Safarirallyt allt närmare WRC, SM-tankar, inget MSR för Sjöboförare, Seel jobbar för tjejer i rally och det tog sig i Skilling 500.
Safarirallyt kommer allt närmare en plats i WRC-kalendern och idag signerade presidenterna i FIA respektive Kenya kontraktet som garanterar rallyt en plats som ”kandidattävling”. Med flera kraftfulla lobbyister ska det nog mycket till för att inte den afrikanska klassikern återigen ska beredas plats i finrummet. Jean Todt, FIA-presidenten har hela tiden varit mycket positiv till kenyanernas önskan om WRC-status och får man bara rätt på säkerheten så blir det nog snart rally bland elefanterna.
*
I går kom bilsportfansen månatliga bibel Bilsport Rally & Racing och som vanligt fullspäckad med reportage och nyheter. Dessutom med en alltid lika läsvärd krönika av ”chefen” Mikael Johansson, en av landets mest välinformerade motorjournalister. Den här gången handlar krönikan om Rally Askersund och Rally-SM där Mikael ger sin syn och som extra bonus kör man även ett stort reportage om tävlingen som ”Månadens tävling”.
Själv var jag inte på plats i Askersund men har förstått att Rönne MK gjorde i stort sett allt rätt, bland annat komprimerade man ner en normal ”två-dagars tävling” till en enda dag och till ett format som mer påminde om en vanlig DM/Cup-tävling, allt enligt önskemål från många tävlande. Bjöd dessutom på fina vägar, sommar väder och som tack för detta, svek både publik och SM-åkare och tävlingen fick ett av de minsta startfälten på många år.
Med detta i åtanke har Mikael skrivit sin krönika och redovisar då kalla fakta som belyser problematiken i Rally-SM. Till exempel skriver Mikael ”Bara 24 förare i sex olika klasser har hitintills startat i alla säsongens sex deltävlingar”. Krasst utryck är det alltså i snitt bara fyra förare i varje klass som slåss om SM-medaljer. Med lite ironi, så är det lite synd om den fjärde som blir utan medalj på den stora Bilsportgalan som för övrigt blir i Linköping den 26 januari 2019.
Så klart vittnar siffrorna om att det behövs ett riktigt omtag på Rally-SM och ordförande i MAS, Lasse Mattsson ger i krönikan synpunkter på vad som ställer till det för Rally-SM. Han pekar bland annat på att konkurrensen från de betydligt mer populära cuperna och pekar på orättvisan med att de dessutom har ”avsevärt lägre avgifter till Svenska Bilsportförbundet”. En annan orsak enligt honom, är att cuptävlingarna ligger för nära SM-helgerna vilket skulle hämma intresset för att åka ”Svenskt Mästerskap i Rally”. Mikael avslutar med tre rader som jag menar hela rallysporten borde ta till sig om den här knuten ska lösas, han skriver ”Ska rally-SM ha en ljus framtid bör hela rörelsen samarbeta för att skapa förutsättningar för det”.
Jag håller med till hundra procent och känner nog att samarbetet idag skapar väldigt mycket i övrigt att önska. Ett första steg vore så klart att SBF såg över prislistan om man vill ha ett SM och inte ”straffa” SM-arrangörerna med högre avgift trots mindre startfält. Sedan har jag länge hävdat att ”SM-helgerna” skulle vara rena, på sin höjd skulle det bara ges tillstånd till mindre arrangemang typ, sprint eller RS. Detta för att ge ”allt ljus på SM” och om man skulle vara extra tuff, kanske till och med förbjuda DM/Cuper helgen före SM.
I gengäld vore det nog bra om MAS lyssnade även på tävlande som inte redan är ”SM-frälsta” och höra vad dom tycker skulle krävas i SM för att förmå ett fokus skifte. Ingen lätt nöt att knäcka, för samtidigt fyller de fristående cuperna en viktig uppgift för alla som oavsett upplägg aldrig skulle förmå sig göra en SM-satsning. Ändå, oavsett vilka åsikter man än hyser så är jag helt övertygad om att det viktigaste i det hela är ordet ”samarbeta”. Utan samarbete får vi nog vara glada för att det ändå finns en handfull förare i varje SM-klass som typ Mattias Adielsson (bilden) drömmer om ”SM-guld”…
*
Dåligt med skåningar i årets upplaga av Midnattssolsrallyt bara fem ekipage från den sydligaste delan av landet. I Regularity kör (förhoppningsvis är alla papper klara?) Kristianstads Clas Skoog/Rickard Rejnefelt med den i utställningsskick renoverade nya röda VW 1303S. Skulle det ändå strula finns alltid samma Porsche i garaget tillgänglig som Clas körde fjol.
I fortåkarklasserna är Hässleholmarna Christer Carlsson/CG Wilke först ut med sin Carl-Magnus Skoog-replika Volvo Amazon. En bit längre ner i startlistan kommer så ”nygamla” Bromöllabon Jårs Damberg som sätter Valter Olofsson i sin tuffa Volvo 164.
