Safari biter tillbaka, Evans leder Rally1, blågul flagga på WRC2-ledaren, Solberg kan enligt ”JTL” få Rally1-chans redan i år, Klara A. packade upp fint FIA-pris och TV4-reporter lär få en örondragning…

”Safari Rally Kenya” fortsätter att bita tillbaka och av kommentarer på sociala medier är WRC-fansen delade i två läger. Ena lägret menar att ”fech-fech/gyttjebrottning” kombinerat med RS-hinder i form av mer eller mindre dolda stenar i de djupa spåren, inte hör hemma i WRC 2025. Andra halvan av fansen menar tvärtom, att världens bästa rallyförare måste behärska allt och som lyfter fram WRC-ledaren Elfyn Evans som hittills lyckats undvika ”trubbel”.

Foto: Toyota Gazoo Racing

Själv är jag ungefär som en centerpartist, lite i mitten och finner att båda lägren har lite vettiga synpunkter även om jag inte håller med i allt. Nöjer mig med att konstatera att det vore för dj-ligt om till exempel Oliver Solberg missar WRC2-segern totalt på grund av att vägen var så oframkomlig, att det krävdes hjullastare för att få loss Toyotan. 

Foto: Red Bull Content Pool

Extra surt för Oliver att strandas i ”fech-fech” och garanterat missa en annars tämligen säker WRC2-seger. Av de 12 sträckor han kört har han vunnit hälften och varit tvåa på två, så att kalla det där f-bannade sandhålet för orättvist tycker jag nog stämmer. Läste också en av helgens mest korkade kommenterar i detta ämne, där skribenten uppenbarligen inte tillhörde Olivers största beundrare. Denne kunde inte förstå varför man gnällde över att han fick bryta på SS7 och menade mer eller mindre, ”är man så klantig att man kraschar får man stå sitt kast”. Ibland blir man bara så trött på omgivningen…

*

Foto: TGR WRT / McKlein

Oavsett så är det kall fakta att Safari trots att en dag återstår, redan gett fler tekniska problem/punkteringar än vad jag tror att resten av VM-serien totalt lyckas samla ihop. Toyotas Elfyn Evans/Scott Martin leder alltså och det kan inte snackas bort enbart som tur, utan dessutom att en stor del rutin/erfarenhet bär frukt. Nästan två minuter skiljer till Ott Tänak/Martin Järveoja som i sin tur har två och en halv minut till teamkompisarna och ny treorna, Thierry Neuville/Martijn Wydaeghe. Dagen har inneburit mycket strul för Takamoto Katsuta/Aaron Johnston och som avslutades med både punktering och avåkning. Ändå fyra och bara en halv minut upp till pallen vilket är greppbart med fem sträckor i morgon.

Foto: TGR WRT / McKlein

Om ”Taka” haft problem så var det samma sak för Kalle Rovanperä/Jonne Halttunen som ändå hejade fram japanen när de passerade under ett hjulbyte. Sexa inför söndagen och som sjua Sami Pajari/Markko Salminen. SS15 gav anledning till glass och ballonger hos M-Sport Ford när Grégoire Munster/Louis Louka (7:a) vann sträckan och Josh McErlean/Eoin Treacy (8:a) körde in som etta och tvåa.

*

Foto: Orlen

I WRC2 höll jag i avsaknad av Oliver, tummarna för  Kajetan Kajetanowicz/Maciej Szczepaniak som ledde till mitt på dagen idag men då även han drabbades av bitskador från Kenya.

Foto: Olrlen

Tappade massor av tid och ligger nu sjua med 52 minuter upp till ledande Gus Greensmith där den blågula flaggan hos Jonas Andersson verkligen lyser upp den lertäckte Skodan.. Men det är tufft mellan parets Skoda och spanjorens Toyota, alltså Jan Solans/Rodrigo Sanjuan, som bara är 5, 8 sekunder skiljer.

