Rykten säger att Fourmaux är klar för Hyundai, John M. tog flest poäng i SSRC, Linus L. redan klar DM-vinnare före finalen i Eslöv och plötsligt händer det och en Mazda helt original dyker upp.
Idag dök det upp på flera olika sociala plattformar att Adrien Fourmaux skulle vara klar för Hyundai 2025, dessutom på full tid. Enligt ryktet ska det formella avtalet ha slutits i samband med Rally Chile, där Fourmaux mycket riktigt gick ut med att han visste var han skulle köra nästa år.
Dock har där inte kommit något officiellt från Alzenau, inte heller från mina större och oftast pålitligare källor än i det här fallet ryktesleverantören, ”wrctvitaly”. Bilden från deras hemsida kan säker också vara ”photoshoppad”, men samtidigt med allt som är i svang kring fransmannen, ”ingen rök utan eld”.Om Fourmaux lämnar M-Sport Ford för Hyundai är det inga goda nyheter för Andreas Mikkelsen eller Esapekka Lappi såvida inte teamet bestämmer sig för att köra med fyra bilar 2025.
I en intervju med DirtFish förklarar ”EP” att han inte är främmande för en fortsättning i teamet, även om Chile på pappret var sista tävlingen för den kombon. Han har flera gånger sagt sig inte vara intresserad av full säsong men som i år, utvalda tävlingar är ett bättre alternativ.
– Jag kommer inte att ompröva detta, men kanske vara mer flexibel med mängden rallyn, men inte en hel säsong. Det är för mycket att resa för det här ögonblicket i mitt liv, personliga liv.
Något WRC2-tävlande ser han inte som möjligt som han gjorde 2021 men säger samtidigt.
– Man ska aldrig säga aldrig, jag har sagt många saker som jag inte skulle göra som jag senare ändå gjort, konstaterar Lappi som är väldigt ärlig sin syn på sig själv.
– Det är klart att jag inte är lika begåvad som Kalle, ändå tror jag att jag blir bättre och bättre även om jag också blir äldre (33 år)…
*
Jag lovade att återkomma när ”Svenska Sprintrallycupen” hade räknat ihop sina listor efter sex deltävlingar som avslutades med ”Sprinttjuren” i Mellerud. I finalen hette vinnarna, Robin Adolfsson, Wäxjö MS (4WD)-John Magnusson, Dals MK (Standard)-Jan Hagberg, Toarps MK (Appendix K)-Jim Jansson, MK Team Westom (2WD).
Detta gav en slutlig resultatlista totalt där Standard-vinnaren John Magnusson, Dals MK samlade allra flest poäng, 157 poäng mot tvåan Robin Adolfssons, Wäxjö MS som fick ihop 132 med seger i 4WD. Trea i totalen slutade Älmhults Adam Grahn som stod över finalen men ändå slutade på123 poäng. 2WD totalt såg då samma Grahn som vinnare, men bara tre poäng efter slutade Karlskronas Håkan Rönnebring. Trea och som nästa år byter ut sin Fiesta Rally4 mot en Fiesta Rally3, Heidi Ryrlén, Vänersborg. Ingen överraskning att John Magnusson vann den sammanslagna Standard-klassen med klubbkompisen från Dals MK, Albin Karlsson 36 poäng mindre. Helt klart satsade förarna i Dals MK på SSRC och även trean i klassen, Ivar Andersson tävlade för finalarrangören.
Att jag varit lite kritisk till upplägget med inledning i Småland och avslut i Dalsland är väl alla medvetna om. Att jag inte varit ensam om denna åsikt syns tydligt när man kikar på totallistan där 209 förare samlat poäng under året. Vore onekligen mer imponerande om man inte samtidigt sett att av dessa över tvåhundra SSRC-deltagare finns mindre än tio som kört alla sex deltävlingar. Syns också tydligt att de flesta som körde i Småland lämnade cupen när det blev avslut i Dalsland och vice versa, dalslänningarna var flitigare mot slutet. Finns nog en del som gärna ser ett mer logistiskt smartare upplägg 2025, för att det blir en fortsättning är helt klart om man ska tro Sara Mejving i SSRC-ledningen.
