Ryskt i topp efter dag ett av ERC Rally Liepaja, Skoda Motorsport gör tummen upp för el-Fabia, hur stort är rallysuget egentligen ? och 98-åring arrangerar SM-rally!

När fyra av de för från början sex sträckorna av ERC Rally Liepaja är det ryskt i ledningen genom Nikolay Gryazin/ Konstatin Aleksandrov. Den blå ”From Russia with love” R5 Polon har dominerat totalt och vunnit alla dagens sträckor.

Foto: ERC.com

Min plan fungerar och så klart är jag nöjd med att leda trots att det varit dålig grepp hela dagen, förklarade Gryazin efter dagens uppgift.

Gryazin gick ut som 14:e bil och hoppas på bättre grepp i morgon vilket han menar kommer att underlätta.

Men samtidigt lär jag väl få se ”some real pace” från mina konkurrenter… 

Näst snabbast har varit Craig Breen/Paul Nagle med den MRF-försedda Hyundai i 20R5. Bara tio sekunder skiljer upp till Gryazin med Michelin på Polon. Ett mellanrum som Breen menar kunde varit mindre.

Jag har gjort noter med Rally Estonia (här kör han WRC-Hyundai) i åtanke plus att vi fått in mycket damm i bilen och haft lite svårt att se!

Inför omstarten är han full av tillförsikt och kommer att jaga Gryazin lovar han.

Då är det ny dag och kommer att omges av ”faster guys” än idag vilket kan dra upp tempot!

Den stora knallen i Liepaja kommer från Spanien och Efrén Llarena/Sara Fernández och som bästa Skoda har man 24 sekunder upp till Gryazin.

Foto: ERC.com

Fast bakifrån pressar Alexey Lukyanuk/Dmitry Eremeev hårt med  C3 Rally2 och är bara en sekund efter den spanska duon. Även Polen-vinnaren klagade över greppet, speciellt i början där han tappade mycket tid. 

Ändå tycker jag vi har gjort ett bra jobb med tanke på detta…

Foto: Even management

Ole Christian Veiby/Jonas Andersson håller sjunde platsen, 49 sekunder efter Gryazin och detta med en sjätte plats på sträcka sex som dagens bästa. Men även detta hade en förklaring menar Veiby.

Vi har haft problem med ”pop-off-ventilen”…

Placeringen efter (åtta) ligger kanske största favoriten Andreas Mikkelsen/Ola Fløene, Skoda och över minuten efter. Även detta har en förklaring över hur  minuten försvann.

  Vi startade en minut försent på sträcka två eftersom vi inte hade fått tiden inskriven på tidkortet, suckade Mikkelsen.

Efter detta hade jag svårt att hitta rätt känsla på sträckan men annars var dagen bra även om vi hade mycket lösgrus att köra i…

Foto: ERC.com

Utan straffminuten hade istället den norska duon varit trea och lika många sekunder efter Breen. Enda svenskflaggade ekipaget är Lars Stugemo/Kalle Lexe som kör oerhört jämnt med Printsports Skoda R5 genom att ha 25:e tid på tre av dagens sträckor och så 26:a på en. Stugemo är som vanligt positiv från sin 26.e plats i rallyt.

Härligt väder, fina vägar och det känns fantastiskt att vara här, summerade Stugemo dagen.

*

Foto: Rally Liepaja

I ERC Juniors har Oscar Solberg/Dale Furniss helt logiskt svårt att hänga på i nya Rally3 Fiestan, mer hemtame Ken Torn/Kauri Pannas. En dryg minut skiljer  och då hör det till saken att Torn har flera vassare Rally2/R5-bilar efter sig i totalen. I den andra junior-klassen med 2WD-bilar är det stenhårt men där det ändå är fransk ledning genom Jean-Baptiste  Franceshi/Antony Gorgulio. Mellan deras Renault Clio Rally4 och Sami Pajari/Marko Salminens Fiesta skiljer bara 0,9 sekunder.

Foto: ERC.com

En som har favoritryck på sig är Martins Sesks/Renars Francis och som efter att ha ändrat set up inför sista sträckan också lyckades vinna densamme. Med detta genidrag klättrade han upp till tredje plats, 15 efter fransosen i topp. På fjärde plats hittas Ola Nore Jr./Jørgen Eriksen i en Clio precis som ledaren.  Bara 26.4 sekunder skiljer mellan de båda Clio-inslagen i rallyt. Det är också den här kvartetten som kommer att avgöra var egen ska hamna då femman, tysken Nick Loof/Hugo Magalhaes är snudd på två minuter efter ledaren.

*

Återgår till inledningen med att fyra av sex sträckor kördes, medan två kilometer långa SS3/SS4 hade ”Stage Cancelled”. Sådant händer så klart men att man på EM-nivå inte går ut och varken berättar varför eller det faktum att sträckan är inställd, är som jag ser det under all kritik. Skrollade runt i alla mina ”nyhetskanaler” och inte någonstans nämndes detta. Kanske är det så att sträckorna ställdes in för länge sedan, men visst borde man kunna hitta info om detta någonstans på rallyts hemsida, eller?

