Rovanperä till Toyota (?), Tänak kör Rally Estonia, Tidemand tar hjälp av Emil B. i Malmö, laddar för Polen, ”DM3” med ”grusprøve”, ”Haj-rally” i Tingsryd och Andreas en äkta rallyfan och glädjespridare!
I dag kom Motorsport News med ett avslöjande som jag dock inte lyckats hitta någon som verkligen kan bekräfta, att Kalle Rovanperä skulle vara klar för Toyota Gazzo Racing från 2020. Uppgifterna är knapphändiga, men det som ska vara klart ska vara ett kontrakt över flera år för det 18-åriga underbarnet. Normalt sett brukar både MN och Autosport ha på fötterna när man skriver den här typen av nyheter men nu i eftermiddags hävdar både pappa Harri Rovanperä och Tommi Mäkinen att detta bra är lösa rykten.
Helt orealistisk är dock inte tanken och om det nu ändå stämmer måste det vara Jari-Matti Latvala som kommer att ersättas. Trots mina varma känslor för WRC:s meste förare är det svårt att blunda för en blygsam tionde plats i VM-tabellen och sist av de förare med full säsong, bara Sebastien Loeb har mindre poäng. En enda poäng skiljer och då har Loeb bara kört fem tävlingar. Två femte platser är också vad som bäst i år för Jari-Matti som har 202 WRC-tävlingar på sitt konto men frågan är om det blir många fler efter november? Blir det nu så att han lämnar Mäkinen i Puuppola så är är nog enda chansen för en fortsättning i WRC efter Rally Australia, att Malcolm Wilson och M-Sport tar tillbaka sin favoritchaufför och då mer för ”old times sake” än möjligheter än att vinna VM-guld.
Om nu Rovanperä verkligen är ny medlem i ”The Toyota squad” så är det nog inte många som blir så där riktigt förvånade. För att tro att han stannar kvar hos Skoda Motorsport mer än max en säsong till är nog tämligen korkat, som det världmästarämne ”Harris påg” ändå är. Händer mycket nu…
*
Märks att det börjar bli allvar i WRC när alla fyra VM-teamen nu har förare anmälda till Finlandsdslika Rally Estonia. Sist att kasta in anmälan till Shell Hellix Rally Estonia var Toyota Gazoo Racing som laddar med grövsta möjliga ammunition, Ott Tänak och Martin Järveoja i en Yaris WRC. Redan klara för ”shake down” i Estland är M-Sport Fords Elfyn Evans, Citroën skickar dit Esapeka Lappi och i går blev det klart att Craig Breen gör debut med Hyundai. Ingen hemlighet att estländarna jobbar för att få till ett WRC-event av Rally Estonia vilket glädjer inte minst hemmahoppet Tänak. Med alla WRC-teamen på plats ökar så klart chansen att verkligen få till ett avtal framöver.
För Tänak blir det till att försvara fjolårssegern och därefter hoppas att historien upprepas. I fjol blev det nämligen seger även i Rally Finland två veckor senare. Att estländare över lag är extremt förtjust i rally är också något som bidrar till att Mäkinen släpper en Yaris till Tänak.
– Vi ser så många estniska flaggor på rallyn över hela världen så nu känns det bra att bjuda tillbaka och tävla på deras egen hemmaplan, menar Tommi Mäkinen.
– Dessutom ”a good omen” att vi vann här i fjol och sedan ny seger direkt efter hemma i Finland!
*
Senast vi såg Pontus Tidemand tävla på svensk mark var i Rally Sweden med en WRC-Fiesta. Som bekant blev det inte riktigt den succé som vi alla hoppades och efter detta har det varit två tävlingar i Per Eklunds Supercar Beetle i Euro RX. Pontus har absolut inte släppt rally om nu något trott så, utan har varit flitigt anlitad testförare under våren. Nu tar han dock åter plats i sin Skoda Fabia R5 och scenen är SM i Rallysprint nere i Malmö.
– Det här ser jag fram emot, det ska bli kanonkul, säger Pontus.
