RX-Petter bjöd in ”kidsen”, Snickar-Matte kör Porsche hos Brinks, färdigrekat på Azorernas tuffa sträckor och Millel fyra i Italien:

I går var det pressvisning i Autostadt som är en del av Volkswagens tyska hjärta Wolfsburg där det handlade om PSRX Volkswagen Swedens planer för 2018. På plats fanns förutom en styck Polo RX Supercar 2018 så klart även chaufförerna Johan Kristoffersson och Petter Solberg. Dessutom ”Team Principal” Pernilla Solberg och Volkswagens stora motorsportprofiler Sven Smeets och Jost Capito.
Ingen tvekan utan att inte bara Johan och Petter är taggade till tusen inför premiären i Barcelona, hela teamet verkar ha fått en härlig och så klart naturlig boost av framgångarna i fjol. Petter håller med.
Nu är vårt jobb att bygga vidare på den framgången men det kommer inte att bli lätt.
För Johan Kristofferssons väntar nu första året som det jagade villebrådet, en delvis ny verklighet för regerande världsmästaren. Men på frågan om det känns jobbigt att inte jaga utan jagas svarar Johan.
Varken det ena eller det andra är lätt, men i år kommer vi definitivt att jagas efter att ha vunnit titlarna förra året. Men det är vi beredda på, konstaterar Johan.
Här tänker jag avsluta äventyret i Tyskland med tanke på att det på lördag är dags för Motorlördag i Kristianstadsbladet. Här blir tisdagens träff huvudnumret och där jag dessutom hade förmånen att träffa både Johan, Petter och Pernilla någon timma före att det stora presspektaklet bröt loss. Förutom media från stora delar av Europa spontaninbjöds även några av alla de som dagligen turistar i Autostadt till pressträffen. Att Petter är en kille med hjärtat på rätta stället visade han när den officiella delen av träffen var över och innan de hungriga journalisterna ( då var jag redan klar med mitt snack…) fick en chans till intervjuer tog PSRX-ägaren tag i mikrofonen och riktade sig till ”turisterna”.
– Ni är hjärtligt välkomna att komma fram och kika på bilen, skulle ni dessutom vilja bli fotograferade ihop med mig och Johan eller få autografer så bara säg till.
Att detta blev uppskattat var uppenbart och det tog en stund innan alla autografer var skrivna, bilderna tagna och journalisterna fick chans till intervjuer. Men för Petter och Johan kändes tågordningen självklar och att bjuda på sig själv är oerhört bra för både dom, teamet och inte minst för rallycrossen.
För mig blev det också första gången som jag fick träffa nya Generalsekreteraren i SBF, Anna Nordkvist som var på plats i hop med förbundets PR och Kommunikationsansvarige Sören Emmervall. Märktes att Anna var oerhört nyfiken på sin nya sport och sög i sig allt som berättades. Då hon kommer från Svenska Ishockeyförbundet är det ganska naturligt att det skiljer en hel del i bakgrund. Pernilla Solberg hjälpte gärna till att berätta för Anna allt hon visst och det vi ju alla att det är en hel del.

*
Då utökar Brink Motorsport teamet med en bil till Porsche Carrera Cup Scandinavia och dessutom med en kändis bakom ratten, Mats ”Snickar-Matte” Karlsson. 
Säsongen 2010 gjorde ”Snickar-Matte” Karlsson entré i Porsche Carrera Cup Scandinavia och 4-5 maj inleder ”Willys kompis” sin nionde raka säsong i mästerskapet. En obruten svit han är helt ensam om i det skandinaviska mästerskapets 15-åriga historia.
Egentligen ska jag väl inte gå händelserna i förväg, men nu måste jag nog köra den här och nästa säsong och nå tvåsiffrigt – tio raka, säger Karlsson med ett leende och fortsätter.
Det ska bli riktigt skönt och med Brink Motorsport känns det som om vi hittat ett optimalt upplägg. Vi kommer att tävla för ett välorganiserat och välskött team som jobbar på samma sätt som vi gjort i Cirkus Karlsson Racing – med en öppen approach till gästerna.
Ramudden är sponsor som binder ihop Brink och Matte som också kommer att samarbeta med Steber Racing och sitt tidigare mekanikerteam.
Steber Racing tar han om bilen mellan tävlingarna medan mitt team kommer att sköta den under race, förklarar Matte.
Ted Brink är glad över att kunna bredda teamet till kommande STCC-säsong med en Porsche förutom de båda TCR-Audis som redan finns.
Brink Motorsport bredda vår verksamhet och då ser vi Porsche Carrera Cup Scandinavia som en bra serie att göra det i. Vi kommer att bistå med god struktur och en stabil grund där Matte ska få möjlighet att fokusera mer på tävlandet och mindre på allt runt omkring, säger Ted.
”Snickar-Matte” kommer att göra full säsong i Porsche Carrera Cup Scandinavia, som avgörs under sju tävlingshelger varav fem körs tillsammans med STCC.

