RX-Magda utsedd till ”Bästa Kvinna”, Renault i World RX, tunga namn i Hässleholms GP, känner du igen ? och WRC-förare gör ett lyckligt land!

Börjar med att säga jättegrattis till min klubbkompis i SMK Hörby, rallycrossåkaren Magda Andersson som får ta emot Ronnie Peterson Award i kategorin, ”Bästa Kvinna”. Priset har instiftats av tidningen Auto Motor & Sport och delas in tre kategorier, Bästa Kvinna – Man och Junior. ”Bästa Man” delades mellan Pontus Tidemand och kartläsaren Jonas Andersson medan ”lillebror Ericsson”, Hampus rankades som Bästa Junior.
I motiveringen till valet av Magda skriver man, ”Yngsta tjejen någonsin att köra rallycross-EM i Supercar-klassen. Debutsäsongens 19 EM-poäng imponerade 2017 – och räkna med stora kliv framåt redan i år.”.
Tråkigt nog har ännu ingen ny Supercar dykt upp i Magdas väg varför 2018 ser lite dystert ut men i intervjun i anslutning till utnämningen säger hon ändå.
Under 2018 skulle jag vilja ha lika roligt, men säsongen är fortfarande öppen. Supercar är den häftigaste klassen jag kört, bilarna är otroliga. Att få köra EM- och VM-deltävlingarna, där det kan vara 40 000 till 80 000 människor i publiken är något alla borde få uppleva.
Även om det inte blir något rallycrossande i år ger inte Magda upp utan siktar då på 2019 och med ännu högre mål än Euro RX och förklarar drömmen.
Att tävla i VM i Supercar med ett av de bästa teamen i depån.
Som utomstående känns det otroligt märkligt att inte något etablerat RX-team försökt locka in Magda i en av sina bilar. Ett bättre affisch och medianamn i den här sporten finns knappast att uppbringa.

*
Mer rallycross och det är alltid lika kul när det dyker upp nya bilmärken både här och i rally. I början av månaden tog Prodrive ut helt nya Renault Megane Supercar för tester på hemlig mark. Bakom ratten satt tvåfaldige DTM-mästaren Timo Scheider.
Testerna avlöpte till full belåtenhet och beställarna, teamet GCK var i likhet med Scheider även dom nöjda. Nu fortsätter testerna och planen är start i World RX-premiären i Barcelona. Men då sitter inte tysken i bilen utan fransmännen Jerome Grosset-Janin och Guerlian Chicherit.

*
På tal om DTM, när den numera lite stympade tyska tungviktaren inom racing med täckta bilar drar i gång årets upplaga, blir det för första gången på 17 år som ingen Red Bull-logga kommer att synas i startfältet. När Mattias Ekström valde bort DTM till förmån för World RX valde Red Bull att göra samma sak och kommer även i fortsättningen att stötta EKS-teamet.

*
I dag känns det som allt annat än vår i luften, 0,5 minus och till detta en irriterande iskall vind gör att vintern fortsätter att visa noll samarbetsvilja med de skånska rallyarrangörerna. Men oavsett hur långt borta våren känns så måste den väl ändå ha kommit till den 29 april då det är dags för Nordens största RS-tävling, Hässleholms GPGarnisonen strax utanför Hässleholm.
Med massor av tid kvar innan anmälan stänger är där ändå redan 65 anmälda, att jämföra med premiären i Hörby två veckor före som bara fått ihop 15 namn i sin lista. Inte bara många namn utan även tunga sådana och så här långt finns tre WRC-bilar bland de 65 som så här långt tyckt på ”Enter”.
Först och främst fjolårsvinnaren Joacim Grahn/Rickard Nilsson som plockar fram den tidigare vinnarbilen, Ford Focus WRC men det är R5-Fiestan som pryder omslaget till tävlingens snygga inbjudan. I år får ”Jocke” tuffare motstånd då även den danske flerfaldige ”Lille Mats-segraren” Brian Madsen även han kör en WRC-bil. I hans fall som Peugeot-man är det självklart en WRC Peugeot 206 som han ska kasta runt på Garnisonens asfalt/gatsten. Den tredje WRC-bilen körs även den av en för hässleholmspubliken välkänd förare, norrmannen Rune Dannebro som kör en udda WRC Mini. Rune brukar dessutom väcka uppmärksamhet utanför själva tävlingen då han har för vana att anlända i sin röda Ferrari
Mer 4WD ch då för mig lite oväntat dansken Kenneth Kolbe som med Jeannette Kvick i högerstolen är anmälda med en Weng-byggd Mitsubishi Mirage R5. Samma typ av bil körs av Rally Sweden-debutanten från SMK Hörby, Sune Larsson.
Två Porschar i RS-DM tillhör inte vanligheterna men i Hässleholms GP hittar man dom. Dansken Jørgen Hansen kör en GT3 medan flerfaldiga EM-vinnaren i Historic-klassen, dalmasen Mats Myrsell kör en riktig värsting en 997 GT3.

*
Sugen på att byta jobb och du känner att du vill jobba med bilsport på heltid, så söker nu Svenska Bilsportförbundet kanske just dig. I annonsen skriver SBF,Svensk Bilsport söker nu en kreativ person som vill vara med på resan att utveckla bilsporten. Tjänsten är bred och kommer spänna över såväl Idrottslyftet, utveckling av förbundets utbildningsstruktur, samt marknads- och kommunikationsprojekt.”. Om du känner att detta stämmer på dig så bör du även uppfylla följande kriterier, ” Erfarenheter från hur idrottsrörelsen och föreningslivet fungerar är en fördel men inte ett krav. Du är van att arbeta med varierande arbetsuppgifter då tjänsten ställer krav på flexibilitet, anpassningsförmåga och noggrannhet. Du en person som vill och kan skapa, samt driva egna målinriktade projekt. Vi ser en person som brinner för att utveckla attraktiva aktiviteter. En person som är nyfiken, hungrig och kreativ. Du får gärna vara en person som vågar tänka nytt och utanför ramarna. Du är flexibel och lyhörd, är lösningsfokuserad med driv och kan planera, organisera och arbeta självständigt och ta egna initiativ. Du är kommunikativ och har lätt för att samarbeta med olika människor.”. Vet inte men det känns ändå som en lite trång protgång för de flesta av oss eller?

*
Trelleborgaren Ulf Malmgren med ett genuint rallyintresse behöver hjälp att identifiera tre förare som 1980 körde South Swedish Rally. Saab V4:an tror Ulf kördes av f.d hörbybon Mats Olin men detta år med licens i Höörs MK. Skäms att erkänna detta, men just att Olin körde SSR har jag inget som helst minne av.
Inte heller de två Opel Kadetterna som även dom är från 1980 ger några vibbar hos mig, men kanske någon annan känner igen dom?

*
I dag publicerades FN:s stora årliga ”lyckoundersökning” och första gången gick Finland upp i topp före Norge och med Danmark som trea. ”Världens bästa land” Sverige alltså, nådde bara en nionde placering mellan Nya Zeeland, åtta och Australien, tia.
Lite anmärkningsvärt är att samtliga nordiska länder utom ”det allra bästa” placerade sig 1-4 med Island som fyra. Nu kan man så klart analysera resultatet hur mycket som helst, men för mig är det inga problem att lista ut varför man är lyckligast i Finland och Norge. Här har man egna WRC-förare att heja på…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *