Rovanperä snabbast men tipset går till Tänak, Tom K. var en av tre som förbättrade sig mest, genomtänkt (?) WRC-tips, Wilke förlänger, publik på Mästarmötet, Åhlin med nytaget lastbilskort saknar rally, Raine bygger racing-Opel och idag fyller Servin år…

Kalle Rovanperä gjorde på dagens shake down allt för att motsvara de av många högt ställda förväntningarna inför Rally Estonia och satte bästa tid i sitt tredje försök på sträckan.

Foto: Toyota Gazoo racing

Men det var väldigt tajt till kanske ännu mer favorittippade Ott Tänak som bara var 0,5 sekund snabbare. Skrällen så här långt kom från Takamoto Katsuta som körde fyra repor på den drygt sex kilometer långa sträckan och i sista repan var han bara 0,1 sekund efter Tänak. 

Foto: Hyundai Motorsport GmbH

Totalt 1,1 efter Rovanperä var Elfyn Evans som i helgen kör sitt 100:e WRC-rally och som gärna firar detta överst på pallen. Men det blir tufft och historiskt är det enbart Tommi Mäkinen som lyckats para ihop 100:e starten med seger. I Rally Portugal år 2001 stod alla stjärnor rätt på himlen och Mitsubishi-föraren kunde fira med seger. Närmast därefter är Sebastien Ogier och Jari-Matti Latvala som båda blev tvåa i sin respektive jubileumstävling.

Foto: Toyota Gazoo racing
Foto: Hyundai Motorsport GmbH

Som vanligt ska man inte lägga allt för stor vikt vid tiderna på shake down men ändå imponerande att Oliver Solberg var bästa WRC2/3-förare och satte en tid om var 0,3 sekunder före ERC-profilen Alexey Lukyanuk. Elfte tid för R5/Rally2-bilarna levererade Tom Kristensson/David Arhusiander i tredje försöket med sin Ford Fiesta.

Foto: Tom Kristensson Motorsport

Allra mest positivt var att svenskarna var bland de som förbättrade sin tid allra bäst mellan första och sista körningen. Tom förbättrade sig med 8,4 sekunder, bara Takamoto Katsuta och Fabrizio Zaldivar gjorde ännu bättre. Kan inte utan uppehålla mig vid att SMK Hörby-föraren rent rutinmässigt egentligen hör hemma i WRC3-klassen (privatförare) och där hade tiden räckt till femte plats av de 14 i klassen. 

Foto: Tom Kristensson Motorsport

*

Med detta fokuserar vi på tipset inför Rally Estonia

Foto: Hyundai Motorsport GmbH

1. Ott Tänak Hyundai

2. Thierry Neuville Hyundai

3. Kalle Rovanperä Toyota

4. Teemu Sunninen Ford

5. Sebastien Ogier Toyota

Tvekade länge om femte platsen där det stod mellan  Ogier, Evans och Breen men till slut föll ändå valet på ”turgubben” Ogier.

WRC2.

Foto: Citroën Racing

1. Mads Østberg Citroën

2. Andreas MikkelsenSkoda

3. Jari Huttunen Hyundai

4. Oliver Solberg Hyundai

5. Nikolay Gryazin VW

Självklart önskar man inget annat högre än att placera in Tom på topp-fem men konkurrensen är mördande så tyvärr tror jag den blir för alltför svår.

Foto: Tom Kristensson Motorsport

Men drömma är tillåtet och gissa då vad jag drömmer om… 

WRC3.

1. Emil Lindholm Skoda

2. Kajetan Kajetnaowicz Skoda

3. Alexey Lukyanuk Skoda

4. Egon Kaur VW

5.Raoul Jeets Skoda

Foto: Toksport WRT

Hade varit enklare att gissa vilket bilmärke som vinner WRC3 då tio av de 14 i klassen kör Skoda. Nu tror jag att Lindholm får ihop paketet och då får tidigare Europamästarna nöja sig med andra respektive tredje plats.

Junior-WRC.

1. Sami Pajari Ford

2. Lauri  Joona Ford

3. Robert Virves Ford

4. Jon Armstrong Ford

5. Martins Sesks Ford

Foto: Junior-WRC

Här var det bara att dra upp fem namn ur hatten och alla kan mycket väl stå överst på pallen och spruta skumpa på söndag. I kväll klockan 19.38 drar rallyt igång med 1,6 kilometer långa ”SS1 Visit Estonia Tartu” innan allvaret börjar på fredag klockan 08.40.

Foto: M-Sport Ford WRT

Nu gäller det bara att se till att allt nervlugnande som finns i huset är lätt åtkomligt…

*

Att inte CG Wilke och Hässleholms MK är helt nöjda med takten på anmälda till Hässleholms GP den 1 augusti är förståeligt. I morgon skulle anmälan stängt men så blir det inte meddelar Wilke.

Vi har valt att förlänga anmälningstiden till den 25 juli!

Med detta hoppas man kunna locka förare som kör SM-finalen i Tierp förklarar Wilke.

Man kanske inte vill anmäla sig nu ifall inte bilen är hel efter efter SM tävlingen och då kan man göra detta på söndagen.

Foto: Tommy Svensson

Wilke funderar också över varför man inte anmäler sig om man planera att köra HGP?

Kan inte alls förstå detta med att vänta, det är ju alltid bättre att anmäla sig ”i tid” och sedan bara avanmäla om det skulle bli så att man inte kan komma…

Programtryckningen kan dock inte vänta till efter den 25:e, så i detta finns bara namnen på ekipage som anmält sig i tid, just nu 59 stycken.

*

Fick ett par ”sura återkopplingar” via mejl på min högst relevanta fråga som jag skickade vidare från bloggläsare, om det var tillåtet med publik på Älmhults MK:s Mästarmötet i morgon. ”Återkopplarna” förklarades att om detta hade man informerat på klubbens Facebooksida redan i förra veckan. Det som gäller är alltså att en publik på 600 personer är tillåten men för detta krävs en förköpta biljetter á 100 kronor. För att kunna göra detta måste intresserade gå in på Älmhults MK:s Facebooksida, så långt är allt gott och väl. Men än en gång vill jag upplysa om att Facebook inte alls är det optimala om man vill nå ut med information till den breda allmänheten. Nu är ÄMK långtifrån ensamma om denna övertro på FB och varje gång det påtalas brister i information sätts förvånade ansikten upp med kommentaren. 

Men detta har vi skrivit på Facebook.  

Så klart inget fel att använda FB men ännu klyftgare är att samtidigt skicka ett mail till alla olika kanaler/media som dagligen skriver om motorsport. Bara en tanke alltså…

*

Foto: Tommy Svensson

När Fredrik Åhlin och Joakim Sjöberg gick mål som vinnare av SM-finalen Rally Blekinge 2019 innebar det samtidigt en (hoppas jag?) lång ”time out” för värmlänningen. En längre tid hade han då kämpat för att få ihop budget till en återkomst i ERC vilket visade sig vara svårt. I en intervju i Nya Wermlandstidningen berättar nu Fredrik om dagsläget och så mycket står tämligen klart, att rally på internationell nivå är ganska avlägset. Trots att han saknar rally jättemycket så försöker den snart 30-årige Fredrik fokusera på att hitta ett ”vanligt jobb”. Något som visade sig inte vara så lätt efter att pandemin slagit till och ett jobb i Tyskland hos Audi som förarinstuktör försvann tack vare detta. Istället har Fredrik tagit lastbilskort och ser framför sig en möjlighet att vara chaufför åt något team inom bilsporten. Förutom att ha börjat spela golf hjälper numera Karlstadbon även talangen Adam Westlund från Hofors. Något som han gör gratis som ett sätt att återbetala till sporten, en sport som han saknar extremt mycket.Foto: Tommy Svensson

-Ibland får jag supersug att köra, men då kommer man tillbaka till det här med allt jobb som krävs och alla pengar. Jag har verkligen lagt varenda liten krona som fanns privat. Nu får man börja jobba tillbaka pengarna. Kanske ska köpa hus snart, jag menar, jag fyller ju 30 om en månad, berättar Fredrik i NWT.

På flera sätt påminner Fredrik om Tom Kristensson inte minst när det kommer till allt jobb med att få ihop budget..

Man startade aldrig en säsong och hade full täckning, utan måste prestera för att få ett resultat och kanske en sponsor till för att kunna köra nästa tävling. Jag har alltid sagt att jag förmodligen haft bättre förutsättningar än 99 procent. Problemet är att jag tävlat mot de som haft en procent bättre! 

En stress som satte spår hos honom. 

Mådde dåligt är fel att säga, men det tog bort det roliga. Man kunde nästan vinna på slutet och kände ingen riktig glädje, bara att det var ett jäkla problem. Först ska man jaga pengar och sen kanske jobba också för att få ihop till boende, ha tid att träna och testa. 

När han och Sjöberg gick i mål i Karlshamn för två år sedan, visste man också att detta var slutet på sagan. Fast lite rallykänsla väntar runt hörnet då Fredrik är förarkontaktman vid SM-premiären, Rally Killingen. Onekligen motorsportens baksida, att talang och ambition tråkigt nog inte är de viktigaste egenskaperna, istället är det plånbokens tjocklek som är viktigast. Lider verkligen med Fredrik och så klart även alla andra som nått vägs ände utan att verkligen fått möjlighet att visa vad man kan. Första gången jag träffade Susanne och Jerrys ”påg” i egenskap av rallyförare var i Snapphanerallyt 2009.

Foto: Tommy Svensson

Då körde han VW Polo vilken året efter var utbytt mot en Subaru. Ärligt så minns jag inte så mycket av varken resultat eller annat, men en sak etsade sig fast i skallen hans mjuka sympatiska sätt. Hade rally bara handlat om sådan egenskaper så hade Fredrik just nu laddat för Rally Estonia med en WRC-bil

*

Foto: Brovallen Design

För några veckor sedan kom en mediarelease från STCC-teamet Brovallen Design. Dröjde inte länge förrän någon gjorde mig uppmärksam på bilen bakom TCR-Audin, en röd Opel Rallye Kadett. Tänkte inte så mycket på det just då men när teamchef Tobias Johansson berättade att detta var början till en replika på den bil som Raine Johansson körde racing med i på 60-70-talet.

Foto: Brovallen Design
Foto: Brovallen Design

Samma Raine som är pappa till Tobias och som nu jobbar med Kadetten.

Pappa fick den i 70-års present för åtta år sedan och sedan dess har vi renoverat, berättar Tobias.

Foto: Curt Jeppsson

Bilen hade bara rullat 8 000 mil och var i fint skick men ändå ska den återställas till ”mint condition”. I garaget finns gamla racingdekaler, breddade fälgar med mera som ska göra bilen lika som Curt Jeppsson fotograferade när det begav sig. 

– Hur coolt som helst sedan får vi se om det blir någon trackday på Karlskoga, hälsar Tobias.

*

Idag är det ingen vanlig dag utan det är SMK Hörbys ordförande Lars Servins födelsedag och precis som med damer, så nämner man aldrig ålder när det är så prominenta personer som Lars. Foto: Tommy Svensson

Från Motorlboggen kommer att stort grattis och den taniga ynglingen på vänster framskärm är faktiskt samma som dagens mer ”välutvecklade födelsedagsgris” 

*

Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se. Mobil : 0705-28 55 33.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *