Ryktas om nya WRC-tävlingar redan i höst, Neuville förklarar sig, nytt bakslag för VEC när Norge inte släpper på sina Corona-regler och Björk gästförare i Porsche.
Rykten växer sig allt starkare att WRC inte kommer att ställa in säsongen 2020, istället förbereds för att att plocka in helt nya tävlingar för att komma upp i de sju FIA vill ha för att ge VM-status. Nu tittar promotor Oliver Ciesla både på lämpliga datum för dessa plus hur man ska få ihop logistiken. Men så mycket verkar klart, att det är Europa som gäller för eventuella ersättningstävlingar. Däremot kommer det att göras avkall på formatet, alltså längd på sträckor/bana och likaså hur många dagar som rallyna körs. Han understryker också att det är fastlandet som är mest aktuellt, öar stökar till det med logistiken och vad detta kan betyda för Sardinien verkar oklart. Några specifika rallyn vill Ciesla dock inte peka ut, istället nöjer han sig med att berätta. Faktiskt riktigt kul att mycket av detta berättas i en intervju i SVT gjord av Maria Wallberg och inte i någon av de stora rallykanalerna.
– Vi pratar redan med alla kandidater för att kunna se vilka som är möjliga att få bli WRC-tävling, förklarade Ciesla för Wallberg.
Tvärs emot vad Ciesla säger så pekas ändå ERC-tävlingen på Cypern i oktober ut som en stark kandidat. Det som ligger på plussidan för detta tuffa torra grusrally, är att man redan har en historia hos WRC visserligen elva år sedan Sebastien Loeb vann här men ändå. Om detta blir aktuellt är det bara att hålla tummarna för att inte J-WRC blir aktuell för deltävling här då Cypern har inreseförbud för svenska medborgare. Något som med automatik skulle innebära att både Tom Kristensson och Pontus Lönnström tvingas stå över.
Även belgiska Rentiess Ypres Rally nämns i sammanhanget och om detta blir aktuellt blir det också WRC-premiär i detta hårt Corona-drabbade land. Likaså hävdas det att helt nya Rally DirtFish i Estland, dessutom i helt ny kostym kan få WRC-status direkt. Datum för ”grusfisk-rallyt” är satt till början av augusti men kan kanske komma att ändras om Ciesla väljer att låta detta ersätta inställda Rally Finland med sina likartade vägar. Senare på eftermiddagen kom där också starka indikationer på att Ciesla redan förhandlar med EMA (estniska förbundet).
– Fortfarande för tidigt att kommentera något men inom ett par dagar kommer svar, berättade ordförande Janis Kaal för estländska sajten Delfi.
*
Hyundais test i Finland med Thierry Neuville bakom ratten var egentligen tänkt att ske med största möjliga ”hysch-hysch” och med planen, åk dit, testa, åk hem som målsättning. Men att tro att finska rallynördar missar en sådan godbit vore nog att hoppas på alltför mycket. När dessutom Neuville gör ”a heavy off” tog det inte lång stund förrän allt avslöjades. Detta tvingade också fram en kommentar från belgaren.
– Så länge sedan jag satt i bilen och det var härligt att känna adrenalinet pumpa igen. Nu slutade det inte som som vi önskade när vi träffade en sten vilket gjorde att bilen rullade några gånger!
Både Neuville och Nicolas Gilsoul klarade sig oskadda men värre med deras i20WRC.
– Det blev alltför komplicerat att reparera bilen så vi tvingades tyvärr avbryta testen i förtid.
Som alla andra är Neuville ivrig att komma igång igen, men är samtidigt medveten om riskerna med en för snabb återstart.
– Enklast är att respektera reglerna och att var och en själv ser till sig själv då vi alla har olika situation.
När pandemin bröt ut befann sig Neuville hemma i Monaco där det direkt blev ”lockdown”. Fram till nu har han enbart kunnat gå ut två gånger om dagen för att rasta sin hund. Fysträningen berättar han, har skett under provisoriska former på balkongen med utsikt över Medelhavet.
*
Ingen kan påstå att Ted Malm och nya Volvo Euro Cup har flyt med sitt skötebarn. Så sent som i måndags berättade Ted att han fått ihop en ny deltävling i Belgien och att allt var klart för cuppremiär i Norge den 21-22 augusti med asfalttävlingen i NM, Rally Grimstad. Men inte heller detta gick skåningens väg och i går ställde han även in detta.
– Jag har tagit beslut idag att Volvo Euro Cup INTE kör i Norge då jag anser att vi inte har där att göra när det är så få platser för de norska förarna att köra om sitt mästerskap. Men de har en väldigt väldigt väl genomtänkt plan för hur de skall agera istället för att hamna i ett Willys kaos.
Tävlingen ska alltså köras men under mycket stränga norska Corona-regler vilket bland annat innebär att enbart 40 bilar tillåts starta och att det blir ”uten publikum” känns idag helt naturligt. Men än så länge har arrangören enbart gett ”gult ljus” och en förutsättning för grönt är att de norska myndigheterna tillåter folksamlingar på upp till 200 personer efter den 15 juni. Dessutom varnas det för att tävlingen om smittspridningen ökar, kan ställas in med kort varsel. Arrangören utlovar även att utbilda de cirka 90 funktionärerna i hur man ser till att virussmitta inte sprids under tävlingen plus allt annat nödvändigt i Coronas spår. Har även läst igenom dokumentet om själva tävlingens genomförande och så mycket står helt klart, ingen ska komma och påstå att det blir enkelt att arrangera en rallytävling med hänsyn till rådande pandemiläge. Som jag skrev häromdagen, varken ”bara” eller ”enkelt” är i närheten av att kunna användas i detta sammanhang…
Tilläggas kan att FIA idag publicerade ett vägledande dokument för hur motorsport ska kunna återstartas på ett säkert sätt när tiden så är inne. Tänker inte trötta er med detaljer i dokumentet, men på 64 A4-sidor finns där mycket att ta till sig som arrangör!
*
Känns som att det blir racingpremiär på Falkenbergs Motorbana den 17-18 juli och där då Porsche Carrera Cup Scandinavia blir lite av dragplåster. När man dessutom sätter en världsmästare som Thed Björk i gästbilen stiger onekligen spänningen inför Västkustloppet.
– Det här är otroligt häftigt och kommer att bli jättekul, säger Björk.
– Verkligen inget dåligt sällskap man ansluter sig till som gästförare i Carrera Cup och jag känner mig hedrad.
Förutom en flock Porschar kör även, V8 Thunder Cars, Ginetta GT5 Challenge, Legenss Pro och Master, Formel Renault Nordic samt Classic. Tyvärr är Västkustloppet precis som allt annat detta Corona-år publikfritt.
*
I morgon är det en Corona-verison av studentutspring i Kristianstad vilket mina mer tekniskt kunniga kollegor ska livesstreama från fyra olika skolar under dagen. Detta lämnar då mig ensam att sköta all ”vanlig fotografering ” under dagen vilket samtidigt omöjliggör bloggskrivande. Men har vi tur så ses vi på lördag.
Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se