–Vi söker sprintarrangörer i Götaland 2025, intresserad? Hör av dig till oss, kontakt.ssrc@gmail.com
*
I princip från starten för 35 år sedan har VOC Mekonomen Rally och SBF befunnit sig på två olika planhalvor. Hela tiden när det kommit propåer från VOC-tävlande att få ihop ett reglemente där SBF varit delaktiga, har det varit tvärstopp.
Nu har dock Rallyutskottet med skåningen Janne Rydh i spetsen slutit avtal med VOC Mekonomen Rallys ansvarige Roger Fransson. Därmed ingår klassen fullt ut i SBF-familjen minst till och med 2026. I ett långt inlägg har Fransson förklarat alla turer kring avtalet, som finns att läsa på VOC Mekonomen Rallys hemsida. Som utomstående tycker jag enbart att den här surdegen som nu nått vägs ände, är positivt. Samtidigt stort grattis till alla inblandade som sett mer till verklighet än stolhet…
*
Nästa söndag den 13 oktober är det DM-avslutning för Södra BF med Eslövs hederliga som man sa förr, ”pinnaprov”, ”Kanonen”. Tre specialprov som körs dubbelt och där det faktiskt blev snudd på anständigt antal tävlande, 37 ekipage är runt tio fler än förra söndagen på Sturup. Inför finalen är det jämnt i ”Standard A” där ledande Oliver Larsson, Sjöbo är tio poäng före Älmhults (RS-DM är öppet) Björn Nilsson. Detta är också enbart de här två som gör upp om DM-guld.
”StandardB” är redan klart med ny Sjöbo-åkare i topp, Linus Larsson. Han kan redan nu titulera sig DM-vinnare 2024 då han är 29 poäng före Hässleholms Thomas Petterson. Med 25 poäng som maximalt, är detta enkelt att räkna ut. Mer knepigt i ”Trimmat” där SMK Hörbys Joacim Kristiansson leder på 95 poäng och dessutom får plussa på alla poäng han kan från Eslöv. Tuffare för tvåan Ola Johansson, Hyllinge som med en obligatorisk tävling borträknad är 20 poäng efter. Krävs alltså seger för Ola samtidigt som ”Jocke” får noll poäng, tufft utmaning för Golf-åkaren. Egentligen har trean Hans Daniel Steiner, Lund lite bättre utgångsläge som med fem tävlingar räknade står på 79 poäng. Tror att det blir minst silver för hans del efter nästa söndag.
*
Plötsligt händer det och för min del var det hemma i Hörby när jag idag såg en unik syn. En vit Mazda 323 Turbo 4×4 är inget man stöter på speciellt ofta. När dessutom föraren hissade ner rutan och påkallade min uppmärksamhet blev det ännu mer intressant. I bilen satt Hässleholmsboende danske rallyprofilen Karsten M. Svensson.
– Kan du li bilen, undrade Karsten på sin dansksvenska.
Sjävklart kunde jag det och när han parkerat förklarades bakgrunden.
– Bilen köptes ny av Peter Strid 1989 för att bli en Grupp A-Mazda men där var vissa detaljer på just den här modellen som gjorde detta omöjligt. Istället blev det privatbil hos familjen och för Peter blev det Ford Sierra Cosworth som blev rallybil.
På lite konstiga vägar blev så småningom Karsten ägare till bilen som är helt original in till minsta dekal sedan 35 år tillbaka. Vad som ska hända med Mazdan i framtiden verkar lite oklart om jag förstod Karsten rätt, som hade nästa projekt redan i helgen.
– Vi ska köra ett veteranbilsrally för ”lastvogne” i morgon med en Scania från 1949, det blir ”sjovt”!
*
Med detta avslutas denna veckan och även denna lördag blir bloggfri, men vi ses på söndag.
Trevlig helg