstad besöktes nämligen ”Starman Pontiac Dealer” där Lars Ingvar Elofsson Memsengrell i dessa sammanhang, bara ”Elof” skapat en kopia av hur en ”small town Pontiac-dealer” kunde se ut i USA 1958.

Att säga att hakorna föll på gruppen när den klev in i ”hallen” är en underdrift där det i Elofs ”showroom”, uppdagades olika Pontiac-modeller på rad. En sak hade de gemensamt, alla var från 1958, så även alla Elofs olika och mestadels helt unika prylar som fanns hos Pontiac för 67 år sedan.

Här fanns broschyrer, klädseltyger, alla tänkbara tillbehör och så den för ”the salesman, oumbärliga tjocka pärmen med allt som rörde 58:an. Rubriken ”Boldest Advance in 50 years – Pontiac ´58 here now” var bibeln från huvudkontoret när det skulle krängas nya bilar. En bok som vad Elof visste, bara finns i ett enda sparat exemplar och som han fick köpa i egenskap av styrelsemedlem i ”Pontiac Club of America”.

En bil i raden som bland annat Thomas Hallén fastnade för, var en två-dörrars som började sitt liv 1958 som ”Pacecar” på ”Indianapolis Motor Raceway”. Efter detta tävlades det flitigt med bilen vilket inte minst framskärmarna vittnade om. Här var lacken nedsliten efter alla mekaniker som hängt på dessa för att fixa problem under racen. Någon tanke på att renovera finns inte hos Elof.
–Då skulle bilen förlora sin själ så det blir inget av det!
Nu var det inte enbart alla bilar och prylar som fascinerade, även Elofs enorma kunskap om Pontiac 1958, kryddat med mustiga berättelser under ”skattjakter” i väster, gjorde besöket till en höjdare.

Han var dock inte helt nöjd med sitt livsverk då det fortfarande saknades en för honom ”helig graal” , förklarade han.
–1958 började Pontiac tillverka och sälja Vauxhall, än så länge har jag bara en manual från detta. Drömmen vore därför att hitta en fin 1958 Vauxhall Victor.
Kanske någon bloggläsare känner till en sådan och tilläggas kan att Vauxhall var lite av en engelsk Opel. Ur den synvinkeln är det inte alls svårt att förstå Elofs dröm…