Störst chans på en framskjuten placering med #106 på på den tuffa Opel Manta 400:an har nog SMK Hörbys Peter Strid/Ulf Lind. Tyvärr tävlar Peter alltför sporadiskt för att kunna blanda sig i fajten om pallen, men strax där bakom är absolut inte orealistiskt. Oavsett vilket så kör han en av rallyts absolut häftigaste bilar, hoppas att ”240-maffian” ursäktar…
Tyvärr kommer inte den femte skåningen i startlistan, Sjöbos Jörgen Andersson till start. Jörgen är som vanligt anmäld med kartläsare Nils Ekberg och skulle kört sin vita Opel Kadett GT/E men nu sätter sjukdom stopp. Jörgen har drabbats av någon sorts blodsjukdom som man först trodde var blodcancer.
–Det har man konstaterat att det inte är, berättar Jörgen.
–Blodvärdet är mycket för högt har man konstaterat och jag är väldigt trött så det är bara att inse att något MSR blir det inte för vår del.
Även om ”Blommehandlaren” inte är helt frisk jobbar han så mycket han orkar och hoppas att han är tillbaka i bilen igen så snart som möjligt.
-Jag är som alltid optimistisk och är säker på att klara detta, inga problem!
I fjol körde Jörgen och Nils med den vita Opel Ascona B i MSR som han köpte året före men tyvärr fick man bryta med tekniska problem. Nu skulle man dock kört med Kadetten men för den sakens skull hade inte Asconan fått vila sig i garaget. Istället kommer den att köras av nya ägaren Opel-ikonen Björn ”Nalle” Johansson, som vanligt med Anders Olsson till höger och med #116 på sidan.
*
Mer MSR, Annie Seel som kör nästa helg och med åtta starter i Dakarrallyt, både motorcykel och bil och flera meriter i klassisk rally, jobbar nu aktivt för att få in fler kvinnor i motorsporten. Hon promotar det internationella förbundets satsning Women in Motorsport och har precis blivit ambassadör för Rallye Aicha des Gazelles, världens enda offroad rallytävling enbart för kvinnor.
– Jag har tävlat i 30 år och brinner fortfarande för min sport. Och jag brinner lite extra för att nya tjejer ska börja. Därför kommer jag ha med mig Chloe Jones i MSR som kartläsare, en ung engelsk tjej som är i början av sin karriär, förklarar Seel.
För 19-åriga brittiskan Chloe Jones blir det Sverigedebut med Midnattssolsrallyt
– Mitt mål är att tävla internationellt och ha ett eget team och den stora drömmen är Dakarrallyt. En ära att få åka i ett så här klassiskt rally och lära av rutinerade Annie, berättar Jones.
Annie som kört MSR flera gånger och dessutom vunnit 1300-klassen och ”Ewy Rosqvists pokal som bästa dam” lovar att ladda på lite extra.
– Midnattssolsrallyt är en folkfest och jag ska försöka sladda lite extra för publiken. Min lilla Toyota ”Killer Starlet” har ju fått egna fans!
*
På tal om Dakarrallyt så ser det ut som att upplagan för 2019 hänger lite löst. Rallyt som ska köras i Peru har hamnat i problem sedan regeringen där sagt sig vilja hoppa av på grund av den dåliga peruanska ekonomin. Runt 50 miljoner kronor ska arrangören ha från Peru för att rallyt ska köras i Andernas rike. I veckan som kommer har man lovat besked om man kan avstå tillräckligt med ”nuevo sol” (peruanska kronor) för att promotorn ska bli nöjd.
*
Då blev det ändå riktigt bra startfält i Skilling 500 nästa lördag den 30 juni, 146 bilar är ingen dålig siffra med tanke på konkurrens från både Höljes och MSR. Bland de sista att klicka på ”enterknappen” var 4WD-åkarna Stoffe Nilsson (bilden) och Nils Jensen och därmed får Robin Adolfsson tuffare motstånd i sin jakt på SSRC-guld.
*
Dagen efter, söndagen den 1 juli kör Lunds AC som vanligt på Ljungbyheds flygfält, ”Bravidasprinten”. I år blir det dock lite skillnad då man så tacknämligt frångår det numera helt dominerande upplägget i RS-DM/Asfaltcup, ”Varvlopp”. Istället bjuder LAC på ”2 SS på asfalt som körs 3 ggr åt ena hållet och 2 ggr åt andra, totalt ca 20 km SS”. Dock lite klent intresse med bara 43 anmälda så här långt och anmälan stänger 18.00 ikväll torsdag. Ryktet säger också att vi kan få se en minst sagt mycket intressant start i 4WD-klassen. Fortsättning följer…
*
Långt från midsommarfirande är deltagarna i Ypres Rally och likaså är flitige rallyfilmare/fotografen Henric Åkeson som tagit sig till Belgien för att föreviga det hela. Redan idag skickade han lite smakprov med bilder på i tur och ordning Ole Christian Veiby, Patric Snijers och Bryan Bouffier. Rallyt startar fredag.