*

Foto: Baumschalger Rallye

Till skillnad mot ”moderskeppet” Volkswagen som satt stopp för all motorsport väljer Skoda och Skoda Motorsport en annan väg och är nu beredda att stötta 14-faldiga vinnaren av Österrikiska Mästerskapet Raimund Baumschlager i hans utveckling av elbilen Skoda Kriesel RE-X1. När nu bilen är i stort sett tävlingsklar gör man även tummen upp i Mlada Boleslav där man anser att bilen är ” en spännande kombination av traditionell och framtidsorienterad teknik”. Bilen som Baumshclager utvecklat baseras på en vanlig Skoda Fabia Rally2 Evo men med en elmotor på 260 kw eller mycket mer effekt än den vanliga 1,6-liters motorn som finns i en Rally2 Skoda lämnar. Sjävklart finns alla andra möjligheter för set up också på el-Skodan.

Vi hoppas att rallyfans kommer att se vår kombination som riktigt intressant, hoppas ansvariga hos BRR.

Första versionen är byggd för asfalt ihop med Kriesel Electric och med möjlighet för framtida FIA-homologering framför ögonen. Det är också detta som är förhoppningen att man ska kunna tävla parallellt med dagens bilar. Första framträdandet för Baumschlaer i nya Skodan blir i mitten av denna månad i Rally Weiz som ingår i Österrikiska Mästerskapet.

*

Många mer än mig har ställt frågan om hur stort rallysuget egentligen är efter ett drygt års uppehåll på grund av Covid-19. En del ”killgissar” och menar att så fort minsta lilla grusväg görs rallyklar så skulle det hängas på låset och arrangörens styvaste jobb torde bli att gallra bland alla åksugna. Andra lite mer nyanserade bedömare är inte lika tvärsäkra, utan såg många hinder på vägen innan vi var tillbaka till ”normalläge” i rallyskogen. När nu myndigheterna öppnat upp och återstarten är verklighet, så är det samtidigt lite facit vem som hade mest rätt och så här långt verkar ändå de ”nyanserade” ligga närmare sanningen. I morgon kör ”Rally Anderslöv” (40 startande) och ”Gästabudstrofén Light” med ungefär dubbelt så många bilar. Ändå känns det inte som lapp på luckan precis och när i dag Älmhults MK går ut med en vädjan till alla rallyåkare att anmäla sig till första deltävlingen i ”Grus SM” som körs på Millebygden Arena den 16 juli men som i dag bara har runt 40 anmälda känns suget lite avlägset. På söndag stänger anmälan och det är inte heller möjligt att efteranmäla sig också långt kvar till maxgränsen som arrangörerna, ungdomarna i Älmhults MK satt till 100 ekipage.   

Nu vädjar vi till alla tävlingsugna att anmäla sig till tävlingen, tre sträckor i Millebygden-området ska köras och vi lovar er flertalet häftiga nyheter på arenan, hälsar Älmhults MK. 

Foto. SRM

Grus SM-premiären körs på den vanliga sträckan i Millebygden men som till ”Mästarmötet” delas i tre unika sträckor. En annan skillnad mot tidigare upplagor av Mästarmötet berättar 19-årige biträdande tävlingsledare Albin Karlsson, är att det körs utan kval och final.

Nu blir det som en vanlig tävling med tre sträckor där tiderna. Vi har i likhet med andra arrangörer varit osäkra med planeringen gällande pandemin men vi hoppas att allt fungerar bra och även att publiken kan besöka vår tävling, förklarar Albin.

Han avslutar med att skicka en stenhård passning till ”den äldre generationen” som han menar ”kan vara lite bekväma och göra som man alltid har gjort”.

Vi vill gärna förändra och prova annat som gör tävlingen lite bättre, förklarar 19-åringen.

Känns onekligen både skönt och tryggt för oss 40-50-talister att det finns återväxt i rallyleden så att vi kan ta hand om navelludden i lugn och ro… 

*

Tre veckor efter ”Mästarmötet” är det dags för deltävling två i Grus SM och då i regi av 98-åringen Vara MK med ett flertal tidigare SM-tävlingar i ryggen.

Vi kommer att använda oss av en välkänd och omtyckt grusväg med utslagsgivande partier och sträckan mäter 7,5 kilometer och kommer att köras två gånger, berättar tävlingsledaren Tord Andersson och följer samma koncept som i Älmhult, man slår i hop tiderna till en totaltid.

Någon ”rek” blir det inte utan istället är det ”Barth-noter” som gäller under ”rallyfesten” den 7 augusti.

*

I morgon är det lite för mig att fixa vilket kan gå ut över bloggskrivandet, kommer där ingen så vet ni varför…

Trevlig helg!

*

Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se. Mobil : 0705-28 55 33.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *