Rovanperä vann i Polen, Mikkelsen/Sesks de bestående minnena, Solberg besviken tvåa, säkerheten i Rally Poland måste förbättras, sex 2WD bilar före bästa 4WD i Skilling 500, Fiesta-Ryrlen vann Hörby-Andersson, mycket nytänk i Rally Blekinge, Tobias Brink tog storslam i STCC, Stureson trea två gånger i Formula Nordic och en stor profil har lämnat…
Snabbinkallade Kalle Rovanperä och Jonne Halttunen gjorde sin plikt och vann ”Orlen Rally Poland” med nästan en halvminut.
Inget förvånade, världens bästa chaufför 2023 som får fördel av att starta längre bak, slippa lösgruset blir en kombo som ingen lyckades rå på. Tvåa slutade Elfyn Evans/Scott Martin som som hela helgen hade småtrubbel vilket avslutades med punktering på power stage. Kul att Adrien Fourmaux/Alexandre Coria kunde ta ännu en pallplats med Puman.
Annars heter de bestående minnena av helgen i Rally1-klassen, Andreas Mikkelsen/Torstein Eriksen och Martins Sesks/Renars Francis.
”AM” visade belackarna att han visst är rätt man för Hyundais tredjebil och hade han inte fått en oturlig träff med höger bakhjul i en jordvall, hade dagens sjätte plats istället blivit en andra plats.
För Sesks blev det en helt otrolig debut i Rally1 med sin hybridlösa Puma som slutade med femte plats. Att den under juniortiden som mer känd som ”kraschkungen”, nu mognat så pass att han redan utmanar de etablerade förarna imponerar oerhört. Till nästa WRC-tävling på hemmaplan i Lettland får hans Puma samma hybridsystem som kollegornas och då lär det bli åka av.
Hade inte Ott Tänak krockat med rådjuret på fredagen tror jag faktiskt han vunnit rallyt. I dag var det hans dag, även om han missade full ”söndagspott” med 1,6 sekunder genom att bli tvåa efter Thierry Neuville på power stage (fyra i rallyt), hans 400:e sträckseger.
Tredje tid här satte Kalle Rovanperä, fjärde Fourmaux och sista bonuspoäng knep Takamoto Katsuta. Fortsatt ledning för Neuville på 136 poäng, Evans har 121 och så Tänak som trea med 115.
*
Oliver Solberg med Elliot Edmondson hade väldigt svårt att dölj sin besvikelse vilket jag både förstår och inte. Att bli tvåa och fortsatt vara med toppstriden för WRC2 känns i mina ögon bra speciellt med tanke på hur rallyt inleddes med sjunde plats efter fredagen. Då hade Oliver svårt att få till rätt känsla, men den tog sig och när så även några konkurrenter försvann på vägen mot slutmålet så blev det en andra plats.
– Först är det så klart bra poäng för mästerskapet, men ändå en stor besvikelse och jag är inte alls glad, menade Oliver.
Han verkade också bekymras över att Toyota är ikapp Skoda och är nu minst lika snabb, vilket kan bli problem framöver.
– Vi har en hel del jobb framför oss, summerade Oliver.
Sami Pajari med just Toyota och Enni Mälkönen tog nu andra raka segern och är en i kvartetten ihop med Solberg, Yohann Rossel och Nikolay Gryazin som kan vinna hela WRC2.
Superjämnt bakom Pajari och Solberg där det mellan trean och för mig lite överraskande, Robert Virves och sexan Gryazin skilde mindre ä tio sekunder. Allra minst mellan Virves och fyran Georg Linnamäe, 0,6 sekunder. Nu väntar bara lite drygt två veckor inan det är dags för ”WRC Tet Rally Latvia” som Gryazin valt bort för poäng, istället blir det en fajt mellan i första hand Solberg och Pajari.
*
Arrangörerna i Polen verkade tyvärr ännu inte helt mogna för comeback i WRC och min åsikt är att det för dom blir ”Żegnaj Polsko” (Adjö Polen). Återkommande stora problem med åskådare gjorde att flera sträckor fick strykas vilket så klart är helt oacceptabelt. Jens Johansson med fler WRC-tävlingar i ryggsäcken än de flesta, konstaterar också detta.
– Skrämmande låg nivå på publiksäkerheten, plus stor brist på kompetenta funktionärer. Sjävklart har även publiken ett eget ansvar och disciplinen här var väldigt låg. För min del, aldrig mer Polen!
Jens gav ett exempel där han sökte ett ”inhopp” på en sträcka som han också lyckades hitta. Men efter att ha kört en bra stund kändes det konstigt att det inte blev stopp, sträckan borde vara bara en kort bit fram.