Marginalen till trean Fabrizio Zaldivar/Marcelo Ohannesian Der är desto större, nästan två minuter. Trots allt dj-ulskap ligger Oliver femma med ändå hygglig poängskörd, men högre blir det inte såvida inte någon framför bryter. För att spä på argumenten för lägret som säger ”Safari go away” så i Topp-10 i WRC2 så skiljer det mellan som mitt översättningsprogram hävdar att han heter, ledande  ”Grönsmeden” och tionde placerade greken George Vasilakis över två timmar. I samma tio i topp är det nästan bara Greensmith och Solans som inte kör under ”Rally2-regeln”…  

*

Om vi glömmer Safaris orättvisa utfall för Oliver så har norska Parc Fermé desto gladare nyheter att berätta. Ansvarige Simon Naess Hagen intervjuade i början av veckan Toyotas-teamchef Jari-Matti Latvala där det avslöjades.

Vi håller ett öga på Oliver och fortsätter han att leverera så tänker jag att han får en Rally1-chans redan iår, säger Latvalla till Parc Fermé. Någon kommentar från Oliver har man inte lyckats få men tidigare har han flera gånger förklarat att Rally1 är målet. Av ”JTL:s” kommentarer får jag känsla av att även pappa Petter kan komma att involveras på något sätt om det blir byte från Rally2 och Printsport till Rally1 med Toyota Gazoo Racing.

Petter har mycket kunskap, inte minst tekniskt men Oliver är inte långt efter, menar Latvala lite mystiskt.

Hela artikeln (intressant) finns att läsa på Parc Ferme.

*

Skrev igår om gåshud när tävlande för SMK Hörby uppmärksammas i de stora sammanhangen och då gällde det ERC.com och Victor Hansen.

I dag orsakade klubbens RX-hjältinna Klara Andersson samma gåshud när hon i en video packade upp priset för ”FIA Action of the year” som hon för en tid sedan tilldelades vid prisgalan i Kenya. Anledningen var hennes tuffa omkörning i Ungern som föll de som röstat på Klara på läppen. Även Motorbloggen röstade även om jag kanske var lite jävig… 

*  

Medan det jobbas för fullt i Katrineholms MK med KAK Midnattssolsrallyt 11-12 juli där Ericsbergs Slott blir navet när rallyt återstartar efter fjolårets delvis småländska fiasko. Så går det tyngre i Danmark där ASK Hedeland tvingats ställa in sin liknande tävling, ”Historic Rally Denmark” som man jobbat med i tre år. Även här var det ståtlig inramning då Kragerup GodsSjällands västkust skulle varit ”Rallycentrum”. Rallyt skulle startat den 5 juni men som arrangören förklarar, ”tiden och för få händer har tvingat oss att ställa in”. Extra tråkigt då det skrivits ut många nya ”vognbøger” av DASU för ”Historisk Rally”. 

Der er mange mennesker der har set frem til dette, Kragerup Gods, tilskuere, officials og sponsorer og ikke mindst teams som ville have deres historiske bil ud og kører. 

ASK Hedeland hoppas kunna återkomma ett annat år med ett nytt försök… 

*

Kollade in TV4:s morgonprogram och där det för en gångs skull kom en ärlig beskrivning av ett internationellt idrottsarrangemang. Det handlade om Friidrotts VM i Kina där det i studion från Stockholm målades upp en bild av formidabel friidrotts-feber inför Armand Duplantis stavhopp i arrangörs staden Nanjing. Men hör, se och häpna när reportern i Kina konstaterade att den lilla arenan inte ens var fullsatt och på staden märkes nästan ingenting av den feber, som det påstods kändes  hela vägen till Stockholm. Blir nog en uppsträckning och lite örondragning när reportern kommer tillbaka till Sverige för det vet ju alla, att alla mer eller mindre obskyr tv-sänd sport innebär alltid och överallt, ”feber” hos befolkningen. Eller? 

3 svar på “Safari biter tillbaka, Evans leder Rally1, blågul flagga på WRC2-ledaren, Solberg kan enligt ”JTL” få Rally1-chans redan i år, Klara A. packade upp fint FIA-pris och TV4-reporter lär få en örondragning…

  1. Jag fick en trevlig kommentar av en av mina gamla förare idag.
    Det dom kör på i helgens VM-tävling var det vi körde på på -60talet, om än så mycket snabbare. Idag tävlar man anders på släta snabba vägar. Så sant. Stenar som stack upp i vägbanan var vitmålade om dom stack upp för mycket. Ingen klagade, det var då som nu lika för alla.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *