Ryktet placerar PG i WRC 2013, Esapekka Lappi till Skodateamet och äntligen sunt förnuft har gjort intåg i SBF!
I en intervju i Värmlands Folkblad avslöjas det att PG Andersson kan vara aktuell för WRC och detta i en av Prodriveteamets WRC-Mini. Redan 2011 var PG aktuell för Prodrive, men valdes då bort till förmån för den mer ”välfinansierade” Dani Sordo. När nu spanjoren lämnat för Citroén kan detta öppna dörren för värmlänningen till en återkomst i rallysportens finrum. PG själv verkar dock inte känna till ryktet om man får tro kommentaren i VF.
– Jag fick höra rykten från England om att jag skulle köra Mini nästa år. Är det sant så är det bra, men jag vet inget om det där, säger han.
Nästa märke in i WRC är ju Hyundai som redan till nästa år kommer att köra några strötävlingar för att sedan satsa på full WRC-säsong 2014 och hit kastar även PG lite blickar.
– Försöker ta reda på vad de ska göra. Mycket mer än så är det inte just nu.
I bakfickan har ju SWRC-tvåan ett fortsatt samarbete med Proton och engelska MEM-teamet som absolut vill ha honom kvar. Hur man här tänker sig framtiden har ännu inte meddelats, blir det en satsning på WRC2 eller nöjer Proton sig med Asia Pacific-mästerskapet?
– Jag vet inte hur mycket de kan satsa, budgeten är inte klar. Men det är självklart ett alternativ.
En tredje lösning presenterar PG själva för VF-reportern.
– Om inte annat får jag väl jobba med att lägga asfalt nästa år…
Ford och Qatar M-Sport World Rally Team verkar inte vara något alternativ för PG som inte alls nämns i det här sammanhanget. Malcolm Wilson är också lugn med att bestämma vem som ska köra andrabilen vid sidan av Östberg.
-Behöver inte bestämma något namn förrän den den 14 december som är sista anmälningsdag för Monte-Carlo Rallyt, konstaterar Wilson.
Ett nytt namn har dykt upp i snacket och enligt brittiska källor ska även Citroéns egen påläggskalv Thierry Neuville nu vara aktuell för Ford. Wilson vill inte kommentera ryktet men avslöjar samtidigt.
– Inte helt säkert att det bara blir en förare på ”bil två” möjligheten finns att flera får dela på förarstolen…
Dock verkar det se mörkare och mörkare ut för Petter Solberg som envist står fast vid att inte vilja betala för att köra 2013. Blir spännande att se hur det slutar…
Nu har där kommit fram lite mer detaljer från Latvalas olycka i Mexico. Det var inte på teststräckan, utan på allmänväg som olyckan inträffade. Föraren i den andra bilen fick en lindrig hjärnskakning medan hans hustru bröt näsan. Ett barn fanns också med i bilen men klarade sig helt oskadd från smällen. Nu var detta inte värre än att Latvala fortsatte testa enligt planerna senare på dagen.
Esapekka Lappi som gjorde ett inhopp i Rally-SM med Pontus Tidemands Skoda stormar fram. Nu har han lite överraskande redan fått fabrikskontrakt med tjeckiska Skodateamet där han ersätter Juho Hänninnen efter fyra framgångsrika år i teamet. Vad Hänninnen ska åka framöver framgår inte, däremot fortsätter nationalidolen Jan Kopecky att åka för Skodateamet även 2013.
Finnen har dock inte fått kontrakt på full säsong utan ska köra några utvalda WRC2-tävlingar och dessutom försöka etablera sig i pånyttfödda Rally-EM, numera omdöpt till ERC. Tydligen håller man på att nyutveckla Skodan för teamet säger sig inte komma till start förrän andra halvan av säsongen.
Känner Esapekka sig lite rostig i början av året kan han ju göra som vildsladdande 940-friskusen från Storfors, Jimmy Olsson kommer att göra. Jimmy bygger nytt och under tiden fram tills detta blir klart ska det åkas Volvo Original. En 240 (vad annars, alla vet ju att 240 äger) har inköpts och med denna kommer Jimmy att förgylla nästa säsong. Välkommen i gänget hälsar Silver-Voc:en!
Nu har ”suntförnuft” gjort sitt intåg på SBF och igår kunde man läsa ett meddelande från Förbundsstyrelsen som riktade sig mot förarna som kör Racing och Historisk Racing på distriktsnivå. Man har beslutat att de knasiga overall/stol/bälts-reglerna inte längre gäller i det här sammanhanget. Så här står det i meddelandet:
” Förlängd användningstid för personlig utrustning i RA och HRA med distriktstillstånd.
Förbundsstyrelsen har beslutat, att i Racing och Historisk Racing där distrikt är tillståndsgivare, tillåta kläder enligt FIA norm 1986 under 2013 och 2014.
Likaså är det tillåtet att använda bälte och stol i nationella tävlingar utan beaktande av åldersgräns enligt TR. Det viktiga är att utrustningen är hel, ren och i gott skick.”
Kunde inte skrivit det bättre själv och nu hoppas jag att samma sunda förnuft även sprider sig till ”rallybeslutarna” och detta snarast då säsongen bara är en dryg månad borta.
Jag skriver ”Upp till kamp” för att hel och ren säkerhetsutrustning inte ska behöva kastas på soptippen bara för att där står ”fel” märkning på en liten lapp. Mitt förslag är att all personlig utrustning inklusive stolar och bälten besiktigas noggrant före första tävling. Är denna då felfri finns det heller ingen som helst anledning att kassera bra grejor.
Själv har jag en ”trelagers-overall” som är i samma skick som när den inköptes, men med fel siffror bak i halsen. Nu ska denna kastas och konsekvensen blir att jag istället köper en ”billig” tvålagers och då är frågan på vilket vis detta höjer säkerheten?
