Ryktet går om kinabyggd WRC-Saab, Midnattsolsrally byter datum och prisade av SBF!
Dra mig baklänges på en kärra eller hur ska jag uttrycka mig när det senaste WRC-ryktet når mina ögon. Kineserna verkar nu beredda att kasta sig in i VM-cirkusen och det blir ännu värre/bättre, bilen man tänker satsa på kan vara en Saab. Sug på den!
Flera olika utländska källor på nätet har hittat nyheten där fyrfaldige världsmästaren Tommy Mäkinen knyts till projektet som sker under Saab-köparen BAIC Beijing Automotive Groups vingar. BAIC köpte ju upp en massa gammalt skit, alltså 9-5 och 9-3 och producerar nu lätt remakade versioner under namnet Shenbao D. Det är vid just en sådan Shenboa som Mäkinen poserar tillsammans med ett helt gäng glada kineser.
Enligt källorna ska detta också vara stommen till den blivande tävlingsavdelningen. Men både 9-5 och 9-3 passar ju inte alls in i WRC-reglementet, för stora, hur ska man lösa detta? Samma källor pekar då på det aldrig visade Saab 9-2 projektet, en bil i Golfklassen och då tänkt med en 1,6 liters BMW-motor. Just det, plötsligt börjar pusselbitarna falla på plats. Frågan är väl bara om kineserna fick med 9-2 ritningarna som bonus eller låg de kanske helt enkelt bara framme och skräpade så de kom med av ”misstag” när man tömde i Trollhättan…
Helt otroligt är inte ryktet, rally är stort i Kina och med tanke på ekonomin där känns det faktiskt som något som kan bli verklighet. Kineserna är ett stolt folk och att då lämna över hela rallysidan till Europa och kanske ve och fasa koreanerna och Hyundai. Här gäller det att mota Olle i grind eller vad man nu säger i Kina, bättre att vi själva satsar på WRC. Tanken svindlar trots allt, en WRC-Saab borde åtminstone få champagnekorkarna att smälla i Svenska Saab-klubben?
Just nu kom meddelande från Svenska Rallyt att Midnattsolsrallyt får nytt datum eller egentligen, flyttar tillbaka till ursprunget. Istället för 12-15 juni (två veckor före Polar Classic Rally) körs rallyt den 17-20 juli. Därmed försvann säkerligen en tuff utmaning för både deltagare och ”Polarna”.
– Vi har bytt tävlingsdagar bland annat på grund av kollisioner med andra evangemang, berättar ”Generalen” Per Carlsson.
Vid den stora galan i Stockholm i helgen prisades Tomelilla Formel 3-talang Jimmy Eriksson och blev ”Årets Bilsportare” efter segern i tyska ATS Formula 3 Cup.
– Det känns väldigt hedrande att uppmärksammas på det här sättet av Svenska Bilsportförbundet, säger Jimmy Eriksson.
– Vi jobbade oerhört hårt för att nå de resultat vi nådde i ATS Formula 3 Cup förra säsongen och det är roligt att se att det uppskattas även från förbundshåll.
Även Jimmys lillebror Joel uppmärksammades och prisades ur Ronnie Petersons Minnesfond, 20 000 kronor.
Min kollega Thomas Lindberg på tidningen Bilsport Rally & Racing fick också äran att kliva upp på scen och ta emot en i mina ögon extremt välförtjänt utmärkelse av ordförande KåGe Schildt. Trots att Thomas passerat pensionsåldern jobbar han oförtrutet vidare med en entusiasm som betydligt yngre kollegor bara kan drömma om att uppbåda. Stort grattis Thomas!
Som stor Saabfanatiker hoppas jag ryktet stämmer!