– Plötsligt blev det stopp och detta bara någon meter bakom fotocellen vid målet, inga avspärrningar eller funktionärer…
Han konstaterar också att Polen har en lång väg att vandra för att nå upp till samma nivå som till exempel i Estland. Det räcker inte att locka med polska fältrestauranter…
Tävlingsledare Jarosław Noworól verkar dock inte hålla med. När han förklarade för DirtFish efter att tre sträckor ställdes in under fredagen, så menade han att FIA:s säkerhetschef Michele Mouton tyckte att säkerheten nästan var i överkant. Enligt Noworól var det bara tio procent av åskådarna som svarade för alla problem, den övervägande delen stod OK i de speciella åskådarzonerna.
Han menade också att det hos publiken i den här delen av landet fanns en tråkigt mentalitet och som han menade, inte gick att prata bort. Polackerna var enligt honom inga problem utan ditresta fans från Estland och Tjeckien som inte förstod språket som funktionärerna talade. Till DirtFish avslutade tävlingsledaren.
– Jag är väldigt ledsen och under under de senaste sex månaderna har vi pratat med fans och försökt utbilda genom sociala medier, tv och under Polska Mästerskapet…
*
Resultatlistan för ”Skilling 500” deltävling två i Sydsvenska Mästerskapet och DM/FM för både Småland och Västra blev nog unik. Sex 2WD-bilar i listan innan första 4WD gör entré, tillhör ovanligheterna på den här nivån.
Allra överst i den unika listan stod vasse men lite sporadiskt tävlande hemmaföraren Christopher Zeijlon med Christoffer Svensson i den blå 42 år gamla Volvo 240:ans högerstol.
– Vi har inte åkt ihop sedan augusti och skulle bara hit för att det är roligt. Kan knappt tro att vi vunnit totalt, berättade Zeijlon efter målgång.
– Jag har inte kört de här vägarna tidigare och det var häftigt idag, riktigt häftigt!
Kartläsande namnen med Svensson i efternamn fyllde i.
– Häftig upplevelse. Bilen har fungerat klockrent och vi har ju också skött oss!
Tätt värre i toppen då Borås Kristian Johansson/Fredrik Livh med Toyota bara hade 1,8 upp till seger. Även bak ”KJ” var det liten marginal till Trollhättans Joel Norqvist/Lars Andersson Volvo 940, 3,7 efter. Fyra slutade SM-satsande Gullabo-åkaren Jacob Johannesson/Danny Holgersson. Titeln ”Bästa skåning” togs av Johannes Haraldsson/Magnus Lörd, Hässleholms Mk och Golf med sjätte plats totalt. Direkt efter i totalen kom så bästa 4WD-bil, Mick Fraas/Ronni Bengtsson med Subaru. Mick dängde till 4WD-tvåan tillika pappa, Johannes Fraas/Janne Rydh som även de åker Subaru med nästan minuten. Bästa B-förare och nia totalt blev Vimmerbys Oskar Andersson/Christoffer Svensson. 44 sekunder skilde till tvåan Willy Klarén/Kristian Florén från Kullings MS.
Regerande SM-kungen i ”Standard” Karljohan Ingesson från SMK Hörby hade även den här dagen småländsk kartläsare med Tobias Pettersson från Ryd, till skillnad från normalt notläsande Emma Fransson, Växjö. Bytet innebar inga problem i BMW:n utan ”Kalle” tog hand om klassegern för A-förare nästan halvminuten före klubbkompisarna Jim Nilsson/Jörgen Jönsson, Volvo 940. Men Kalle var inte bästa ”Standard-åkare”, den bedriften stod istället Skillingaryds egna produkter Johan och Per-Ola Pettersson med en Golf som vann B-klassen. Inte nog med detta utan även tvåan, Robin och Elenor Thörnberg, Vetlanda och trean Linus Johansson/Hugo Nilsson, Ryd presterade snabbare tider än A-vinnaren. Välbefolkade ”Ungdom” kördes hem av Södra Sunnerbos Emil Karlsson/Patrik Berglund före Kullings Linus Gustafsson Thor/Tim Lagerstam. Team Skogsåkarnas Martin Lindén/Rickard Forsell satt den här gången i en modernare Volvo 240 vilket gav seger i Appendix K före Rune Karlsson/Martin Engman, Kullings. Som trea gamle fortåkaren Björn ”Nalle”Johansson/Håkan Lindh med Opel Ascona.Bäst i Grupp E och detta med eftertryck var Keith Wennberg/Jane Wennberg. En och en halv minut skilde till tvåan Emil Degerman/Ditte Hammarström, Älmhult.Nästa deltävling för Sydsvenska Mästerskapet blir i Hässleholm med ”Snapphanerallyt” den 10 augusti innan det är final i Hörby och TV-Svängen den 7 september.
*
Med knappt fem sekunders marginal knep Vänersborgs Heidi Ryrlén/Peter Hansson segern i ”Midsommarsprinten” i regi av MK Väst och Orust BSK. De som var närmast B-förare Heidis Ford Fiesta Rally4, var SMK Hörbys rutinerade asfaltspecialist Tommy Andersson. I den snabba BMW M3:an hade Tommy den här dagen klubbkamraten Ebba Larsson. Ytterligare några sekunder långsammare var M3-kollegerna från Stenungsund, Bjarne Rutgersson/Ulf Storm.