Sunt förnuft hade man också önskat i stora doser till beslutsfattarna i Kristianstad kommun. Just nu är man i full gång med att skylta om hastighetsgränserna i alla kommunens småbyar från 50 till 40. Min fråga är vad som motiverar detta? Många av de här småbyarna har lång genomfart med få hus som dessutom ligger långt från vägen och att här krypa fram i fyrtio känns bara så dj-la korkat. Någon miljövinst lär det inte bli, då jag får köra på treans växel och högre varv med ”ökade utsläpp” som följd. Är detta bara ett utslag av klåfingrighet och ännu ett sätt att göra livet surt för oss som inte anser att bilen är roten till allt ont…
FIA 1986 vs. FIA 8856-2000, skillnaden rent tekniskt/skyddsmässingt mellan dessa plagg är noll, båda håller användare skyddad mot andra gradens brännskada i ca 10 sekunder. Men det är under förutsättning att kläderna är rena, att dom inte är slitna, att ingen sytt fast egna märken på dom, att det inte ligger sand, grus, dam, olja, salt från svett mellan luftlagren. I praktiken visar det sig att ett plagg som använts länge inte klarar de ca 10 sekunder det skall skydda. Redan 2004 togs FIA 1986 overallerna bort i många klasser, deffinitivt slut på användandet var 2010, i Sverige sköt man det till 2012 och nu har man förlängt det ytterligare två år, till 2014. Personligen tycker jag det är direkt oansvarigt att förlänga brukar tid med 10 år. Om man har använt sin overall sedan 80-talet, tvättat den med fel kemikalier, nött den som man gör i motorsport kommer den garanterat INTE att skydda vid brand på det sätt som den gjorde när den var ny. Det har många tyvärr fått erfara.
Men som sagt, en oanvänd FIA 1986 overall skyddar lika bra som en ny FIA 8856-2000 overall.
För att säkerställa att folk inte skadar sig måste man dra gränser, dessa gamla overaller gick ur tiden redan 2004, att förlänga livstiden ytterligare 10 år är fel.
Å sen en sak till, 2 eller 3-lagers har inte med säkerheten att göra när man pratar om FIA certifierade kläder, antal lager som används beror på att man behöver fler lager för att nå minimum specifikation när man använder tunnare material. 3-lager är inte bättre än 2, det är enbart en komfortfråga.
Vem skall bedömma om utrustningen är hel, ren och i gott skick? Dom som inte vet hur utrustningen ska installeras och användas?! Senast på Midnattssolsrallyt noterade jag att ca 80% av ALLA fordon hade sina bälten felinstallerade, det var fel geometri och nästan inga hade använt låsblecken på rätt sätt. Om sånt slipper igenom besiktningen hur skall det då bli om man låter dessa besiktningsmän bedömma ”skick” på utrustning?
Här är en film som visar några av de bilar som hade bälten felmonterade http://www.youtube.com/watch?v=dSRuOGx6Dl0&feature=share&list=UUQBxHHJcX3xHHsC1AGGVmPw
Ett bälte har funktionen att hålla kroppen kvar i stolen vid en krasch, det finns bälten i nylon, polyester och kevlar. De vanliga nylonbältena har ca 20% av sin draghållfasthet kvar efter 2 år, det är inte frågan om att dom är snygga eller ser bra ut, det är frågan om att dom ska uppfylla en funktion, att rädda liv! Ett bälte som är snyggt, helt och rent, men går av i en krasch har inte gjort sitt jobb…men det var snyggt helt och rent… Är det då besiktningsmannen som tar ansvar att bältet fungerar som det skall, eller vem tar det ansvaret?
2-4000 kronor vart 5e år, är mycket billigt för att vara säker på att bältet gör sitt jobb när det tar tvärstopp i 150 km/h.
Det som dock är mest besvärande i detta beslut som enligt mig är baserat på ren okunskap är att man dikterar användande av FHR samtidigt som man undantar den utrustning som visat sig vara nödvändig för att få de gamla sk HANS-skydden att fungera tillfredsställande.
HANS-skydden utvecklades för 27 år sedan, dom designades för för att hålla fast huvudet på kroppen vid en frontal-krasch. Sedan dess har man insett att de flesta krascher inte är frontal-smällar, så då utvecklade man stolar med öron för att ge stöd vid sidosmällar. Ett annat problem som uppstod var att bältet glider av skydden, en lösning som utvecklades var att man utvecklade två olika modeller av HANS-bälten. Och slutligen för att få bort problemen med krossade nack-kotor kom det något som heter HANS-seat. Samtliga ovanstående komponenter rekommenderas av tillverkare och FIA för att de gamla sk HANS-skydden ska fungera tillfredsställande. Men det har SBF tydligen helt missat, utan man inför FHR (HANS) i kombination med gammal utrustning, dvs på samma kunskapsnivå som man stod för 27 år sedan när HANS kom ut på marknaden. Bedrövlig och oansvarigt!
Konsekvenser av att använda HANS med fel kringutrustning är brutna revben, nyckelben, krossade nack-kotor, krossad yttre pulsåder etc. Jag ser ytterst allvarligt på att man inom SBF inte tycks förstå hur säkerhets systemen hänger ihop. Som sagt ett skydd av den gamla HANS-typen kräver mer utrustning för att fungera tillfredsställande.
OM man gjorde rätt skulle man i detta fall inte införa FHR tvång. Istället skulle man börja med att få folk att använda befintlig utrustning på rätt sätt. När det är genomfört kan man börja diskutera hur det personliga skyddet kan ökas.
Jan Phersson
Simpson Europe