– Nu var det ett tag sen jag fick chansen att köra SM-sprint, men jag har väldigt goda minnen från tidigare år med två segrar på två starter och som jag brukar säga, det är alltid extra roligt att tävla inför svensk rallypublik.
I årets två WRC-tävlingar har WRC-rutinerade Ola Fløene suttit vid Pontus sida men så blir det inte i Malmö. Vid tester i Frankrike ådrog sig Ola en hjärnskakning från vilken han ännu inte repat sig. Därför blir det en högst ny bekantskap för Pontus i högerstolen då WRC2-åkande Emil Bergkvist kliver in i PTR-Skodan.
– Det var otur att få en hjärnskakning, men det är inte första gången och kanske inte heller sista. konstaterar Fløene.
–Just nu är jag inte på topp men det blir bättre för varje dag så snart är jag tillbaka i cirkusen igen och jag är glad att det är till Emil jag tillfälligt får lämna över min plats.
Att sitta bredvid blir ingen ny erfarenhet för J-WRC-vinnaren 2018 förklarar han.
– Brukar åka kartläsare när jag inte själv kör och ser verkligen fram emot att få åka med Pontus på fredag, berättar Emil.
– Tidigare när vi samarbetat har det gått jättebra och jag är säker på att vi kommer ha roligt i bilen!
Pontus har en sak klar för sig och det är att det är seger som gäller på fredag även om han förväntar tufft motstånd från främst Johan Kristoffersson i Polo R5:an.
– Självklart siktar vi på att stå som segrare efter de fem heaten men det kommer definitivt bli hårt, menar Pontus.
– Men jag är taggad, teamet är taggat så nu gäller det att vi gör vårt bästa med materialet vi har.
*
Samtidigt som det börjar gasas på Lockarps kartingbana och SM-Sprinten inleder man shake down inför ERC Rally Poland som sedan startar på kvällen. Där väntar nu rikgit snabba sträckor på Mattias Adielsson/Andreas Johansson och deras Citroën C3 R5. Något som Mattias tror passar både honom och bilen.
– Vi har oftast kört bra på snabba sträckor, så det här kommer att passa oss bra. Jag känner mig riktigt hemma och känner stort förtroende för bilen, slår göteborgaren fast.
– Det är viktigt att vi kan få till riktigt bra noter på dessa vägar, det kommer att vara en nyckelfaktor!
Svenskarna tävlar för franska Sainteloc Racing ihop med regerande Europa-mästaren Alexey Lukyanuk som kör en likadan Citroën. I teamets R2-Peugeot sitter norrmannen Sindre Furuseth med svenske kartläsaren Jim Hjerpe. Paret kör i juniorklassen där man då möter Elias Lundberg/David Arhusiander och Steve Røkland/Marius Fuglerud. Så här långt känner sig firma Furuseth& Hjerpe sig nöjda efter att ha känt på sin Peugeot på en teststräcka.
– Väldigt nöjda med bilen och tror att vi är bra förberedda och nu ändrar vi fokus till reccemode!
Peugeot-paret har nu möjlighet att gå upp i ledning i klassen ERC3 Junior då det bara skiljer 20 poäng upp till ledande spanjoren Efrén Llarena.
*
I Danmark är det tid för ”DM3”, ”Sydjysk Rally” som bjuder på tio sträckor (fem som körs två gånger), fyra på asfalt men dessutom en ren grusväg, alla strax öster om berömda fiskestaden Esbjerg. Som vanligt lyckas danskarna komprimera sina tävlingar på ett helt annat sätt än i Sverige, start på SS1 klockan 12.04 och målgång på SS10 strax efter klockan 18.00. Då har de knappa 80 startade kört nästan 70 kilometer special och totalt 220 kilometer.
Ett enda ”S” framför föraren i ”Deltagerlisten” finns och då är det egentligen ett rent tekniskt ”S” då Roland Poulsen är genomdansk men bor i Varberg. I sin Skoda har han Freddy Pedersen i högetstolen. Med startnummer 1 går brorsan Kristian Poulsen ut och även han med en Skoda där Ole R. Frederiksen sköter kontoret. Finns även ett”N” i listan och där är det dock äkta vara med Frank Tore Larsen/Torstein Eriksen i R5 Fiesta. Fiestan har #2 medan regerande danske mästaren Ib Kragh/Ditte Kammersgaard går ut som bil tre med nya R5 Skodan. Inför detta med en ”hurtig grusprøve med masser af sving, dessutom med mycket ”rullegrus” är Kragh lite spänd även om han kört lite grus under våren.
– Det vill verkligen till att man är vaken, konstaterar Kragh.
Vaken är säkert också mi favorit i 2WD, Suzuki Motorsport Danmarks Kenneth Madsen/Mette Felthaus. Tuff utmanare blir BMW-åkande Kim Boisen/Louise Christiansen.
*
Minns inte direkt när det senast kördes en tävling för enbart Appendix K-bilar men egentligen är det kanske inte så länge sedan. Men lägger man till detta att Ryds MK dessutom arrangerar ”Shark Challenge Historic Rally 2019” på gammalt vis med tävling helt utan service blir det mer unikt. Ni läser rätt, serviceförbud råder under hela tävlingen något som för dagens generation rallyåkare måste te sig helt overkligt. Idag krävs det oftast flera servicetillfälle för att avverka en kort RS-tävling/sprint. Men Ryds MK väljer att den 27 juli köra som man gjorde när Appendix K var det som gällde i rallyskogen, utan serviceuppehåll. Tre unika sträckor på totalt 27 kilometer är vad deltagarna i”Riksmästerskapet Historiska Rallybilar 2019” erbjuds vilket blir en superkompakt bana på totalt 48 kilometer.
Tävligngsledare Kjell-Åke Jönsson presenterar även Ryds tävling med en tidstypisk snygg inbjudan men där jag först inte riktigt förstod vad en ”shark” (haj på svenska) har med RM-rally i Tingsryd att göra. Men så tänkte jag en sväng till och drog mig då till minnes den hajmålade stenen som dyker upp ur sjön Tiken utanför Tingsryd.
-Enkelt, sa Bill.
–Superenkelt, sa Bull.
*
I går kom det tråkiga beskedet att Rallycrossutskottets ordförande och vice ordförande i MK Team Westom, Conny Nilsson hastigt avlidit. Svenska Bilsportförbundet kondolerar och skriver.”En prestigelös osjälvisk och inlyssnande person som alltid var rak i sina åsikter och i sin kommunikation. En person som brann för bilsporten i stort och rallycrossen speciellt. Nu är han inte bland oss längre. Svensk Bilsports tankar går till Connys närmaste.”.
*
I dag var jag i Lunnom och träffade ”Onsdagsbandet” som är en del av Östra Göinge Kommuns ”Daglig Verksamhet”. Anledningen till besöket var att bandet repade inför sitt framträdande på nästa helgs stora rockfest i Knislinge, Helgeåfestivalen. Här ska de fyra i ”Onsdagsbandet” konkurrera med namn som Wilmer X, W.A.S.P, Mustasch, Lillasyster och Dead by April för att nämna några av banden som uppträder i Folkes Park.
Vid keyboarden i bandet sitter en riktigt stor rallyentusiast, 48-årige Andreas Bjärneroth från Glimåkra. När han så träffar en like i fotografen från Kristianstadsbladet så behöver jag väl inte fråga vad det kom att snackas om, inte musik i alla fall. Till slut kände jag att jobbet höll på att spåra ur och när vi så började veckla in oss i kommande Dackefejden kände jag trycket från både reporter och handledare Kristoffer Stjernqvist, jag fick avbryta och åka hem. När jag satte mig i bilen sa jag för mig själv, tänk om det fanns fler som Andreas i vår värld, då hade det inte sett ut som det gör. Alltså inte första gången jag träffade honom men varje gång lika glad och fylld av livsglädje i sin ”Mattis Olsson Motorsport t-shirt”. Tack Andreas du gjorde verkligen min dag!