Bästa C-förare blev norrmännen Tom Hvinden/Gunnar Jacobsen med Ford Escort som även slutade fyra totalt av de 30 startande.
*
Främsta ”nytänkaren” i Asarums MS David Pettersson siktade mot stjärnorna med höstens (14 september) ”Rally Blekinge” som samarrangeras med Olofströms MK.
Dit nådde han inte, men de nya idéerna hamnade i alla fall bra bit över trädtopparna. Med en tävling som ingår i både Bilsport Rallycup och Södras DM fanns en del specifika regelgrejor att ta hänsyn till, vilka inte var så lätta att runda berättar David.
– Hälften av de planerade nyheterna fick vi i genom åtminstone, så klart lite tråkigt men detta lär bli bra ändå!
Bland nyheterna som passerade nålsögonen finns rabatt på anmälningsavgiften för de som anmäler sig i god tid och ”Motionsklass” för de som bara vill sladda lite utan att deras tider redovisas. Även att Apex.se bidrar med 2 300 kronor till varje segrare i klasser med sex startande eller fler, fanns med i planen och blev verklighet. Något man inte tänkt om med, utan det är som vanligt unika sträckor av sedvanlig perfekt Blekinge-karaktär, sex olika på totalt 40 kilometer. I och med Bilsport Rallycup så är ”Rally Blekinge” också onotat. En annan nyhet berättar David är tävlingsprogrammet.
– Vi kommer släppa karta, program, roadbook med mera digitalt fredagen den 13 september kl 12.00 så att folk kan sitta hemma och planera var man vill åka, plus få färsk startlista. Men det kommer även att säljas program som vanligt. De som inte uppvisar program får istället betala entré på sträckorna.
David är biträdande tävlingsledare med Robert Goude överst i den hierarkin som länge försökt tänka nytt i tider med sviktande underlag.
– Det viktigaste är att våga prova nytt och höja statusen på enskilda tävlingar, slentrian funkar inte längre. Jag tror att ju mindre allt blir, ju mindre status blir det så Södra och Småland bör nog slå ihop sina DM igen om det inte ska dö ut, menar David.
Anmälan är nu öppen på Resultatservice och där även inbjudan finns med mer detaljer om nyheterna.
*
SMK Hörbys STCC-bidrag Tobias Brink hade en lyckad lördag på Ljungbyheds Motorbana och inför över 7 000 åskådare tog Tesla-föraren över ledningen i mästerskapet. Tobias tog två pole-positions som följdes upp med två segrar vilket ger ledning. två poäng mindre har Robert Dahlgren.
– En riktig panghelg, vi har maxat alla poäng man kan ta. Det var två riktigt svettiga race och jag försökte bara fokusera på mitt race medan det såg kaotiskt ut i backspegeln. Det är alltid härligt att leverera på hemmaplan, teamet har levererat och vi har en väldigt snabb bil just nu, förklarade Tobias efter triumferna. Sämre gick det för teamkollegan i Brink Motorsport Jimmy Eriksson som ledde inför helgen. På Ljungbyhed blev det två tuffa race där han tappade ner till nionde plats i första tävlingen efter en incident med självaste chefen Tobias, i kampen om ledningen plus en bruten andra tävling. Tesla-föraren tappar ner till fjärde plats i mästerskapet, 23 poäng från ledning. I teammästerskapet leder Brink Motorsport fortsatt, 65 poäng framför CUPRA Sweden – PWR medan Exion Racing VW är trea.
*
På Ljungbyheds f.d flygfält körde även Formula Nordic där Kristianstads Albin Stureson slutade trea i båda heaten. Det började inte så bra för Albin som fick tio sekunders tidstillägg i Heat 1 för tjuvstart, men klarade ändå att bli trea efter vinnande Enzo Hallman och Daniel Varverud. I Heat2 var det Varveruds tur att vinna före Peder Saltvedt och så Albin som trea.
I J-SM mästerskapet leder Varverud med Albin som tvåa, 42 poäng bak.
*
Den 20 juni avled en riktigt stor rallyprofil, Rolf Andersson från Karlskoga. Rolf blev 86 år och var aktiv med sin Volvo 940 Grupp H så sent som i maj. Motorbloggen bevarar Rolf i minnet…
Hatten av för David & Co i Asarums MS!
Billigare att anmäla sig tidigt = lysande ide istället för att bara klaga på sena anmälningar.
Digitalt program – Äntligen! o Asarum/Olofström blev först i Sverige?
DM Småland o Södra gemensamt – Såklart måste det bli så igen om man vill ha mer än 60 startande,
hjälper tyvärr inte att dryga ut med MAS-cupen.
Toppen med ideer som gagnar både tävlande, arrangörer och publik!
Att sedan Blekinge har sveriges fränaste rallyvägar visste vi ju redan