*
När Elfyn Evans rullade i Mexiko gick det inte bättre än att co-driver Dan Barrit ådrog sig en kraftig hjärnskakning. Då hoppades M-Sport att några dagars vila skulle räcka för att walesaren skulle piggna till men dessvärre var det värre än väntat. Nu har läkare avrått Barrit från att åka i kommande WRC Tour de Corse och istället kliver Stuart Loudon in i #2 WRC Fiestan och med mer oskadade Evans bakom ratten.

*
Vill väl inte påstå att WRC-världen håller andan inför kommande beslut om Safari-Rallyts vara eller icke vara i VM-kalendern men lite spända ära man onekligen. Med statligt stöd försöker man nu med alla upptänkliga medel få FIA och promotorn att släppa in det trots allt mer Off road-liknande rallyt i finrummet igen. Känns lite tufft när en kenyan där rallyt ska köras, ger luft åt sina innersta och lätt skeptiska  tankar.
Vi är inte en tillräckligt stor bilmarknad och dessutom hatar WRC-teamen att behöv åka hit!
Känns som att president Kenyatta & Co har lite att jobba med och i synnerhet när jag studerar kartan över de länder som vill ha WRC-tävlingar framöver.…

*
I dag kom glädjande nyheter angående österrikiska rallylegenden Raimund Baumschlagsers tillstånd efter den våldsamma kraschen i fredags. På hemmaplan åkte han av med sin Skoda R5 och endast tack vare att bilen är extremt stark och säker (Raimunds egna ord) så undgick han än värre skador. Nu har man dessutom konstaterat att han inte behöver opereras utan tiden ska läka såren. Dock en tid som lär bli lång enligt RB:s hemsida.

*
Mer glädje och nu gäller det M-Sport/Fords Teemu Suninen som i år har ett begränsat program. Nu känner dock Malcolm Wilson att han kan låta den unge finländaren få en extra tävling och valet föll på Argentina. Därmed blir teamet tre bilar som vanligt med Ogier och Evans i de två andra.

*
Nu är det ”färdigrekat” på Azorerna och i morgon är det skarpt läge med ”Q-stage” där startordningen ska bestämmas för att sedan starta med tre sträckor under eftermiddagen.
Det är tuffa sträckor som väntat, konstaterar Tom Kristensson inför ERC-premiären.
– Lite smalare och mer uppför och nerför än man kanske föreställer sig.
Annars har ”reccen” gått bra och i dag kikade man på den inledande stadsträckan som på inget sätt påminner om resten av Azores Airlines Rallye. Premiär för Tom medan co-driver Henrik Appelskog åkt tävlingen med Lars Stugemo en gång tidigare. Någon direkt nervositet inför uppgiften visar inte Tom trots att det är ett tufft rally.
Grus är ju ändå något av mitt favoritunderlag men det gäller att hålla rätt nivå för att nå slutmålet, menar Tom.
I vanlig ordning brukar det inte bli några problem när vi väl kommer i tävlingsbilen och vi hoppas att vara med i toppstriden.
Tufft blir det även i ”R5-klassen” med Fredrik Åhlin/Jocke Sjöberg, Skoda och norska duon Frank Tore Larsen/Torstein Eriksen, Fiesta. För Åhlin blir det premiär i både ERC och rally på Azorerna. Brittiska Mästerskapet har han nu lämnat bakom sig och i år är det ”step up” till ”Rally-EM”. Precis som för Tom blir det gruspremiär för både Åhlin och Larsen.
Missade hur smart Fredriks bild inför årets ERC-satsning var, ”All in” är ju britternas uttal av Åhlin, smart…

*
Ett par som inte är med på Azorerna är danskarna Simon Vallentin/Jeanette Kvick trots att det var planerat så. I stället har parets samarbetspartner First Management tänkt om och nu hoppar paret både Azorerna och Gran Canaria. Tillsammans driver man Projekt WRC2022 som är precis vad namnet säger, att Simon ska köra WRC om fyra år. Planen som nu tagits fram gäller att Vallentin/Kvick ska starta i utvald ERC-tävlingar och andra intressanta rally, allt för att bygga ett ännu starkare varumärke.

*
I helgen körde kartingföraren från Färlöv Noah Milell WSK-seriesLa Conca längst ner på klacken i Italien och detta i vårvärme, 17 grader och strålande sol.
Vi var cirka 60 förare som tidskvalade och det blev en sjunde plats i första, berättar Noah.
Detta förbättrades under dagen och i semifinalen blev han trea vilket gav en plats i femte startruta i finalen.
Blev till slut fyra, endast två tiondelar från tredje platsen, konstaterar Noah.
– Nu laddar vi om till nästa tävling om 14 två veckor i Neapel.

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *