Rovanperä redan vinnare i Arctic, mycket för Printsport med åtta bilar, Ekström gjorde nybörjarmiss, mycket rally i SVT, ny skånsk Rally4-Fiesta, Jämtnatta ställs in, Sigdalrally körs och rekorddyr Cooper!
Om detta kan vara en fingervisning hur Arctic Rally Finland slutar vet jag inte, men i gårdagens mer lekfulla inledning av rallyt så vann Kalle Rovanperä när WRC-åkarna gjorde upp i ”Ice-karting”.
Med de dubbdäckörsedda kartarna vann Kalle och kanske också ett tecken i skyn, med Teemu Sunninen tätt bakom, bara två tiondelar långsammare. Att sedan Sebastien Ogier bara blev femma känns så klart också bra för de finska utmanarna.
Innan kartingåkandet hade WRC-besättningarna även träffat jultomten och även fått köra både hund och renspann. Att just träffa tomten var något som Thierry Neuville gillade.
– ”Santa” var mycket bra och det kändes väldigt speciellt att få träffa honom. Jag kan knappt vänta tills jag får möjlighet att komma tillbaka med hela min familj och låta min dotter Camille träffa honom, förklarade Neuville.
Oklart om belgaren lämnade någon önskelista men om, så är det nog inte så svårt att lista ut vad som står överst…
*
Fler och fler vill lyfta fram Kalle Rovanperä i #69 Toyota Yaris WRC som favorit till segern när det för första gående körs VM-rally på snö i hemlandet. Mycket talar också för att tipset kan gå hela vägen, Kalles erfarenhet från både underlag och typ av väg plus inte minst hans startposition som fjärde bil på vägen.
Nu väntas dock inte mer snö under rallyt (i dag på första rekdagen ska det enligt meteorologerna snöa) så det mesta av detta borde Ogier, Evans och Neuville ha sopat undan innan det är Kalles tur att köra sträckorna. Fast ytterligare två bilar bak kommer Ott Tänak och då lär fästet vara ännu bättre. Kanske ännu mer som talar för att Kalle kan vinna sit första rally, är att han på test var klart snabbast av alla Toyota-åkarna. En av mina ”kunskapare” med öron och ögon långt in i ”the Latvala squad” berättar.
– På testet i måndags fick Kalle för första gång köra på sina egna inställningar och inte som tidigare följt Ogier/Evans set up. Resultat direkt och han var märkbart snabbare än sina kompisar…
Med detta i åtanke så vore det märklig om Kalle inte kör efter sina egna ideér i helgen, men om dom även smittar av sig på på övriga bilar är oklart. Själv har jag lite svårt att se en sjufaldig världsmästare ta råd av en lätt fjunig 20-åring…
*
Som jag förklarade efter att ha sett Nikolay Gryazin kraschade R5 Polo i Ottepää att det kommer att bli stressigt hos Printsport att få ordning på ”skrotet” till Arctic. Jag hade rätt och det blev en annan Polo för den hårdgasande ryssen som han testade i hop med bland annat Lars Stugemo och Esapekka Lappi. Gryazin själv deltog inte så mycket i bilbytet utan ägnade sig istället åt att testa en av M-Sports WRC-Fiestor. Nu blev det inte bara ”en sväng runt kvarteret” utan Gryazin körde runt åtta mil med bilen, dessutom kunde han återbörda bilen till teamet oskadd, bara en sådan sak…
Trots att det för Printsport och chefen Eero Räikkönen är en jobbig helg som väntar med hela åtta bilar anmälda, så ser han både glad och avslappnad ut. Men Lars, kunde du inte fixat en ”Sunnyside-mössa” till Eero? Sitta med en Volvo-mössa på huvudet kan absolut inte vara bra för hans varumärke…
*
På tal om Stugemo/Kalle Lexe så fick Printsports mekaniker ny motor i deras Skoda under natten måndag-tisdag. Något som enligt chaufför Stugemo gav resultat.
– Visserligen lite slirigt med lössnö men vi fick till det bra ändå, hälsar paret med #48 på Skodan.
*
Idag och torsdag körs reken till de fem sträckorna som ingår (alla körs två gånger) i Arctic och för Mattias Ekström och EmilBergkvist blev det lite dramatiskt berättar Ekström.
– Jag lånade min mammas bil för recce, så förlåt, mamma och nu måste jag verkligen skaffa dig en ny bil!
Han tackar även Emil Lindholm och andra tävlande/fans som hjälpte till att få loss ”mammas Audi” ur diket. Den skyldige konstaterade också.
– Nybörjarmisstag av oss!
*
För Oliver Solberg är det inte någon helt ny bekantskap med rally norr om Polcirkeln efter sin tredjeplats i uppvärmingen Arctic Lapland Rally. Ändå verkar han lite förvånad efter dagens rek och då inte över det ”winter wonderland” där rallyt körs.
– Ganska smala sträckor med alla snövallar, men också ”very fast”…
*
Inte bara Oliver Solberg som fick byta kartläsare i sista minut där nu Seb Marshall ersätter Aaron Johnston efter att som det beskrivs, ha fått felaktiga svar på Covid-19 test. Även Martin Prokop får ny bisittare i sin WRC-comeback med Rally2-Fiestan. Ut kliver Viktor Chytka och in Michal Ernst i tjeckens bil och även här var det Covid-19 som spökade.
*
Utan möjlighet för publik att närvara så ställs det större krav från rallyfans att kunna följa tävlingarna via tv eller dator och så även i Arctic Rally Finland. Som vanligt hårdsatsar SVT Sport hårt och kastar sig rätt ut i hetluften (kanske fel uttryck med tanke på vädret i Rovaniemi?) på snabba SS1 Sarriojärvi. På fredag från klockan 13.45 lotsar Jonas Kruse och Maria Wallberg ”soffåkarna” fram till klockan 15.00. Några timmar senare är ekipagen tillbaka på sträckan och så även firma Kruse&Wallberg men då bara för spänning i SVT Play. Sedan pågår sändningarna under stora delar av helgen för att nå kulmen på söndag klockan 12.00 med power stage eller SS10 Aittajärvi 2 där segraren av historiens första WRC-rally ”in the Arctis” blir klar.
SVT sänder enligt följande.
Fredag:
13:45-15:00 SVT1/SVT Play SS1 Sarriojärvi 1, 31,05 km.
17:30-18:30 SVT Play SS2 Sarriojärvi 2, 31,05 km.
Lördag:
09:30-10:30 SVT2/SVT Play SS4 Kaihuavaara 1, 19,91km.
16:00-17:00; SVT2SVT Play SS7 Kaihuavaara 2, 19,19km.
Söndag:
09:00-10:00 SVT2/SVT Play SS9 Aittajärvi 1, 22,47km.
12:00-13:30 SVTplay SS10 Aittajärvi 2, 22,47km.
16:25-17:55 SVT1 SS10 Aittajärvi 2, 22,47km. (repris)
Måndag:
15:45-16:45 SVT1, Sammandrag Arctic Rally Finland.
*
Det är inte bara Corona och annat elände i rally det finns även en del ljuspunkter och en sådan kom från Trelleborg när Lukas Hägg och Daniel Borgqvist visade upp sin nya Ford Fiesta Rally4.
– Länge har det stått på önskelistan att införskaffa ett vassare vapen till kommande SM-säsonger, berättar Lukas
– När chansen kom så var det inte mycket fundera över och en ny Fiesta Rally4 står nu på uppfarten och längtar efter att få släppas ut på de svenska vägarna.
I fjol blev det en tionde plats för paret i Junior-SM Otrimmat med den äldre Fiesta R2 och med ny bil spänns bågen högre.
– Om allt vill sig, så kommer första start med den nya bilen att vara i samband med Asfalt SM i Jönköping den 5 april, förklarar Lukas.
Förutom nya SM-serien på asfalt väntar även start i traditionella SM där Killingen är först ut i mitten av augusti
– Låt oss nu hjälpas åt i Sverige och världen så vi kan få kasta oss ut i skogen igen, avslutar nyblivne Rally4-bilägaren.
*
Om detta var lite ljus, så råder motsatsen hos Jämtlands MK med kompakt mörker sedan man igår tvingades konstatera att det inte går att genomföra ”Jämtnatta” den 6 mars. En tävling med runt 120 anmälda och som skulle varit startskott för nya ”MAS Cupen”. Lite konstigt, så är det inte klubben som förmedlar det tunga beskedet, utan detta överläts på Magnus Carlsson, RC Sport & Design som hade hand om anmälningarna och Magnus säger.
– Tyvärr så har jag fått det tråkiga jobbet att tala om att Jämtnatta 2021 är inställd. Anledningen till beslutet handlar om att Länsstyrelsen inte utfärdar det tillstånd som arrangören blivit lovad på förhand.
Förutom MAS-Cupen skulle Jämtnatta även ingått i Mellan Norrlands DM-serie och om jag inte misstar mig så var det samma sak med även inställda ”Utrikesrundan”, att båda skulle ingått i DM. Där var det dock renar som enligt arrangören var orsak till att det blev stopp. Med detta finns bara en vintertävling kvar och att säga att dess framtid känns oviss är nog ingen överdrift, jag snackar om framflyttade ”Hasselasvängen” den 13 mars. SMK Hälsinge hoppas fortsatt att de aviserade lättnaderna i myndigheternas regelverk som ska släppas den 11 mars, ska göra det möjligt att genomföra tävlingen. Nu är jag kanske både korkad och alltför stor pessimist, men hur stor är chansen eller om det nu verkligen blir några lättnader att dessa kommer att gälla omedelbart? Den 11 mars är en torsdag och rallyt körs sedan på lördagen och vid tidigare större förändringar, har man oftast satt en datum längre fram än bara två dagar.
Kollar man sedan på läget för Covid-19 så ser åtminstone inte jag några större förbättringar, förr tvärtom med till exempel mer distansundervisning för skolorna och ökade munskyddskrav i kollektivtrafiken. Även om jag letar, så hittar jag inte mycket som talar för att det ska bli så pass uppluckrat i reglerna att rally om än utan publik, ska kunna köras inom den närmaste tiden. Idag tog också Svenska Handbollsförbundet beslut att stoppa allt handbollsspel förutom för Handbollsligan och Allsvenskan. Skriver detta apropå de tröttsamma påståenden att alla andra sporter kör på som vanligt , bara rally som stoppas av illvilliga och motorsporthatande myndigheter, detta stämmer faktiskt inte med verkligheten…
*
I Norge gav myndigheterna grönt ljus även för ”Sigdalsrally” den 6 mars så klart under samma hårda förutsättningar som även gällde i ”KNA Rally Finnskog”. I dagsläget är där 114 anmälda till deltävling två i Norska Mästerskapet och ingen vild gissning att Frank Tore Larsen, Ole Christian Veiby och Anders Grøndal tänker ställa Marius Aasen till svars för segern i premiären. En gång är ingen gång men två gånger, då kan det nästan räknas som en vana. En vana som jag är säker på att ingen av de tre är sugna på att Aasen lägger sig till med. Fortsatt tunt med FIA-klassade 2WD-bilar, bara fem anmälda och där Steve Røkland får tampas med bland annat Stig Rune Skjaermoen.
Vädret i tävlingsområdet har nu slagit om från många minus till uppemot 8-9 plusgrader de närmast kommande tio dagarna, dock inget som än så länge bekymrar tävlingsledningen som ger följande lägesrapport.
– Lyckligtvis har vi vägar som används mycket för vanlig trafik med hård botten. Ändå måste vi naturligtvis se på eventuella förändringar med tanke på det milda vädret och överväga om det är möjligt att köra alla sträckor.
*
Avslutar med att det i mina ögon blev sinnesjukt pris på den BMC Cooper S som Kronofogdemyndigheten la ut på auktion. En bil från 1965 och som man ändå måste säga, var långt ifrån ”mint condition” och ändå blev slutpriset 250 000 kronor. Du läser rätt ”en kvarts mille” för ett renoveringsobjekt men så klart gläds jag med alla landets ”Koje-ägare” som nu fick se sin förmögenhet öka…
*
Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se. Mobil : 0705-28 55 33.