Rysk roulette i WRC-premiären, Ogier leder, Petter S. kör R5-Polo och Skoda satsar på cykel!

Att summera dag två av den ryska roulette som kallas WRC Rally Monte Carlo är inte lätt när man sitter i Hörby och all action sker 136 mil söderut i trakterna kring Gap i franska Alperna. Inte heller mina ”utsända rapportörer” från SMK Hörby Anders Hasselgren, Rolf Nilsson, Ronny Isacsson är till någon större nytta. Istället för att avrapportera till mig frotterar sig istället Rallytravels-veteranerna med ”Gendarmeriet” och försöker undvika uttorkning i det varma vädret.
Sällan har väl ett WRC-år startat mer dramatiskt än 2018 och att i gårkväll ta sig an klassiska Sisteron i mörker sållade verkligen agnarna från vetet. De flesta så klart Sebastien Ogier undantagen, slirade runt på isen med ”super soft slicks” och några besökte även snövallar och diken. Storfavoriten Thierry Neuville (bilden) var en som hamnade i diket, Kris Meeke en annan men Monsieur Ogier behöll kylan och kom i mål välbehållen.
Inte bara i år restes frågan om detta verkligen är en tävling som ska ingår i WRC och mitt svar trots slow motion-körning och annat är ett obetingat ja. Monte-Carlo är en ikon i rallyvärlden och att det kanske inte passar in med dagens ”Beasts” på sträckorna är faktisk inte rallyts fel. Trots allt fanns Monte innan FIA och WRC tryckte på för att pensionera de gamla trötta WRC-bilarna och ”bring on” ännu vassare bilar. Men i Monte är det ändå samma dj-la sträckor och förutsättningar som när Eric ”Carlsson på taket” smiskade två-takts Saabar till segrar i början av 60-talet. Kan riktig se en fransman, med en Gauloises rykande i mungipan, ett rödvinsglas i handen som rycker på axlarna inför kravet på att skippa Monte från WRC.
Pourquoi, så här har vi alltid kört, le prendre ou le laisser (franska för take it or leve it)!
Läser lite på Facebook och tror faktiskt att Tom Kristensson kommenterar och slår huvudet på spiken med rutin från liknande förhållande i tyska Adam-Cup.
Desto mer man förbereder sig, desto mer tur får man. Äventyr, utmaning, fokus och sladd. Vad mer kan man begära!? Skit kul, love Monte!
Med tre Monte i mitt CW håller jag med om allt, rysk roulette i slow motion absolut. Äventyr, utmaning, fokus och sladd ett lika solklart absolut. Monte är något väldig speciellt och erkänner att jag längtar dit igen. Detta trots kilometerlånga köer, ösregn eller svinkallt i bergen och så sol och vårvärme i hamnen i Monte Carlo. Vilket annat VM-rally bjuder på samma upplevelse?

*
Efter dag två är det Sebastien Ogier som leder men lite överraskande är hans gamla ”teammate” Ott Tänak i Toyotan bara 14,9 sekunder långsammare. Än mer överraskande är att kommande bänknötaren hos Hyundai, Dani Sordo håller tredje platsen strax under minuten efter världens bästa rallyförare för tillfället, Ogier. Något han visade när han väjde för en utspringande hund på en av sträckorna(bilden).
Sämst av av Toyota-åkarna är faktiskt Jari-Matti Latvala på femte plats men han är bara sekunden efter ”tredje föraren” hos Tommi Mäkinen, Esapekka Lappi.
Really tricky, sammanfattade ledande Ogier fredagen.
Både bilen och däcken fungerar bra men i min position vill jag nu inge göra något ”stupid mistake”, konstaterar Monte-ledaren.
Istället ska jag vänta på att andra gör misstag…
Borta är Andreas Mikkelsen som fick problem med generatorn och startar om på lördag.

*
I WRC2 är det Skoda och Jan Kopecky som totaldominerar eller vad säger man om det skiljer över åtta minuter till tvåan? Den som har den marginalen fram är Gregoire de Mevius och som trea holländaren Kevin Abbring. Borta efter avåkningar är både Eric Camillii och Temmu Suninen.

*
En lite knall men samtidigt inte med sina numera nära kopplingar till Volkswagen Motorsport, Petter Solberg testar nya Polo GTI R5 på svenska vägar. Inte bara testa kanske, för på frågan om det kan bli ”noen løp” med Polon svarar 2003 års rallyvärldsmästare lite kryptiskt.
Vi får se, vi får se!
Lite lovande tycker jag ändå att det hörs…

*
I morgon startar klassikern Bergslagsrallyt med 114 anmälda och detta från Ludvika. Just detta gör att jag också sätter min slant ”på vinnare” på hemmasonen Tobias Johansson med Bosse Holmstrand vid sin sida i Mitsubishi. Nu tror jag hemmavägar spelar mindre roll för Tobias som åtskilliga gånger visat hur snabb han är och detta även på helt okända sträckor.
Men det lär inte bli någon lättköpt seger för bakom honom jagar ett helt gäng likt utsvultna värmländska vargar. Killar som till exempel Thomas Thunström, Eddie Hörbing, Jimmy Olsson, Martin Lundquist skrämmer man inte bort så lätt.
Populärast i Supercupen är att åka RWD och hit är 22 ekipage anmälda och här hamnar segerbudet återigen på Emil Karlsson/Jessica Larsson i den i klassen väldigt vanliga bilen, Volvo 940.
I FWD blir det svårtippat mellan ”A-trion” Anders Persson som har Miriam Walfridsson i sin Renault, Andreas Levin/Therese Levin, Nissan Sunny och sista ”A:et” Andreas Israelsson. Senast försökte jag gifta bort kartläserska Angelica och gav även henne Israelsson i efternamn. Fel, fel Angelica heter fortfarande Eriksson där hon sitter i ex. Johan Green Golfen.

*
Det blev belgaren Jochen Coox som tar över stafettpinnen från Magda Andersson och ska i år köra Marklunds Supercar Polo som hon tog till en 16:e plats i 2017 Euro RX. Nu ska inte den fyrfaldiga belgiske mästaren ingå i Marklunds team utan hN köper bilen och driver i egen regi. Nu var inte Magda först att köra POLON  utan före henne var det amerikanske stjärnan Tanner Foust som körde den i några World RX-tävlingar innan den hamnade i Boliden och senare i Löberöd. Det var efter moget övervägande som Coox fastnade för Polon och det stod mellan den eller en EKSRX Audi Quattro S1. Framtiden för Magda i Euro RX är fortfarande oklar däremot är det klart att lillasyster Klara nu träder in på rallycrosscenen efter flera år som kartingförare. För henne blir Junior-SM med en helt nybyggd BMW med Volvo-motor.

*
Att påstå att Skoda är favoritbilen i R5-klassen är väl ingen större överdrift och i åtskilliga länder tävlar även återförsäljare i egen regi med sin ”vinnarbil”. I Sverige har vi dessutom hårt Skoda-präglade regerande världsmästaren i WRC2, Pontus Tidemand. Guldläge för Skoda Sverige kan man tycka att plocka hem en Fabia R5 och göra en attack mot Rally-SM, eller?
Inte alls istället är det genom cykling som Skoda här hemma vill förknippas och i dagens mejlkorg kom information att ”För fjärde året i rad rekryterar ŠKODA 15 nya cyklister till ŠKODA Cycling Team, där bilföretaget ger medlemmarna alla förutsättningar för att bli så bra cyklister som möjligt för en säsong genom professionell support, fystester och högklassig utrustning.”.
Cykelsport istället för motorsport för en biltillverkare, ur led är tiden!
Trevlig helg.

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *